Specificaties 5,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB ROM Grijs Review

dutchgio 19 december 2017, laatste update op 20 december 2017, 2.278 views

ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB ROM Grijs (Product volledig gesponsord)

Al met al is de Axon 7 een erg compleet toestel. Wel zijn er enkele opmerkelijke keuzes gemaakt omtrent het design (uitstekende camera, batterijcapaciteit, toesteldikte 2.5D glass, zwarte rand boven het scherm) en de standaard skin, die als deze beter uitgewerkt waren, het toestel nog beter zou maken.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit (Bang-for-buck)
  • Meegeleverde accessoires
  • (OfficiŽle) custom rom ondersteuning
  • Volledige 4G ondersteuning NL-banden
  • Front speakers + audio DAC/Dolby Atmos

Minpunten

• Standaard ZTE skin
  • Designkeuzes

De ZTE Axon 7 is het toptoestel van ZTE uit 2016. Uit 2016 inderdaad. Onlangs publiceerde Android Authority nog een lijst met de beste ZTE toestellen, waar de Axon 7 ook in pronkt. Ondanks enkele exotische toestellen is er vooralsnog geen echte opvolger als toptoestel in de line-up van ZTE gepresenteerd. Wel werd bekend dat men de productie naar verluid is gestopt.

Terug naar de Axon 7. Doordat het een relatief oud toestel is, is dit ook te merken aan de prijs. De ZTE Axon 7 is te koop bij Gearbest voor al 225,-:
UPDATE: Helaas is na het bericht dat de productie is gestopt ook de voorraad beperkt beschikbaar. Af en toe komt er echter nog nieuwe voorraad beschikbaar, dus houd de website in de gaten!

Hiermee haal je nogal wat in huis. Dit zal in deze review uitgebreid aan bod komen. Centraal is hierbij de prijs-kwaliteit verhouding, die ondanks de oudere leeftijd van het toestel erg positief is.

Verzending

Zoals hierboven reeds vermeld, de ZTE Axon 7 is te bestellen bij Gearbest.
Het duurde +- een week totdat het pakket werd verstuurd. Dit met DHL, wat er vooral bekend staat om snel te kunnen leveren.
Gearbest biedt ook een Priority Line’ verzendmethode waarbij men het pakket via Engeland verzendt, om de kans op eventuele extra kosten te verkleinen.
DHL is dan ook wat duurder, er kwam nog +-50 euro aan importkosten bij. Daartegenover staat dan wel een heel erg snelle levering. Vrijdag het pakket aangemeld, maandag opgehaald en dinsdag (!) geleverd:

Unboxing

De ZTE Axon 7 wordt geleverd in een voor een telefoon, relatief grote, zwarte doos:

Eenmaal geopend is meteen de 7’ zichtbaar:

Onder de telefoon zit vervolgens nog het volgende ‘verstopt’:

Al met al een behoorlijk premium ‘package’, inclusief oortjes en een standaard doorzichtig hoesje. Ook fijn is een micro-usb naar usb-c adapter. Zeker bij de release van de Axon 7 was dit nog nodig, daar de overgang van micro-usb naar usb-c is ingezet. De Axon 7 heeft dan ook een usb-c aansluiting. Daarover meer in het volgende onderdeel: de specificaties.

Specificaties

De specificaties van de Axon 7 zijn als volgt:

Display: 5.5 inch 2.5D Arc super AMOLED screen
Screen type: 2.5D Arc Screen
Screen size: 5.5 inch
Screen resolution: 2560x1440 (2K)

System: Android 6.0

Network:
2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/900/1700/1900/2100MHz
4G: FDD-LTE Band 1/2/3/4/5/7/8/19/20/28AB TDD-LTE Band 38/40/41

Alle in Nederland gebruikte 4G banden worden door de Axon 7 ondersteund, inclusief Band 20 (800MHz), die vaak ontbreekt op Chinese smartphones.

Design

Het design van de Axon 7 is op zich niet heel bijzonder. De metalen behuizing is een inmiddels bekende trend die bij veel smartphones wordt toegepast. Dit omdat dit de telefoon een premium uitstraling geeft en het erg solide is.

De vingerafdrukscanner zit op de achterkant. Hier zijn tevens het ZTE en Dolby Atmos logo zichtbaar. Ook bevat de achterkant in de breedte een aantal lichtgrijze lijnen, dit is voor het bereik van de antennes, dat anders niet goed door het metaal heen kan, wat problemen met het bereik zou kunnen geven. De camera op de achterkant steekt uit. Dat is wat mij betreft een nadeel, aangezien de telefoon hier dan altijd op ‘leunt’ wanneer deze bijvoorbeeld op tafel ligt. Ik gebruik zelf vaak een hoesje om de telefoon en die zou dit kunnen verhelpen, maar dit zou niet nodig moeten zijn. De behuizing had bijvoorbeeld een paar millimeter dikker gemaakt kunnen worden zodat de camera er wel volledig in zou passen. Mogelijk zou dit ook plaats bieden voor een (nog) grotere batterijcapaciteit. Wat mij betreft zou dit boven het strakke en dunne design staan, maar ZTE heeft hier anders gekozen.

Wat wel opvalt aan het design is de voorkant van de telefoon. Dit zijn bijvoorbeeld de speakers: deze zitten zowel boven als onder het scherm. De vervorming van het geluid wanneer je de telefoon in je handpalm hebt bij een telefoon met de speaker aan de achterkant, wordt hiermee voorkomen. Dit is dan ook een erg mooie designkeus.

Ook het ‘2.5D curved screen’ ziet er mooi uit. Dit lijkt nogal een marketingterm. Het scherm loopt tot aan de bezels door en heeft zoals de naam al doet vermoeden, een kleine curve. Het scherm loopt door in de behuizing en sluit goed aan. Maar is het ook functioneel? Bij de Edge reeks van Samsung is het naast het uiterlijk ook functioneel door de software met handige opties die gebruik maken van het curved display. Bij de Axon 7 lijkt dit niet het geval te zijn, en is het dan ook vooral een marketingterm en manier om de bezels te verkleinen. Een ander nadeel hiervan is dat het plaatsen van een screen protector zonder bubbels en dergelijke bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk is, waardoor je dan ook bent aangewezen op het Gorilla Glass van het scherm zelf.

Dat laatste is wel een goede trend bij smartphones. In recente toestellen uit dit zich al in schermen met een 18:9 verhouding waarbij het percentage scherm zo groot mogelijk is en de ruimte daaromheen wordt verkleind. In de breedte slaagt de Axon 7 hier ook in door het curved screen. In de lengte is dit echter minder het geval. De front speakers nemen enige ruimte in, maar het gaat vooral om de ruimte daar tussenin die mijns inziens ‘loze ruimte’ betreft. Dit gaat om de ruimte tussen de bovenkant van het scherm en de front speaker. Wanneer de telefoon uit staat lijkt dit onderdeel van het display, maar dit is niet het geval. Wat hier wel zit is de notificatie led. Dit lijkt echter nogal wat ruimte te kosten voor enkel de notificatie led, waar de front camera ter hoogte van de front speaker, wel in de behuizing is geplaatst. Door de notificatie led ook in de behuizing zelf te verwerken en te opteren voor touch controls op het scherm, had er mogelijk ook ruimte bespaard kunnen worden dan wel een groter (18:9?) scherm in de behuizing gepast. Mogelijk loop ik hier echter wat mee op vooruit op de feiten doordat dit een huidige trend is in smartphoneland en dit niet reel is voor de Axon 7.

Die touch knoppen hadden overigens wel verlicht mogen zijn. Dat is helaas niet het geval. Zeker in donkere ruimtes zal dat tot problemen leiden, want de knoppen zitten ook nog eens erg dicht op elkaar. Dit lijkt dan ook een wat aparte designkeuze te zijn.

Software

De Axon 7 wordt geleverd met Android 6.0. Daaroverheen zit de ‘MiFavor’ skin. Inmiddels is er ook een upgrade naar Android 7.1.1 beschikbaar. Ik kreeg deze echter niet direct automatisch binnen, dus heb deze handmatig geÔnstalleerd. Er is ook al een bŤta van Android 8.0 verschenen, maar deze is nog niet gebruiksklaar en bevat de nodige bugs, en heb ik dan ook niet getest.
Wel is er een officieel bericht vanuit ZTE dat er aan Android 8 voor de ZTE gewerkt wordt (met dank aan AnonymousWP voor zijn snelle reactie :) ).

Een tijd terug gaf ZTE aan af te stappen van dergelijke custom skins en dichtbij stock Android te blijven.
Daar lijkt men inmiddels al weer op terug gekomen, want MiFavor lijkt niet bepaald op stock Android. Zo is er bijvoorbeeld geen app drawer. De skin heeft nog het meeste weg heeft van het tevens Chinese MIUI. Onder andere Huawei doet dit ook met de ‘EMUI’ skin, deze is ook afgeleid van MIUI. Op zich geen verkeerd concept, gezien ik MIUI erg ben gaan waarderen op mijn vorige toestel, de Xiaomi Redmi Note 3 MTK (helaas nooit een review van geschreven…).
Goede toevoegingen zijn onder andere ondersteuning voor thema’s en smart gestures.

Ondanks dat MIUI mijn vorige toestel erg goed beviel miste deze door de MTK SoC wel ťťn ding: custom roms. De Axon 7 doet het wat dat betreft een stuk beter, want er is zelfs officiŽle ondersteuning voor Lineage OS. Daarnaast zijn er ook nog tal van custom roms op XDA te verkrijgen.

Als vervent ‘rooter’ van toestellen (former XDA Recognized Developer) is dit dan ook erg fijn, en is een andere rom ook zo geÔnstalleerd. Aan het begin bij de ingebruikname van het toestel is dit ook erg snel te doen, omdat er nog geen (grote) back-ups zijn met data van apps etc. die over moeten worden gezet. Het was dan ook een doel om in eerst een rom te vinden die goed bevalt, alvorens het toestel volledig in gebruik te nemen.
Dit is uiteindelijk ook gelukt in een custom Lineage rom. Deze bevat nog een aantal optimalisaties die het gebruik eenvoudiger maken.

Al met al voldoet de standaard software, en is er voor de wat meer geavanceerde gebruiker (de Tweaker 😊) de mogelijkheid om tal van custom roms te flashen en de software naar je eigen hand te zetten.

Overige functionaliteit

Verdere functionaliteit die nog niet (uitgebreid) aan bod is gekomen, is bijvoorbeeld de aanwezigheid van NFC. Zeker voor smartphones in de prijsklasse waar de Axon 7 nu voor verkocht wordt, is dit geen standaard functie. Deze toevoeging is dan ook zeer welkom. NFC kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor contactloze betalingen. Koppelen met de daarvoor beschikbare Rabo Wallet app ging dan ook vrij eenvoudig.
Ook de fingerprint scanner werkt snel en kan door apps worden aangeroepen om bijvoorbeeld als extra beveiligingslaag te worden toegevoegd alvorens een app kan worden gestart.

De camera heb ik niet uitvoerig getest. Dit doe ik zelf al weinig en ik heb dan ook weinig referentiepunten om de kwaliteit te kunnen beoordelen. Over het algemeen lijkt de Axon 7 prima foto’s te schieten.

Een andere nog niet veel aan bod gekomen is de geluids-DAC. De Axon 7 heeft zijn eigen geluidsprocessor, de AKM AK4961 DSP CODEC. Samen met de front speakers levert dit dan ook een erg mooi en kwalitatief goed geluid op. Android Authority heeft ook dit goed getest en uiteengezet.

Al met al is de Axon 7 een erg compleet toestel. Ondanks de leeftijd zijn er recente Androidversies beschikbaar, zowel ‘stock roms’ met de skin van ZTE zelf, of custom roms die meer lijken op het Android van Google.

Die leeftijd komt echter ten goede van de prijs. Waar dit bij de release een absoluut toptoestel was, is dit hedendaags niet meer terug te zien in de prijs, die van een midrange toestel.

Dit is dan ook een van de voornaamste redenen om voor dit toestel te kiezen: de leeftijd zie je vooralsnog niet terug in de rom ondersteuning, maar het toestel biedt meer dan een huidig midrange toestel: prestaties, front speakers, NFC en audio DAC/Dolby Atmos.

Los van enkele designkeuzes die de Axon 7 wellicht nůg beter had gemaakt, is het dan ook een erg goed toestel, zeker voor de prijs waar deze nu beschikbaar voor is.

Heb jij ook een ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB ROM Grijs?

Prima review, +2 :). Misschien wat essentiŽle informatie wat ik toevallig vandaag ben tegengekomen ;).

TL;DR: Android Oreo komt zeer binnenkort naar de ZTE Axon 7 :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 december 2017 19:53]

Thanks!
Ik kwam nog niet verder dan de verschenen beta, maar inmiddels dus ook officieel bericht dat het er aan zit te komen. ;)
Je hebt een verkeerde foto gebruikt, namelijk de variant zonder capacitieve knoppen, die onze variant dus (gelukkig) wťl heeft ;).
Verder:
Alsin het nut dat wanneer je ze aanraakt ze oplichten? Dat is nog nuttelozer imo. Immers heb je er toch al een aangeraakt.
Ik zie het ja.
Foto komt overigens van Gearbest zelf, die halen dus ook het verkeerde model aan. ;)

Bij normaal gebruik is het geen probleem, in het donker is verlichting wel gewenst. De verlichting blijft normaliter ook nog even aan na het drukken. Nu is die er niet en tast je dus letterlijk in het donker.
Doordat de knoppen ook nog eens relatief dicht op elkaar zitten het dat dus wel eens mis.
Een van mijn beste aankopen ooit, deze axon7. Ik wilde graag een telefoon met stereo speakers en HTC was daar vanaf gestapt.

Heb hem ruim een jaar en is nog in top conditie. Accu capaciteit is nog als nieuw, scherm nog helemaal gaaf (zonder protector) en loopt als een zonnetje. Ze hebben in de loop der tijd met updates de bugs verholpen en veel verbeteringen aangebracht aan het toestel. In het begin zaten er nog wat eigenaardigheden in, maar die zijn er allemaal wel uit nu. Als Oreo ook nog komt dan overtreft dat mijn verwachtingen helemaal.

Ik heb geen custom rom, maar met de Google launcher werkt hij wat prettiger dan met de orginele skin.
De axon8 kan eigenlijk alleen maar tegen vallen straks...
Mooie ervaringen, klinkt goed!
Hij lijkt inderdaad erg solide te zijn, dat kwam ik tijdens het reviewen ook al tegen.

Is ook een optie uiteraard als je niet wilt rooten en dergelijke.
Het heeft erg lang geduurd, maar ik las inderdaad dat er uiteindelijk toch nog een opvolger aan zit te komen.
Ik had een vraag op het forum gezet, maar wellicht dat jullie mij ook kunnen helpen. Ben zelf niet heel handig, dus wellicht wat tips voor noob.

Vandaag telefoon voor mijn zoon binnen gekregen, als kerstcadeau
maar ik vind geen updates. Melding dat dit de meest recente versie is.
Uiteraard heb ik het topic gedeeltelijk doorgelezen, maar gezien de tijd wil ik het graag even snel doen, voordat hij thuis is.

Ik lees bij software:
MiFavor 4.0
Versie: ZTEA2017GV1.0.0B11

Volstaat het als ik de hierboven genoemde b05 versie op sd zet en deze dan laat uitvoeren als update?

Of is dat tekort door de bocht?
Zelf geen ervaring met dit merk.
gewoon update.zip op je sd-kaart zetten. heb de je a2017g versie?
Bij ZTE zelf (op ztedevice.com) land: Zweden kun je de nieuwste versie van Android7.1.1 vinden, met security updates van December 2017:

AXON 7(ZTE A2017G )SD card software package(344070B1405ZTE A2017GV1.2.0B09)N Version

Dank voor je snelle reactie.

De versie die ik heb staat in mijn vraag, dacht zelf dat dit de laatste android 6 versie was. Dus ik kan gewoon jou gelinkte bestand in root sd kaart zetten en dan firmware update van sd kaart uitvoeren?
Je moet het gelinkte bestand uitpakken, en het update.zip bestand wat hierin zit in de root zetten, anders vindt de telefoon de update niet. Ik draai nu zelf deze update. Nog geen bugs gevonden, maar heb er nog niet zo veel mee gespeeld.
Update: intussen een irritante bug gevonden, er is gelukkig wel een workaround. Eens in de zoveel tijd lijkt het touchscreen niet goed meer te reageren, en gaat een website in de browser alle kanten op behalve de kant waar je als gebruiker heen scrollt. Na vergrendelen en weer unlocken van de telefoon is het weer verdwenen.
Nu iets van 3 keer gezien in een week.

[Reactie gewijzigd door cco op 30 december 2017 14:58]

Mooie review!

Ik heb de Axon7 zelf ook sinds maart 2017 en ben redelijk tevreden. Het grootste minpunt vind ik dat mij WiFi hotspot niet werkt. Vooral zakelijk is dit een optie die ik voorheen veel gebruikte. De hotspot zelf gaat wel aan en verbinden is ook geen probleem, maar er is geen dataverkeer.

Het moeten gebruiken van de Novalauncher om een app drawer te hebben ... tja ... beetje irritant.

De vingerafdrukscanner werkt uitstekend, het scherm is mooi en ook het geluid is bovengemiddeld te noemen. De camera verrast mij vooral in het donker regelmatig. Mijn vriendin heeft een S7 en gemiddeld genomen heeft zij eigenlijk altijd veel hogere kwaliteit foto's.

Al met al ben ik wel tevreden met deze koop. Ik sluit ZTE niet uit bij een volgende aankoop.
Thanks!

Hm, dat heb ik zelf geen last van.
Je zou kunnen proberen om de firmware eens up te daten of een andere rom te installeren.
Het ontbreken van de app drawer of Nova hiervoor moeten gebruiken wordt daar dan ook mee verholpen.
Sinds jij een "former XDA Recognized Developer" bent. Bestaan er roms voor de Le Eco Le S3 x626 die stock zijn? heb daar graag een lineage os rom voor sinds ik die gewend ben.
(Sorry voor het off-topic vraagje)
Van wat ik in een snelle zoekopdracht vind zijn er vrijwel geen custom roms voor de X626 beschikbaar.
Om dat toch nog enigszins on-topic te maken: dit haal ik in de review ook aan, dit is een groot voordeel van de Qualcomm soc. Bij MediaTek, zoals dit bij mijn Xiaomi Redmi Note 3 MTK ook was, is dit veel minder het geval doordat het een gesloten platform is.
Hierdoor kan men roms als Lineage OS niet naar de toestellen overzetten.
Jammer,
Maar in ieder geval bedankt voor de informatie