ASRock A330ION - Reviews

Specificaties Intel Atom N330 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock A330ION Review

4g0ny 14 december 2010, laatste update op 19 december 2010, 9.763 views

ASRock A330ION

Pluspunten

• Draait met gemak Windows 7
  • Atom 330 = Dual core met HT
  • >| DDR3 1066
  • Goedkoop
  • Goede driver ondersteuning
  • PCI-e x16
  • Overklokmogelijkheden!
  • Betrouwbaar!

Minpunten

• Geen WiFi
  • NB fan had iets stiller gekund (maar is al redelijk stil)

Layout Score: 4
De ASROCK A330ION

Omdat ik een veelzijdige network tank/download server/mediabox nodig had welke compact en draagbaar moest zijn en zuinig met de energie om moet gaan, heb ik gekozen voor een mITX bordje met een ION chipset.

Mijn oog viel eerst op een Zotac bordje, maar vanwege de prijs en het feit dat er (nog) geen PCI-e slot opzit heb ik daarvan afgezien.

Het pakket bestaat uit een vrij standaard setje. Het bordje was verpakt in een anti-statisch zakje, veilig weggeborgen onder een kartonnen plateau Er zaten 2 sATA kabels bij, een bracket voor de achterkant en een CD met alle drivers voor alle gangbare Windows versies, inclusief W7 drivers voor de onboard RAID controller.

Veelzijdig

Ik was zeer verrast met de features van dit bord. Persoonlijk ben ik nooit een fan geweest van het merk ASRock, vooral omdat dit geassocieerd wordt met slechte bouwkwaliteit en weinig features.
De DDR3 1066 ondersteuning is de eerste in zijn soort, verder zit er S/PDIF op, PCIe 2.0 x16, 4x Sata met RAID 0,1 en 10, maar liefst 10 usb aansluitingen (6 achter waarvan 2 gedeeld met esATA en 4 onboard voor een frontpanel)
Front panel audio aansluitingen, onboard Serial, Gigabit Ethernet, HDMI, DVI en D-Sub

Kortom alles wat je van een standaard moederbord kan verwachten zit hier ook op.

Wat mij nog het meeste opviel was de optie om Intel's Atom over te klokken!
Je hebt bij dit bord de keuze om de FSB, voltages, RAM timings en verdere opties te tweaken.
Dit heb ik nog niet eerder gezien op Atom bordjes, en kan leuke resultaten opwekken!
Zelf heb ik overigens deze optie nog niet verkend, misschien als er vraag naar is of als ik zelf nieuwsgierig ben dan probeer ik het nog.

ION

Door de ION chipset en de Dual core met Hyperthreading, in combinatie met DDR3 geheugen is dit bord zeer geschikt om Windows 7 op te draaien. Ik heb geen hiccups gezien in het functioneren, de snelheid is goed te noemen, Aero draait er prima op en full HD 1080p films worden zonder moeite naar de tv geschoten.
Verder is het nog noemenswaardig dat de HDMI poort ook Audio doorlaat, en dit verder vlekkeloos werkt.

Nog een sidenote: Windows 7 had geen drivers nodig voor de RAID controller.

Toepassing

Ikzelf wil dit bord in een Antec Mini-ITX ISK 310-150 EC stoppen, dit kastje is uitstekend geschikt om het in te bouwen, dieper ga ik hier niet op in omdat dit natuurlijk geen review daarvan is.

Verder heb ik hier 2 laptop harddisks van 320 GB in RAID-0 op aangesloten, 4GB 1066mhz DDR3 Kingston geheugen en in de toekomst wil ik hier nog een RAID kaart in bouwen en in een externe kast nog wat harddisks als opslag.

Wat de specifieke toepassingen betreft: Het wordt een always-on "portable" computer/harddrive, NAS, (streaming) Media server, Download server, Camera host en opslag tank.

Late edit wegens populariteit review:

Ik ben nog steeds dik tevreden over dit ding, hij draait sinds de aanschaf non-stop en is met een dagelijkse scheduled reboot onder win7 nog niet 1 keer gecrasht.
Blijft koel en relatief stil.
De reboot is overigens om het geheugen vers en vlot te houden :)
Bedankt voor de beoordelingen!

Heb jij ook een ASRock A330ION?

Temperatuur blijft zonder overclock 45 graden bij een kamer temperatuur van 20 graden in een A+ CS102B

Wat opvalt aan de layout, is dat de chipset helemaal bovenaan zit.

De fan mocht still zijn die varieert tussen de 4600-5000 toeren automatisch (bios setting ipv "full speed")

De sata connectoren zitten waar bij standaard borden ook zitten.

Alles is normaal aan te sluiten, de meeste ITX kasten hebben zelfs te lange kabels.

Leuke extra optie: Good night led, je kunt de leds aan de voorzijde aansluiten, handig als je b.v. wilt slapen zonder dat je hele kamer verlicht is/knippert.

Enige drivers die ik zelf zou installeren ... zijn de nieuwste drivers van Nvidia, echter is dit geen must om alles aan de praat te krijgen. Alles werkt als windows 7 klaar is met installeren.
De fan mocht stiller zijn die varieert tussen de 4600-5000 toeren automatisch (bios setting ipv "full speed")
Het geluid is zeer acceptabel, stiller dan een stock cooler 775 ... ik heb geen apparatuur om te meten maar zeer acceptabel ...
Ik heb t bord nu ook maar ik vind die fan echt wel geluid maken, ben ook haastig op zoek naar een ander fannetje :D
agree! (doe ik nu ook, zit op 35 graden in de meterkast)
De fan die hier op zit kan je die gewoon makkelijk er af halen en een ander er op monteren of zit alles fijn vast met pasta enz. ?
werkt de ir ook onder XBMC live "Out of the box" ??
Je zegt negatief punt is de luide cpu fan, verkeerd man de fan zit op de northbridge das de heet hoofd.
Heb zelf ook zo'n bordje omdat ik minimum pc-e 4x nodig had voor de raid kaart (areca), je moet wel voor 2008, Vista en 7 een goede 2GB aan geheugen hebben want met 1GB komt ie juist niet toe (hickups, traag, enzo)
Aangepast, ikzelf heb er 4GB inhangen, werkt erg lekker!
Graag gedaan en 4GB voor huist tuin en keuken gebruik is wel een must, mijn server minder (test web server, ftp, vpn, nas), mijn schijven in mijn game pc kunnen toch niet volgen als ik iets kopieer van de nas naar hier of visa versa :D
ik gebruik hem ook als dat alles, mijn game pc heeft 4x 7200 rpm hdd's in raid0, enige bottleneck is de cat5 :(