Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Thermostaat V3 Starterkit Review

linuxontherocks 22 december 2017, laatste update op 22 december 2017, 315 views

Tado Slimme Thermostaat V3 Starterkit (Product gekocht)

Na lang twijfelen toch besloten om de Tado Slimme Thermostaat V3 te gaan kopen. Na onderzoek en veel verschillende verhalen te hebben gelezen heb ik gekozen voor Tado vanwege de toekomstige API, HomeKit ondersteuning en wat ik heel belangrijk vond dat de thermostaat weersafhankelijk was.

Pluspunten

• Amazone Echo
  • Apple Homekit
  • Weersafhankelijk

Minpunten

• Geen officiŽle API beschikbaar
  • Geen vloerverwarming zone regelaar
  • Prijs ?

Kwaliteit Score: 4

Verpakking

In de starters pack zit
  • Thermostaat
  • Twee schroeven en twee pluggen
  • Stickers om de bedrading te labelen
  • Internet Bridge
  • Kleine UTP Kabel
  • Kleine USB Kabel
  • USB Adapter met aansluitingen voor meerdere types
  • Handleiding

Installatie

Voor de installatie en gebruik heb je een my.tado.com account nodig. Na het aanmelden ga je direct naar de installatie na dat je de gegevens van je installatie (o.a. CV ketel) hebt ingevuld en je bridge en thermostaat hebt toegevoegd zal er stap voor stap worden uitlegt hoe je de oude thermostaat moet vervangen.
Mijn CV ketel maakt gebruik van OpenTherm aansluiting en moest ik alleen goed opletten dat de plus en min werden omgedraaid. Omdat mijn oude thermostaat netjes gemonteerd was op een installatiedoos kon ik deze gemakkelijk verwijderen en de oude schroeven gebruiken en de Tado zonder te boren vast maken aan het installatiedoos.
Ik ben in totaal ongeveer 15 minuten bezig geweest om de Tado volledig te instaleren.

Interface

Eerste indruk in de interface duidelijk en overzichtelijk. Er zijn wel wat veranderingen waar je rekening mee moet houden als niet technische persoon maar daar kom ik later op terug.
Tempratuur censor
Het eerste wat mijn opviel dat de tempratuur sensor een graad hoger aangaf dan mijn oude thermostaat en mijn weerstation en andere tempratuur sensors.
Ik maak gebruik van een Netatmo weerstation met binnen modules en heb een SenseAir sensor.
Na wat zoeken in de menu’s heb ik de instelling ‘Afwijking įC’ gevonden en heb ik deze kunnen aanpassen naar -0,8 zodat deze overeenkomen met mijn andere tempratuurmeter in mijn woonkamer.
Luchtvochtigheid censor
De luchtvochtigheid sensor wijkt ook heel erg af maar deze is niet aan te passen. Blijf het wel vreemd vinden waarom de Tado zo afwijkt van mijn andere censors van verschillende merken waarbij ťťn betrouwbaar merk SenseAir.
Programmeren / schema
Er zijn twee onderdelen wat je kan programmeren. Indien je CV ketel ook het warmwater aangestuurd kan worden door de thermostaat is het ook mogelijk een schema te maken voor het warmwater gebruik.
Verwarming
Je hebt twee schema’s waarin je verschillende tijdsblokken kan aanmaken. Je hebt een aanwezigheid en afwezigheid schema.
In de aanwezigheid schema kan je verschillende tijdsblokken aanmaken en je kan kiezen voor een paar voor gedefinieerde tijdsblokken.
  • Maandag tot en met zondag
  • Maandag tot en met vrijdag en zaterdag en zondag
  • Alle dagen apart
Maar je kan ook zelf tijdsblokken toevoegen en alles na wens aanpassen.
In een tijdsblok geef je aan hoe warm het moet worden in je huis indien je thuis bent.
In de afwezig schema geef je aan hoe warm het minimaal mag worden in huis.
Warmwater
Dit is het zelfde als de verwarming alleen heb je nu de keuze bij afwezigheid om warmwater volledig uit te schakelen indien je afwezig ben. Dit voorkomt dat de CV ketel de boiler voor warmwater warm houd indien je niet aanwezig ben.

Home Automation & API (Application programming interface)

In huis maak ik gebruik van een Amazon Echo Dot en van Siri op mijn iPhone. Om gebruik te maken van Siri op je iPhone heeft de thermostaat HomeKit ondersteuning nodig.
Sinds de V3 versie heeft deze thermostaat ook HomeKit ondersteuning. Installatie gaat gemakkelijk doormiddel van het scannen van de barcode op de internet bridge met de iPhone.
Binnen 5 minuten kon ik Siri opdracht geven om mijn thermostaat op 20 graden te zetten.
Daarna heb ik de Tado skill geÔnstalleerd op mijn Amazon Echo zodat ook Alexa mijn thermostaat kan aansturen. Dit ging ook erg gemakkelijk naar dat ik Amazon toestemming had gegeven om gebruik te maken van mijn my.tado.com account.
Wel moet je bij de Amazon Echo gelijk daarna de namen van de thermostaat even een Engelse naam geven zodat deze ook echt goed werken.
API
Er is een onofficiŽle api beschikbaar maar op hun roadmap staat dat ze binnenkort een API gaan maken voor ontwikkelaars. Op de website van Stephen Philips vond ik informatie over de API (http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/)
Ik ben op dit moment bezig mijn eigen Laravel package te maken zodat mijn zelf gemaakte dashboard/domotica systeem gegevens kan uitlezen uit de Tado Thermostaat en deze straks naast mijn gas verbruik kan legen.
De Laravel Package is te vinden op GitHub zie https://github.com/steffjenl/laravel-tado
Om het programmeren van de package gemakkelijker te maken en de API iets duidelijker dan op de website heb ik een Postman collection gemaakt. Met Postman is het mogelijk een API te testen.
De collection staat tevens op GitHub zie https://github.com/steffj...o.postman_collection.json
Ik heb de package en postman collection niet helemaal compleet gemaakt.
Voor meer informatie over Laravel zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Laravel

Ik zal binnenkort de review aanvullen met mijn ervaringen zijn na enkele weken / maanden gebruik en als ik meer informatie heb.

Heb jij ook een Tado Slimme Thermostaat V3 Starterkit?

Voor de installatie en gebruik heb je een my.tado.com account nodig
Jammer. Ik vind het principieel fout dat een apparaat in je eigen huis een cloud-dienst vereist. Als Tado een storing heeft, voorwaarden verandert, etc. heb je dus een apparaat van een paar honderd euro dat ineens waardeloos is. Dat is geen onaannemelijk scenario: er zijn al diverse praktijkvoorbeelden.

Tof dat je een Laravel package hebt gemaakt. Mocht ik toch een Tado kopen (verplichte cloud-dienst is voor mij een no-go, zal eens zoeken of het zonder kan), zal ik de API ook gebruiken. Ben overigens meer into Symfony, maar er zullen ongetwijfeld gemene delers zijn.