AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie) Review

JanspookTestpanel 16 december 2017, laatste update op 16 december 2017, 251 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)

Na twee week testen is dit toch echt de router waarvan ik droomde en kan mijn oude router eindelijk weg.

Pluspunten

• Makkelijk instellen met wizard
  • Goed wireless bereik
  • Veel functies
  • Gebruiks vriendelijk

Minpunten

• Uiterlijk van het product
  • Prijs (licht eraan waar je hem voor gaat gebruiken)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Na een leuk bericht van Tweakers mocht ik deelnemen aan een testpaneel. Hierbij heb ik de mogelijkheid gekregen om de Fritzbox 7590 te testen. De testen zijn gedaan op een Ziggo netwerk met
250mbit down en 25mbit up verbinding.

De modem van Ziggo is in bridge modus en verbonden met mijn PfSense router. Voor Wi-Fi gebruik had ik een TP-Link AC1750. Voor het schrijven van de review van de Fritzbox is mijn vorige accespoint uit geschakeld om meer vrijheid op de kanalen te geven.

In deze review zal ik het onder andere hebben over:

• Algemene beoordeling
• Featureset
• Prestaties
• Draadloos bereik
• Betrouwbaarheid & stabiliteit
• Beheerbaarheid
• Ondersteuning

Algemene beoordeling

Na wat tijd op google had ik hoge verwachtingen voor deze router. Dezen kwamen deels ook uit.
De mogelijkheden van de router blijken bijna eindeloos. Ik heb helaas niet alles van deze prachtige router kunnen testen, maar wat ik had kunnen testen ging mijn gedachten voorbij.

Het uiterlijk van de router vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar ja dat heb ik bij zowat alle producten van AVM. Al moet ik toegeven dat ze met de 7590 wel stappen vooruit zijn gegaan.

Door de hoeveelheid opties die deze router bezit duurde het wel even voordat ik de router goed had ingesteld. Ik had vooral veel moeite om de DHCP uit te schakelen. Hiervoor moest je eerst het geavanceerd aanzicht inschakelen. Nadat ik dat had gevonden ging de rest vanzelf.

Featureset

Zoals ik al eerder zei blijken de mogelijkheden van deze router bijna oneindig. De foto’s die ik heb bijgevoegd zeggen genoeg over de mogelijkheden van de router. De functie waar ik het meest over te spreken ben is de functie om de router te gebruiken als NAS

Prestaties & Draadloos bereik

Hoe test ik bereik van routers.
Mijn test opstelling staat in de hoek van ons huis. In mijn server/game kamer.
De volgende resultaten zijn met de Samsung note 4 gemeten. Eigenresultaten kunnen verschillen door gebruik andere aparatuur en een ander huis. De test is genomen op de drukste dag van de week. Ook heb ik de test 3x uitgevoerd en hiervan het gemiddelde genomen. In de test is de kracht in mijn ogen van MU-MIMO goed naar voren gekomen.

Bereik is getest met de Samsung note 4
Uit de test blijkt dat de garage een soort van zwart gat is met bereik. Dit is altijd al zo geweest en tot de dag van vandaag nog steeds geen idee hoe dat veroorzaakt wordt

Alle testen zijn uitgevoerd op de laatste firmware van Fritz!

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Na 2 weken testen kan ik met zekerheid zeggen dat deze router echt stabiel is. Hij nooit uitgevallen of vast gelopen. Hier had mijn vorige acces point de AC 1750 van TP-Link wel eens problemen mee. Die router liep wekelijks vast. Dit was altijd makkelijk op telossen met een rebootje van de router.

Beheerbaarheid

Een kind kan de was doen. Het beheer van de router is makkelijk. Om dit te testen ik mijn moeder een paar dingen laten aanpassen. Het was de eerste keer dat zij zo iets had gedaan. Na 2 minuten zoeken had ze gevonden wat ik bedoelde. Ik vond dit persoonlijk best knap.

Voor het beheer van de router is er een ook handige app die beschikbaar is zowel voor IOS en Android.
Persoonlijk heb ik niet de app gebruikt maar wel reviews/video’s er overgezien.

Het beheren van de kanalen is ook super makkelijk. De router heeft hier een mooi overzicht voor welke kanalen het drukst zijn en maakt hieruit een eigen beslissing voor het gebruik van een kanaal.

Ondersteuning

Als ik denk aan ondersteuning denk ik aan mogelijk h eden om dingen op te zoeken voor hulp bij bijvoorbeeld het instellen van de naamgeving op de router. Ook denk ik aan updates die de router krijg. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee maar hiervoor ga ik oudere producten van AVM bekijken en een conclusie treken voor hun ondersteuning van oudere producten.

De ondersteuning van de router is in mijn ogen geweldig overal is er wel documentatie te vinden voor het instellen van de router. Handige link hiervoor is dit
is https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/ zoals de link al zegt een kennisbank voor vragen over de router. Bij het schijven van deze review zijn er al ruim 367 zoek resultaten.

De prijs van dit prachtige ding is op het moment van schijven is 289 euro bij Cool blue.
Persoonlijk vind ik de prijs wat aan de hoge kant. Als je kijkt wat het apparaat bij de meeste huis houden gaat doen is alleen de buiten wereld verbinden met de binnenwereld en dit kan via hem te gebruiken als volwaardige router of als accespoint.

Als je alle opties van de router gaat gebruiken is de prijs het meer dan waard!

Mochten er nog fouten in mijn review zitten zoals bijvoorbeeld spelfouten doe mij dan even een berichtje als je wilt :D

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)?