Logitech G920 Driving Force Zwart - Reviews

Specificaties Stuur voor de PC, Xbox One - Bekijk alle specificaties

Logitech G920 Driving Force Zwart Review

Ducmon 2 januari 2018, laatste update op 5 januari 2018, 262 views Product gekocht

Logitech G920 Driving Force Zwart

Het is een up-to-date set met een gaaf stuurwiel. Net als in nieuwe games moet je ook hier jouw ideale instellingen zelf zoeken. Handleiding en instructies ontbreken wat maakt dat je zelf internet af moet schuimen voor goede informatie. Eenmaal in- en afgesteld dan werkt hij zeer goed.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Compact en makkelijk aan te sluiten
  • Voor elke game instelbaar
  • Goed en met precisie te gebruiken

Minpunten

• Veel kracht zetten op rempedaal.
  • Ontbreken handleiding.

Vele jaren heb ik een Logitech MoMo Force Feedback Wheel gebruikt en daar veel plezier aan beleefd. Je kunt proberen je plezier nog plezieriger te maken door een beter stuur. Het stuur werd niet meer ondersteund door Logitech wat o.a. resulteerde in geen nieuwe software updates en achterop raken.

Logitech beviel en bevalt me goed. Ik maak gebruik van een MX Revolution muis, een Trackbal in reserve en een draadloos toetsenbord. Ik heb als opvolger van mijn stuur gekozen voor de Logitech G920 Driving Force (G920).
De G920 heb ik nieuw gekocht via Marktplaats en kreeg het in de originele, ongeopende Logitech verpakking geleverd.

De 920 ziet er zondermeer gaaf en strak uit. Het imitatie leren stuur met de RVS flippers en acht knoppen is mooi uitgevoerd. Het stuurconsole is een fractie smaller dan het 28cm brede stuur. De knoppen waarmee het stuurconsole aan je bureaublad klemt kan je na het vastzetten indrukken en een klein stukje naar links draaien waarna ze verzonken blijven. De klemmen om het stuur vast te zetten zijn ruim genoeg. De maximale bureaublad dikte bij de G920 mag 5,2 cm of 2 inch zijn en dat is ruim genoeg. Het oude stuur bood dezelfde ruimte aan de onderkant.

Drie kabels zijn nodig zijn om de G920 met de pc te verbinden. Eén voor de voeding, één tussen het voet- en stuurconsole en één usb naar de pc. Het stuurconsole heeft stekkergaten aan de binnenzijde onderin het console.
Ik vind het een mooi weggewerkende oplossing. De stekkertjes steek je in de daarvoor bestemde openingen. De kabeltjes wind je één of twee keer rond een lange steun en voert ze door goed passende en klemmende sleuven aan de achterzijde naar buiten. Een handige en mooie oplossing of je nou kort of lang wil racen.

De Logitech doos bevat alleen stuurconsole, voetsteun, Logitech hardware aansluit- en plaatsingstekening met een geprinte verwijzing naar www.logitech.com/support/g920. Software was niet aanwezig. Ik heb de software en een update van de aangegeven website gedownload en geïnstalleerd.

Na installatie herkende de software gelijk DIRT rally en Need For Speed SHIFT. Het ook aanwezige F1 2013 werd na een nieuwe installatie van de game ook herkend. BMW M3 moest ik in de game zelf instellen.

Het is even zoeken, een handleiding of instructie ontbreekt, maar ik heb na een uur of drie instellingen gevonden waarmee ik Need For Speed Shift en DIRT Rally heb kunnen spelen. F1 2013 heb ik na de herinstallatie ook even gebruikt in een test race(je) net als BMW M3.

De korte tijd die tot dusver met de G920 heb geracet gaf mij een heel goede indruk. Elektronisch doet hij wat hij moet doen en mechanisch vind ik hem top. Sturen met de G920 kan je zeer precies.
Het sturen moet je in de stuuruitslag wel drastisch beperken. Standaard is de stuuruitslag 900o.
Dat betekent dat je het stuur één en een kwart naar links en rechts kan draaien, dus tweeëneenhalf keer om zijn as.
In racen is dat een veel te groot stuuruitslag. Kijk naar een F1 race op tv. Iets meer dan een halve slag naar links en rechts heb je niet nodig.

Heb je het stuur goed ingesteld dan kan je in een game zeer gedoseerd gas geven en heel gaaf de auto sturen over de door jou gewenste racelijn.

De pedaalvoet blijft goed op zijn plaats liggen door zes rubber voetjes en een gepunte kopstrip.
Het pedaalconsole bij mijn oude stuurwiel gleed zachtjes onder je voeten weg.

Een vreemd punt of “kwaal”, zijn de pedalen. Gasgeven met het rechterpedaal is simpel en misschien iets te licht. De rem in het midden en de koppeling links gedragen zich soms niet volgens de pedaal logica. Het linker, de koppeling, werkt soms als de rem. In F1 2013 kan ik het rempedaal gelukkig wel gewoon gebruiken. Het gebrek van de G920 set is dat je echt veel kracht moet zetten op het rempedaal. De voetsteun “trap” je dan in kleine stukjes van je vandaan. Rijden of racen gaat dan steeds wat moeilijker. In ieder geval voor zover racen eenvoudig is.
Ik zal het rubberblokje wat onder het pedaal zit er uit gaan halen en misschien vervangen door zachter materiaal zoals te zien in de Youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=o-fVAvAZu4U. De drie zachte onderdelen uit de video vind ik met ongeveer ¤. 25,= wel duur. Ik zal kijken of ik het anders op kan lossen.

Het is even zoeken voor je alle functies in een game goed kan laten werken maar daarna heb je met de G920 race kwaliteit in huis.

Update:
Ik heb aan het veel kracht eisende rempedaal en aan het gaspedaal en de koppeling andere veren gezet. Bij het rempedaal heb ik ook een rubber- of siliconenblokje in de veer onder het pedaal verwijderd. De veren heb ik vervangen door veren van GTEYE die ik besteld heb via MadroMedia in Almere. De pedalen zijn nu goed dosseerbaar en werken uitstekend. De installatie is eenvoudig. Zie de handleiding op: https://gteyeblog.files.w...l-spring-instructions.pdf

Heb jij ook een Logitech G920 Driving Force Zwart?

Goedendag,

Ook ik ben in het bezit van een G920 voor Xbox en PC maar gebruik hem voor de PC (verschillende locaties voor beide apparaten) en heb al ruim anderhalf jaar genoten van het stuur.
Gisteren had ik echter met de paddleshifter problemen. Ik kon niet meer schakelen waardoor het natuurlijk ondoenlijk was om te racen. De shiftstick gaf ook rare problemen. Vandaag even wat getest maar al snel moeten stoppen, er waren meerdere functies uitgevallen. Het draaien was geen probleem, lampje viel iedere keer uit en dan deed geen enkele knop het meer.

Vanavond toch maar open geschroefd... En wat schetst mijn verbazing (of eigenlijk niet, ik vermoedde al zoiets...), een kabelbreuk in de kabel van de print in het stuur naar de print in de base. Dat stomme ding blijkt gewoon alleen maar beschermd door een krimpkousje door het gat achterin het tandwiel te lopen wat door de tandheugel aangedreven wordt! Geen gevlochten kabel eromheen, geen beveiligings beugeltjes, niks van dat al, gewoon een dun krimpkousje op een scherpe kunststof rand.

Binnenkort dus maar aan het knutselen omdat ik die stomme bon van de MediaMarkt door een verhuizing ben kwijtgeraakt. Die flat headers die op de kabel zit zijn natuurlijk nergens te vinden (anderhalf uur mee bezig geweest) en ik ga dus zorgen dat de huidige kabel super beveiligd wordt gerepareerd!

Tip dus, houdt ten eerste je bon bij de hand en als je het zelf durft (geen rocket science) moet je zeker even openmaken en controleren of die kabel dik genoeg is en anders een tywrapje eromheen doen waar hij door het tandwiel loopt om deze ellende te voorkomen!

Groet,
Simon
Goedendag,

Kabelbreuk heeft zich (nog) niet voorgedaan. Ben er wel een paar keer tegen aan gelopen dat opeens de Force Feedback uitviel of de vereiste stuurbeweging veel groter werd dan ik had ingesteld. 140 of 900 graden maakt een bocht redelijk onhaalbaar. Ben wel met je eens dat, hoewel het zeer goed functioneert, de set tegen zo weinig mogelijk kosten is vervaardigd en kwetsbaarder dan nodig is.

Groet,

Hans