Google Nexus One (US) Grijs Review

joostvanpinxten 27 mei 2011, 7.695 views

Google Nexus One (US) Grijs

Pluspunten

• Google (for the lovers)
  • Scherm (kleuren en voornamelijk contrast)
  • Snelheid
  • Android 2.1
  • Accuduur is redelijk

Minpunten

• Google (for the haters)
  • Speaker
  • Scherm (glans in fel zonlicht)

Het is eindelijk zover, de Nexus One is te bestellen in Amerika, Singapore, Hong Kong en het Verenigd Koninkrijk. De eerste android-smartphone met een 1GHz processor is sinds 5 januari beschikbaar en ik heb via-via er een kunnen bemachtigen. Niet helemaal productgerelateerd, maar het bestellen en verzenden gaat erg snel, als je het naar een adres in Amerika laat verschepen; het toestel was binnen 24 uur na het bestellen aangeboden!

Waarom de Nexus One
De Nexus One belooft een zeer snelle en veelzijdige smartphone te zijn. 3G, multitouch, dubbele microfoon, 5MP camera met led-flash, een hoog-resolutie AMOLED scherm en een trackball. Op papier erg indrukwekkend, in de praktijk net zo!

Het scherm
Een van de grootste redenen dat ik voor de Nexus One heb gekozen is het scherm, een 3.7" AMOLED met een awesome 800x480 pixels. Door de hoge resolutie is het lezen van tekst veel aangenamer dan op bijvoorbeeld een iPhone. In vergelijking met andere HTC-telefoons is het zwart veel beter en zijn de kleuren levendiger en zijn er meer details te onderscheiden. De kijkhoek van de iPhone 3GS is ook een stuk minder goed dan die van de Nexus One.
De helderheid kan redelijk laag ingesteld worden, tot 11% van het maximale. In het donker is dit nog steeds meer dan genoeg. Wanneer je echter buiten in het zonlicht loopt, kan het wat minder worden, maar daar zijn de andere standen dan ook voor. In vol zonlicht (het is nu dan wel winter, maar toch) kon ik op de een-na-laagste stand nog heel behoorlijk teksten lezen. Op de hoogste stand was het gewoon zeer duidelijk. Gelukkig is er een auto-brightness optie die meestal de juiste brightness voor je zal kiezen.
De eerste foto geeft aan hoe fel het scherm nog is wanneer het op minimale brightness staat. Heb de foto op een rode achtergrond gemaakt, maar de lichtmeting heeft er voor gezorgd dat dit al helemaal niet meer te zien is.

De interface/snelheid
De interface is in vergelijking met andere HTC-telefoons enigsinds minimalistisch, omdat er geen Sense laag over deze Android-versie heen zit. Ik heb zelf niet lang met Sense gewerkt, maar ik vind dat de N1 minder fratsen heeft en daardoor overzichtelijker is. Alhoewel ik de klok toch wel gaaf vind, met dat blader-systeempje, kan je dat volgens mij in de Android Market gewoon downloaden.
De interface bestaat uit 5 home-screens waarop je je eigen shortcuts en widgets neer kan plempen. Zo kan je een screen maken, waar je al je games op kan zetten, of juist een waarbij je je agenda/sms/e-mail bij elkaar in een overzicht zet, of juist YouTube/Browser/Market op een scherm. Zo kan je overzicht houden over je applicaties en gegevens zonder dat het een bende wordt. Je kan zelf helemaal kiezen wat je er neerzet!
De snelheid van de interface is bijzonder goed. Alle acties zie je direct terug; als je met je vinger van links naar rechts beweegt, dan plakt je home-screen gewoon aan je vinger en kan je naar een volgens home-screen gaan. Toetsenbord werkt ook erg goed, waar ik altijd wat skeptisch over was met touch-toetsenborden.

Google, google en nog eens google
Je moet ervan houden: Google Mail, Google Voice, Google Android, Android Market, Google Contacts, Google Maps en Google Talk. Het merendeel van de originele applicaties bestaat uit een koppeling naar de diensten van Google. Nu ben ik een trouwe en tevreden GMaill gebruiker sinds 2005 en gebruik ik ook allang Google Maps voor van alles en nogwat. Heerlijk dat mijn contacts van de server worden gehaald en meteen worden gekoppeld aan een telefoonnummer indien mogelijk.
Ik kan me voorstellen dat je hier niet van gecharmeerd bent, echter is het toch echt nodig om een google account aan te maken om de telefoon te kunnen gaan gebruiken. Natuurlijk is het mogelijk om de meeste google aps te negeren, maar ik denk dat er toch nog heel wat gegevens op googles servers komt te staan. Ik ken mensen voor wie dit een deal-breaker kan zijn.

Browsen
De Android browser staat niet bekend als een van de snelste. Op dit moment is de browser van de iPhone relatief gezien nog steeds de snelste, maar omdat de Nexus One een Snapdragon processor heeft, wordt dit voordeel voor de meeste sites eigenlijk teniet gedaan. Sites laden sneller of even snel en het scrollen, zoomen (met multitouch-pinch) gaat zeer soepel en de hoge resolutie is hier een openbaring ten opzichte van de bijna prehistorisch lage resolutie van de iPhone.

Camera
De camera is niet slecht, maar de verwachting lag hoger, de led-flash is leuk, maar is geen oplossing voor echte donkere plekken. Er zitten nogal eens 'scanlines' door het beeld heen, zie ook de foto bv van de kat. Soms gaat het wel goed en heb nog niet ontdekt door welke omstandigheden dat komt.

Geluid
Het geluid van de Nexus One is voor mij toch wel een minder punt. De speaker geeft niet zo'n heel hard geluid en is toch best wel vervormd op het hoogste volume (wat nog niet echt hard te noemen is). Ook heb ik via de ingebouwde muziekspeler de 3.5mm jack getest met de hoofdtelefoon die ik al jaren op een Nintendo DS aangesloten heb gehad. Helaas moet ik zeggen dat het geluid me niet kan bekoren, het is te rommelig; op zich zitten er redelijk wat details in de muziek, maar er worden bepaalde frequentiegebeiden nogal raaar weergegeven. Voor de audiofielen onder ons (wat ik eigenlijk ook wel ben, maar waar ik mjin telefoon niet voor gebruik) zou je toch voor een andere telefoon moeten kiezen, zou je 'm ook als mp3-speler willen gebruiken. Voor simpel dagelijks gebruik, zoals in de bus, is het echter wel een stuk beter dan een simpele mp3-speler.
Verder kraakt de hoofdtelefoon bij mij op het moment dat ik 'm erin en eruit haal. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt met die hoofdtelefoon en komt op mij dus wel wat minder over.

De accu gaat bijna 2 dagen mee, als je 'm volledig oplaadt en er redelijk wat mee doet, met wifi constant aan. Accuduur met 3g aan heb ik nog niet getest, inet-abbo begint volgende maand pas. Ik heb de telefoon nu 7 dagen in gebruik. Ik heb de brightness op automatisch staan en dan verbruikt het scherm al meer dan de helft van de accu. Screen timeout staat bij mij op 30 seconden.

Accesoires:
- micro-usb kabel om op te laden/ sd-kaart te mounten,
- micro-usb netspanning adapter (US uitvoering)
- zwart hoesje met daarop android logo opdruk (persoonlijk vind ik die erg mooi)
- handleidinkje, disclaimer

Update
Heb de review niet meer bijgewerkt volgens mij, zoals ik eigenlijk beloofd had. Maar, bij deze nog even een heads-up. De snelheid van het apparaat is nog steeds goed, natuurlijk wel iets minder in vergelijking met de nieuwe processoren, maar er zijn geen applicaties die ik niet kan draaien nu. De accuduur is met 3G op het vodafone netwerk ongeveer 30 uur. Als ik rondom Eindhoven blijf dan kan ik er push-email op binnenhalen, regelmatig siteje bezoeken, comics lezen, sms'en en bellen.

Het verbruik is volgens mij erg afhankelijk van het netwerk, mijn broer, die een HTC Desire heeft, zat eerst bij Hi en had toen > 48 uur batterijtijd. Nu hij overgestapt is op T-Mobile was dit nog geen 24 uur meer. Let er dus op dat je batterijtijd erg afhankelijk is van zowel je provider als het gebied waar je in woont! Als ik namelijk bij mijn ouders in het dorp ben, dan gaat de accuduur ook snel achteruit!

Heb jij ook een Google Nexus One (US) Grijs?

Kun je misschien een stukje uitwijden over de vermeende 3G problematiek? Hier en daar lees je toch nogal wat over slecht ontvangst etc. Zou leuk zijn om daar nog wat meer en uitgebreider over terug te kunnen lezen :)
3G heb ik nog niet in mijn abbonnement zitten, zit nog in de overgangsfase tussen twee abbonnementen. Op 4 maart krijg ik 3G en dan zal ik ondervinden of er inderdaad in Nederland een ontvangstprobleem bestaat. Ik hoop natuurlijk van niet!
Ik heb zelf de n1 een dikke maand en de 3g-ontvangst is naar mijn idee niet slechter dan een willekeurige andere smartphone. Ja, hij valt af en toe weg, maar dat ligt toch echt aan de dekking en niet aan de n1, ik had met m'n vorige htc op exact dezelfde plaatsen geen bereik. Het hele verhaal van de slechte 3g ontvangst is m.i. dan ook vooral gebaseerd op slechte ervaringen in de US waar de 3g dekking vele malen slechter is dan hier in NL.
(Sterker nog op moment van schrijven zit ik hier in een willekeurig dorp/stadje in brabant (binnen) met 3/4 ontvangst )

Verder nice review joost :)

[Reactie gewijzigd door Tank80 op 15 februari 2010 12:33]

Ik heb zelf nu 2 weken de Nexus One en gebruik hem momenteel i.c.m. met een KPN abo.
3G-ontvangst heb ik hardwarematig eigenlijk niet zo'n problemen mee gehad. Het probleem lijkt hem eerder in de slechte dekking te zitten.

Ik zal binnenkort eens mijn T-Mobile SIM erin gooien en kijken hoe dat gaat.
Goeie review! Bedankt voor het delen van je ervaringen. Mijn abbo loopt nu zo ongeveer af (kan verlengen), maar ik zit te twijfelen tussen de HTC HD2 en deze.. Het belangrijkste verschil is natuurlijk windows mobile vs. android.. Wat verdient de voorkeur?
Of zal ik wachten op de HTC bravo..

keuze's, keuze's.. :+
Ik heb winmo gehad en nu een n1 en ik wil absoluut niet terug! Veel gebruiksvriendelijker allemaal en veel meer apps beschikbaar. Zolang je niet vast zit aan winmo (met exchange dingetjes ofzo) zou ik het wel weten... :)
Ze willen de htc met 1,5 ghz nog voor de zomer in amerika uitbrengen, dat niets voor jou?

;)
Nice review,
Je kan zelf helemaal kiezen wat je er neerzet! (Behalve de settings... daar kan ik geen shortcut naar maken??)
Je kan je settings toch gewoon uit het menu slepen naar de desktop?
Zou je ook plaatjes kunnen maken?
Daar ben ik gisteren ook inderdaad per ongeluk ook achtergekomen. Zal het aanpassen in de review! Bedankt voor de tip!
Hmm ziet er goed uit! Valt me op dat je ondanks de snapdragon toch een dag langer meedoet dan een iphone bijvoorbeeld. Al dat gezeik over dat snapdragon meer stroom nodig heeft, is dus onzin gebleken.

Zou je wat fotos kunnen maken van je toestel? Maakt het toch wat duidelijker

En maak voor camera + accu een eigen dikgedrukte titel ;)

Ik denk dat ik toch voor de HTC Bravo ga. Ik vind die trackballs niet zo fijn eigenlijk :)

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 14 februari 2010 12:01]

Ik zal wat foto's maken van het toestel 'in actie', en ik zal binnenkort nog wat uitgebreider ingaan op de camera en de accu, dan zal ik er ook een apart kopje voor maken. Trackball gebruik je praktisch niet trouwens, je kan nauwkeurig genoeg de tekst selecteren en zie het nut van een trackpad nog niet heel erg groot zijn.

Het scherm is de grootste energieconsument, volgens het bijgeleverde appje waarmee je het verbruik kan zien. (hier zal ik ook een foto van maken)
Ten eerste nette review, ten 2e 2 dagen met wifi altijd aan. Echt altijd aan of zodra
je in standby gaat dat hij uitgaat?
Ander vind ik het een zeer sterk punt daar mijn hero maar een dag met wifi constant aan doet...
Ik krijg gewoon e-mail binnen als ie op standby gaat, dus neem aan dat de wifi constant aan staat :-)
Ik heb na 48uur met 3G en BT constant aan nog +/- 30% van de batterij over.

Dit is sinds de nieuwste update van Google. Hij switcht nu niet meer constant tussen 3G en HSDPA maar staat meestal op 3G en dat scheelt aanzienlijk. (KPN)

Ik gebruik zelf overigens CM5.0.2.

[Reactie gewijzigd door SurfHost op 17 februari 2010 12:26]

Je vergelijkt de telefoon hier en daar met een iPhone. Ik heb ooit een N1 vs iPhone review gezien, waaruit bleek dat het scherm van de iPhone veel gladder en makkelijker te bedienen is. Kun je hier misschien iets over zeggen?
Heb zelf de N1 sinds 2 weekjes. Het verschil in bediening zit hem niet zozeer in het scherm.

Ik ben heel tevreden over de N1 maar toch vind ik de bediening van een iPhone soepeler. Als je scrollt reageert de iPhone naar mijn mening sneller en natuurlijker dan de N1.
Denk echter dat dit eerder iets te maken heeft met het verschil in software/OS dan met de hardware.
Dit lijkt mij een goede telefoon ja, als ik het financieel ga redden koop ik deze. Anders de motorola milestone, ik ben inmiddels wel overtuigd van android.
Wie gaat er nou achthonderd euro neer leggen voor een gsm!
Hij heeft er geen 800E voor betaald, in een reactie op de eerste post zegt hij
en 500D is niet 800E.
in de prijswatch staat die anders wel voor 800euro. gaat nergens over.. |:(
Gaat nergens over idd, ik heb hem ge´mporteerd voor totaal €465,- (ex btw)
het is een smartphone. En bovendien: er zijn mensen die zoveel uitgeven aan een postzegelverzameling, met alle respect. Het is maar net waar je interesses liggen. Als je bijvoorbeeld een auto alleen koopt om van A naar B te kunnen kan je beter een opel astra nemen dan een Ferrari. ;)

En dan weer on-topic: Is het echt zo dat de iPhone de enige smartphone is met een glazen scherm? Volgens mij is dit namelijk waar echt het verschil in bedieningsgemak zit. Alle android telefoons hebben ook een capacitief scherm zoals de iPhone alleen zorgt het glas voor de goede reactie en gebruiksvriendelijkheid van het touchscreen.

[Reactie gewijzigd door I-Heine-I op 16 februari 2010 23:04]

Kan je iets vertellen over waar je hem vandaan hebt en welk abbo je hebt genomen?
Ik heb dat expres niet in de review gezet, omdat dat volgens mij (op dit moment) niet toepasselijk is. Ik heb de telefoon naar Massachussets laten verzenden, vanuit daar is hij meegenomen door een kennis naar Nederland en heb ik met dollars afgerekend.
Ik heb er een Vodafone abbonnement bijgenomen, omdat ik toch enigsinds overtuigd ben door hun snelle netwerk. Ik hoop dan ook dat de problemen met de APN en data-storingen verleden tijd zijn :+.
Zou je wat demo foto's kunnen maken en plaatsen?
Graag in wat verschillende condities (licht, donker, ver, dichtbij, macro, etc)
Ik zal proberen om zowel van het toestel zelf, als met de camera van het toestel binnenkort wat foto's te plaatsen hier.