Raspberry Pi model B (512MB) Review

jetspiking 4 januari 2018, laatste update op 25 januari 2018, 421 views Product gekocht

Raspberry Pi model B (512MB)

Leuk bordje voor een honderdtal aan projecten, van beginnende tot gevorderde projecten voor gebruikers.

Pluspunten

• Oneindig aantal mogelijkheden
  • HDMI + 2xUSB + Ethernet
  • GPIO heeft enorm veel mogelijkheden, daarnaast zijn de pins stevig en kunnen veel verdragen
  • Community is enorm, waardoor projecten of hulp zoeken altijd een optie is
  • Goedkoop

Minpunten

• Niet al te snel
  • Audio (uit port) had beter gemogen, dit is op te lossen met HIFI Berry

Raspberry Pi B 512MB recensie

Inmiddels heeft bijna iedereen wel gehoord van de Raspberry Pi, een zakcomputertje met een oneindig aantal mogelijkheden. Ik heb er al een tijd drie liggen in de kast; een Pi Zero, Pi B en B+. Sinds een paar maanden geleden heb ik besloten hier weer is kleine projecten mee te gaan doen. In deze recensie bespreek ik onder andere zaken zoals de warmteontwikkeling, snelheid, maar ook een aantal must-have tools en de installatie van besturingssystemen. Daarnaast bespreek ik ook een aantal alternatieven van de Raspberry Pi.

De Raspberry Pi functioneert op de ARM architectuur, dat wil zeggen dat ieder programma compatibel moet zijn met ARM (en dus met de Pi), je kunt dus niet alle programma's installeren ondanks dat dit apparaat op Linux draait.

In deze recensie word grotendeels beschreven wat je hiermee kunt, dit is daarom ook geen echte recensie. Ik heb geprobeerd alle plus- en minpunten te benoemen, er is echter niet veel nieuws over de Raspberry Pi te vertellen, dit is de reden dat ik dieper op de werking én mogelijkheden ben ingegaan.
Specificaties

De Raspberry Pi B heeft dus geen WIFI en Bluetooth. Omdat de Raspberry Pi slecht twee USB poorten heeft kom je er twee tekort (Muis, toetsenbord, WIFI Dongle, Bluetooth Dongle), daarom kan het geen kwaad om een USB hub hiervoor aan te schaffen.

Er zit op de Raspberry Pi B een volwaardige HDMI poort zodat je deze kunt aansluiten op een monitor. Een andere aansluit optie is de RCA poort die zich op de Raspberry Pi B bevind, of een tft scherm op de GPIO pins.

Alhoewel de oudere bordjes nog steeds aangeboden op websites moet je hier niet meer aan beginnen. De Raspberry Pi A, A+, B, B+, 2B leggen het af tegen de Pi 3, deze is op ieder vlak beter. De enige reden om voor een A of A+ te kiezen is het formaat, een logischere optie zou dan echter de Pi Zero of Zero W zijn. Tweedehands zijn oudere Raspberry Pi's met een beetje geluk al te verkrijgen vanaf 5 euro, deze nieuw kopen voor 20 tot 30 euro is daarom af te raden.
Besturingssystemen
Raspian
(alle Pi's)
Raspian is een besturingssysteem met grafische schil, op Raspian staan daarnaast al veel applicaties voorgeïnstalleerd, Raspian werkt prettig, maar de mogelijkheden m.b.t. gamen zijn beperkt. Raspian is beginners vriendelijk en heeft onder andere tools om te programmeren, daarnaast wordt Raspian veel gebruikt voor DIY projecten.

RetroPie
(alle Pi's)

RetroPie is een besturingssysteem waarbij games (retro) spelen centraal staan, doordat knoppen vrij gemakkelijk geconfigureerd kunnen worden en bijna alle retro game consoles ondersteund worden is dit besturingssysteem ideaal voor het bouwen van een Arcade kast. Let wel: Spellen zijn overal te downloaden, dit is echter niet legaal. Ik zorg ervoor dat een spel op mijn Arcade kast tevens bij mij in de kast staat.

Kali Linux
(Pi 2 en 3)

Kali Linux is gemaakt voor het testen van de beveiliging van diverse zaken, zo kun je onder andere brute force attacks en dictionary attacks uitvoeren. In combinatie met een TFT scherm op de Raspberry Pi krijg je een ultieme hack pc die je kunt meenemen in je broekzak. Vanzelfsprekend zijn de mogelijkheden op dit OS beperkt, dit OS is dan ook niet voor projecten met de Pi bedoeld.
Windows 10 IOT Core
(Pi 3)

Windows 10 IOT Core voor de Raspberry Pi zorgt ervoor dat je een mooi compleet besturingssysteem op je Raspberry Pi krijgt, het enige nadeel is dat dit besturingssysteem enkel voor de Pi 3 is. Daarnaast is bijna alle benodigde software voor de Raspberry Pi compatibel met Linux, maar niet met Windows. Voor projecten blijft daarom het gebruik van een Debian georiënteerd besturingssysteem het beste.
OSMC
(Alle Pi's)

Met OSMC maak je van de Pi een mediaspeler, het besturingssysteem is mooi, maar de mogelijkheden zijn lang niet zo uitgebreid als bij Raspian, projecten met de GPIO pins zijn hierop dan ook niet ideaal uit te voeren. Voor het kijken van films is OSMC prima, al kan een Raspberry Pi B niet op tegen de snelheid van de Pi 2 of 3, waardoor de snelheid wat lager is in de menu's.
Installatie van een besturingssysteem
Voor de installatie van een besturingssysteem download je Win32Diskimager, hiermee formateer je de SD kaart (klasse 10 is een pre en werkt altijd), opeenvolgend pak je het RAR bestand met het OS uit naar de sd kaart.

Mocht je behoefte hebben aan een uitgebreidere uitleg kun je deze gids bekijken:

GPIO pins
Elke Raspberry Pi beschikt over zogenaamde GPIO pins, tussen deze GPIO pins zit onder andere een 5,5V en 3,3V pin om bijvoorbeeld LEDS aan te sturen. Er zijn diverse pinouts te vinden tussen Google afbeeldingen, zorg er wel voor dat het plaatje overeenkomt met jouw Raspberry Pi, en niet een andere versie omdat vanzelfspreken de pinout hiervan anders is.

Ondanks dat de Raspberry Pi B niet beschikt over net zoveel pins als de Pi 2 of 3 kun je alsnog enorm veel projecten via de GPIO pins uitvoeren. Mocht je te weinig GPIO pins tot je beschikking hebben kun je een Pi 3 aanschaffen of kiezen voor een GPIO uitbreidingskaart.

De GPIO pins zijn overigens lekker stevig en kunnen aardig wat hebben, absoluut een pluspunt dus.
Tools installeren
De officiële Raspian software heeft een enorm gebrek aan tools m.b.t. de GPIO mogelijkheden, gelukkig heb ik onlangs één programma gevonden waarmee alles te regelen is. Om dit te installeren zorg je dat de Pi met internet verbonden is, druk je cntrl + alt + f2 in en voer je de volgende commando's uit:

git clone git://git.drogon.net/wiringPi
cd wiringPi
./build

(eventueel kun je sudo voor het eerste commando toevoegen indien je niet beschikt over beheerdersrechten)

In plaats van dat je nu constant je pinout moet gaan opzoeken kun je invoeren:
gpio readall

Dit commando laat onder andere de huidige status zien van de pin (laag of hoog), daarnaast zie je het bijbehorende pin nummer zien en de bijbehorende naam van de pin (bijvoorbeeld 0V, oftewel Ground).
Aan de slag
Ik zal hier een aantal basis projecten bespreken, met en zonder script.

Wanneer wij via de Raspberry Pi een groene LED willen aan hebben indien de Raspberry Pi tevens aanstaat hebben wij een weerstand, jumper wires male naar female, LED en breadboard nodig (dan hoef je immers niet te solderen). Je moet voor een LED op de Pi altijd een weerstand zetten, als het meevalt brandt je LED door, als het echter tegen zit kun je de complete Raspberry Pi weggooien.

Een simpele schakeling is het aansluiten van de 5V pin op een 330Ω weerstand die verbonden zit met de groene LED, opeenvolgend voeg je één jumper wire van - naar 0V / GND (ground) toe, als je dit goed gedaan hebt beschik je nu over een werkende LED die aangestuurt wordt door de Raspberry Pi.

Je kunt op het breadboard ook een knop er tussen zetten.

Een voordeel van de GPIO pinnen t.o.v. de 5V pinnen is dat deze aan en uit gezet kunnen worden d.m.v. een regeltje code, of een automatisch script.

Wanneer je de plus aansluit op een GPIO pin kun je deze via je terminal aan of uit zetten.

Mogelijke commando's voor een LED die aan moet staan op GPIO pin 7 is dus:
gpio mode 7 out
(pin 7 is nu uitvoer, invoer kun je gebruiken om een functie aan een knop toe te voegen)
gpio write 7 1 (pin 7 is hoog)
gpio write 7 0 (pin 7 is laag)

Indien je liever commando's wilt geven met de pin nummers (1 t/m 26 bij de Pi B ) kun je de volgende commando's gebruiken:

gpio -1 mode 7 out
gpio -1 write 7 1
gpio -1 write 7 0

Er wordt nu overigens vanuit gegaan dat GPIO 7 daadwerkelijk pin 7 is, bij mijn Pi b is dit het geval, bij andere modellen hoeft dit echter niet het geval te zijn, je kunt dit nogmaals controleren met:

gpio readall

Je kunt ook een LED laten knipperen, hiervoor kun je het volgende script aanmaken:

sudo nano led.sh
sleep 0.1
gpio write 7 0
sleep 0.1
done

chmod +x led.sh (uitvoerbaar maken)
./led.sh (starten)

Op deze manier kun je diverse schakelingen maken met een script, een erg leuke mogelijkheid van de Raspberry Pi.

In de praktijk
Tijdens normaal gebruik van de Raspberry Pi merk je dat deze niet al te snel is, een website laden duurt lang en de navigatie in het besturingssysteem hangt ook relatief vaak. Je moet de Raspberry Pi daarom niet willen gebruiken als thuis computer, maar enkel voor projecten.

Bij het uitzetten van de Pi ben je geneigd om vaak de stekker eruit te trekken (ik althans), dit kan er op lange termijn voor zorgen dat je SD kaartje corrupt raakt, backups maken van je data kan daarom nooit kwaad.
(de Raspberry Pi is netjes uit te zetten d.m.v. het commando shutdown).

Zoals eerder gezegd heb je met de Raspberry Pi enorm veel mogelijkheden, voor het één is de Pi beter geschikt voor het andere, met name de trage processor en het weinig RAM kan ervoor zorgen dat taken te langzaam verlopen om prettig te kunnen werken. Bij de Pi B versie kom je daarnaast vaak één of twee USB poorten tekort indien je naast je toetsenbord en muis een wifi dongle wil toevoegen omdat je geen ethernet kabel in die ruimte hebt.
Warmte productie
De Pi B kan warm worden bij het uitvoeren van bijvoorbeeld games, er zijn echter een aantal gevallen van de Pi 2B en 3B bekend dat deze te heet worden. Hiertegen zou je een heatsink kunnen aanschaffen, deze plak je op de socket en brengt de temperatuur veel omlaag, deze eraf halen bij verkeerd plaatsen is bijna niet mogelijk, dit dien je in één keer goed te doen.

De Raspberry Pi B heeft gelukkig geen last van oververhitting, wanneer de CPU voor 10 minuten lang 100% benut wordt geeft mijn temperatuur meting 51,1 graden aan, met deze temperatuur is niets mis en had zelfs wat hoger mogen liggen.
Mogelijke alternatieven

Banana Pi (duurder maar betere specificaties)
Orange Pi (diverse versies)
C.H.I.P. (goedkoop)
VoCore2 (goedkoop en zeer compact)

Over de werking van deze apparaten kan ik geen conclusie trekken, de community is in ieder geval veel kleiner dan de community van de Raspberry Pi, de beste keuze blijft hierom in mijn ogen nog steeds de Raspberry Pi, de editie even terzijde gelaten.
De Raspberry Pi B is een compacte computer met hoge specificaties voor het formaat. De Pi voelt tijdens het navigeren echter regelmatig traag aan, ook draaien standaard Raspian games niet optimaal. De GPIO pins geven de Raspberry Pi een compleet nieuwe mogelijkheid zodat deze ook voor diverse demotica en elektronica projecten gebruikt kan worden.

Door de grote community kun je overal hulp bij vinden en word je snel op ideeën gebracht. De bouwkwaliteit van de Raspberry Pi is goed, het kan echter nooit kwaad om een case eromheen te hebben.

Tijdens gebruik in de grafische omgeving kom je vaak één of twee poorten te kort, het is goed dat de nieuwe Raspberry Pi's (even de Zero buiten beschouwing gelaten) beschikken over meer USB poorten, de Pi 3 beschikt zelfs over wifi en Bluetooth naast dat deze tevens een krachtigere chipset heeft. De enige reden om daarom nu nog een Pi B te kopen is omdat deze flink goedkoper moet zijn dan de Pi 3. Daarnaast zijn er een aantal besturingssystemen die helemaal niet op de Pi B gedraaid kunnen worden, wat de Pi 3 voor de lange termijn de betere keuze maakt.

Indien je vragen of opmerkingen hebt; laat gerust een reactie achter. Een onderbouwde review achterlaten is ook prettig zodat ik weet wat er verbeterd kan worden. Laat voor taalfouten of spelfouten ook gerust een reactie achter.

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Leuke samenvatting van de Pi geschiedenis en hoe te gebruiken. Ben net bezig me wat meer te verdiepen in de Pi3 die ik in maart 2016 kocht. Daar stond tot mijn verrassing een Openelect versie op met kodi. Nooit eerder van gehoort. Nu staat daar een openelect versie 8 op. Wat me opviel dat bij het bekijken van de systeem informatie dat de sw eerst een Amlogic 2706 zag nu een BCM2835.(V8).
Dit terwijl er een BMC2837 chip in zit met cortex arm53 core A8. Deze is 64bits. Toch lukt het me niet een kodi 64 bits versie te installeren. Alleen een 32bitV7 versie. Na lang zoeken. Ligt dat aan kodi?
Het zelfde gebeurd met de android versie op een S905armprocessor.
In ieder geval ga ik dat Raspian OS installeren. Kijken wat dat doet.
Succes verder...
Dank je wel!

Ik vermoed dat dit ligt aan de ARM architectuur, die dan enkel compatibel is met de 32-bits versie van Kodi.

Succes met je project(en)
Zojuist even voor je gekeken, de 64-bits installatie is enkel voor X86 processoren, deze kun je dus inderdaad niet installeren op de Pi i.v.m. de ARM architectuur.

Ik zie hier wel op de site van Open Elec een speciale versie voor de Pi 3 staan, misschien dat dit iets voor je is.

De Raspberry Pi 3 heeft sowieso maar 1 GB ram, terwijl voor 64 Bits vaak meer dan 2, of zelfs 4 nodig is.
Blij dat je reageert. Bedankt voor de moeite en je hulp. Ik ga me verder verdiepen in de materie. Vind ik interessant.