AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie) Review

ataristadeptTestpanel 18 december 2017, laatste update op 21 januari 2018, 46 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)

High-end product voor de echte tweaker, met bij voorkeur DSL (en geen kabelmodem). Ingewikkelde installatie, maar de moeite waard. Deze review is op basis van het plaatsen van de Fritz!Box als extra router achter kabelmodemrouter.

Pluspunten

• opties, eindeloos veel opties
  • instellingen, instellingen en nog eens instellingen
  • snelheid
  • dedicated Wanpoort

Minpunten

• prijs
  • instellingen, instelling en nog eens instellingen
  • low-end "plastic" uitstraling, onhandige vormgeving

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Vooraf: deze review gaat over het gebruiken van de FritzBox! als extra router in geval van internet via kabel. Voor een DSL-gebruik ervaring: lees een van de andere reviews.

De kabelmodem is netjes maar simpel verpakt. Behuizing is op het eerste gezicht heel licht en doet ook wat goedkoop aan. De vormgeving is niet echt mijn ding (maar over smaak valt niet te twisten). Echter voor een fijne plaatsing ergens hadden onze Duitse vrienden wellicht beter echt functioneel kunnen zijn en meer geometrisch kunnen denken (maak hem gewoon vierkant). Sowieso lijkt het erop dat bij routers af en toe het design niet verder gaat dan "doctor Who meets the plastic nineties"...

Er worden redelijk wat kabeltjes bijgeleverd. Netjes zou zijn als ze ook allemaal gelabeld werden, i.p.v. een deel. Als beetje tweaker kan je ze vast onderscheiden maar het zou net wat servicegerichter zijn.

Hetzelfde geldt voor de quickquide (waar ook de kabeltjes wel als afbeelding staan, ook weer zonder legenda) die een aardig rijtje "hoe aan te sluiten"-opties geeft. Voor DSL, voor Dect Telefoons etc., maar dan weer niet wat te doen als je de box als extra router wil gebruiken (zoals in mijn geval achter je kabelmodem).

Dit is ook bij het initiele instellingen menu niet het geval waardoor het voor mij redelijk wat frustratie opleverde de boel te installeren. Je hebt dus meestal echt wel deze handleiding nodig: https://en.avm.de/service...RITZ-Box-as-an-IP-client/

Minpunt is dat er geen makkelijke factory reset knop/instelling is, ook niet via menu. Althans niet in de firmware versie die ik gebruikte (zeg maar 1.0). Ik heb geen gebruik heb gemaakt van de support maar online en op de site van Fritzbox zelf is er wel het nodige te vinden (reset handleiding was echter nog in het Duits op het moment van schrijven en nog niet voor de 7590 te vinden)

Het menu kan sowieso beter. Hoewel ik wel bij de keuze voor kabelmodem in het menu kom, moet je opletten dat je alles eerst via gewone Lankabel aan een device aangeslote houdt. Het aansluiten is vervolgens een soort catch 22 door onduidelijke stappen (moment van overstappen naar WAN, waarbij het IP-adres van de modem zelf ook gewijzigd wordt, kan ertoe leiden dat je - tijdelijk - de modem niet kan benaderen, en moet gaan googelen hoe nu verder).

Als je vervolgens de kabelvariant instelt, vraagt hij hoe snel je verbinding is in kb/s. Voor deze alfa: dat gaat niet uit het hoofd dus moet ik dan weer opzoeken en omrekenen. Gedoetje.

Het had het makkelijker gemaakt als ik de app had kunnen gebruiken om de modem te benaderen, maar die is er niet voor Iphone. Nou is het gospel van Apple natuurlijk niet heilig, maar wel een tekortkoming.

Nadat ik na een hoop vijven en zessen de boel dus geinstalleerd heb, draait hij nu een klein weekje.

Nou is de boodschap van de makers dat hij een stabielere en snellere wifi verbinding levert dan andere routers. Ik heb dat getest met mijn macbook Bij de 2.4Ghz verbinding merk ik er niet zo veel van maar de 5Ghz is echt bloedsnel: dan haalt hij via Wifi nagenoeg de 400mbps die Ziggo mij belooft. Ongekend. Dat is dus echt wel een dikke aanbeveling.

Ik heb het twee keer getest en de tweede keer kwam de 2.4Ghz ook iets hoger uit bij de Fritzbox. De 5Ghz is echt "de bomb". Hiermee heb je topsnelheden en ook het bereik (mijn huis is vrij lang) is ook een paar kamers verder nog goed te noemen.

Fritzbox 2.4 test1

Ziggomodem 2.4 test1

Fritzbox 2.4 test2

Ziggomodem 2.4 test2

FritzBox 5Ghz test1

Ziggomodem 5Ghz test1

FritzBox 5Ghz test2

Ziggomodem 5Ghz test2

Ik denk dat deze modem als ADSL modem zeker veel kan toevoegen (telefoonaansluiting, ADSL bijzonderheden en alle opties worden uitgebreid in andere reviews uitgebreid besproken).
Als extra achter je kabelmodem denk ik dat deze modem (nog) te prijzig is om het echt waard te maken, tenzij je echt dedicated een WIFI kanaal nodig hebt, dat stabiel en supersnel is; wat dat betreft doet de Fritzbox wat zij belooft.
Uiteraard valt er ook een hoop te tweaken, ook als je zoals ik de kabel-variant installeert. Geen reset is echt onhandig, want als tweaker wil je natuurlijk wel lekker kunnen klooien en dan makkelijk opnieuw beginnen ;-)
Al met al reflecteert zich dat in de cijfers die ik op de diverse onderdelen heb gegeven: net geen vijf sterrren overall.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)?