Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

LG N2R1DD2 Review

erik.s 15 februari 2010, laatste update op 15 februari 2010, 2.713 views

LG N2R1DD2

Pluspunten

• Werkt intuitief,
  • simpel aan te sluiten,
  • gebruikersvriendelijk
  • goede helpfunctie
  • Mooi stevig ontwerp
  • LCD Scherm met handige info
  • Direct Backup usb
  • E-sata
  • Kaartlezer
  • al veel informatie via Forums

Minpunten

• Servicedesk LG reageert niet of traag
  • Hybernation mode niet via de computer in te schakelen
  • (alleen via de NAS zelf)

Kwaliteit voeding Score: 4
De Nas werd geleverd compleet met twee reeds gemonteerde SATA harde schijven. De prijs was zelfs nog iets lager dan de hier vermeldde, namelijk ¤342,- inclusief verzending (mobile-harddisk, Haarlem).
Na het uitpakken had ik een complete, stevige, goed ogende Nas in handen, die zelfs in de woonkamer niet zou misstaan.
De bijgeleverde verkorte handleiding was helaas niet in het Nederlands, maar voldoende duidelijk om de Nas aangesloten en werkend te krijgen. Gelukkig was er ook een CD met software en o.a. een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij. Ik heb de NAS nu sinds 3 dagen in werking en alles werkt eigenlijk intuïtief. Ook de uitgebreide gebruiksaanwijzing is zeer duidelijk en ik kan op dit moment eigenlijk maar één nadelig puntje noemen.
De NAS kent een Hibernation stand, die met een tijdklok in te schakelen is. Het voortijdig weer inschakelen van de NAS kan daarna gewoon via de software (met een wachtwoord). Echter, het inschakelen van de Hibernation stand buiten de tijdklok om, kan alleen hardware matig op de NAS zelf en niet via de computer. Mogelijk dat dat in een van de komende firmware updates nog verholpen word. :(

Wel is het handig om even er op te wijzen dat de updates voor de firmware alleen op het Engelstalige gedeelte van de site van LG teruggevonden kunnen worden. Op het Nederlands talige gedeelte ontbreekt deze volledig. Zelf een verwijzing ontbreekt. En dan kom ik meteen op nog een min-puntje. Niet van de NAS maar van LG. Hun afdeling klantenservice belooft veel maar komt het niet na. Na met een mailtje de vraag naar de locatie van de firmware gesteld te hebben kreeg ik een melding op de site dat ik binnen 48 uur bericht terug zou hebben. Helaas is er inmiddels 72 uur verstreken en heb ik nog niets vernomen. Gelukkig waren er anderen die mij de weg wezen (forum). :(

Ik moet ook wel erkennen dat ik zowel voor de aanschaf als nu ik hem in huis heb, nog steeds veel gemak heb van de review van Ottovw elders op deze site (http://tweakers.net/produ...6/lg-n2r1d.html#r_3690217)
Hier geeft hij een zeer uitgebreid review en beschrijft hij uitgebreid zijn ervaring met de door hem aangeschafte N2R1. Dit staat echter in de rubriek van de "kale" NAS.

Kortom, een gebruikers vriendelijke Nas met de nodige potentie. :)

update 15/2

Foutje in de Firmware?

Ik werk inmiddels tot volle tevredenheid een aantal dagen met deze NAS.
Waar ik alleen tegen aan gelopen ben is de werking van de slaapstand of Hibernation mode. Als ik via het Admin scherm instel dat hij om een bepaalde tijd uur in de slaapstand moet en om een andere tijd weer moet ontwaken, dan gaat hij dus alleen maar in de slaapstand als hij inmiddels niet in de Standby mode gegaan is. Heb je dus ingesteld dat de NAS na bijvoorbeeld een half uur ongebruikt zijn in de Standby mode moet gaan dan gaat hij dus als het ingestelde tijdstip buiten dit half uur ligt niet meer in de Standby mode. Wil je hem dan dus toch in de standby mode hebben (het laagste verbruik) dan moet je dit handmatig op het apparaat zelf instellen.
Het ontwaken gaat elke keer wel goed. Daarnaast is het ook gewoon altijd mogelijk om hem op afstand weer "in" te schakelen dmv het admin password.

Een ander lastig punt is de benaming van de twee door het systeem zelf aangemaakte drives, volume_1_public en volume_2_public. Ik heb een systeem met twee schijven er in en ingesteld op Raid1 met JBod waardoor hij dus een drive aangemaakt heeft met raid 1 en een tweede drive met de helft van het daarna nog vrije gedeelte. Ik heb echter nergens gezien dat ik de benaming van deze twee drives zelf op had kunnen geven.

Weet iemand of je de drives zelf namen kunt geven en zo ja, hoe je dat doet. Ook maakte het systeem zelf nog een extra drive aan met de naam "Service". Hiervan zou ik graag weten of deze handmatig te verkleinen is en zo ja, hoe.

enige handige links:

• 2x SAMSUNG HD105SI, 1TB

Heb jij ook een LG N2R1DD2?