Specificaties Stereo-speakermet Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

JBL Playlist Zwart Review

kanem0chi 17 december 2017, laatste update op 14 januari 2018, 2.994 views

JBL Playlist Zwart (Product deels gesponsord)

De JBL Playlist speakers zijn een van de goedkoopste Wi-Fi, Multiroom, Chrome cast speakers op de markt nu. Het geluid is meer dan goed voor de prijs. Lekkere diepere bass, heldere hoge tonen en dit alles komt uit een goed vormgegeven speakers met een totaal vermogen van 30W.

Pluspunten

• Volle en heldere hogen tonen, diepere en relatief zware bass.
  • Chromecast build-in en een multiroom ervaring een erg goede toevoeging
  • Een van de goedkoopste Wi-Fi en Multiroom speakers
  • Het geluid komt uit een goed vormgegeven speakers met een totaal vermogen van 30W
  • Nog steeds Bluetooth en AUX poorten aanwezig

Minpunten

• Kunststof erg gevoelig voor krasjes (en voor stof) ook als je voorzichtig met het apparaat om gaat.
  • Geen accu / batterij, wat de draagbaarheid niet ten goede komt.
  • Geen toonafstellingen in te stellen naar eigen smaak bealve via je eigen device.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

~~ FIJNE FEESTDAGEN IEDEREEN :D ~~

INLEIDING
JBL is al een tijdje op de markt en brengt aardig interessante speakers uit, zo ook de JBL Playlist 150. Deze speaker gebruikt voornamelijk Wi-Fi, wat een groot voordeel is ten opzichte van Bluetooth speakers, al is de prijs voor Wi-Fi speakers nog wel wat aan de hoge kant.

Deze JBL Playlist 150 speaker beschikt over de ingebouwde Google Cast functie, hierdoor kan je gemakkelijk audio vanaf je laptop, smartphone of tablet streamen. Als je meerdere Google Cast speakers met elkaar verbindt, maak je eenvoudig een multiroom systeem. Laat 1 speaker audio afspelen en deze streamt muziek naar elke andere speaker die verbonden is. De JBL Playlist speaker streamt muziek in een geluidskwaliteit van 24bit/96kHz.

Omdat beeld en geluid goed samengaan, heb ik hierboven een korte video review van de speakers geplaatst, wat mij in de tussentijd de gelegenheid geeft om een korte disclaimer toe te voegen en een kort bedankje te doen aan www.CoolBlue.nl omdat ze zo vriendelijk waren om mij een recensie exemplaar te lenen, om een zo objectief mogelijke recensie te schrijven over de JBL Playlist 150. :) TL;DR
Om een lang verhaal kort te houden aangezien de meeste van jullie gewoon direct willen weten wat de goede, minder goede punten en de conclusie van deze JBL Playlist is, hier een kort en krachtig overzicht.

- HET GOEDE
De JBL Playlist 150 speakers zijn een van de goedkoopste Wi-Fi Multiroom Chromecast speakers op de markt nu. Het geluid is meer dan goed voor de prijs. Lekkere diepere bass, heldere hoge tonen en dit alles komt uit een goed vormgegeven speakers met een totaal vermogen van 30W. De eerste keer opstarten ging goed en gemakkelijk via de Google Home App, welke je ook gelijk gemakkelijk een multiroom systeem laat maken. Er is nog steeds Bluetooth en een AUX poort voor gebruiksgemak.

- HET MINDER GOEDE
Wat betreft de geluidskwaliteit heb ik een ding op aan te merken, de Treble had iets meer mogen zijn en ook kan je geen aanpassingen aan het geluidsprofiel doen. Wat mij verder opviel is dat er aardig snel krassen te vinden zijn op de behuizing, maar wat ik het meest jammere vindt is toch wel dat er geen ingebouwde accu in zit, al is het maar voor 4 uur.

- ONDER AAN DE STREEP
Krijg je voor 169 euro die de JBL Playlist kost qua geluid een heel hoop. Lekkere deuntjes met een iets wat zwaardere bass, Treble had naar mijn idee iets meer gemogen en ook de feature-set is uitgebreid. Toch is niet allemaal koek-en-ei, want je kan geen aanpassingen doen in het audio profiel en een kleine accu had er op zijn minst wel in mogen zitten. Voor een speaker van dit formaat, feature-set, Wi-Fi mogelijkheden en prijsklasse kom ik op een nette 4 sterren uit.

UNBOXING
Zoals gewoonlijk werdt het product geleverd in de beroemde blauw, oranje doos. De JBL doos zelf bevat veel informatie, marketing uittingen, product specificaties en afbeeldingen. In de doos zelf zat de speaker goed en veilig verpakt in een dikke laag piepschuim.

Het aantal accessories is minimaal. Een gebruiksaanwijzing die wel erg dun en kort is met minimale informatie. Tijd om zelf op onderzoek uit te gaan dus, of download hier de uitgebreide handleiding. Verder zijn er nog twee netsnoeren te vinden voor de UK en NL markt.

SPECIFICATIES
De belangrijkste specificaties staan hieronder netjes in een rijtje gegeven:

BOUWKWALITEIT
JBL is een dochterbedrijf van Harman, en dat is ook wel duidelijk te zien mocht je ervaringen hebben met hun producten.

Qua style is het namelijk een mix van de Harman Kardon Onyx en Omni. Op zich niet verkeerd, want Harman is als nog iets luxer gepositioneerd en om dit terug te zien in JBL is goed. De Playlist ziet er een beetje uit als een zwarte Amerikaanse Football met afmetingen van 316 * 147 *131mm.

De Playlist voelt goed en degelijk aan, is met 1.12 KG aan de zware kant, maar dat maakt mij persoonlijk niet veel uit, aangezien dit vooral voor stationair gebruik is gemaakt en je hem niet makkelijk kan / zal verplaatsen. En ja, dat houdt dus in dat er geen accu inzit, maar daarover later meer.

De gehele speaker is gemaakt van kunststof, rubber en een aan de voorkant een geweven stof over de kast. Voel goed aan en zit strak om de behuizing heen.

Verder heeft hij een kunststof behuizing met achterop een basradiator voor extra ondersteuning van de lage tonen. Onderop een oranje rubberen ring om zo deze stabiel en goed op zijn plaatst te laten staan. In de kast zelf zitten 2x 2.25 inch woofers en een passieve bass op de achterkant.

Het grote verschil met andere speakers is, is dat deze eigenlijk best wel weer licht is wanneer je hem vergelijkt met andere. Het verschil komt eigenlijk door de demping die JBL gebruikt of door de materiaal keuze. Kunststof weegt nou eenmaal wat minder, en dat voelt, ondanks de goede grip, ook net weer iets minder luxe aan dan bijvoorbeeld een Harman speaker, maar vat het niet verkeerd op dat het slecht is of iets dergelijks :)

Een klein nadeel van de kunststof behuizing is, is dat dit wel ontiegelijk snel krast.. voor de foto's eventjes een doekje over de speaker gehaald, maar stof kwam er sneller op terug dan dat ik een foto kon nemen.. :+

BEDIENING
De bediening is redelijk gemakkelijk; het Plug en Play principe voor standaard audio af te spelen via Bluetooth. Schakel Bluetooth in, maak verbinding met speaker en het afspelen van muziek kan beginnen.

Wil je gebruik maken de Wi-Fi, dan zijn er een aantal simpelen stappen die je moet doorlopen om het af te kunnen spelen.
  • Zorg dat de speaker voeding heeft.
  • Druk de Play/Pauze knop voor 5 seconden zodat de Wi-Fi modus wordt ingeschakeld.
  • Installeer Google Home
  • Volg de stappen in Google Home

Eenmaal alle stappen doorlopen en de JBL speaker is aangesloten op het Wi-Fi netwerk, kan je heel gemakkelijk via de Cast functie van Google muziek afspelen. De App geeft alles netjes aan wat je moet doen en binnen 10 minuten was mijn Playlist up en running.

Dit werkt erg gemakkelijk via bijvoorbeeld Spotify met 1 druk op de knop, maar ook gemakkelijk via de Chrome browser van Google. Druk op de 3 puntjes rechtsboven in het scherm, klik op Cast en het wordt direct gestreamd naar de JBL Playlist. Alle Apps die Chromecast ondersteunen naast Spotify, zoals Deezer, Netflix en andere kunnen instant streamen.

De speaker kan ook nog steeds handmatig bediend worden door de knoppen aan de bovenkant in te drukken, waar ik mijzelf nog erg vaak op betrap om te gebruiken wanneer mijn telefoon vaak netjes op mijn bureau ligt in plaats van op de tafel bij de TV waar de speaker ge´nstalleerd is.

De verbinding is erg stabiel (maar dit kan ook liggen aan je Wifi-netwerk thuis hoe goed dat is vorm gegeven). Het kan zijn dat je, net al ik, een kleine aanpassing in de router moet doen om het te kunnen pairen. Ik moest de UPnP aanvinken, om zo Plug en Play te kunnen gebruiken en de speaker met de router te kunnen verbinden.

Bluetooth lijkt wat last te hebben met een stabiele verbinding. Dit gebeurt vooral als je met een hele goedkope smartphone zit te streamen, of wanneer er stoorzenders zijn, maar wat weet ik niet precies. Dit kan dus ook aan mij thuis liggen.

GELUIDSKWALITEIT
Over het kwaliteit van het geluid valt natuurlijk altijd te twisten, want de een vindt een diepere bass lekkerder, een andere vindt hoge tonen erg belangrijk. Qua geluid is het lekker als je naar muziek luistert met veel Bass, aangezien deze iets wat agressief is ingesteld ten opzichte van de midden en hoge tonen.

De hoge en lage tonen zijn relatief crispy en helder, al had de Treble wel iets meer mogen zijn. Toonafstellingen aanpassen kan helaas niet om zo het naar eigen wens in te stellen. Je kan dit gelukkig vaak wel een beetje aanpassen via je telefoon / laptop of ander apparaat, al is dat niet zo fijn als dit op het toestel zelf te doen.

Voor de prijs denk ik dat het geluid zeer, zeer regelijk is. Hoge en midden tonen lekker vol, al had de treble net iets meer gemogen, is de bass lekker diep ( houd ik persoonlijk van :D )

Op +90 a 95%volume is er een kleine vervorming op te merken, maar om eerlijk te zijn, hier zet ik het apparaat nooit op aangezien 1. De beuren de zware Bass geweldig vinden :D 2. Het is te hard om gewoon in de woonkamer er van te genieten. 3. Zelfs op feestjes / verjaardagen / en de VrijMiBo met je collega’s zijn de 30W speakers te veel.

CONCLUSIE
Hi-Fi geluid? Nope, zeker niet. Maar als je net als ik wil proberen en zien wat een multiroom systeem kan zijn, zonder daarvoor onnodig veel geld uit te geven dan is het zeker het investeren waard.

Wat ik persoonlijk een erg groot gemis vindt is de accu. Hier had tenminste een 4 uur accu in gemogen om zo de speaker mee te nemen naar thuis feestjes, in de achtertuin of bij het zwembad op vakantie bijvoorbeeld. Houdt er alleen rekening mee dat het niet van water houd.. haha! Natuurlijk snap ik JBL ook, want deze speaker is gemaakt voor een multiroom idee, al is dit voor vele nog redelijk nieuw en dan was een accu geen slecht idee geweest.

Als we een snelle kijk in de PriceWatch van Tweakers kijken, dan zien we dat voor de JBL speaker een van de, dan wel niet de goedkoopste Wi-Fi Chromecast Speaker op dit moment is. Wat ik vinder een groot voordeel vind is dat 1. je geen Chromecast dongle nodig hebt 2. dit groots wordt ingezet de laatste tijd en eigenlijk hetzelfde principe is als Sonos, maar dan met ondersteuning van Google. Niks aan of uitzetten, gewoon direct op de Play button drukken en er wordt audio afgespeeld. Gemak dient de mens zeggen we dan maar :) Ondanks dat Google zijn naam redelijk groot aan het product hangt, kan de Google Voice assistent niet worden afgespeeld via de JBL speaker helaas.

Last but not least, over geluidskwaliteit valt natuurlijk altijd te twisten en dat laat ik dan ook lekker aan jullie over in de reacties hieronder. :P Wat ik wel kan bespreken is dat ik de kras en minimale krasjes op het product toch wel schrikbarend vindt. Ik ben er zeer goed mee om gegaan, maar hoe deze er dan op zijn gekomen is mij een vraag. Al met al, een toffe speaker, jammer dat deze weer terug moet naar Coolblue.

Heb je vragen over de review? Stel ze gerust hieronder, ik ben er altijd erg actief met beantwoorden van vragen, suggesties, feedback of natuurlijk je opbouwende kritiek te woord staan. :P

Martijn

Heb jij ook een JBL Playlist Zwart?

Meer advertenties

Waarom verwijs je voor het product niet naar de website van JBL?

Dat de accu ontbreekt kan te maken hebben met het feit dat JBL het onder Home Audio schaart.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 17 december 2017 21:50]

Copy/Paste omdat je er misschien overeen hebt gelezen :)

Omdat beeld en geluid goed samengaan, heb ik hierboven een korte video review van de speakers geplaatst, wat mij in de tussentijd de gelegenheid geeft om een korte disclaimer toe te voegen en een kort bedankje te doen aan CoolBlue.nl omdat ze zo vriendelijk waren om mij een recensie exemplaar te lenen, om een zo objectief mogelijke recensie te schrijven over de JBL Playlist 150. :)
Heb ik gezien. Juist omdat je (terecht) aangeeft dat Coolblue het ter review aanbiedt, is het overbodig om ze nogmaals in het zonnetje te zetten. Je wilt immers een "zo objectief mogelijke recensie te schrijven" en dan past het overmatig bedanken/linken daar m.i. niet bij. Dan heb ik het nog niet eens over de Coolblue doos.
De objectieve recensie gaat over de speaker, niet over Coolblue. Ik vind het wel netjes om Coolblue even extra te bedanken.
Leuke review, maar dat plantje erbij is wel heel erg gejat van @Foritain niet?
Het idee bedoelde ik meer.. maar maakt ook verder niet uit. Maar viel me gewoon op. De foto's en de review zijn hartstikke top hoor.
haha thanks man! T kwam een beetje rottig uit me strot, maar ik bedoel het ook goed :D
Goede review! +3

Misschien wel belangrijk om te weten: je nominatie banner refereert nog naar een oud topic. ;)
Uff, Tijdje gelden dus dat ik mijn laatste review geschreven heb haha! Thanks voor het melden!

Fijne feestdagen alvast, en thnx voor de +3 :)
Graag gedaan. Jij ook alvast fijne feestdagen! :)
Een goede review die gewoon een +3 verdient!
Graag gedaan, en jij ook fijne feestdagen!
Pronkstukje weer, @kanem0chi, zo voor de kerst. :)
Mooie review. +3
Dank je wel Jolke! Je hebt je avatar al leuk aangepast! :)

Fijne feestdagen! :)
Thanks, jij ook! Ja, toepasselijk voor de kerstdagen deze avatar. o<:)
+3 , zeer nette review ! leuk apparaatje
Thanks BioBlade! Zeker, erg leuk en handig om deze features op een speaker te heben!

Fijne feestadagen :)
Mooie review, dank! Toevallig heb ik deze speaker vandaag binnen gekregen. Heb 'm voor 90 euro als refurbished model va de JBL website besteld. Refurbished bij JBL is eigenlijk gewoon nieuw, de speaker ziet er perfect uit, geen krasje op te bekennen (en dat is niet vanzelfsprekend begrijp ik :)). Om op deze prijs uit te komen zijn er twee kortingscodes die als het goed is nog steeds werken, nl. ACTIESJBL10 en MITARBEITERVORTEILE15.

Voor wat betreft de speaker zelf, ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet denken. Vind het geluid wat wisselend, het ene nummer klink heerlijk en bij flink wat andere vind ik vooral het middengebeid wat schraal. Hoge tonen zitten er naar mijn idee eerder teveel in dan te weinig. Nu had ik mijn hoop gevestigd op de 1.26 update van de Google Home app, die zou bass en treble schuifregelaars toevoegen. Ik heb zowel mijn iPad als Android telefoon deze update ge´nstalleerd maar gek genoeg zie ik de schuifjes niet...
Wow, dat is pas lekker, 90 euro is bijna de helft goedkoper! :D Thanks voor het delen! En ja, wat betreft die krasjes.. beetje balen.. :(

Naar welke muziek luister je vooral en wat voor kwaliteit normaal gesproken? Want ik kan er zeker wel inkomen dat het soms lijkt alsof er wat kwaliteits verschil in zit! Schuifjes zijn ook hier nog niet beschikbaar..

Fijne feestdagen musicfreak en thanks voor je reactie! :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 20 december 2017 14:12]

Ik luister van alles, laat ik het samenvatten als pop/rock, kwaliteit is Spotify in de extreme (320 kbps) setting, of een goede internet radio stream van 128 kpbs of meer. Ik luister ook veel LP's, maar daar is dit ding niet echt voor bedoeld.
Ik heb ook een Chromecast audio en guess what.... daarbij zijn die schijfjes wel beschikbaar in de app!! Lijkt dus aan de JBL te liggen.
Mooie review wederom _/-\o_ +3
Dank u wel zoals altijd Mr. Vector! :9

Fijne feestdagen! :)
Mooie review weer! :+
Wel vreemd dat je UPnP moest inschakelen op de router. Dit zorgt er namelijk voor dat applicaties/apparaten poorten kunnen openzetten op je router en ik zou niet weten waarvoor een speaker dit nodig heeft? Volgens mij gaat het streamen van bijv. spotify gewoon over poort 80 of 443. :Y)
Thanks maat!

Op een een of andere manier kreeg ik het apparaat niet werkende hier in Bulgarije zonder dit aan te vinken.. afin, het werkt nu haha! Ze werken hier niet met modems zoals in NL, dus misschien dat dit het veroorzaakte?

Fijen feestdagen! :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 18 december 2017 08:56]

Wat me erg tegen steekt bij dit soort producten, en zeker omdat het niet ontwikkelt is door een niet IT bedrijf, is dat je een beetje aan de goden bent overgeleverd bent wat betreft beveiliging en update beleid. Op dit device staat een besturingssysteem (linux ofzo) wat waarschijnlijk up to date stond op het moment van productie, maar deze is nu mogelijk zelfs nog kwetsbaar voor die ernstige WPA2 bug die een paar maanden geleden ontdekt is en waar in tussen al veel patchen voor beschikbaar zijn.

Je kan het mogelijk wat veiliger krijgen, door het op een guestnetwerk te zetten, maar dat maakt de communicatie er zeker niet gemakkelijker op als je hem wilt aansturen door uw laptop.
Heel goed punt, eingelijk nooit zo over nagedacht, vooral omdat ik via de Google Home App aardig zelf wat aanpassingen kan doen om de speaker zijn netwerk met WPA2 te beveilingen. Maar dat is dan weer een soort schijnveiligheid als je aan die bug denkt..

Thanks voor het melden! Niet aan gedacht op deze manier. :)

Fijne feestdagen,:)