Shure SRH240 (Zwart) Review

MooDyBLueS 16 februari 2010, 8.371 views

Shure SRH240 (Zwart)

Pluspunten

• zeer gedetailleerd en ruimtelijk geluidsbeeld
  • zeer goed draagcomfort
  • makkelijk verstelbare hoofdband (zit ook prettig)
  • flexibele, zachte kabel
  • 6.3mm plug bijgeleverd
  • 6.3mm verloopplug moet opgeschroeft worden
  • oorstukken vervangbaar

Minpunten

• 6.3mm verloopplug moet opgeschroeft worden
  • kabel is 200cm, is voor mij geen minpunt
  • pianolak is mooi, maar blijft vingerafdrukmagneet

Mijn vorige hoofdtelefoon begon het langzaam maar zeker te begeven. Af en toe viel aan één kant het geluid weg en soms helemaal. Kortom, tijd voor een nieuwe.

De geschiedenis van mijn hoofdtelefoons is wisselend. Jaren terug heb ik een Sennheiser HD 590 gehad, die ik lange tijd met veel plezier heb gebruikt, niet alleen vanwege de geluidskwaliteit, maar ook vanwege het draagcomfort. Toen die het net na de garantieperiode begaf, kwam ik vrij snel voor een prikkie een Sennheiser PC150 tegen. Uiteraard verreweg niet te vergelijken met de HD 590, want een headset, verminderd draagcomfort en een minder goede geluidskwaliteit. Desalnietemin was ik er redelijk tevreden mee, ondanks de vele minpunten, totdat hij zoals gezegd de laatste tijd uit begon te vallen.

Ik ben iemand die altijd heel zorgvuldig met zijn spullen omgaat en aangezien ik dit soort hoofdtelefoons nooit voor onderweg gebruik, daar heb ik in-ear monitors (IEM's) voor, kan ik me niet voorstellen dat ik zelf de schuldige ben van twee kapotte Sennheisers in relatief korte tijd. Mijn vertrouwen in de bouwkwaliteit en degelijkheid van Sennheiser is sterk afgenomen en zo besloot ik op andere merken te focussen.

Zoals gezegd ben ik ook in het bezit van IEM's en wel de Shure SE530. Daar ben ik uiterst tevreden over en gebruik die nu al een paar jaar, voornamelijk voor onderweg in combinatie met mijn iPhone. Dus toen ik las dat Shure nu ook een reeks hoofdtelefoons heeft uitgebracht, de SRH240, SRH440 en SRH840, ben ik daar sowieso naar gaan kijken.

Als eisen had ik dat de hoofdtelefoon niet al teveel mag kosten, maar wel met een dusdanige geluidskwaliteit dat ik me er niet aan ga ergeren ten opzichte van mijn IEM's. Op het begin keek ik naar modellen zoals de AKG K 701, Shure SRH840 en Monster Beats by Dr. Dre, maar een stem in mijn hoofd zei mij dat ik een normale hoofdtelefoon maar een paar uur per week gebruik en de IEM's veel meer. Dus besloot ik het over een andere boeg te gooien, mijn budget te beperken en zo kwam ik bij de Shure SRH240 en AKG K 530 uit. Beide vallen in dezelfde prijsklasse en met beide merken had ik, op een korte luistersessie met de AKG K 601 na, nog nooit echt ervaring opgedaan.

Na wat wikken en wegen besloot ik voor het, voor mij, vertrouwde geluidsbeeld van Shure te gaan. Het kraakheldere, uitgebalanceerde en uiterst gedetailleerde geluidsbeeld van mijn IEM's spreekt mij meer aan dan ietwat bass-gerichtere hoofdtelefoons als Sennheiser. Aangezien ik niet precies wist wat ik van AKG kon verwacht, ook al las ik er vele lovende kritieken over, en het feit dat de Shure SRH240 net iets goedkoper was, besloot ik voor laatstgenoemde te kiezen.

Inmiddels heb ik de Shure SRH240 een kleine week binnen en er het afgelopen weekend veel naar geluisterd. De inspeelperiode is duidelijk voorbij, ze klinken nu losser en verfijnder dan op het begin. Dus acht ik de tijd rijp om een review op Tweakers.net te plaatsen.

Kwaliteit geluidsweergave
Voor het beluisteren van muziek heb ik van verschillende bronnen gebruik gemaakt, te weten mijn laptop (iTunes), iPhone en Onkyo receiver. Daarbij hoorde ik, net als met mijn IEM's, dat deze volgorde ook de kwaliteit van minst goed naar best weergeeft, al is het verschil tussen de iPhone en Onkyo receiver niet groot.

Wat mij direct opviel, zelfs in de inspeelperiode, is de ontzettend sprankelende weergave van alle afzonderlijke geluiden. Er zit zo onwaarschijnlijk veel detail in deze hoofdtelefoon, dat je bijna niet weet waar je 'naar moet luisteren'. Je kan hetzelfde liedje op repeat zetten en elke keer op een andere manier luisteren en andere geluiden ontdekken. Mijn IEM's leveren op dit punt ook zeer goed werk af, maar geloof het of niet, ik vind de SRH240 zelfs beter. De geluiden klinken niet alleen kraakhelder en gedetailleerd, maar er lijkt wel een soort afstand of ruimte tussen de geluiden te zitten. Alle geluiden lijken echt van elkaar los te staan, waardoor je het idee hebt dat elk instrument, geluid en stem via zijn eigen invalshoek je oor binnentreedt. Dat levert een werkelijk sprankelende weergave, die ik nog niet eerder in een hoofdtelefoon of IEM gehoord heb.

Stemmen klinken alsof er live in je oor gezongen wordt, waarbij dit het meest tot zijn recht komt met jazz, blues, soul en andere genres waarbij het gaat omechte instrumenten en echte zangers/zangeressen. Om een aantal voorbeelden te geven, ik heb geluisterd naar onder andere José James, Gare du Nord, Raphael Saadiq, Katie Melua, Norah Jones, John Mayer en Jack Johnson.

Dat wil overigens niet zeggen dat andere genres niet goed klinken, integendeel. Ook bij pop, hip-hop en elektronische muziek klinkt de SRH240 fantastisch. Michael Jackson, The Roots, Kanye West, Lady Gaga, Air, Le Le en Typhoon zijn enkele artiesten waar ik naar geluisterd heb. Zelfs de meest met de computer in elkaar gezette muziek, zoals Lady Gaga, Air en Le Le klinkt gewoon geweldig.

Inmiddels heb ik door hoeveel superlatieven ik aan het gebruiken ben en dat kan wellicht too much zijn voor sommige mensen, maar ik meen het wel. En dan bedoel ik niet eens alleen in deze prijsklasse. Deze hoofdtelefoon is gewoonweg erg goed. Ok, ik heb niet naar de SRH440, SRH840 of andere meer high-end hoofdtelefoons geluisterd, maar heb wel ervaring gehad met de HD 590 en Shure SE530 IEM's en de SRH240 vind ik gewoonweg beter. Alleen de SE530 geeft soms een ietwat uitgebalanceerder geluid bij elektronische muziek. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor het verschil in prijs.

Gebruiksgemak
De SRH240 heeft een kabellengte van 200cm. Voor mijn doeleinden lang genoeg, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever 300cm zouden willen hebben. Het voordeel van de kabel is verder dat deze heel erg flexibel is en daardoor nooit in de weg zit.

De oorstukken sluiten goed aan op mijn hoofd, over mijn oren. Dus mijn oren zitten in de oorstukken en worden niet platgedrukt, wat natuurlijk erg prettig is. Op het begin had ik het idee dat de hoofdtelefoon redelijk warm zat, maar inmiddels ben ik daar aan gewend en zelfs een luistersessie van 2,5 uur is prima te doen. Ik heb me, op de allereerste keer na, niet aan de warmte of het draagcomfort geërgerd. Wel heb ik gemerkt dat de hoofdband ietwat meer naar voren op het hoofd geplaatst moet worden, dan ik gewend ben van andere hoofdtelefoons. Niet dat dit een minpunt is, maar bij mij zit hij dan stukken comfortabeler en merk ik tevens niks meer van de hoofdband.

Het instellen van de hoofdband gaat ook erg makkelijk en blijft ook goed zitten. Het is niet zo dat je met het opzetten van de hoofdtelefoon de hoofdband verschuift, dus dat is wel prettig.

Er wordt een schroefplug meegeleverd waarmee je de standaard 3.5mm jack naar 6.3mm verandert. De 3.5mm jack plug is ietwat aan de grote/lange kant voor gebruik met een mp3-speler, maar in mijn ogen is dit niet het type hoofdtelefoon waarmee je over straat gaat lopen. Dus de vraag is in hoeverre dit als minpunt aangemerkt kan worden.

Aangezien ik verder wel het idee heb dat ik mijn oude Sennheiser HD 590 net iets beter vond zitten qua draagcomfort, geef ik de Shure SRH240 toch 5 sterren, aangezien ik eigenlijk niks op het draagcomfort aan te merken heb. Het is dus maar net hoe je het bekijkt, maar met 4 sterren heb ik het idee dat ik de SRH240 tekort doe.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hoewel de hoofdtelefoons in het geheel kunststof is en voor het overgrote deel een pianolak look heeft, wat in mijn ogen wat goedkoop aandoet als er eenmaal vingerafdrukken op zitten, voelt het als geheel wel solide aan. Er zit genoeg flexibiliteit in om op ieder hoofd te passen en ik heb niet het idee dat het gekozen materiaal, de afwerking en bouwkwaliteit snel te wensen over zullen laten. De tijd moet het leren, maar tot op heden kan ik er niks negatiefs over bedenken.

De oorstukken en de hoofdband zijn van leer, al weet ik niet of het echt leer is of niet, maar het zit in ieder geval erg prettig. De oorstukken zijn ook nog eens vervangbaar, in tegenstelling tot de kabel. Dat vind ik dan tot op heden het enige minpunt, al kan ik me dat in deze prijsklasse ook wel voorstellen. De duurdere SRH440 en SRH840 hebben wel de mogelijkheid tot het vervangen van de kabel, dus het lijkt mij een bewuste (budget)keuze van Shure.

Dat de 6.3mm verloopplug op de 3.5 mm plug geschroeft moet worden, heeft ook zo zijn nadelen. Je kan niet even snel van je hifi systeem naar je mp3-speler of laptop switchen. Aan de andere kant ben je wel weer gegarandeerd dat de plug altijd goed vast zit.

Prijs en conclusie
Voor al het gebodene mag je echt niet klagen. Op het begin klinkt de hoofdtelefoon nog ietwat ruw, maar na een aantal uren inspelen komt hij los en klinkt hij nog beter. Echte minpunten kan ik, zeker voor de prijs van ¤ 49, niet bedenken. Uiteraard zijn er altijd kleine minpunten die voor een ieder anders kunnen zijn, zoals de kabel van 200cm, de schroefplug, de kabel die niet verwisselbaar is en de pianolak die nog steeds een magneet is voor vingerafdrukken.

Maar zoals gezegd, dat is voor iedereen anders en ik zie het zelf niet als nadelen. Al met al ben ik uiterst tevreden met deze hoofdtelefoon en ik weet zeker dat ik hier nog jaren plezier aan ga beleven.

Heb jij ook een Shure SRH240 (Zwart)?

zou je deze ook goed kunnen gebruiken om te gamen/televisie/films te kijken? heb zelf de Shure SE210 in ears en daar ben ik heel blij me maar ik zoek nu wat om stil te kunnen gamen/tv kijken zonder dat ik mijn vriendin stoor
Ik weet niet of je tijdens het gamen ook wilt praten met je medegamers, want dat gaat lastig worden met deze hoofdtelefoon. Er zit uiteraard geen microfoon in en aangezien het een gesloten ontwerp is, zal je nauwelijks omgevingsgeluiden horen, dus ook als je zelf praat hoor je dat nauwelijks.

Aan de andere kant, wat ik niet in de review heb gezegd, omdat het maar kort was, is dat ik wel een kwartiertje naar een film heb zitten kijken op mijn laptop. Daarbij kon ik niks te klagen vinden.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je met films en games juist een extra zware bass wilt hebben. De Shure heeft ook een goede bass, maar meer uitgebalanceerd. Als je dus van een extra zware bass houdt, kan je beter naar een andere hoofdtelefoon kijken denk ik. Houd je juist van helderheid en een gebalanceerd geluid, met nog steeds een hele goede bass, dan is deze een goede optie.
okay dat is wel goed om te weten dat er iets minder bass uit komt tijdens een leuke actie film moeten de explosies er wel goed uit komen natuurlijk. dat er geen mic op zat wist ik omdat het echt een koptelefoon pur-sang is maar dat maakt niet uit want ik lul toch niet tijdens het gamen.
Hopelijk maakt dit je keuze iets makkelijker dan. ;-)

Als je echt veel bass wilt, is Sennheiser over het algemeen wel een betere keuze. Dit staan erom bekend om de nadruk op bass te leggen.
offtopic:
Ook lang niet alle modellen. Ik heb de HD201 en die heeft vrijwel geen bassweergave :/
Goede review. Ben ik blij mee, is jaren geleden dat ik een hoofdtelefoon kocht en er is veel veranderd.
Je review klinkt alsof je luisterd zoals ik dus... verkocht!
Je hebt 47 euro betaald, zou ik ook graag doen maar bij wie?
Ik vind prijzen vanaf 55 E, zou deze duurder geworden zijn..... misschien door de goede reviews, word wel naar gekeken denk ik, of een introductieaanbieding.
Hoor graag waar jij hem vandaan hebt.
Ik had 49 betaald, bij Hoofdtelefoonstore.nl. Daar is hij zelfs alweer 69. Ik vermoed dat het idd een tijdelijke prijs is geweest. Maar ik zou hem voor 55 ook niet laten liggen. ;)
Fantastische review van een ongetwijfeld fantastisch product. Ik denk dat ik om ben!
Geweldig review :)

Had hem graag willen kopen maar vind het wel jammer dat deze hoofdtelefoon weinig bass heeft.
Hij heeft niet zozeer weinig bas maar juist een natuurgetrouwe basweergave vind ik. Andere koptelefoons geven vaak gewoon meer bas dan van je van een neutrale weergave zou verwachten.