Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3) Review

iTec 16 december 2005, 1.123 views

Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Fantastische koel presaties
  • Snelle installatie

Minpunten

• Geen duidelijke handleiding, verkeerde versie (68XX)
  • Brakke montage van backplate voor geheugenkoeling (plakstrips?!)
  • Kan problemen opleveren op sommige moederborden voor SLi

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Het pakketje
Na bestelling heb ik snel mijn pakketje ontvangen, degelijk en stevige verpakking (op zich niet boeiend natuurlijk), maar een hel om em open te maken je bent verplicht om de hele verpakking aan gort te knippen met een schaar om de cooler er fatsoenlijk uit te krijgen, ik vond behoorlijk vervelend..

Installatie
Installeren ging relatief makkelijk (netjes instructies opgevolgd), maar er waren een aantal dingen die mij opvielen.

* Het is niks anders dan de Rev 2 versie er zit alleen een andere sticker op :S (klein rood stickertje met REV 3 erop).
* De manual is niet geschikt voor de 7800GTX aangezien het een manual is voor een 68XX.
* Het installeren van de backplate voor het geheugen ging slecht en heb ik tot heden nog niet goed gekregen, je krijg namelijk een strip met een soort van stickers bijgeleverd die ook dienen tevens als "koelpasta", het probleem zit em namelijk zo dat je verplicht bent om die stickers te gebruiken om uberhaupt die backplate vast te krijgen. Er zijn namelijk geen schroeven meegeleverd en de orginele schroeven van de orginele cooler van je videokaarten kan je niet gebruiken. naar mijn inziens een flinke domper in het ontwerp. Ik ga dit oplossen door AT5 (Artic Silver 5) te gebruiken, deze koelpasta is heel kleverig en zal de backplate goed vasthouden, of ik custom de backplate dat ik er schroeven voor kan gebruiken. Het rare is namelijk er zitten wel gaatjes in de backplate voor het geheugen, maar die zijn zo klein dat er geen schroef in zal passen (en zijn dus ook niet meegeleverd).

Geluidsproductie
Ik heb hier geen verschil gemerkt ten opzichte van mijn orginele cooler en aangezien de cooler altijd op max snelheid loopt (vanwege de overclock) heb ik minimum geluidsniveau niet ingevuld inde survey.

Prestaties
Hetgeen waar het natuurlijk om gaat, de cooler is daarin werkelijk fantastisch hieronder mijn temps before en after :

XFX7800GTX Overclocked (out of the box) @ Stock Cooler @ 21 graden kamertemp:
- Idle : 40 graden
- Stressed : 70/74 graden

XFX7800GTX Overclocked (out of the box) @ Artic Silencer Rev3 @ 21 graden kamertemp:
- Idle : 30 graden
- Stressed: 45/46 graden

Zoals je ziet zijn dit echt waanzinnige prestaties, ik moet hierbij wel zeggen dat ik een hele goede airflow in mijn kast heb zitten en dat de rest van mijn componenten ook al goed gekoeld worden (CoolerMaster Stacker, 2 intake, 2 outtake)

Ik ben enorm tevreden over deze aanschaf en ik het iedereen voor die 17 a 20 euro zeker aanraden, helaas vervalt wel je garantie na gebruik van deze cooler voor je videokaart, maar dat weet de gemiddelde tweaker hier vast wel :+

• XFX7800GTX Extreme
  • Windows XP

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)?