Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Kef M100 (Blauw) Review

cPT.cAPSLOCK 22 december 2017, 119 views

Kef M100 (Blauw) (Product gekocht)

Degelijk comfort, matig geluid. Al met al een afrader.

Pluspunten

• Comfortabel
  • Handig geplaatste bediening en microfoon

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Geluidskwaliteit

Aanleiding
Na zo'n vier jaar gedaan te hebben met mijn vorige oortjes (Fischer Consonance) besloot ik vervanging te gaan zoeken. Het geluid was nog goed, maar het knopje voor de bediening (telefoontjes opnemen, nummers skippen, etc) was kapot.

Via iBood zag ik de KEF M100 langskomen. Zonder verder onderzoek heb ik deze besteld - ik had vertrouwen in het merk. Misschien had dat onderzoek me voor deze miskoop kunnen behoeden. Daarom als waarschuwing deze korte review.

Ervaring
Ter illustratie vooraf: ik schiet qua audio vaak op prijs/kwaliteit, en dan net iets omhoog. Bijvoorbeeld: mijn PC heeft Jamo s606 zuilen en mijn primaire koptelefoon is de AKG K530. Voor onderweg en tijdens het sporten gebruik ik oortjes, en deze krijgen dan ook weinig prioriteit.

Helaas bleek de M100 teleurstellend. Na nu zo'n veertig uur gebruik ben ik teruggegaan naar de Fischer oortjes, ondanks de defecte bediening.

De eerste indruk was al erg matig. Het geluid is "blikkig", "kil", en ook met het bijstellen van een equalizer niet te redden. Het is moeilijker om verschillende instrumenten van elkaar te onscheiden dan bij de Fischer oortjes. Ook heeft hij iets minder bas, maar de Fischer is daar ook wat ruimhartig mee. De bas is dus meer een kwestie van voorkeur.

Ik heb de oortjes met verschillende bronnen getest. Hoofdzakelijk vanaf mijn telefoon (uitsluitend 320kbs mp3) en bij het maken van de beslissing om terug te wisselen ook FLAC via mijn PC. Nummers varieerden van akoestisch (Blof, I Am Kloot) tot indi/pop (Walk Off The Earth, Gold Motel) tot ruige metal (Insomnium, Tremonti). In geen van deze stijlen kwam de M100 als winnaar uit de bus, en bij de ruigere muziek werd alles één grauwe brij van geluid.

Het is jammer dat oortjes uit deze prijsklasse zo slecht presteren. Ze zitten prima en de bediening is ook redelijk in orde, maar de goedkopere modellen van bijvoorbeeld Sennheiser klinken al vele malen beter. Daarom raad ik de M100 ten zeerste af.

Zelfs voor de goedkoopste variant (¤49 op moment van schrijven) is de prijs niet te rechtvaardigen.

Heb jij ook een Kef M100 (Blauw)?