WD WD TV Live (2009) Review

PSV_Supporter 12 augustus 2010, laatste update op 12 augustus 2010, 5.242 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Installatie
  • Muziek afspelen
  • Herkennen netwerk apparaten

Minpunten

• Geen ondersteuning DVD/BR menu's (wordt binnenkort opgelost)
  • Geen goede streaming mogelijkheden, via shares werkt vaak beter

Geluidskwaliteit Score: 5
Onderstaand de review van begin dit jaar (Februari 2010). Mijn mening is behoorlijk veranderd in de tussentijd en dit komt vooral door de firmware updates en de opgedane informatie op diverse forums.

Belangrijkste issue was de werking van de netwerkschijf in combinatie met de WD. Dit bleek vooral aan de firmware te liggen. Na inmiddels 3 updates is het bij iedere update beter geworden.
Daarnaast is het van erg groot belang dat je de directory structuur goed opbouwt, met de juiste benamingen. Daar waar b.v. in Windows het onbelangrijk is of een DVD directory VIDEO_TS heet, is dit bij de WD van groot belang. De werking wordt namelijk compleet anders als de directory een andere naam heeft. In dat geval worden de bestanden individueel benaderd.

De 3 minpunten die overgebleven zijn na een half jaar gebruik:
- Geen DVD menu's, maar dit wordt in de volgende firmware update beschikbaar. (In de beta is dit al werkend)
- De WD 'bevriest' soms in de menu's. Mogelijk komt dit door de grote hoeveelheid bestanden/directory's.
- De WD onthoudt niet van alle videoformaten de plek waarin je was gestopt in een film, zodat je later daar door kunt gaan.

Qua ondersteuning van WD zou het goed zijn dat de handleiding completer was geweest. Bijvoorbeeld hoe de directorystructuur opgebouwd moet zijn om goed te werken, of hoe je snel doorspoeld in een film. (eerst vooruit spoelen en tijdens het spoelen op next klikken zorgt ervoor dat je per 10 minuten voor-/achteruit spoelt)

******************************************************
Oorspronkelijke review van februari 2010
******************************************************

Ik heb sinds een week de WD TV Live HD Media Player in huis. Ik was in eerste instantie enthousiast, maar helaas bleek dat van korte duur.
Als je de WD koppelt aan een USB harde schijf, werkt e.e.a. nog redelijk tot goed. Maar zodra je het netwerk op gaat, beginnen de problemen.

Installatie
De installatie is prima te doen. Kabeltjes aansluiten en je kunt al vrijwel meteen beginnen. Via DHCP kreeg hij meteen een IP adres en USB harde schijf start ook meteen op. Via het instellingen menu kun je nog wat zaken instellen, hoewel het pallet aan mogelijkheden beperkt is.

Video
Waarschijnlijk de voornaamste reden waarom dergelijke apparaten aangeschaft worden, voor muziek zijn er immers tal van andere mogelijkheden. Ook voor mij de reden voor aanschaf van dit apparaat.
Via de USB kun je eenvoudig naar de juiste map navigeren en dan de bestanden afspelen. Hier kom je direct de eerste beperking tegen: Geen ondersteuning voor DVD/BR menu's.
Dit heeft voor bepaalde films nog meer beperkingen. Neem bijvoorbeeld de film Cars, hierin zitten taal specifieke scenes. Als je Engels zou kiezen op de DVD, krijg je alleen de Engelse scenes te zien, voor Nederlands alleen de Nederlandstalige. Zonder het DVD menu krijg je echter alle talen 1 voor 1 te zien en zie je dus b.v. de krantenkop 5x.

DLNA/Netwerk
Hoewel de WD dit moet ondersteunen, blijkt er een groot verschil te zijn tussen de Mediaserver modus en het gebruik van netwerk shares. Via de Mediaserver worden diverse films eenvoudigweg niet afgespeeld, of worden bepaalde formaten niet herkent. Terwijl dit via de shares wel 'gewoon' gaat. Ik zet er specifiek aanhalingstekens bij, want via het netwerk zijn de prestaties aanmerkelijk minder. Films haperen regelmatig, of spelen plots sneller af.
Ik heb de collectie films en muziek op een NAS staan, een Synology DS210j om precies te zijn. Zowel m'n laptop met Vista als m'n pc met XP hebben geen enkel probleem met het afspelen van de films. De netwerkprestaties zijn goed.

Muziek
Hoewel ik al aangaf een apparaat als dit vooral voor video gekozen zal worden, is muziek natuurlijk ook een mogelijkheid. Dit gaat over het algemeen prima. Het scrollen door alle muziek is wel een klus en ik heb nog niet echt gevonden hoe je dit beter kunt doen.
De kwaliteit is prima, hoewel ik wel meer info over de muziek in beeld zou willen zien. Ook hier blijkt spoelen lastig te zijn, hoewel het geluid nooit 'op zwart' gaat.

Ondersteuning
De ondersteuning lijkt niet echt geweldig te zijn. Ik heb mijn problemen met dit apparaat bij WD op het forum gezet, maar gezien de vele reacties van gebruikers en de genoemde problemen en de weinige firmware updates, lijkt het er op dat ik voorlopig geen support hoef te verwachten.

Ik ben ontevreden over dit apparaat. Het lijkt qua specificaties een mooi apparaat te zijn, maar in de praktijk blijkt de kwaliteit van afspelen matig en het gebrek aan ondersteuning voor DVD menu's en slechte DLNA afspeelmogelijkheden hebben mij ontevreden gestemd.
Ik overweeg het apparaat in te ruilen voor een ander.

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

Tja, meningen zijn persoonlijk en kunnen uiteraard verschillen.
Ik heb nog verder gezocht naar oplossingen. Het lijkt er op dat ik de Media server werkend moet zien te krijgen, netwerk shares schijnen de haperingen te veroorzaken, omdat dan de WD live de beelden moet decoderen. Vind het vreemd, zou verwachten dat het geen verschil zou mogen maken.

Maar het blijft vreemd dat op ik op net als op andere forums eigenlijk 3 groepen gebruikers tegen kom:
1: Gebruikers die lokaal een USB schijf aansluiten. Dit werkt het beste. Maar dit is niet de oplossing die ik wil. Ik wil alles centraal. Want als dit goed werkt, wil ik er 2 media spelers bij hebben, voor andere kamers.
2: Gebruikers die sharen via Windows / Linux pc's. Dit doe ik niet.
3: Gebruikers die via een NAS video kijken.

De laatste groep is het kleinst. En juist in deze groep zit ik. Waarbij een deel het werkend krijgt, maar de meesten niet. (Hoewel een forums natuurlijk met name bestaat uit mensen die problemen hebben met apparatuur ;-))

Wat betreft formaat en stil enzo: helemaal gelijk. Maar de problemen die ik heb is net zoiets als een super vette Ferrari: Geweldig, maar als de motor het niet doet, heb je er zo weinig aan.
Negatieve reviews moeten er ook zijn, maar ik ben het toch niet met je eens. Ik heb geen problemen, maar heb dan ook weinig ervaring met het netwerkgebruik. En waarom zou je bijvoorbeeld maar een 3 geven voor geluidskwaliteit als je niks te klagen hebt qua kwaliteit?

[Reactie gewijzigd door t0mmiiiii op 13 februari 2010 19:44]

Ik ben het met je eens, ik heb deze speler ook gehad, en ik vond het gebrek aan DVD menus een gemis, maar dat was voor mij eigenlijk wel het grootste minpunt.

Ik herken de (negatieve) kritiek van de reviewer niet en vind het zeker voor de scherpe prijs een prima apparaat.
Het geluid geld ook voor het video gedeelte en daar is het regelmatig niet goed.
En ik ben simpelweg niet tevreden met de kwaliteit. Het moet gewoon goed zijn en dat is het gewoon niet. En dan is ook iedere prijs te hoog.
Als je op voorhand beter rondgezocht had zou je geweten hebben dat DVD-menu's niet worden weergegeven. Dit is volgens mij dan ook zo ongeveer het enige wat da WD Live TV niet kan. Voor de prijs van 100 euro is het echt een ongelofelijk veelzijdige mediaspeler.

Over de support van WD ben ik het wel eens. Die is bedroevend, zeker sinds ze die firmware uitbrachten die de players brickte. Sindsdien zijn ze volgens mij bang om updates uit te brengen. Moesten ze wat actiever zijn in het aanpakken van bugs en het toevoegen van extra features zou dit echt een ongelofelijk goede player kunnen zijn. Spijtig genoeg laat WD het voorlopig afweten.

Ik heb trouwens via mijn NAS (DNS-323) al eens de 'bird scene' getest en dit ging perfect. Dit was een file met een bitrate van 42 Mbit/sec dus over het netwerk streamen lijkt mij geen probleem :?

Daarbij komt nog het kleine formaat, de absolute stilte (geen fan), de responsieviteit van het menu en deze zorgen er in mijn ogen toch voor dat dat hij toch betere scores verdient.
Ik heb een WD World Edition NAS, van 750gb, maar dit werkte, in tegenstelling tot windows 7 shares, vrijwel meteen vlekkenloos. zonder de meegeleverde (Mionet) software.

Je zou dus het probleem in je NAS kunnen zoeken.
Heb de WD nog ook enige tijd in gebruik. Het klopt dat het DVD menu niet ondersteund wordt door de WD. Maar ik zie dit echter als een zeer groot voordeel omdat de kids nu met 1 druk op de playknop een film kunnen starten met de remote. Geen gepiel meer met steeds verschillende DVD menu's en kinderen die nog niet goed kunnen lezen.

Elk nadeel heeft zo z'n voordeel in dit geval.
@ PSV_Supporter, ben het niet helemaal met je eens.
Heb dezelfde combi, WD en DS210J.
Werkt prima via de netwerk shares, speel 20GB films makkelijk af.
DVD menu's is jammer, maarja download liever een mkv van 720p.
Dat ziet er stukken beter uit natuurlijk!

Ben zelf happy met deze speler, had hiervoor een AC Ryan.
Die interface was afschuwlijk, heel veel stappen voordat je een film kan spelen.
Nu is het 'network shares', 'diskstation'.

[Reactie gewijzigd door Harmen op 18 februari 2010 11:14]

Ik heb gisteren een wd tv live gekocht. Overal lees ik idd dat hij geen menustructuur van dvd's ondersteunt. Nu heb ik al mijn dvd's digitaal (vob bestanden) opgeslagen zonder menustructuur, maar met subs. Bij de WD tv live lukt het me nu niet om ondertitels te laden. (ook niet via de info knop) Hij geeft aan geen ondertitels te kunnen vinden. Volgens mij ligt dit aan het feit dat je aparte vob vestanden afspeelt ipv een ifo bestand. Weet iemand of hier een oplossing voor is. Anders breng ik hem dit weekend terug.

Daarnaast natuurlijk best een grappig dingetje voor 100 euro. Maar de ontwikkeling van deze apparaten gaat mij nog niet snel genoeg.

Alvast bedankt
Ik neem aan dat je de subs er los bij moet zetten. Hij zal ze niet lezen vanuit je vob bestanden.
Ik ben het niet eens met je ervaringen met netwerkshares:
Mijn videobestanden staan op een linux server die ze deelt via samba met de WD. Afspelen van willekeurig welk bestand gaat prima (tot aan 1080p .mkv's geprobeerd), geen enkele hapering gehad.
Ik zou dan ook eens kijken naar je netwerk zelf, is die NAS wel krachtig genoeg om via Samba te sharen, werkt je router correct?

Wel een tip is het om firmware 1.17 te blijven gebruiken en iet up te daten, aangezien bij hogere firmware dan 1.17 de HD content van youtube onbereikbaar wordt. Youtube wil niet dat mensen HD content via zo'n streamertje bekijken.
Vond het al zo raar dat Youtube geen HD content liet zien, maar nu begrijp ik het. Ik heb firmware versie 1.02.21. Bedankt voor de tip!