Kingston HyperX Cloud II Red Review

Ashilh 27 december 2017, laatste update op 22 januari 2018, 224 views Product gekocht

Kingston HyperX Cloud II Red

Goede bouw kwaliteit De kwaliteit van het geluid is beter dan verwacht en ronduit goed voor de prijsklasse. De kwaliteit van de microfoon is ronduit slecht, ik had in andere reviews gelezen dat het adequate zou zijn, maar het is dusdanig slecht dat ik de headset niet kan aanraden.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, keurig nette afwerking
  • Geluidskwaliteit
  • 2 paar oorschelpen, leer en foam.

Minpunten

• Microfoon is slecht
  • De kabelsetup is onhandig

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 1
De headset zit in een flitsende doos verpakt en wordt zeer compleet afgeleverd inclusief opbergzakje, twee paar oorschelpen (foam en leer) en een verloopstukje voor in het vliegtuig.

De eerste indruk was dat de headset mooi afgewerkt was, iets wat in mijn opinie vaak ontbreekt bij randapparatuur. Het aansluiten was ook perfect geregeld, letterlijk plug en play, geen installatie en of downloads. Ik ben direct even gaan kijken voor eventuele firmware updates, maar hij werd standaard geleverd met de laatste firmware erop.

Ik was direct positief verrast over de geluidskwaliteit en bij het testen van de 7.1 functie werkte hij zo goed als verwacht mag worden voor een headset.

Toen kwam echter de domper, de microfoon. Het is en blijft een gamingheadset, waar een van de primaire functies toch echt de microfoon is. Dit zie je echter totaal niet terug hier, hoe verzorgd de rest van het product is, hoe budget de microfoon is.
De opname kwaliteit is zacht en ietwat gedempt.
Ik dacht initieel een defect product te hebben, maar een tweede exemplaar had identieke opname kwaliteit.

De aansluitkabel is opgedeeld in twee stukken; je hebt een stuk van een meter met een 3.5mm aansluiting en je hebt een verlengdongel van een meter of twee met de ingebouwde afstandsbediening inclusief geluidskaart die in een USB aansluiting afloopt.
Op papier leek me dit een handige gimmick. In de praktijk kwam het er vooral op neer dat het onhandig is met het netjes opbergen van je kabels.

Ondanks de goede audio kwaliteit en bouwkwaliteit moet ik dit product afraden door de kwaliteit van de microfoon. Normaal plaats ik niet graag reviews, maar ik had naar aanleiding van een paar goede reviews van bekende namen hier op tweakers deze headset gekocht.

De microfoon wordt aangeduid als bovengemiddeld in deze reviews. Dit kan twee dingen betekenen of we hebben het hier over een gemiddelde voor headsets van 5 tot 10 euro of dat gesponsorde reviews met een 3+ gewoon niet te vertrouwen zijn.
Ik neig dusdanig naar het laatstgenoemde dat ik mij geroepen voelde deze review te plaatsen.

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud II Red?

Reviews door de redactie

En dat is de reden dat ik bij microfoons altijd een geluidstest toevoeg... In ieder geval, heb je je opneemgeluidssterkte wel op 100% gezet? In het geval dat dat niet hielp, heb je toen je gain op +10dB gezet?
Ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om nog een audio fragment op te nemen hiervoor, dit is een heel goed punt. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, dit ga ik in het vervolg zeker doen.

De USB-geluidskaart neemt het hele instel werk uit handen. Je kan enkel via de afstandsbediening het geluidsniveau van de opname instellen via +/- knopjes. Wat hetzelfde is als de opnamesterkte in windows aanpassen, boosten kwam er niet aan te pas met de USB optie.
Wat overigens niet uitmaakt, de opname kwaliteit was precies hetzelfde wanneer ik de headset via de onboard- of via mijn sound blaster audigy RX geluidskaart aansloot. Waar ik wel toegang tot alle opties had en het boosten de al magere opname kwaliteit geen goed deed.

Wat eerlijk gezegd nogal een gedoe was door de korte kabel zonder de USB dongel en in principe ook niet waar je deze headset voor koopt. Geen USB-dongel is geen 7.1 en een kabellengte van 1 meter.