Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 2x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco M5 (set van 3) Review

CFC-MathijsTestpanel 3 januari 2018, 194 views Testpanel

TP-Link Deco M5 (set van 3)

Met dit product is het kinderlijk eenvoudig om een Wifi-netwerk thuis op te zetten, dit zou mijn oma met haar iPad nog lukken. Verder een uitstekend bereik tegen een scherpe prijs.

Pluspunten

• Installatie is kinderlijk eenvoudig
  • Bereik
  • Snelheid
  • Mogelijkheid om bekabeld aan te sluiten
  • Fancy design

Minpunten

• Beperkte instelmogelijkheden
  • Alleen via de app te installeren
  • Geen optie om makkelijk de onderlinge connectie te zien

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Allereerst wil ik Tweakers.net en TP-Link bedanken voor de mogelijkheid om dit product te testen. Het was leuk om hiermee in de kerstperiode te kunnen stoeien. De vriend waaraan ik het product heb weggegeven kon de set ook echt goed gebruiken. Hij geniet nu inmiddels weer van volledige dekking in zijn huis.

Algemene beoordeling

Ik ben aangenaam verrast door de prestaties en gebruiksvriendelijkheid van de Deco M5. Na in het verleden veel met repeaters en powerline adapters te hebben geprutst is dit een oplossing die voor een langere tijd werkbaar is. TP Link is erin geslaagd om een strak product (zowel qua design als interface) neer te zetten tegen een scherpe prijs.

Het zal je wellicht opvallen dat er verder vrijwel geen aandacht besteed aan hoe de installatie van dit product gaat. Dit komt omdat de installatie dusdanig makkelijk is dat het niet de moeite waar is om uitgebreid te bespreken.

Featureset

Naar mijn idee heeft TP-Link geprobeerd een compleet product neer te zetten voor een bepaalde doelgroep, de 'simpelere' gebruikers. Hier zijn ze dan ook goed in geslaagd.

Wat ik persoonlijk de belangrijkste feature vind is het beheer over de apparaten die met de Deco verbonden zijn. Je krijgt netjes een push-bericht als er een nieuw apparaat verbonden is met het netwerk en je hebt ook de mogelijkheid om bepaalde apparaten een hogere prioriteit te geven of om bepaalde apparaten zelfs te blacklisten.

Opties als Anti-Virus en Ouderlijk Toezicht zijn leuke extra's en wellicht interessante voor de beoogde doelgroep, maar ik als tweaker gebruik dit liever niet.

Wat ik ook interessant vind is de mogelijkheid voor port forwarding en static ip adressen, hiermee proberen ze de geavanceerdere gebruikers goed in tegemoet te komen.

Prestaties

De prestaties van de Deco M5 zijn uitstekend te noemen. In mijn appartement (75m2) krijg ik vrijwel over 95/100 Mbps via speedtest, wat overeenkomt met mijn abonnement.

In het huis van een vriend waar het test is (3 woonlagen) krijgen we op de meeste plekken in het huis nog overal rond 130/150 Mbps, bij een abonnement van 200 Mbps. Dat vind ik voor Wifi een prima snelheid.

Draadloos bereik

Het draadloos bereik van de Deco M5 is uitstekend. In mijn appartement is plaatsing geen enkel probleem en krijg ik op vrijwel elke plek het maximaal bereik en snelheid.

In een woonhuis (3 lagen) kan het soms even zoeken zijn op welke plek de Deco M5 het best tot zijn recht komt. Hierin mis ik (wellicht als techneut zijnde) de optie om te kunnen zien wat de signaalsterkte is tussen de 3 Deco's. Alleen een status: Goed, is dan voor mij onvoldoende.

Na wat trial en error werkt met inSSIDer is het me wel gelukt om de optimale plaatsing voor de Deco's te vinden. Wellicht dat dit nog wat beter zou kunnen door ze aan het plafond te monteren, maar dan moet je met dubbelzijdig tape aan de gang.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Over de stabiliteit en betrouwbaarheid van de Deco M5 ben ik erg tevreden. Waar we voorheen nog wel een last hadden van een wegvallend netwerk doordat de powerline adapters wat haperden (volgens mij door de wasmachine) is dit met de Deco M5 totaal niet voorgekomen. Je kan gewoon overal rustig streamen of gamen zonder bang te hoeven zijn voor lag of buffering.

Tip: Ga niet speedtesten met de ene laptop en gamen met de andere tegelijk, dit zorgt natuurlijk wel voor haperingen 8)7

Beheerbaarheid

Dit is wel echt het sterkste punt van de Deco M5. Niet alleen de installatie is heel eenvoudig, het beheer van het netwerk is ook simpel. Alles werkt via de app. Of dat het wijzigen van de netwerknaam is, het blokkeren van een apparaat of bijvoorbeeld het updaten van je firmware, voor alles gebruik je de app.

Het enige minpunt hieraan is wel dat er minder geavanceerde instellingen te doen zijn, die wij als tweakers wellicht wel zouden willen.

Ondersteuning

Gelukkig heb ik tijdens de installatie en gebruik geen hulp vanuit de fabrikant nodig gehad. Wel verliepen de firmware updates erg soepel vanuit de app en zit er indien nodig ook nog een help functie met FAQ in.

Met een prijs van 249 ,- bij vrijwel alle grote webshops vind ik de Deco M5 redelijk scherp geprijsd. Vergelijkbare sets zoals de Google Wifi 3-pack of de Asus Lyra kosten toch als snel 100 ,- meer. Voor alle features en kwaliteit die je voor deze prijs terugkrijgt is het zeker een aanrader!

Heb jij ook een TP-Link Deco M5 (set van 3)?