TomTom XXL IQ Routes (Europa) Review

Frosty_nl 16 februari 2010, laatste update op 16 februari 2010, 12.129 views

TomTom XXL IQ Routes (Europa)

Pluspunten

• een duidelijk groot scherm
  • het eenvoudig bijwerken van de kaarten
  • het eenvoudig bijwerken en zien/zoeken van goedkope brandstofprijzen in de buurt of tijdens de rit.

Minpunten

• apparaat is groot (vanwege het scherm)
  • montage kan alleen tegen voorruit met zuignap (maar dat hebben alle navigatiesystemen, tenzij het wordt ingebouwd in je auto/dashbord)

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 5
Samengevat: Een eenvoudige bedienbare navigatie, waarbij je ook nog eens eenvoudig de kaarten kunt bijwerken en zelf kaartcorrecties kunt doorgeven.

Mijn vorige navigatiesysteem was van Packard Bell, waarvan de kaarten inmiddels gedateerd waren en er geen updates van zowel de software als de kaarten beschikbaar waren. Dus dan ga je op zoek naar een nieuwe en TomTom komt daarbij toch het eerst om de hoek kijken. Ik had al wat ervaring met TomTom via familie/kennissen en kan het nu eindelijk zelf ook gebruiken.

Inhoud van de verpakking
Naast de TomTom XXL IQ navigatie zelf zitten er een aantal onderdelen in de verpakking:
- USB kabel voor de aansluiting aan je pc
- USB kabel met CLA plug voor aansluiting aan/in je sigarettenaansteker
- Zuignap met draaiwiel (envoudig te monteren)
- Handleidingen

Hardware
Het 5" scherm is lekker groot, waardoor allees goed in beeld komt. De navigatie is niet super dik, dus je kan het apparaat zo meenemen in je jaszak. De navigatie heeft geen SD-kaart ingang, maar wel voldoende geheugen om alle kaarten en extra informatie kwijt te kunnen.

Software
Er wordt geen CD-rom met software bijgeleverd. Zodra je de navigatie aan je computer aansluit (via USB) wordt TomTom Home ge´nstalleerd en kun je daarmee updates uitbrengen of informatie toevoegen.
Je kunt in het menu diverse dag en nacht kleuren kiezen. De navigatie schakelt automatisch over naar dag en nachtvisie wat uiteraard erg prettig is tijdens het rijden. Daarnaast gaat het volume van de stem ook automatisch harder en zachter als je ook harder of zachter rijdt.

Gebruik
De XXL IQ Europe is eenvoudig in gebruik. Grote knoppen in de software, eenvoudige menuweergave, maar ook geavanceerde mogelijkheden voor de ervaren gebruiker.
Omdat het scherm 'groot' is neemt de navigatie ook meer zicht af van je voorruit. Dit vind ik persoonlijk een nadeel. Het zou wat dat betreft een uitvinding zijn als je een navigatie op je dashbord kan monteren zodat je in ieder geval je zicht niet minder wordt.

Handigheden
De voornaamste handigheden aan dit model is dat je kaartwijzigingen direct kan aangeven en later via je computer kunt doorgeven aan anderen. Hierdoor kun je ook je eigen navigatie up-to-date houden.
Daarnaast heeft de navigatie extra functies zoals het toevoegen van brandstofprijzen/brandstoflocaties. Hierdoor kun je in je buurt of tijdens je rit zoeken naar een pomp met de goedkoopste brandstofprijs.

Heb jij ook een TomTom XXL IQ Routes (Europa)?

Er zijn ook montage kits die je aan je verwarmingsrooster kan clippen.
Ik geloof niet dat het van TomTom was, maar 3rd party. Het is alleen een plastic rondje met een clipje eraan, dus dat boeit verder niet.
Je bedoelt de houders van Brodit. Bij BelCompany verkopen ze van die vouchers voor een houder en een clip. Het is niet goedkoop maar het zit wel perfect.
Dat is een handig tip, thanks. Ik zal eens op zoek gaan!
Zit er bij deze kaarten ook extra informatie over (wegen waar vaker) snelheidscontroles (worden uitgevoerd). Ik las op internet dat je dit ook zelf kunt updaten, maar zie dit nergens op staan eigenlijk.
Dat klopt, als je em regelmatig bijwerkt krijg je ook gangbare locaties voor snelheidscontrolers als melding in het scherm met afstand tot de plek. Voor NL werkt dit sowieso en het staat me bij dat ik het ook in DE heb gezien.
Ja, reed laatst in duitsland en kreeg een waarschuwing omdat ik iets te hard ging en een flitspaal naderde :P

[Reactie gewijzigd door RedFighter op 26 juli 2011 01:15]

Nette beknopte review!

Wat betreft de montage, je kan aftermarket van die bonenzakken kopen waarmee je de TomTom op het dashbord kan zetten. Die lijken wel te werken. :)
Hoe heb je na twee jaar bezit de updates ervaren? Worden deze nog steeds bijgehouden voor dit model en wat zijn de bijkomende kosten hiervan? Vooral dit laatste houd mij nog in twijfel over welk model ik moet nemen. De aanschafprijs is laag, maar als ik vervolgens veel moet betalen om hem up-to-date te houden kan ik beter een modernere versie nemen denk ik.
Ik update regelmatig, en dat zijn dan met name kaartcorrecties welke gedeeld zijn door anderen. Kort geleden kwam er ook een nieuwe versie van de software uit (vorige week, of twee weken geleden), die moet ik nog installeren.

Wat dat betreft is dit dus nog in orde. Ik heb ook niet het idee dat de navigatie nu al achterloopt bij diverse wijzigingen in de wegen.
Mooie review, ik wou alleen nog even vragen hoe groot het interne geheugen is.
Kan je bv. europa en de USA er op zetten?
dat lijkt mij ook het enige probleem van deze TomTom....
je hebt maar 2GB en dat is soms te weinig.
europa staat al voorgeinstalleerd, dus dat past erop, maar als er over een tijdje bijvoorbeeld nieuwe besturingssoftware komt, en die neemt meer ruimte in?
daar wordt wel rekening mee gehouden hoor, net zoals bij mobieltjes of andere apparatuur waarvan het systeem (en opslag) geheugen beperkt is ;)
vergis je niet, ze hebben gewoon testexemplaren liggen waar ze eerst op testen voordat er een update uitkomt :D
Ik heb zelf de XL versie, maar de XXL versie is gelijk wat dat betreft: 2GB zonder een mogelijkheid voor geheugenuitbreiding.
De Europa map zelf is al 2 GB, dus antwoord is nee.
Niet tegelijkertijd (tenzij je de 1 GB versie van de Europa en VS koopt), maar je kan wel switchen via TomTom Home (ene kaart eraf, de andere erop).