Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin) Review

Gerardush 22 december 2017, laatste update op 22 december 2017, 126 views

Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin) (Product gekocht)

Een prachtig horloge met Android Wear 2.0. Het is echt een in het oog springend design, relatief dun en een echt horloge look. Prima batterij duur en alle lusten en lasten van Android Wear.

Pluspunten

• Design
  • Android Wear 2.0
  • Updates
  • Verwisselbare Bandjes
  • Scherm

Minpunten

• Geen GPS / Hartslagmeter
  • Oplaad tijd

Fossil Q Explorist (Blauw) Aangeschaft September 2017 in USA bij de Fossil Store

Getest i.c.m. Moto G5 Plus en Moto Z2 Play.

Tech specs :
CPU : Snapdragon Wear 2100
Geheugen: 512MB
Opslag : 4GB
Bluetooth : 4.1
IP67

Android versie van het horloge op moment van schrijven
Android Wear : 2.7.0
Google Play-Services : 11.9.51
Android OS 8.0.0

Meegeleverd :
Horloge
QI Oplaadkabel zonder USB-Adapter
Zooitje papieren

Waarom een smartwatch ?
Allereerst moest ik mijzelf echt de vraag stellen “Waarom een smartwatch?”. Ik ben van nature wat zuinig met geld en vind het zonde om dure en onnodige dingen aan mijzelf te geven. Daarbij droeg ik ook nooit een horloge en/of andere sieraden. Aan de andere kant ben ik ook een typische tweakers lezer en hou gewoon van gadgets. En wat is er nou meer gadget dan een smartwatch ? Na een besluiteloze periode van ongeveer 2 jaar heeft uiteindelijk de innernerd toch gewonnen van de zuinigheid.

Waarom de Fossil Q Explorist ?

Zoals zojuist aangegeven had ik al wel 2 jaar aan het gekeken naar smartwatches en eigenlijk steeds tegen beslist. Ik had een korte wensenlijst :

- Mooi Design
- Android Wear
- Niet te duur
- Niet vierkant

Verder ben ik geen enthousiast sporter dus alle overige functies als hartslagmeters en GPS waren een pre geweest, maar geen doorslaggevend gegeven.

De eerste opties waren steeds de Motorola 360 2nd Gen, Fossil Q Marshall en later de Asus Zenwatch 3.

Allemaal met hun eigen voor en nadelen;

Motorola 360 2nd Gen

+ Mooi Design
- Flattire Scherm
- Prijs

Fossil Q Marshall

+ Mooi design
+ Android Wear
+ Fossil (Merk maakt het minder nerd)
- Flattire Scherm

De prijs was een grensgeval

Asus Zenwatch 3

+ Prijs
+ Scherm is volledig rond
- Design (Het zag er niet niet uit als een echt horloge)
- Asus

Het flattire scherm was mij steeds een doorn in het oog. Ook ben ik persoonlijk niet echt een fan van Asus en zocht naar een wat meer “Casual” merk.
Mijn geluk kon ook niet op toen ik in Juni de aankondiging zag van de Fossil Q Explorist, deze voldeed aan al mijn eisen!

Hoe bevalt de Fossil Q Explorist na 3 maanden gebruik ?

Ik ben er nog steeds verliefd op!

Laten we voorop stellen dat het echt van bijzonder kleine toevoeging gaat zijn op je leven, het is en blijft echt een gadget. Dat gezegd hebbende, ik gebruik hem wel echt dagelijks. Mijn telefoon heeft ruim een uur minder screen on time en het voelt wel lekker James Bond om tegen je horloge te praten. Het regent ook complimenten over het klokje zelf. Het design ziet er in het echt dan ook echt prachtig uit. Het kleurenscherm zorgt ervoor dat je ziet dat het een smartwatch is.
Waar ik hem vooral voor gebruik is het Whatsapp berichtjes lezen en terug sturen, het overzetten van nummers op Spotify en Sonos, scherm tijdens navigeren vanaf mobiel en het klassieke lezen van de tijd.

De batterij haalt het krap aan een 2e dag als je heel zuinig aan doet en uitzet dat het scherm altijd aan moet staan. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik hem gewoon iedere dag oplaad. Bij mij staat het scherm op altijd aan en speel er met regelmaat ook mee.

De scherm helderheid is echt super goed, ik heb nooit problemen gehad met het aflezen. Ook niet in direct zonlicht.

Ik heb hem gekocht samen met een ander rubber bandje en het wisselen hiervan gaat bijzonder gemakkelijk. Het geeft het toestel ook een hele andere look (foto's volgen).

Mijn enige commentaar op het horloge is de oplaad tijd. Deze heeft echt wel een aantal uren nodig om van volledig leeg naar vol te gaan. Even 1,5 opladen geeft je echt niet genoeg voor een volle dag.

Ik zou absoluut niet meer zonder willen, zonder kunnen absoluut wel.
Het is een prachtig gadget apparaat met mooi helder scherm.
Opladen duurt een eeuwigheid, maar doe ik 's nachts.

Heb jij ook een Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin)?