Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart) Review

leto001 17 december 2017, laatste update op 30 december 2017, 8.716 views Product gekocht

Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart)

Was toe aan mijn eerste draadloze koptelefoon en na veel onderzoek online gekozen voor de PX. Eerste conclusies zijn positief. De PX zit comfortabel (met redelijk formaat hoofd), geluid klinkt zeer aantrekkelijk, noise cancelling moet nog goed getest worden. De PX voelt premium, klinkt ook zo en heeft bijbehorende uitstraling.

Pluspunten

• Geluid
  • Kwaliteit van de materialen
  • Comfort
  • Bediening
  • Autopauze

Minpunten

• Niet opvouwbaar
  • Geen hardcase

Na lang gevlogen te hebben met een bedrade Audio Technica koptelefoon met noise cancelling wilde ik een nieuwe die aan de volgende eisen moest voldoen:
- draadloos
- comfortabel, ook op lange vluchten
- goede geluidskwaliteit
- goede bouwkwaliteit
- nuttige functies

Na veel zoeken was mijn shortlist beperkt tot:
- Bowers & Wilkins PX
- Bose QuietComfort 35
- Bose QuietComfort 35 II
- Sony MDR1000x
- Sony MDR1000xm2

De Bose QC 35 II viel al vrij snel af, vooral omdat ik niet zo ge´nteresseerd ben in de Google assistent (alles van Apple hier). Als het een Bose moest worden dan de reguliere QC 35. De Sony lijkt interessant qua functies en geluid, maar las dat de koptelefoon wat klein is en comfort is erg belangrijk. Kortom de keuze was eigenlijk de PX of de QC 35. Las wat mixed reviews over het comfort van de PX, maar alleen maar lyrische verhalen over de geluidskwaliteit. Toch dus maar gegokt op de PX en mocht hij niet bevallen dan kon ik altijd nog terug naar de Bose.

De PX is vanmiddag gearriveerd. Zit in een nette doos en is makkelijk en snel aan te sluiten via bluetooth. Bij de koptelefoon worden een tasje geleverd voor bescherming, een 3.5mm kabel en een USB/USB-C kabel voor opladen en koppeling op USB-C apparaten. Ik had de app al ge´nstalleerd op mijn iPhone. De app vond de PX direct en stelde een firmware upgrade voor. Dat duurde behoorlijk lang, wel een minuut of 10, voor die geladen was. De koptelefoon was 57% geladen, maar het advies van B&W is om eerst volledig te laden. Na het laden ben ik gaan luisteren.

Geluid
Geluid is uitstekend, beter dan wat ik tot nu toe gehoord heb, maar het blijft een koptelefoon. Ik ben er nooit echt fan van geworden. Wel klinkt het geluid natuurgetrouw, en lijkt het iets voller en meer naar voren geplaatst dan bij andere koptelefoons. Ik heb vanwege Apple nog niet kunnen testen met AptX, maar zal binnenkort de bluetooth driver op mijn MacBook zetten om eens te testen.

Comfort
Het comfort is prima en schijnt nog beter te worden als het memory foam zich een beetje naar je hoofd zet. Als ik iets negatiefs zou moeten zeggen dan is het dat je de hoofdband op de top van je hoofd wel voelt in het begin. De schelpen zetten zich goed naar je oren en de band heeft ruimte genoeg voor een wat groter hoofd.

Kwaliteit
De gebruikte materialen voelen uitstekend en stevig aan. De uitstraling is echt premium en zo voelt het ook. Hij is wel wat zwaarder dan de Bose (meen iets van 25 hele grammen), maar niet hinderlijk, althans in de korte testen tot nu toe. De kussens zijn magnetisch bevestigd aan de schelpen en dus makkelijk te vervangen.

Functies
De PX ondersteunt AptX HD, helaas mijn iPhone 8 niet (foei Apple!). Op de rechterschelp zitten alle functies. Die zijn simpel : aan en uit (combi met bluetooth koppeling), knop op actieve noise cancelling aan en uit te schakelen, volume en pauze. De koptelefoon heeft een autopauze optie die inschakelt bij het afzetten van de PX of het optillen van 1 oorschelp. Bij mij werkt die functie goed, ik vermoed dat de eerdere commentaren gebaseerd zijn op vroegere firmwares en dat B&W dit inmiddels onder controle heeft. De app laat je kiezen tussen de drie verschillende ANC profielen en je kan de mate waarin de stemmen alsnog doorkomen instellen. Verder weinig opties in de app.

ANC
Nog niet echt kunnen testen. Ik vlieg regelmatig en soms ook lang, dus binnenkort meer daarover. Het geluid veranderd wel met het inschakelen van noise cancelling, maar ik ga er vanuit dat dit nog steeds te prefereren blijft boven alle herrie in vliegtuigen. Ik verwacht deze ook wel wat meer te gaan gebruiken op kantoor, gezien de geluidskwaliteit dus ben wel benieuwd naar hoe de ANC gaat bevallen in die omgeving.

Erg mooie koptelefoon om te zien, premium uitstraling en bijbehorende geluidskwaliteit. Bediening is eenvoudig en werkt goed. Comfort lijkt prima, benieuwd hoe dit op lange vluchten gaat zijn.

Nadelen zouden kunnen zijn dat de koptelefoon niet opvouwbaar is en dat er geen hardcase wordt meegeleverd, voor mij zijn die overkomelijk. Wat ik wat raar vind is dat er geen vliegtuigadapter wordt meegeleverd, dat had toch wel gekund voor dat geld. Er zit ook geen 230V lader bij, maar dat is geen ramp. Erg groot nadeel is dat ik nu toch naar AptX telefoons of tablets moet gaan kijken, of mijn MacBook mee moet slepen ;-)

Kortom ik ben erg gelukkig met de aanschaf. Volgende week eerste vluchtje om eens te testen. Binnenkort mag ik 30 uur in het vliegtuig in 1 week, dat wordt de echte test.

Update 30-12-2017
De PX nu een ruime week in gebruik en eerste beeld blijft prima overeind. Ik zit nu thuis achter de PC deze review aan te passen met de PX op mijn hoofd. Gewoon omdat hij zo lekker klinkt en prima zit. Gebruik hem thuis ook af en toe om te gamen, puur voor het gemak van de draadloze connectie.

Thuis de iMac overtuigd om AAC te spelen via bluetooth en druk bezig geweest met hercoderen van de flac bibliotheek. Ik gebruik XLD om te hercoderen, deze gebruikt volgens mij de standaard Apple codecs. Resultaat klinkt in ieder geval fijn.

Ook de eerste vlucht gemaakt in een vrij luide Embrear van KLM. 2 uurtjes naar Noorwegen en dat ging prima. Standje vliegtuig voor noise cancelling en de environmental settings op uit. Muziek blijft lekker klinken en er klinkt een lichte ruis door de koptelefoon, geeft aan dat je nog steeds wel in een vliegtuig zit. Als ik 1 punt van kritiek zou moeten geven dan is het dat ik op de terugvlucht schuin achter me iemand had zitten die op luide toon een gesprek met haar buurman probeerde te voeren. Dit hoorde ik wel door mijn muziek. Harder zetten hielp iets, maar dat was niet perse comfortabeler. Positief is het gemak van koppelen en pauzeren. Dat gaat bijna naadloos en heerlijk makkelijk.

Kortom nog steeds gelukkig met de aanschaf en opvallend dat ik hem thuis nu ook gebruik.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart)?

Ik ben deze afgelopen vrijdag gaan beluisteren bij AudioTvCentrum in Eindhoven. Ding klinkt heerlijk! Wel merk ik een behoorlijk verschil ik geluidskwaliteit als de noise canceling aan staat. gezien het ding zonder noise canceling ook vrij goed isoleert lijkt me dit voor op het werk geen probleem.

Ik heb voor thuis een P9 maar daar ga ik niet mee over straat. Ding ziet er iets te hipster uit, en 900 euries is me ook wat te gortig om in de bus op te hebben:)

Ik geef zo'n aankoop altijd een weekje dus als ik er vrijdag nog net zo over denk ga ik m halen. Thanks voor de review.
Geen dank. Goed te lezen dat jij hem als P9 ervaringsdeskundige ook goed vindt klinken.
Ik heb m zojuist tijdens de lunch gehaald:)
Het ding zit fijn, ziet er puik uit en klinkt nu al lekker. Ik weet dat deze nog even los moet komen, net zoals de P3 en de P9 die thuis liggen. Als ik mijn exemplaar vergelijk met die in de winkel die toch al flink wat uren gebruikt was is daar een duidelijk verschil.

Maar dat inspelen gaat geen straf worden:)

Zodra ik er wat meer uurtjes mee heb gespeeld zal ik ook eens een review plaatsen.
Veel plezier en kijk uit naar je review. Zoals je in mijn update hebt gezien is het echt een fijne hoofdtelefoon. Gebruik hem nu ook thuis, vooral achter de pc. In de woonkamer niet nodig in verband met een lekkere stereo set en vrijstaand huis :-)
Yup, had het gezien. Jammer dat dat op phone en pad niet kan, dat is toch iets makkelijker luisteren in het vliegtuig. Ga het vanavond eens testen om het verschil in geluid te bepalen (dat is wellicht wel heel dom). Zag dat AptX hardware best prijzig is, behalve een nieuwe walkman van Sony (AN40 dacht ik). Die komt binnenkort geloof ik, dus als verschil erg groot is dan wellicht die eens testen.

[Reactie gewijzigd door leto001 op 19 december 2017 00:33]

Ben zelf ook eigenaar van een Bowers & Wilkins PX en kan melden dat de ANC weliswaar niet de kwaliteit van Bose of Sony haalt, maar tegelijkertijd meer dan voldoende functioneert. Ook stukken beter dan bijvoorbeeld de Sennheiser Momentum Wireless. Ik heb eigenlijk geen enkel moment het gevoel gehad dat de ANC niet afdoende was .. Geluidskwailteit daarentegen is beter dan de Sony en al helemaal beter dan de Bose .... En wordt beter naarmate je hem langer in gebruik hebt. Deze koptelefoon heeft duidelijk baat bij goed indragen (oorkussens) en goed inspelen (geluid). Extra voordeel is dat je de PX met zijn USB kabel rechtstreeks aan je laptop kunt hangen en de PX dan als geluidskaart kunt selecteren. De DAC die er in de PX zit is stukken beter dan de doorsnee DAC in een laptop.
Helemaal mee eens! Dit is precies mijn ondervinding. Ik vond hem echt een natte vaatdoek in het begin, maar na twee weken begon het beter en beter te worden!
Je hebt mij net overtuigd dat ik de B&W moet kopen en niet de Bose.
Vooral direct aansluiten aan je laptop als apart device met DAC is erg gewenst.
Er zijn al echt veel telefoons die Aptx ondersteunen, waaronder alle HTC en Samsung Galaxy toestellen. De LG V30 en G6 ondersteunen zelfs Aptx-HD...
Zag het, probleem is alleen dat ik heel diep in het Apple domein zit met een pc, mobiel, tablet, tv en net een nieuwe iPhone heb en geen echte fan ben van andere telefoons (om die discussie maar niet hier te gaan voeren).

Ben wel benieuwd wat jij als bronnen gebruikt. Heb net getest met AptX via Mac op bluetooth met een FLAC (16 bit, 44.1Khz) van Roger Waters (Three wishes van Amused to Death) afgespeeld via Vox. Daarna de PX aan mijn iPhone gehangen en op Spotify (streamen op standje 'extreem'). Ik hoor wel verschil, maar het valt me eerlijk gezegd mee. Nu is Amused to Death misschien niet het beste album om mee te testen, de Q-sound komt er op FLAC ook niet helemaal uit zo als op de speakers.

Binnenkort eens testen of ik mijn hele FLAC library om kan zetten naar iets dat op de iPhone past en in zo hoog mogelijke resolutie is. Eens kijken of ik dat met http://beets.io/ op een autmagische manier kan inrichten. Dus nieuwe CD of download in FLAC folder op de NAS, beets pakt deze op, zet hem om naar MP3 (anders past het niet op mijn telefoon) en zet in mijn iTunes library.
De iPhone kan tegenwoordig overweg met FLAC in de native Music app. Maar er is ook makkelijk Apple Lossless van te maken met bijvoorbeeld XLD.
Hallo,

Mag ik een hele gekke, misschien domme vraag stellen, maar misschien hebben anderen hier ook ervaring mee.
Gister mijn PX gekocht en hij is binnen.

Nou zit ik met twee dingen:

1) De app doet er vaak erg lang over om de koptelefoon te vinden, hebben anderen hier ook ervaring mee?
2) Gisteren heb ik de ANC filters getest, ikzelf vind de cityfilter het mooiste (ben nog niet in het vliegtuig geweest dus weet niet hoe het daar is), maar nu komt het; Als ik het volume van mijn iPhone vol open zet dan klinkt het net alsof de bas als een soort doffe dreun klinkt. Het gekke is alleen, nu ik em vandaag weer luister heb ik er gek genoeg niet of nauwelijks meer last van..
Iemand anders ook die ervaring of moet ie echt inspelen?

Dank voor jullie reacties!
Wellicht een beetje een late reactie maar nog even ingaan op je genoemde punten als mede PX eigenaar.
1: Ja heb ik ook last van, gebruik de App dermate weinig dat het mij niet stoort. Eenmaal goed instellen en je hebt hem eigenlijk niet nodig.

2. Herken ik eigenlijk niet zozeer, gebruik deze functie ook het minste als ik eerlijk ben.
2.1 Ik ben van mening dat alle speakers moeten inspelen, noem het loskomen of noem het lariekoek. Maar ik vind het geluid toch een stukje rustiger na 50 uur.
Had deze vraag even gemist:
1) Heb ik ook last van. Restarten van de app wil wel helpen. Ik gebruik de app alleen om de ANC mode aan te passen (veel meer doet ie ook niet).

2) Ik heb nog niet op vol volume gespeeld en gebruik voor de flight ANC stand voor als ik in het vliegtuig zit. Wat ik gek blijf vinden is dat op die stand de ANC vrij gevoelig lijkt te zijn voor een bepaalde frequentie stem geluid, wat dan nog door de ANC heen komt. Verder vind ik het een prettige hoofdtelefoon om mee te reizen. Heb er al een uur of 80 mee in het vliegtuig gezeten inmiddels.....
Waarom wil je met AptX luisteren? Deze hoofdtelefoon ondersteund AAC, wat ook door je iPhone en Mac wordt gebruikt. Deze codec geeft een nog betere geluidskwaliteit dan AptX.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 20 december 2017 14:02]

Aha, dat had ik niet eens in de gaten ;-)

Als je dus Apple hebt in combinatie met deze PX dan ben je beter af met AAC? Ik wilde eigenlijk met Aptx-HD testen, maar dat ondersteunt de iMac ook nog niet (voor zover mij bekend).
Ja klopt, de bluetooth bitrate is 256 kpbs met AAC. Dit is qua kwaliteit vergelijkbaar met 320 ogg-vorbis, beter zelfs dan 320 MP3. Als je een AAC stream hebt (bijv. Apple Music of Tidal) is er zelfs geen on-device decodering nodig, de stream wordt rechtstreeks naar de hoofdtelefoon verzonden.

Niet veel hoofdtelefoons ondersteunen AAC, en vallen dan terug naar SBC, wat wel een stuk slechter klinkt. Deze PX is een van de weinige die AAC volledig ondersteund.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 20 december 2017 17:00]

Ik wilde gewoon lekker muziek luisteren. Misschien toch maar weer terug naar mijn goede oude Thorens :-)

Als je toch op de uitlegtoer bent zou ik je kennis nog even willen misbruiken. Stel ik heb nu mijn hele muziek library in FLAC op mijn nas staan (en dat is ook eigenlijk zo), dan wil ik die dus eigenlijk hercoderen naar AAC op 256 kbps?

Mijn 'dummy' redenen om te hercoderen zijn dat mijn hele FLAC verzameling niet in 250Gb past en dat de iPhone volgens mij behoorlijk veel meer batterij gaat verbruiken om FLAC om te zetten in iets speelbaars. Klopt die aanname?
De iPhone moet inderdaad on-the-fly de FLAC audio stream naar AAC decoderen, dit verbruikt wel wat batterij. Qua geluidskwaliteit ga je er ook niet op vooruit om het als FLAC op je telefoon te zetten (als je de PX gebruikt).

Ik zou je aanraden de encoder van Apple zelf te gebruiken, deze is beschikbaar in iTunes en QuickTime en wordt over het algemeen gezien als veruit de beste qua geluidskwaliteit.

Andere encoders: http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=AAC_encoders
Ik kan nergens vinden hoe AAC zich echt verhoudt tot AptX en AptX HD. Is AAC echt even goed?
Bedankt voor je uitgebreide review!

Ik twijfel tussen precies dezelfde hoofdtelefoons. M’n vrouw heeft de QC25 en ondanks dat die zeer comfy is en de ANC top werkt, vond ik de geluidskwaliteit een beetje tegenvallen. Vooral in het laag klinkt ie niet zo lekker ala ik zou willen.
Ik heb alle drie de hoofdtelefoons inmiddels beluisterd en gek genoeg vond ik de Bose’s het beste klinken. En ik had juist zoveel verwacht van B&W. Ligt het nu aan mij?!

Ik vond de B&W vrij vlak. Geen sprekende scherpe highs en geen diepe lows. Inspelen zegt iedereen ja leuk maar dat geldt dan voor de andere twee toch ook?!

De Bose’s zitten het meest comfortabel vanwege het lage gewicht (plastic) en de B&W drukt meer op je hoofd en klemt harder. Dat zou ik allemaal wel voor lief nemen als het geluid superieur zou zijn maar meteen uit de doos vond ik het echt niet bijzonder.
Ik weet dat je met de equalizer want kunt doen maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. En echt laag kreeg ik er dan nog steeds uit uit.
Ik luister veel naar rock muziek dus zie mijzelf niet echt als een bass liefhebber. Maar de lage bassen uit drums en basgitaar mag je wel een beetje voelen vind ik.

[Reactie gewijzigd door FlameBoy op 10 januari 2018 22:13]

Ik heb die ervaring niet, maar luister wel wat andere muziek. Bij mij is het vooral singer-sowngwriter, akoestisch, daar waar sterke bas niet altijd nodig is. Ik denk dat de PX is natuurgetrouwer is dan in ieder geval de Bose. Dat kan de een wat mooier vinden of kan wat beter bij je muziekkeuze passen. De PX past goed bij de mijne en gelukkig is er keuze. Ik las ook wel reviews van mensen die niet zoveel verschil hoorden tussen de twee. Kan dat niet beoordelen, maar er spelen zoveel factoren (kwaliteit bron, je oren, type muziek, geluid om je heen).
Kun je iets zeggen over het gebruik van deze headphones in combinatie met Skype / Skype for Business? Of zou je het kunnen testen?
Zeker. Gebruik hem af en toe voor Skype. Hoor geen klachten van de andere kant, maar vind mezelf wat gek klinken en heb de neiging om heel hard te gaan praten. Vind Skypen prettiger met reguliere dopjes van bv Apple.