Dell Inspiron 1720 (N0572008) Review

Rakeddy 13 februari 2010, 424 views

Dell Inspiron 1720 (N0572008)

Pluspunten

• geluidsniveau van systeem (fan/harde schijf)
  • kleur toetsenbord
  • degelijkheid
  • plaatsing USB poorten

Minpunten

• kleuren scherm beetje flets (persoonlijk oordeel)
  • speling op scherm (voor mij niet, staat op tafel)
  • glanzend scherm

Dit is mijn derde laptop en bij mijn keuze voor deze laptop is in de eerste plaats rekening gehouden met de geluidsproductie.
De laptop wordt door mij in de kamer gebruikt en dan is een hard lawaai van wat voor onderdelen dan ook zeer hinderlijk. En ook voor andere mensen die zich in dit vertrek bevinden.
Indien je dit probeert terug te vinden in test en/of reviews is het bijna niet aan te treffen of wordt terloops genoemd. Ook in deze beoordelingsset worden warmte- en geluidsproductie onder een noemer geschaard. Dit zijn naar mijn mening twee heel verschillende dingen. Het geluid kan je niet ondervangen. En aangezien de laptop 4 kg is, wordt hij door mij (en vele met mij)gewoon staand op tafel gebruikt. De warmte productie is dan van ondergeschikt belang.

Voor een laptop van dit formaat en prestaties is de geluidsproductie zeer laag. Ook tijdens zware belasting hoor je ergens in de verte heel zacht een windgeruis en niet eens een fan draaien. Bij veel andere laptops en ook netbooks hoor je soms ineens een helicoptertje aangaan.

Het zou goed zijn dat tweakers.net hier meer aandacht aan zou schenken. Een site die hier wel aandacht aan besteedt is http://www.notebookcheck.com/

De bestelling bij Dell verliep goed en ik kon de laptop goed configureren.
Processor : Intel Mobile Core 2 Duo T8100 @ 2100 MHz
Moederbord : Dell 0UK437
Chipset : Intel GM965
Videokaart : NVIDIA GeForce 8600M GT
Fysiek Geheugen : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Monitor Type : TM116 - 17 inches 1920 x 1200
Netwerkkaart : Wireless WiFi Link 4965AGN
Harde Schijf : TOSHIBA (500 GB)

De laptop is in zilver/zwart uitgevoerd (zwart deksel en onderzijde, rest zilver) en ziet er solide uit. Op de onderzijde zitten een aantal klepjes waardoor je eenvoudig bij de belangrijke onderdelen kunt komen. Tot op vandaag heb ik de laptop nog niet opengehad, dit was niet nodig.
Op de bovenkant zit aan/uit toets en 1 sneltoets met een huisje er op (gebruik ik nooit)

Het touchpad heb ik uitgeschakeld en eigenlijk kan ik daar niks zinnigs over zeggen.

Een voordeel van het toetsenbord in zilver is dat de toetsen ook bij het licht van het scherm nog goed leesbaar zijn in tegestelling tot zwarte toetsen. Zit je bv. vaak in een donker hoekje te internetten of met de laptop op schoot voor de tv is dit zeker een punt van aandacht voor iedere aanschaf.

Het scherm is glanzend. Over voor- en nadelen is voldoende bekend onder de lezers hier. Buiten computeren is nagenoeg niet te doen.
Wel nog te vermelden is dat er op het scherm en beetje een vrij slag zit. Hierdoor wiebelt het scherm als je de laptop beweegt, maar wanneer doe je dat?
De kleuren en helderheid zijn goed, maar je ziet wel negatief verschil bij de HPprobook van mijn vrouw en een Acer2930. Daar sprankelen de kleuren iets meer en steekt de Dell wat flets af.

De aansluitingen voor USB, firewire zitten allemaal aan achterzijde of ver naar achteren aan de zijkant. Dit is overzichtelijk en bovendien zitten dan stekkers en snoeren niet in de weg van je handen, de muis en je kop koffie... Alleen de stekker voor de microfoon en koptelefoon zitten zijdelings aan de voorkant, maar dat vind ik dan juist ook wewer logisch.
Op de voorste rand zitten alleen mediatoetsen, die je niet per ongeluk kan indrukken met de onderkant van je arm.

De updatepagina van Dell is prima bereikbaar en alle updates zijn uitgevoerd. Dit was niet noodzakelijk.
De levering was prima in orde. Bij de laptop zaten ook nog een afstandsbediening met IR ontvanger voor je mediacenter. Maar die gebruik ik niet.

De prestaties zijn prima voor mijn doeleinden (office, video kijken, internetten en af en toe een spelletje)
Ik speel er geen veeleisende spellen op, dus over framerates ed. kan ik je weinig vertellen.

Ik heb de laptop een kleine twee jaar in gebruik en ben er nog steeds tevreden over. Indien ik weer een laptop ga kopen, dan overweeg ik zeker weer een Dell.
Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar stillere laptops. Lawaai kan ik zelf wel maken!
En dan wil ik nogmaals wijzen op de zeer uitgebreide website http://www.notebookcheck.com/ waar je beslist eerst moet gaan kijken alvorens een laptop te gaan aanschaffen. In een overzichtelijke tabel http://www.notebookcheck....ertungstabelle.684.0.html kun je sorteren op eigenschap die jij belangrijk vindt.

Heb jij ook een Dell Inspiron 1720 (N0572008)?