Tweakers zegt: 8,5

Sony WH-1000XM2 (Goud) - Reviews

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Goud) Review

fietsmeneertje 22 december 2017, laatste update op 27 september 2018, 729 views Product gekocht

Sony WH-1000XM2 (Goud)

Mooie koptelefoon, goede geluids kwaliteit en uitstekende noisecancelling. Jammer van de "goedkope" toegepaste materialen (plastic en faux leer). Voor deze prijs mag je wel wat betere kwaliteit materialen verwachten, zoals aluminium en echt leer.

Pluspunten

• geluid kwaliteit
  • noisecancelling
  • Sony headphone app
  • bouw kwaliteit (voelt stevig aan)
  • comfortabel (zachte earpads)
  • pairen
  • veel features
  • accessoires (reis etui, kabel, vliegtuigadapter)

Minpunten

• toepassing goedkope materialen
  • prijs
  • micro usb connector
  • bediening op rechter oorschelp

In de ING rentepuntenwinkel wordt deze met een mooie korting aangeboden.
Ik heb getwijfeld tussen de Sennheiser Momentum 2.0 die ook in de ING rentepuntenwinkel wordt aangeboden ,maar dankzij andere reviews uiteindelijk voor de Sony gekozen, omdat deze blijkbaar een betere noisecancelling heeft.

Eerste indruk
De koptelefoon wordt geleverd in een mooie compacte zwarte minimalistische doos, een beetje vergelijkbaar hoe Apple haar producten verpakt en tegenwoordig ook veel andere merken. Het ziet er allemaal gelikt uit waardoor je het idee hebt dat het om een premium product gaat.
In de verpakking zit uiteraard de koptelefoon, een mooie stevige reis etui, vliegtuigadapter, een micro USB kabel en een mooie stevige 3.5 mm audio mini jack kabel. De micro USB aansluiting is wel een beetje ouderwets, waarom geen USB-C connector?
Ik heb het beige/gouden exemplaar, omdat de zwarte niet is te verkrijgen in de rentepuntenwinkel. De koptelefoon ziet er mooi en stevig uit (mooier dan ik had verwacht voor een Sony). Materialen zijn ok, ondanks dat het geheel van plastic en nep leer is gemaakt, geeft de koptelefoon niet de indruk van een goedkoop product. Ik vindt het wel jammer dat een koptelefoon voor deze prijs geen hoogwaardiger materialen toepast zoals bijvoorbeeld echt leer en aluminium. Wat dat betreft kan Sony een voorbeeld nemen aan de B&W PX en de Sennheiser Momentum 2.0.
Het pairen van de koptelefoon met andere bluetooth apparaten gaat moeiteloos, zowel mijn iPhone X, oude iPad 3 en Windows 10 laptop en zelfs een oude Nokia C2-01 telefoon verbinden zonder problemen met de koptelefoon.
Een grappige feature is dat de koptelefoon met een vrouwelijke stem aangeeft wat er gebeurt en wat de status is van de koptelefoon is. Zo geeft een vrouwelijke stem o.a. aan of de koptelefoon aan is en of er bluetooth connectie is gemaakt en wat de batterij status is.

Geluid
Standaard heeft de koptelefoon een mooi helder geluid met weinig bas. Als je toch wat meer bas of treble wilt, dan moet je de hoofdtelefoon app van Sony installeren. Overigens is dat sowieso aan te raden, aangezien je heel veel instellingen kan veranderen op je hoofdtelefoon.
In de app zit een equalizer met voorgeprogrammeerde instellingen of je kan het geluid geheel naar eigen keuzen instellen (en opslaan).

Comfort
Na een aantal dagen op mijn werk gebruikt te hebben, kan ik niet anders oordelen dat de koptelefoon uitermate comfortabel zit. Ook bij langdurig gebruik
Uiteraard voel je hem wel op je hoofd zitten, maar hij irriteert niet en hij heeft nergens vervelende drukpunten op je hoofd. Ook bij mijn bril sluiten de oorschelpen goed af. Dat komt natuurlijk door de zachte oorkussens en hoofdband. Deze zijn voorzien van een soort zachte memory foam zoals de Tempur matrassen.

Noise-cancelling
De noise-cancelling is echt heel goed. Op mijn werk zitten we soms met een man of 40 op één afdeling wat behoorlijk wat lawaai veroorzaakt. De NC is in staat om nagenoeg al het geluid van de werkvloer weg te filteren, ook stemgeluid. Echt indrukwekkend! Het feit dat het een over-ear exemplaar is, scheelt natuurlijk ook al aanzienlijk qua passieve NC.
Mijn vorige NC hoofdtelefoon was een Sennheiser PXC-250 on-ear exemplaar. De NC van die hoofdtelefoon valt in het niet vergeleken met deze Sony.
Standaard zitten er 3 standen NC op: aan, ambient en uit. Dit kan je regelen met de fysieke knop op de linkeroorschelp. Daarnaast is het mogelijk de hoeveelheid omgevingsgeluid aan te passen via de app. Ook zit er een automatische sensor op die detecteert wat voor activiteit je uitvoert waarop deze de mate van NC van het omgevingsgeluid aanpast. Deze functie werkt echter niet geheel vlekkeloos en kun je ook uitschakelen in de app.

Bediening
Op de rechteroorschelp zitten de aanraakgevoelige bedieningsknoppen voor volume, skippen van nummers en pauze. Op zich werken ze wel, maar het vergt wel wat oefening en gewenning.
Op de linkeroorschelp zit de NFC chip, met Apple apparaten is dit helaas niet te gebruiken en heb ik ook niet kunnen testen. Verder zit hier de fysieke power knop en de NC knop.
Veel instellingen kan je wijzigen in de hoofdtelefoon app van Sony.
Als je je hand op de rechteroorschelp legt, wordt de muziek gedempt en wordt het omgevingsgeluid doorgegeven. Op zich een handige functie, maar naar mijn mening werkt deze functie te langzaam. Als iemand tegen je praat, is diegene al uitgesproken voordat het geluid is gedempt en je die persoon dus niet hebt verstaan. Het zou handiger geweest zijn, dat wanneer je de oorschelp optilt de muziek automatisch wordt gepauzeerd. Deze functie zit ook op de B&W PX. Aangezien er ook sensoren in oorschelpen zitten die je oren scannen met behulp van geluidstonen om zo een optimaal persoonlijk geluid in te stellen voor jouw oren is dit wellicht nog in de bouwen in een firmware update?

Ik vind het erg jammer dat een koptelefoon met zo’n hoge prijs uit plastic en nep leer is opgebouwd. Voor deze prijs mag je eigenlijk wel premium materialen verwachten.
Daarentegen is de geluidkwaliteit en de NC functie wel echt goed en zit de koptelefoon erg comfortabel op je hoofd.
Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met deze hoofdtelefoon. De vraag is natuurlijk hoe lang de koptelefoon goed blijft functioneren. Mijn ervaring met de kwaliteit en klantenservice van Sony apparatuur is namelijk niet al te best, dat is ook de reden dat ik normaal gesproken nooit Sony koop, maar eerder voor gerenommeerdere merken als Marantz of B&W. De tijd zal dit echter moeten uitwijzen.

Update
Inmiddels heb ik de koptelefoon enkele maanden goed gebruikt met name op mijn werk in de kantoortuin. De noisecancelling werkt echt geweldig!
Ik ben wel achter één heel groot nadeel gekomen. De koptelefoon is absoluut NIET geschikt om mee te bellen in een rumoerige omgeving. De persoon aan de andere kant kan mij nauwelijks verstaan omdat zij ALLE geluiden in mijn omgeving horen (drukte in de kantoortuin)! Het lijkt er op dat de koptelefoon de geluiden in mijn omgeving wegfiltert waardoor ik de andere persoon wel goed kan verstaan, maar de weggefilterde geluiden doorgeeft aan de andere kant.
Dit is natuurlijk wel echt slecht en daardoor een ster minder van goed naar voldoende.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Goud)?

Je bedoelt denk ik micro-sd
Kleine correctie: het een micro-USB, geen mini USB