Specificaties 2066 socket • 12 core @ 2,9GHz-4,3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i9-7920X (Boxed) Review

Martin900 28 december 2017, laatste update op 29 december 2017, 175 views

Intel Core i9-7920X (Boxed) (Product gekocht)

Razendsnelle Skylake X

Pluspunten

• Supersnel
  • Goede OC voor 12 cores - 4.6GHz prima haalbaar

Minpunten

• Kost hoeveel?!
  • OC zonder delid zwaar beperkt door hoge temperaturen
  • Bizar stroomverbruik, standaard +-180-200W @ AVX en dik over 300W na OC
  • Luchtgekoeld? Forget it!
  • Snot tussen 'die' en IHS

Razendsnelle Skylake X met unlocked multi, overklokbaar tot 4.6-4.8GHz afhankelijk van de sillicon lottery en de gebruikte moederbord.

Stroomverbruik en koeling
Let na aanschaf goed op de temperaturen van de VRMs, deze jongen slokt af fabriek tegen de 200W op onder AVX en maarliefst 320-350W bij 4.6GHz 1.235V.
Een degelijke moederbord met 2x8pin EPS aansluitingen is dan sterk aan te raden.

Gezien de TDP is luchtkoeling eigenlijk geen optie, enkel een zware 360mm AIO en bij voorkeur een custom loop met voldoende pompcapaciteit.

Naar mijn mening is 7920X de ideale compromis in Intels HEDT lijn - 12 cores maar dan met een veel grotere 'die' dan bijv. 7900X waardoor de 7920 veelal koeler draait dan zijn kleinere broer, omdat de warmte veel sneller wordt afgevoerd.

Testsetup
- ASUS Rampage VI Apex moederbord (voorheen X299 Taichi - prima bord)
- 4x8GB GSkill 3200C14 @ 4000C16 T1
- 2x MSI 1080Ti Gaming X
- Corsair AX1500i voeding
- Custom loop op de CPU met D5/EK Supremacy EVO X99*/HWLabs 420GTS radiator

*Je kunt gerust X99 koelmateriaal gebruiken, X299/LGA2066 maakt gebruik van dezelfde montagegaten.

Voor OC'ers
a) Delidden is een must
b) Kan nauwelijks meer gekoeld worden met een AIO (Kraken X62 legt zich er bij neer)
c) Helaas zoals wij inmiddels van Intel gewend zijn - koelpasta ipv. soldeer tussen de kern en de IHS, de eerste paar weken merk je daar weinig van, zodra het uitdroogt zul je gauw temp spikes tegen de 80-90*C zien.
c) Vraagt om een zeer zware voeding, minimaal 700W+ gecombineerd met een 1080Ti.

Prestaties
Hieronder tref je een aantal screenshots onder diverse OC settings. Betreft allemaal eigen plaatjes, sommige zijn echter gemaakt voor een buitelnands computerforum, vandaar andere username ;)

Let op - alle temperaturen zijn NA het delidden van de processor met Conductonaut! Met standaard TIM zat de CPU al bij 4.4-4.5GHz tegen de Tjmax aan.
De resultaten op 4.7GHz en hoger waren enkel voor gebruikt voor benchmarking en waren niet stabiel genoeg voor 24/7 gebruik door temperaturen/slijtage/stroomverbruik.

Heb jij ook een Intel Core i9-7920X (Boxed)?

Bedankt voor je review. Altijd fijn om te zien dat iemand moeite doet voor wildvreemden!

Hoewel ik dit beest nooit zelf ga kopen (ik ga al die cores/threads nooit nodig hebben) ben ik toch wel erg benieuwd naar dit soort spul. Ik zou een uitgebreide review dan ook erg gewaardeerd hebben. Wat benchmarks, het systeem waarin het gebruikt is, foto's, en vooral hoe het ding presteert in dagelijks gebruik. En ik ben ook wel benieuwd wat je ermee van plan bent? Draai je vm's? Draai je dusdanig zware applicaties die van meerdere cores gebruik maakt dat dit interessant is?

Nogmaals: bedankt voor de moeite die je doet voor wildvreemden (ofja, medetweakers zijn geen wildvreemden toch?:) )
De machine wordt voornamelijk als een game bak voor 144Hz/1440p G-Sync en wordt soms voor experimenten met VM's gebruikt.

Waarom heb ik dan in godsnaam een 12-core processor in een game PC?
- Ik speel voornamelijk GTA Online, daar komen alle cores en HT threads goed tot hun recht, met de komst van 6-core i5's verwacht ik ook dat in de toekomst meer en meer games echt multithreaded worden (en al die oude X58 Xeons hun tweede leven krijgen ;) ).
- 40+ PCI-E lanes voor mijn 1080Ti SLI, NVMe schijf en andere peripherals
- De 7900X viel voor mij af door de kleine LCC 'die' en het prijsverschil tussen 7900 en 7920 was toen niet zo extreem
- Omdat ik Ryzen 1800X zat was door alle bugs :(

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 29 december 2017 11:21]

Goede info voor aanschaf voor eventuele gewone consument, al is het veel te snelle cpu dan ik nodig zal hebben met mijn gebruik.
De koelpasta tussen de kern en ihs is al meerdere generaties een groot probleem. Snap niet dat intel hier mee door blijft gaan. ( nja zal wel met productie kosten te maken hebben.. maar met zo'n dure cpu zou het toch anders mogen )
Maakt niet uit wat voor koeler+koelpasta ik op me 4de gen i5 non k zet... hij bereikt de 80 graden altijd gemakkelijk. En voor zelf te delidden ben ik te bang. Komende pc gaat een amd worden.
De eerste paar dagen/weken was mijn mening over de TIM *dit is bij lange na niet slecht, zou Intel iets hebben aangepast, misschien toch gesoldeerd* totdat ik een maandje later Cinebench startte en de temperaturen zo tegen de 95*C schoten. 8)7 Toen was ik er klaar mee - Rockit 99 delid tool besteld, Thermal Gryzzly conductonaut en delidded.
Intel gebruikt inderdaad een ander soort TIM, iets wat binnen enkele weken al steenhard wordt en als dichtgeperste poeder aanvoelt.

Vwb delidden - als je het slim doet en de IHS daarna netjes teruglijmt, verlies je geen garantie omdat er niks aan de CPU te zien is. De goede delid tools zijn zodanig ontworpen dat het niet fout kan gaan zolang je maar de handleiding opvolgt en de tijd voor neemt.

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 29 december 2017 10:51]