Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System Review

blanka 28 december 2017, laatste update op 3 januari 2018, 250 views Product gekocht

Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System

Prima hardware en bedieningsmenu, maar slechte selectie van games. Waarom de SNES vaak als beste console ooit wordt bejubeld is met deze kit volstrekt onduidelijk.

Pluspunten

• Kastje is degelijk
  • Interface is snel, handig en goed
  • Degelijke controllers, precies zoals origineel
  • Geen broomhoudende vlamvertragers
  • HDMI en USB kabel bijgeleverd
  • Onderbrekingspunten werken goed
  • Te hacken (meer games erop)

Minpunten

• Slechte set games, eenzijdig ook
  • Klepje controllerpoorten is knullig
  • Geen audio-uit
  • Handleiding ontbreekt
  • Geen 'reset' knop op controller
  • Slechts 1 co-op game waar je tegelijk actief bent: Contra, Slechts 2 versus games: Mario Kart en Street Fighter II
  • HDMI 16-239 beperkte kleurenuitvoer
  • Enkel 720x1280 pixel uitvoer

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 2
Multiplayer Score: 2
Doos
Als je de doos openmaakt dan voel je al aan het gewicht dat het degelijk spul is. Kastje en controllers zitten in plastic zakjes in kartonnen inleg.

Verpakking bevat:
- Spelkastje
- Twee controllers met Wii aansluiting, kabel 1,5 m
- USB kabel USB-A naar micro, ongeveer 1m
- HDMI kabel, 1,5m, vrij dikke pluggen
- Handleiding waar helemaal niks in staat. Vooral soort disclaimer

Hardware

Het kastje is een exacte miniatuur van de originele SNES en de belangrijkste tekortkomingen van het origineel zijn aangepakt. De eerste was te groot (holle bak) en stond stijf van de broomhoudende vlamvertragers waardoor de meesten nu geel i.p.v. grijs zijn. De mini lost dit allemaal op.

De controllers voelen exact als ik me herinner van vroeger. Afmeting en knopgevoel zijn perfect in orde. Ze werken ook op de mini NES. Kabels zijn lang genoeg.

Een nadeel aan de hardware is het ontbreken van een mini-jack voor audio-uit. Op de gemiddelde TV komt het vermaarde SNES geluid over HDMI niet tot zijn recht. Je moet een TV hebben met ingebouwde D/A omzetter naar cinch/mini jack om toch een degelijke versterker en speakers aan te sluiten, of alles via een AV Receiver laten lopen met risico op lag.

Tot slot is de HDMI uitvoer echt beperkt. Als je de SNES op een monitor aansluit heb je verschillende problemen. Doordat de uitvoer beperkte-kleuren-HDMI is (helderheden van 16-239 ipv 0-255) is de achtergrond niet zwart op schermen die niet met beperkt-kleuren-HDMI om kunnen gaan. Ook is het zonde dat een niet 16:9 scherm toch met 16:9 beeld wordt gevoerd. Aangezien de beeldverhouding 4:3 is zou je bijvoorbeeld graag full-screen beeld hebben op zeg een 1600x1200 LCD scherm. Je krijgt dan dubbele zwarte balken, of erger, als de monitor het beeld uitrekt wordt het beeld zelfs vierkant.

Dit staat in contrast met een Raspberry Pi en RetroPie die allerlei resoluties als 1920x1200, 1600x1200, 1280x1024, 1680x900,1280x800,1280x720 etc ondersteunt.

In Jip-en-Janneke taal: zonder mogelijkheid van aanpassen van contrast en helderheid in een monitor-menu is de SNES niet in staat contrastrijk beeld te geven op een monitor i.p.v. een TV, en is je TV niet 16:9 dan krijg je NOG MEER zwarte balken.

Menu

Het menu zit goed in elkaar. Je ziet de 21 verpakkingen van de originele games, waartussen je scrollt. Star Fox 2 is als bonus nog vergrendeld, en beschikbaar na afronden level 1 van Starfox 2. Keuze voor de dozen kan ik niet helemaal volgen, had liever afbeeldingen van startscherm gezien. Dozen zijn soms onduidelijk. Wellicht is dit ook te modden.

Bovenaan stel je voorkeuren in:
Taal: Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Nederlands, Portugees en Russisch
Weergave: Beeldbuis (scanline simulatie), 4:3 en Oorspronkelijke Resolutie (vierkante pixels). Daarnaast zijn er kaders om de zwarte randen te verbergen. 4:3 is het fijnste, de scalinesimulatie is mager en laat je LCD TV op hol slaan doordat de overdrive van pixels doorslaat en veel ghosting oplevert. Vierkante pixels levert een verhouding 7:8 en dat is ook raar.
Opties: hier zet je demo's, klassieke demo en schermbeveiliging aan en uit. Grappig is dat je eigen gameplay de demo vult!
Handleidingen: enkel een QR link naar de website
Wettelijke info: wat game licenties benoemd

Onder de dozen zie je bij het indrukken van omlaag 4 onderbrekingspunten: een schermafbeeldimg van een opgeslagen spelmoment.
Opslaan doe je door reset in te drukken, en dan de onderbroken titel toe te voegen aan een van de vier bakjes onder het spel. Zit er een vol en wil je die overschrijven: druk opslaan 2 seconde in.

Het is jammer dat er geen sneltoets is op de controller die als reset functioneert: start+select bijvoorbeeld zou handig zijn.

Grappig detail: na een tijdje niksen in het menu gaat Luigi of Mario er in rondlopen en selecteert ie willekeurig demonstraties.

Games

Noot vooraf, dit is een persoonlijke mening over de games. Ik ben aardig bekend in de gamesgeschiedenis, voorliefde voor arcade games. De vierde generatie: SNES en Mega Drive moesten wat was ingeslagen met generatie 3,5 (PC Engine) doortrekken naar een hoger niveau, en dit tijdperk was enerzijds het moment waarop de arcadekwaliteit de huiskamer in kwam, maar ook waar langere thuis-gerichte games het daglicht zagen. Als arcadefan en wetende wat de PC Engine kan op het gebied van arcade-in-huis verwacht ik met de mini SNES hier ook aan mijn trekken te komen. Helaas niet het geval...
Super Castlevania IV
Beat m up achtige platform game met slechte graphics, matige besturing en irritante muziek.
Earthbound
RPG nummer 1. Grafisch wel aardig, geen muziek, en geen idee wat te doen.
Final Fantasy
Lelijke graphics, eindeloos wachten op tussenscenes en "verhalen". Rare mix van alle grafische modi, net zo'n vage achtergrondgeluiden als bij Earthbound. RPG nummer 2, maar hier is i.t.t. Earthbound in blokkerige pixels amper te zien wat je doet.
Street Fighter II Turbo
Een van de betere titels op de mini, ware het niet dat de SNES versie achterblijft bij de PC Engine versie die ik heb. Kleuren zijn fletser, muziek is suffer en speelt net minder soepel. Twee speler spel als je kunt ontdekken hoe je met twee spelers start!
Super Mario RPG
Meest lelijke intro van alle games, spel zelf ook niet om aan te zien, slechte muziek, onzinnige RPG nummer 3.
Super Metroid
Eindeloos verdwalen in een doolhof. Dat is kort samengevat Metroid. Saai in het kwadraat. Slechte muziek ook.
Super Mario World
Redding van het kastje. Super Mario World is erg goed, of het de beste is weet ik niet, ik hou het op een gelijkspel met Super Mario Galaxy.
Super Mario Kart
Ook een heerlijk spel. Een van de weinige titels die echt twee-speler is. Graphics zijn brak, maar dat mag de pret niet drukken. Voordeel van deze Mario Kart is dat het nog niet zo sterk het loser-bevoordeel-mechanisme heeft. Je kunt de nummer 2 op een ronde zetten!
Donkey Kong Country
Een spel dat de SNES tot het uiterste drijft, maar ook de beperkingen bloot legt. Door de enorme sprites is er weinig actie op het scherm, en
waar Super Mario World je echt op platform-vaardigheden uitdaagt wordt in DKC de matige hoeveelheid tegenstanders en bewegende voorwerpen gecompenseerd met super moelijke springen en hoogst irritante tegenstanders. Gruwelijk moeilijk, tot het irritante toe. Zelfs het
opslaan van onderbrekingen maakt het niet leuker, 2 speler modus slaat nergens op, een van de twee spelers is aan het wachten tot de ander dood gaat.
Yoshi's Island
Haat of liefde. Ik vind deze game niet te pruimen. En dat komt door n ding: als Yoshi geraakt wordt dan zweeft de baby weg en kun je achter een krijsende Mariobaby aan. Nuf said...
Contra 3
Gelukkig, er is een lekker run-gunner. Twee speler. Soort Metal slug in Alien setting. Lekker knallen met zijn tween. Erg welkom zo'n titel.
Super Ghouls n Ghosts
Mooie graphics, matige muziek en verschrikkelijke besturing. Na 2 minuten is of de lol er af, of je bent masochist en laat je eindeloos pakken door zombies om een half scherm verder te komen.
Super Punch Out
Deze arcadeklassieker op de SNES werkt niet echt. Geen twee-speler, trage sprites, matige moves...
The Legend of Zelda
En nog een RPG/adventure. Nummer 4. Ik durf hier niks over te zeggen....
Kirby Super Star
Kirby Adventure op de NES is hier de benchmark, en dit spel komt in de buurt maar is het net niet. Grafisch een beetje een allegaartje, de NES versie was heel mooi en consistent. Het lijkt een soort kaasplankje met verschillende games, maar het zijn in praktijk meerdere platform werelden met Kirby Adventure achtige bediening en levels. Makkelijker lijkt het deze keer Misschien wel te makkelijk?
Secret of Mana
Nog een matige RPG. Volgens mij nu wel duidelijk dat dit niet mijn genre is.
Mega Man X
Ziet er prachtig uit, heerlijke arcade-look, goede muziek, maar verschrikkelijk moeilijk. Op de PC Engine heb ik dat ook: Cross Wiber, nog betere muziek, zelfde grafische kwaliteit, en net zo moeilijk. Door cheats is Cross Wiber te spelen. Hier ook broodnodig.
Kirby's Dream Course
Kirby als minigolfbal.... Erg matige puzzelgame. Wel tegen elkaar, dus je kunt elkaar wegstuiteren. Ziet er beetje uit als Marble Madness.
StarFox en StarFox 2
Grapig hoe hier de eerste 3D op een console werd gebracht in 1993, maar gruwelijk gedateerd. 10fps en historisch leuk, maar voor het soort actie heb je liever Space Harrier of After Burner. Museumstuk.
F-Zero
Dit racet lekker, maar waarom de 3D mode hoeken van 45 graden betekent voor de baan.... Grootste probleem aan F-Zero is echter dat er geen 2-speler optie is. Racen wil je juist tegen elkaar doen. Erg simpele racer.

Er is weinig lol uit dit kastje te halen. Zeker met de twee controllers waarvan er een meestal werkloos bliijft. Potje Mario Kart, Street Fighter of Contra zijn de enige opties multiplayer die er op zitten. De overige 2-speler games zijn om-de-beurt en hadden in theorie met n controller afgekund en zijn dus geen spellen waar je echt op elkaar reageert.

Super Mario World trekt het geheel gelukkig nog net naar een voldoende. En potje Kirby is op zijn tijd ook nog grappig. Zie de console als een stand-alone Super Mario World machine en je zult een prima koop hebben.

Wat een enorm gemiste kans qua software dus. Geen goede shoot-m-up, geen goede beat-m-up, geen lekkere race-game (die een beetje realistisch en 2P is), geen goede puzzelgame, slechts n sterke platformer en juist 5 RPG's. Gemiste kans. Dit is denk ik ook de reden dat de SNES op Marktplaats al onder de nieuwprijs zit, i.t.t de NES classic. Daar zat een veel betere selectie spellen op. En als je bedenkt dat ze intern exact identiek zijn, heeft de mini SNES uit de doos veel minder te bieden dan de Mini NES maar is voor tweakers interessanter door de betere controllers. Blijkbaar is uit-de-doos toch het belangrijkste gezien de tweedehands prijzen. Tweakers nemen denk ik meteen een Raspberry Pi.

In veel top lijstjes van klassieke gameconsoles staat de SNES vaak bovenaan als beste console ooit. Op deze manier is dat niet te geloven. De SNES stond voor mij al niet bovenaan, dit kastje helpt niet het imago van de SNES op te poetsen. Ik ken de SNES bibliotheek niet goed genoeg om omissies op te sommen.

Als dit kastje te hacken is maak ik er een PC Engine van met Galaga 88, Jackie Chan, Air Zonk, Soldier Blade, After Burner II, Space Harrier, Bomberman 94, Vigilante, Outrun, 1943, Twin Bee en Kyokyuku Tiger voor een stuk meer spelplezier. Jammer dat Nintendo zo heeft verzaakt met de selectie games, want hardware en interface zijn uitstekend.

Heb jij ook een Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System?

Reviews door de redactie

Uiteraard is deze hackable. Is gewoon exact hetzelfde kastje als de NES mini. Even zoeken op Hakchi2 ..
Smaken verschillen vond de game lijst best goed eigenlijk.

De snes staat niet echt bekend om zijn shoot em ups. Behalve wat r types en axelay en un squadron heb je het op zich wel gehad.

Castlevania 4 is een aktie/platform spel

Legend of zelda is geen rpg maar een adventure spel

Super contra is een run and gun game geen hack and slash(denk dan meer aan golden axe.)

Mario kart en f-zero staat op eenzame hoogte wat betreft race games op de super nintendo. Enige wat ik daar nog op 3 kan toevoegen is rock and roll racing.

Als je de final fantasy reeks op de snes en secret of mana matige rpgs vind vraag ik me af wat je dan wel een goede rpg vind op de super nintendo. De enige die ik er nog bij kan zetten die echt wel gemist wordt is chrono trigger.

Kwa beat em wil ik je wel gelijk geven. Ze hadden er idd een turtles in time(beetje makkelijk) of final fight in kunnen gooien.

Voor iemand met behoorlijk wat liefde voor de gamegeschiedenis gaat je liefde en kennis schijnbaar meer naar de pc engine/arcade uit dan de Super Nintendo dat is dan ook wel te zien bij de beschrijving van de spellen.

Misschien kan je een alternatieve lijst geven van de games die je liever in het lijstje gezien had.
Ik zeg niet dat de lijst perfect is maar hij is zeker niet slecht.