HGST Deskstar NAS (2017), 4TB Review

raph.nl 7 januari 2018, laatste update op 7 januari 2018, 64 views

HGST Deskstar NAS (2017), 4TB (Product gekocht)

Prima schijf voor in mijn nieuwe Synology DS218+ NAS: vlot en goed geprijsd. Deze uitvoering van de HGST Deskstar is specifiek bedoeld om in netwerkopslagapparatuur te worden gebruikt.

Pluspunten

• Vlot
  • Goed geprijsd
  • Betrouwbaar merk

Minpunten

• Geluid (niet luidruchtig, maar ook zeker niet fluisterstil)

Een doorslaggevend argument om te kiezen voor twee HGST-schijven waren de statistieken van Backblaze, een cloudonderneming die in haar serverpark vele tienduizenden consumentenschijven gebruikt van verschillende merken en regelmatig ervaringen met die schrijven publiceert. Qua betrouwbaarheid onderscheidt HGST zich duidelijk - en in positieve zin - van de concurrentie.

Mijn NAS staat in een afgesloten ruimte, dus geluid is voor mij geen belangrijk punt. Maar ik kan me voorstellen dat iemand bij wie de NAS in een werkruimte staat liever stillere schijven heeft. Ze zijn weliswaar niet luidruchtig, maar ook zeker niet fluisterstil.

HGST is weliswaar minder bekend dan merken als Western Digital en Seagate, maar het is beslist geen nieuwkomer. Oorspronkelijk was Deskstar een HDD-lijn van IBM, de uitvinder van de harddisk.
Zie Wikipedia voor de geschiedenis van HGST sinds 2003.

Heb jij ook een HGST Deskstar NAS (2017), 4TB?