Specificaties Intel Atom N330 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock A330ION Review

4g0ny 14 december 2010, laatste update op 19 december 2010, 9.732 views

ASRock A330ION

Pluspunten

• Draait met gemak Windows 7
  • Atom 330 = Dual core met HT
  • >| DDR3 1066
  • Goedkoop
  • Goede driver ondersteuning
  • PCI-e x16
  • Overklokmogelijkheden!
  • Betrouwbaar!

Minpunten

• Geen WiFi
  • NB fan had iets stiller gekund (maar is al redelijk stil)

Layout Score: 4
De ASROCK A330ION

Omdat ik een veelzijdige network tank/download server/mediabox nodig had welke compact en draagbaar moest zijn en zuinig met de energie om moet gaan, heb ik gekozen voor een mITX bordje met een ION chipset.

Mijn oog viel eerst op een Zotac bordje, maar vanwege de prijs en het feit dat er (nog) geen PCI-e slot opzit heb ik daarvan afgezien.

Het pakket bestaat uit een vrij standaard setje. Het bordje was verpakt in een anti-statisch zakje, veilig weggeborgen onder een kartonnen plateau Er zaten 2 sATA kabels bij, een bracket voor de achterkant en een CD met alle drivers voor alle gangbare Windows versies, inclusief W7 drivers voor de onboard RAID controller.

Veelzijdig

Ik was zeer verrast met de features van dit bord. Persoonlijk ben ik nooit een fan geweest van het merk ASRock, vooral omdat dit geassocieerd wordt met slechte bouwkwaliteit en weinig features.
De DDR3 1066 ondersteuning is de eerste in zijn soort, verder zit er S/PDIF op, PCIe 2.0 x16, 4x Sata met RAID 0,1 en 10, maar liefst 10 usb aansluitingen (6 achter waarvan 2 gedeeld met esATA en 4 onboard voor een frontpanel)
Front panel audio aansluitingen, onboard Serial, Gigabit Ethernet, HDMI, DVI en D-Sub

Kortom alles wat je van een standaard moederbord kan verwachten zit hier ook op.

Wat mij nog het meeste opviel was de optie om Intel's Atom over te klokken!
Je hebt bij dit bord de keuze om de FSB, voltages, RAM timings en verdere opties te tweaken.
Dit heb ik nog niet eerder gezien op Atom bordjes, en kan leuke resultaten opwekken!
Zelf heb ik overigens deze optie nog niet verkend, misschien als er vraag naar is of als ik zelf nieuwsgierig ben dan probeer ik het nog.

ION

Door de ION chipset en de Dual core met Hyperthreading, in combinatie met DDR3 geheugen is dit bord zeer geschikt om Windows 7 op te draaien. Ik heb geen hiccups gezien in het functioneren, de snelheid is goed te noemen, Aero draait er prima op en full HD 1080p films worden zonder moeite naar de tv geschoten.
Verder is het nog noemenswaardig dat de HDMI poort ook Audio doorlaat, en dit verder vlekkeloos werkt.

Nog een sidenote: Windows 7 had geen drivers nodig voor de RAID controller.

Toepassing

Ikzelf wil dit bord in een Antec Mini-ITX ISK 310-150 EC stoppen, dit kastje is uitstekend geschikt om het in te bouwen, dieper ga ik hier niet op in omdat dit natuurlijk geen review daarvan is.

Verder heb ik hier 2 laptop harddisks van 320 GB in RAID-0 op aangesloten, 4GB 1066mhz DDR3 Kingston geheugen en in de toekomst wil ik hier nog een RAID kaart in bouwen en in een externe kast nog wat harddisks als opslag.

Wat de specifieke toepassingen betreft: Het wordt een always-on "portable" computer/harddrive, NAS, (streaming) Media server, Download server, Camera host en opslag tank.

Late edit wegens populariteit review:

Ik ben nog steeds dik tevreden over dit ding, hij draait sinds de aanschaf non-stop en is met een dagelijkse scheduled reboot onder win7 nog niet 1 keer gecrasht.
Blijft koel en relatief stil.
De reboot is overigens om het geheugen vers en vlot te houden :)
Bedankt voor de beoordelingen!

Heb jij ook een ASRock A330ION?

Ik zal je een aanzetje geven ;)
Je zou bijvoorbeeld even in Handleiding "User Productreview" (draft) kunnen kijken voor tips hoe je een 5 sterren review kunt scoren ;) Daarnaast heeft Pjerry op zijn blog nog een heel aantal posts geschreven over productreviews: Pjerries Weblog

Een paar specifieke puntjes om je in de goede richting te sturen:
- Een paar plaatjes en dergelijke zou bijvoorbeeld al weer wat schelen. Okay, je hebt er bij staan dat afbeeldingen nog volgen, maar er wordt gekeken naar hoe de review er nu uit ziet.
- Je geeft bijvoorbeeld de overklokbaarheid 4 sterren, terwijl je aangeeft dat je alleen gezien hebt dat de optie er is, je hebt het niet daadwerkelijk geprobeerd.
- Je geeft de layout 4 sterren maar je zegt er verder niets over. Zitten de satapoorten op een handige plek? Kan je alles normaal aansluiten? Zijn er dingen die je opgevallen zijn aan de layout?
- Je zegt niets over de temperaturen en dergelijke, iets wat toch wel een aardig rol speelt over het algemeen in zulke kleine systeempjes (ze moeten vaak zo stil en koel mogelijk).
- Je geeft als positief punt de driverondersteuning. Er staat echter alleen in de review dat er een cd met drivers bijzit en dat Win7 geen drivers voor de raid controller nodig had. Ik versta onder driverondersteuning ook dat er nieuwe drivers beschikbaar komen.

Vergelijk jou review is met een review van een ander M-itx mobo, zoals die van wiethoofd: productreview: Zotac IONITX-A-E review door Wiethoofd of die van M-Opensource: productreview: Point of View ION-MB330 review door M-Opensource. Nu zeg ik niet dat je meteen allerlei benchmarks moet gaat draaien hoor, ik ben persoonlijk sowieso meer geinteresseerd in ervaring bij 'normaa'l' gebruik over het algemeen ;) Maar in de reviews van Wiethoofd en M-Opensource zie je een duidelijks indeling van punten die behandelt worden die relevant zijn voor het soort product.

Begrijp me niet verkeerd, in je huidige review staan echt wel zinvolle punten. Je zal er alleen nog wel eea aan moeten doen om er een 4 of 5 sterren review van te maken ;)

[Reactie gewijzigd door Rupie op 12 februari 2010 07:52]