Asus O!Play HDP-R1 Review

SemperFidelis 11 februari 2010, laatste update op 11 februari 2010, 4.136 views

Asus O!Play HDP-R1

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede video ondersteuning
  • Foto menu is voldoende

Minpunten

• Zeer matige menu layouts
  • Shufflen in de muziek gaat lastig bij grote libraries
  • Geen bijgeleverde HDMI kabel

Geluidskwaliteit Score: 4
Na wat wikken en wegen heb ik uiteindelijk een keuze kunnen maken in de wondere wereld van de Mediaspelers. Het belangrijkste is dat je van tevoren duidelijke eisen stelt waaraan jouw ideale speler moet voldoen en wat overbodig zal blijken. Uiteindelijk kwam mijn shortlist tot de Xtreamer, ACRyan Playon en de Asus O!Play. Hieronder dus een korte review over de laatstgenoemde. Voornaamste reden: Playon was net iets teveel geld voor functies die ik persoonlijk niet zo vaak zou gaan gebruiken, en de Xtreamer schijnt iets lawaai te maken.

Verpakking
Het pakketje kwam mooi binnen, aantrekkelijke verpakking is gebruikt. In de doos bevind zich het kastje zelf, een afstandsbediening, een componentkabeltje (rood wit geel) en een zeer summier boekje over hoe aan te sluiten. Meer informatie kon je vinden in bijgeleverde CD. Inclusief Nederlandse handleiding. Enige opmerking: geen HDMI kabeltje erbij dus. Ik kan je zeker aanraden om zo'n kabel ASAP aan te schaffen, zelfs als je niet van plan bent om alles in 702p/1080p te bekijken. Ik moet wel zeggen dat ik geen grote fan ben van het ontwerp van het kastje, maar dit vond ik totaal geen issue aangezien het mij om beeldkwaliteit gaat.

Afstandsbediening
Dit is gewoon een simpel dingetje. Voelt ietsjes goedkoop aan, maar heeft wel alle belangrijke functies. Shuffle knop voor de muziek is handig op feestjes, en je kunt met de Mode knop tijdens de film nog je instellingen veranderen. Wat ik ook belangrijk vond is dat men ook tijdens het kijken de ondertiteling kan veranderen en synchroniseren. Dit gaat ook allemaal erg soepel, per 100ms. Over de afstandsbediening heb ik verder geen klachten, ik mis geen knoppen.

Aansluiten
Aansluiten is allemaal logisch, gewoon plug and play. Ik heb zowel met component als met HDMI getest, en zelfs het menu ziet er gekarteld uit via de component. Zoals al gezegd, HDMI kabel is een must.
Ik kijk mijn films via een externe HDD, maar heb ook even de LAN connectie gecheckt: allemaal keurig in orde. Je kan ervoor kiezen om een aparte account aan te maken op je PC om het proces wat te vergemakkelijken, maar ik kon gewoon binnen no-time connectie maken met mijn Vista PC. Ik heb gehoord dat dit voor anderen wat lastiger kan uitvallen, maar met nieuwe firmware lijkt dit probleem ook een incident.

Beeld
Mijn gebruik van de mediaspeler zal zich voornamelijk richten op het afspelen van (HD) content. Aan het menu van de O!Play te zien is dat ook de voornaamste reden waarvoor het apparaat bedoelt is, gezien de magere functionaliteit van foto's/muziek. Er is een grote ondersteuning voor verschillende filmbestanden, waarvan de belangrijkste waarschijnlijk de .mkv's, divx en .mt2s zijn. Dit werkt allemaal soepel en probleemloos. Doorspoelen gaat of in stappen (waarbij men kan kiezen tussen 5 minuten of 10,20 etc) of live kan doorspoelen tot 32x. Dit live doorspoelen gaat erg lekker, als er op Play wordt gedrukt begint de film gelijk af te spelen! Ook onthoud het de positie van de film, dus mocht je halverwege moeten stoppen zal je de volgende keer gelijk van hetzelfde punt beginnen met kijken.
Tot nu toe heb ik 1 .avi gehad die weigerde om af te spelen, verder werkte alles. De beeldkwaliteit is echt schitterend, en haperingen zijn amper voorgekomen. Ik heb de beruchte killasample (birdscene uit Planet Earth) getest, en die haperde wel wat, maar dat is voor de kniesoor.
Het menu zelf is erg basic. Nogal basic als je het mij vraagt, ik hoop stiekem dat er nog een toekomstige firmware op komst is met een mooie menu lay-out, want dit onderdeel kan ik geen voldoende geven. Het zou natuurlijk nog beter zijn als Realtek de complete source code vrijgeeft zodat tweakend Nederland zelf een menu in elkaar kan knutselen.

Muziek en Foto's
Zoals ik al eerder aangaf, dit lijken eerder additionele functie's dan hoofdfunctie, wat in mijn mening de Video's zijn. Muziek gaat goed, ID3 tags worden herkend, maar aangezien mijn muzikale bibliotheek zo'n rotzooi is kon ik dit niet in mijn voordeel gebruiken. De shuffle knop is handig, maar zal niet gaan werken in hele grote mappen (50gb). Vooralsnog heb ik muziek alleen gebruikt voor deze review.
Zelfde geldt voor foto's, al werkt dit allemaal prima naar verwachting. Slideshows aanmaken is makkelijk, in 1 knop kun je foto's roteren en een zoom knop ontbreekt ook niet. Gewoon een dikke voldoende.

Gewoon een degelijk apparaat! Hier geldt: what you see is what you get. De Asus O!Play HDP-R1 doet niet enorm veel, maar wat het doet doet het goed. En dat is precies wat ik zocht. Als je op zoek bent naar een goedkoop alternatief voor films op je PC te kijken, dan is deze HD mediaspeler een aanrader.

Heb jij ook een Asus O!Play HDP-R1?

Reviews door de redactie

Goeie review, kort maar krachtig. Past wel bij dit apparaat, is te vergelijken met een Xtreamer :D . Die staat bij mij in de keuken en doet gewoon wat ie moet doen: streamen zonder poespas en tierlantijntjes. Zelfde prijsklasse, zelfde resultaat.
Wil je voor weinig streamen zonder interne HDD is dit een goede keus.

Werkt het bladeren door het menu een beetje vlotjes ?
met de laatste firmware van de O!Play is 't ding helemaal top!.
Speelt nu echt alle media-containers af.
Dikke aanrader, goede speler voor een prima prijs.
hoe krijg ik de firmware erop? via usb stick lukt niet?
Jawel, maar ik heb elke film in een aparte map. Mijn HDD ziet er als volgt uit:

-Series
-Muziek
-Films
---Filtitel
------Filmtitel.mkv
------Filmtitel.srt

Dan gaat het bladeren gewoon erg soepel. Ik kan me voorstellen als je alle .mkv's in 1 grote map hebt, dat het scrollen langzaam gaat. Vooral als je preview hebt aanstaan.
Waarom heb je de keuze niet overwogen om een WD TV LIVE te nemen. Die heeft als een van de weinige een erg mooie interface. En verder zijn vrijwel alle functies hetzelfde.
Goed punt, die stond ook nog op de shortlist van budgetmediaspelers, helemaal vergeten. Het was inderdaad Asus of Western Digital, ik ben uiteindelijk voor Asus gegaan omdat ik het vertrouwen had (heb) dat er nog met regelmaat updates komen.
Western Digital TV Live is inderdaad ook een prima keus.
Heb je wel de goede versie? Neem de PAL!
En dan updaten in het laatste tabblad.
De rood/wit/geel kabel is geen component maar composiet en dat maakt heel veel uit in de beeldkwaliteit. En dat verklaart ook de kartels in het menu met de rood/wit/geel kabel.
Voor de rest een leuke review