Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Dragon Age - Origins, PC (Windows) Review

Gamer-GirlM 11 februari 2010, 755 views

Dragon Age - Origins, PC (Windows)

Pluspunten

• De gameplay is prettig en simpel point and click.
  • Goede graphics
  • Goede karakters
  • Interessante vijand

Minpunten

• De gameplay is simpel point and click. Ik had graag wat meer bewegingsvrijheid gehad met mijn rogue dat ik streken uit kon halen ala prince of persia, om een voorbeeld te noemen.
  • Graphics zijn goed, maar kunnen scherper.
  • Karakters zijn erg goed, maar vind het jammer dat de NPCs een beetje beperkt zijn. Kreeg niet echt een 'ik ben in een grote stad' gevoel in Denerim.
  • Betreffende de hoofvijand, de term darkspawn is okť, de uitwerking van de wezens doet me alleen een beetje denken aan de Orcs van LOTR.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Dragon Age: Origins

“De zoveelste RPG die wordt gepubliceerd.” Dit zullen velen hebben gedacht toen Dragon Age: Origins (door Bioware) werd uitgebracht in Europa. Zelf had ik al trailers en previews gezien en gelezen. Zelf was ik best nieuwsgierig nadat ik The Elder Scrolls III: Morrowind en TES IV: Oblivion (zou graag Daggerfall en Arena ’s aan de praat willen krijgen) tot krassen toe heb gespeeld, en wel toe was aan iets nieuws.

Uiteindelijk toch maar ’s Dragon Age opgehaald, gezien ik toch een grote RPG fan ben (en ook blijf).

Kortom: Mijn ervaring met Dragon Age: Origins, door Bioware.

Dus voor je verder leest, wees gewaarschuwd: Spoilers!

Wat mij initieel teleurstelde, is het feit dat je de standaard rassen en klasses hebt: Dwerg, Elf, Mens. En dan de klasses: Rogue (Bandiet), Mage (MagiŽr), Warrior (Krijger).

Wat wel een leuke toevoeging is, is de afkomst van je karakter. De enige ‘pain in the ass’ was dat ik drie keer opnieuw ben begonnen, voor ik een goed karakter had waar ik fatsoenlijk mee verder kon komen. Ben begonnen met een Elf Mage, Elf Rogue, en uiteindelijk, toch maar een mannelijke, krijger van edele afkomst, met de naam, Marvolo.

Dan komt de Character Creation. Het is niet zo uitgebreid als Oblivion, maar de mogelijkheden zijn ondanks dat toch leuk.
Wat me tegenviel waren de haarstijlen, maar da’s misschien een ‘girl-thing’ dat ik zo ijdel ben met m’n karakters (“I feel pretty, oh so pretty…”).

En dan, begint het spel. Het verhaal wordt goed voorgelegd waar het omgaat, en dan kom je bij je karakter terecht.

Als Dwerg, kun je een edele krijger/bandiet zijn, of een gewone bandiet/krijger, maar geen magiŽr. Dit vanwege het feit dat Dwergen geen magische affiniteit hebben, maar dat is een ‘Lore’ iets waar ik niet teveel op wil uitbreiden.

Als Elf, kun je een magiŽr in ‘The Circle’ zijn, een Dalish (een soort bos-elf), of een bandiet/krijger in een zogeheten ‘Alienage’ (soort ghetto voor elven) zijn.

Als mens ben je of een edele krijger of bandiet. Jammer vind ik persoonlijk dat je niet als een menselijke stadsbandiet/straatrat kunt beginnen, maar goed.

Over het algemeen is de gameplay plezierig (keyboard en muis) en de graphics zijn ook erg goed. Heb gehoord dat ze minder zijn op de XBOX, maar op de PC zijn ze prima, vindt ik zelf.
Hoe dan ook, iedereen houd van de eye-candy.

Het enige waar ik nog uit moet komen, is het ‘tactics menu’. Wel ben ik zo verstandig geweest Alistair en Marvolo te gebruiken als tanks, en Wynne/Leliana en Morrigan op de achtergrond.

Mijn edele bandiet heeft een interessante proloog en het blijft zich op een boeiende manier ontwikkelen. Het enige wat me opvalt, is dat de ‘voice-acting’ qua stemmen goed is, maar over de lichaamstaal ben ik niet helemaal tevreden.

Bijvoorbeeld: De NPC schreeuwt, huilt of is gewoon van slag. Je kunt het wel horen in zijn of haar stem, maar het wordt niet super weergegeven in de lichaamstaal. Toch moet ik zeggen dat de stemmen beter zijn geregeld als in Oblivion (daar had je namelijk de bedelaars die heel zielig praatten, en vervolgens, als je een ander onderwerp koos, ze opeens normaal praatten).

Betreffende de speelvrijheid in Dragon Age, is er vrijheid genoeg. Je kunt allerlei kanten op, maar toch dorst je naar meer. Maar ik moet nog verder experimenteren met andere karakters. Toch moet ik zeggen dat op een paar gebieden, Dragon Age als een experiment aanvoelt op de ontwikkeling van RPG-games. Jouw afkomst betekend iets en heeft effect hoe mensen op jou reageren, en jouw acties hebben ook echt reacties op de omgeving in de toekomst, maar ook op jouw compagnons. Ik denk dat dit in de toekomst wel verder wordt ontwikkeld.

Dit vindt ik wel het leukste: De interactie van je compagnons onderling, en met jou als de hoofdprotagonist.

Zo voelde ik een sterke band met Morrigan, door haar statement, “If I feel the need to suck on anything of yours, Alistair, you’ll be the first to know.”

Zo heb ik wel een algemene mening over de verscheidene karakters

Dog (die van mij heet Zansu): Als een menselijke edele heb je standaard je eigen Mabari (oorlogshond). Hoewel het een leuk beest is voor de gezelschap, voegt het weinig toe. Je kunt ‘m aaien, uitzenden om iets op te halen, maar daar houd het bij op, naast de kleine rare dingen die hij soms in het kamp doet.

Duncan: Al is hij kort aanwezig, zijn rol beweegt je wel. Alleen wordt het op gegeven moment vermoeiend hoe ‘emo’ Alistair doet over Duncan’s dood. Mijn Marvolo is nog meer emo als jou! Zijn papa en mama zijn dood en hij weet niet waar broerlief is.

Alistair: Op een of andere reden wil ik hem slaan, maar kan ik het niet omdat het zo’n cheesy goedzak is. Zelfs al zou ik hem een mep verkopen, zou hij me heel zielig aankijken van, “How could you?” Zijn gevoel voor humor is erg plezierig, en zijn algemene visie op dingen zijn lekker cynisch. Hij is alleen net als een labrador: heel lief, alleen niet erg slim.

Morrigan: De morbide goth-chick type waar je moeder je voor waarschuwt. Toen Marvolo een relatie met haar probeerde aan te gaan, werd ze een beetje clichť voor haar rol; ze begon moeilijk te doen en de ‘kille, afstandelijke goth-chick’ te spelen ‘die nooit heeft geleerd lief te hebben’ en ‘niet weet om te gaan met de gevoelens die ze nu opeens heeft.’

Flemeth: Ze doet me een beetje denken aan m’n oma: Net zo lelijk, verknipt en gestoord. Ze kan alleen (voor zover ik weet) niet in een draak veranderen.

Leliana: “Helloooo sistah!” was m’n eerste gedachte. Ik weet niet, ik moest aan ‘Sister Act’ denken om een of andere reden. Ze is alleen irritant klef, naÔef en tot blind toe trouw aan haar religie. Misschien ben ik echt pervers, dat ik hoopte op een ‘modder-bikini-catfight’(geef toe!) tussen haar en Morrigan.
Haar ‘Orlesian’ accent was ook erg irritant. Over het algemeen is het accent irritant, omdat ze een beetje praten alsof ze een hazenlip (no offence intended) hebben.

Sten: Stil. lang en donkerblauw. Een beetje een mix van een smurf, B.A en een samurai.
Hij’s blauw, hij’s groot, sterk en stoer, doelgericht en erg gericht op eer. Toch mocht ik dat wel in hem, en vaak had ik het gevoel dat hij het ergens wel leuk vond zo mysterieus te zijn.

Zevran: Zodra ik zijn stem hoorde, dacht ik twee dingen: Homo (nee, ik ben niet homofobisch) en Antonio Banderas (vooral door Banderas’ rol als Puss ’n Boots in Shrek). Lekker zilveren tongetje, waar mijn Elf Mage je meer van kan vertellen als ik.

Wynne: Zij heeft een speciaal, warm plekje gekregen, pixels of niet, ze is gewoon een vreselijk lief mens en ook een behoorlijk handige toevoeging aan het team.

Last, but not least, Oghren: Het mindere aan alle RPG’s en fantasy's (boeken) als het om dwergen gaat, is dat het altijd hetzelfde is met dwergen: Ze wonen ondergronds of in de bergen waar ze naar een kostbaar materiaal mijnen en staan ze bekend om hun meesterschap met harnassen en wapens.

Ik heb vaak om Oghren en zijn dronken buien gelachen (haha, asscrabs) en was zijn karakter goed te genieten.

Naast deze ‘main-game’ karakters, is er nog meer teamgenoten te krijgen via uitbreidingen. Deze moet ik nog verkennen of te pakken krijgen.

Dan, de quests. Waar ik me vaak aan heb geÔrriteerd in games, was het feit dat je dus vaak erop uit werd gestuurd om ingrediŽnten hier op te zoeken, die persoon te spreken over een misdaad, dit of dat op te lossen, en er weinig interessants gebeurde. In Dragon Age: Origins, hebben ze dat toch wat origineler aangepakt, en vond ik de ‘persoonlijke’ quests van de compagnons ook erg interessant.

Samenvatting: Dragon Age: Origins, is voor mij zeker de moeite waard, en ga nog verder experimenteren met karakters en uitkomsten met het verhaal. De lore en karakters zijn goed. Ik ben ook tevreden over de graphics, maar ’t kan altijd beter. De game-play is wat simpel, maar daardoor erg fijn (afgezien van het tactics-menu en de skills e.d) Maar wat het ‘m bij mij vooral doet, is het feit dat de verscheidene afkomsten, je keuzes, en gesprekken het verhaal en je band met je compagnons drastisch kunnen beÔnvloeden.

Heb jij ook een Dragon Age - Origins, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Het is de zoveelste RPG die wordt gereleased, maar toch ben ik tevreden over Dragon Age: Origins.

De gameplay is plezierig, maar zou toch wat meer bewegingsvrijheid willen voor de karakters. Misschien is dat alleen een persoonlijke voorkeur.
Ook vindt ik het jammer dat je alleen maar van stad naar stad kunt reizen op de kaart, en niet gewoon kunt lopen zodat je bijv. dungeons in kunt gaan of andere random encounters hebt.

Karakters zelf zijn leuk, interessant en volop met mogelijkheden. Afkomsten zijn ook erg interessant waar ook genoeg mogelijkheden bijzitten.

Goede voice-acting, alleen kromme lichaamstaal. Goede graphics, maar kan scherper.
Verhaal zelf is wat clichť, maar de uitwerking is goed.

Herspelen is alleen de moeite waard als je echt geinteresseerd bent in alle mogelijke paden die te bewandelen zijn in het spel, en als je verder wilt experimenteren met tactieken.
*spoiler alert* kan prima hoor, gewoon morrigans persoonlijke verhaal uitspelen. Je kunt dan naar flemeth gaan om haar weg te laten gaan of te doden en dan kan je je voorbereiden op een behoorlijk gevecht. De start is te vinden in de mage tower. Iets met een kaft en veel papier... */spoiler alert*

De enige nieuwe char die je er tot nu toe er bij kan krijgen is Shale in de stone prisoner. Blijkbaar heb je een online versie zonder of illegale versie? Bij elke legale versie zit namelijk de stone prisoner en je blood armor code. Verder kan met awakening met een nieuwe mage worden gespeeld. (ook lekkere droogkloot, beetje als alistair)

wel grappig dat je zo vanuit een vrouwelijk perspectief kijkt, veel dingen liggen anders voor een kerel geloof ik :) (behalve dat modderworstelen...ahum. ok.)
Je gaf de stabiliteit 3 sterren, ik neem aan om de memory-leak? DAO draaide bij mij als een zonnetje op m'n PC, tot na 2 uur spelen de levels meer dan 2 minuten duren om te laden (als je het net opstart duurt het 10 seconden). Dat is geloof ik nog steeds niet gefikst met een patch :(
Waarom reageer je op je eigen review :? :P
Als je dit spel weinig replay waarde vind hebben, dan heb ik geen flauw idee welk spel jij wťl veel replayvalue vind hebben.

Mijn 2e playthrough is echt totaal anders, andere characters, andere achtergrond, andere mensen in mijn party, andere beslissingen, ander einde.
CodeCaster: Ben hier nog een leek, dus was zo slim verkeerde knop te drukken xD

SouLLessportal: Ik heb soms gewoon een pervers gevoel voor humor.

piderman: Het was puur de memory-leak die het hem bij mij deed. Zo'n goed spel zal op zoiets eigenlijk niet achteruit mogen gaan.

Ltje: De replaywaarde vind ik puur minder omdat ik sommige delen veel te langdradig vindt. De hele nieuwe speel-ervaring (ander karakter, afkomst, etc) maakt het wel weer waard.
Oh, en SouLLes, ik weet dat Flemeth dat kan, ik had 't over m'n oma. Die kan niet in een draak veranderen >3