Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Brown switches - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, US) Review

Foritain 15 december 2017, 2.032 views

Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, US)

Op moment van schrijven de goedkoopste mech met RGB verlichting, en wanneer de bouw en afwerking dan erg goed zijn dan heb je feitelijk al een uitstekend bord in handen. Verdere features zien we feitelijk niet, en je krijgt niet onverwacht geen Cherry MX op dit prijspunt, maar dan nog...

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking erg netjes voor dit geld. Stevig, niet te gevoelig voor vingers.
  • RGB implementatie goed. Veel preset effecten, en per-key instelbaar
  • Echte mechanische switches (kailh)
  • Core features goed: NKRO, anti-ghosting, 1 ms response
  • Software redelijk in orde
  • Op moment van schrijven goedkoopste RGB mech (in het reguliere kanaal)

Minpunten

• Featureset beperkt: geen polssteun, fysieke media- of macro keys, passthroughs, etc.
  • Weliswaar het goedkoopste RGB mechje, maar geen gebrek aan concurrenten op dit prijspunt als je RGB laat vallen. Zowel van Cherry bordjes als bordjes met andere features.

Sharkoon Skiller Mech SGK3 review

- Inleiding
- Uitpakken, Bouw & Features
- In de praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Solide, mechanisch, RGB, en dan net geen zeven tientjes? De belofte van Sharkoon met hun Skiller Mech SGK3 is best gewaagd. Dat is tenslotte het prijssegment waarin wanneer je RGB wilt toch echt aan Chinese import zal moeten denken, of binnen het ‘normale’ assortiment aan modellen met ‘mech-achtige’ switches. Nu hebben we van dat laatste zowel goede als slechte uitvoeringen gezien, maar vergeleken met een mechanische switch redden ze het niet.

Kijken we naar de prijsvergelijker voor modellen met Cherry MX switches en RGB, dan vinden we op moment van schrijven één Roccat in de aanbieding voor 99 euro, en het eerstvolgende bord is de Gigabyte Aorus K7. Nu weten we van Sharkoon dat zij de switches van Kailh gebruiken, maar ook met die switches zijn ze op dit moment de goedkoopste optie. Dat maakt dit bord in theorie natuurlijk interessant, maar hoe is de praktijk?

Uitpakken, bouw en features

Doosje: netjes, toetsenbord veilig in schuim plus een plastic cover erover. Boekje, verder geen poespas.

De SGK3 zelf is ongeveer zo neutraal als we een bord kunnen verwachten. Opvallend is wel de keuze voor een toplaag van staal met een zandstraal afwerking in deze prijsklasse. Dat voelt stevig aan, en is ook beter resistent tegen vingerafdrukken dan geborsteld aluminium en de meeste vormen van kunststof. Daarbij is staal steviger, en dat voel je ook vergeleken met modellen die teren op een (dun) laagje aluminium bovenop. Begrijp mij niet verkeerd, hij is niet ultiem stevig en zwaar, er zit wel enig beweging in het frame wanneer je hem probeert te torderen, maar dat is ongeveer van het niveau wat we bij modellen boven de 100 euro gewend zijn, zelfs menig model richting de 150 euro kan dit wat bouw wel bijbenen. Op 70 euro is de bouw dan ook een groot pluspunt, ook vergeleken met bijvoorbeeld de SGK1 en SGK2. Kunststof is niet per sé slechter, maar menig kunststof bord is wel minder stevig dan dit.

Verder valt er weinig in het design te zien. Een oplopend randje bovenaan is wat we Corsair ook zien doen en er m.i. ook goed uit ziet, al voelt het wel een klein beetje afgekeken. Verder, tja, logotje, en eigenlijk niet veel meer.

Achterop, ook geen poespas en een vaste, gevlochten kabel.

Onderop valt er ook niet veel te zien, anders dan rubberen voetjes en grips ook op de uitklapbare voetjes. Als gevolg ligt de SGK3 ongeveer zo goed als praktisch elk ander bord in de middenklasse.

De layout brengt ook geen verrassingen. We zien een ietwat forser font dan normaal, maar extreem is het niet, met wat secundaire features zoals volume controle onder de f-toetsen. Geen extra macro keys, geen fysieke volume keys, feature technisch is het basic. Het bord komt wel met software, maar je kan de verlichting bijvoorbeeld ook via de knoppen wat aanpassen.

De keycaps zelf zijn ABS plastic en ‘ok’. Niet uitzonderlijk, nipt goedkoper uitgevoerd wellicht en we zien ook ietsjes meer glans op de bovenstaande foto’s, maar het zijn dingen waar je op moet letten. De Kailh Brown switches zijn inmiddels geen onbekende, en het bord is eventueel met rode en blauwe switches te koop.

De specs, voor de goede orde:

In de praktijk

Normaliter gaan we er wellicht wat eenvoudig aan voorbij, maar het is wel een relevante vraag: waarom wil je een mechanisch toetsenbord? De redenen ervoor lopen uiteen. Voor mijn vrouw en ik is het eenvoudig: het geeft voor ons een betere aanslag dan de goedkopere rubber dome modellen, en vanuit zowel het gamer als typist perspectief fijner dan de scissor switch. Andere zaken, o.a. RGB, zijn leuk, maar onder de streep bijzaak. Cruciale elementen voor gamers, denk aan NKRO, anti-ghosting, 1ms responsetijd, zijn ook niet beperkt tot mechanische modellen, al is het daar praktisch altijd een gegeven terwijl je bij de dome en scissor modellen goed moet zoeken naar die features. Ze zijn hier in elk geval aanwezig.

De keerzijde is uiteraard prijs; een goedkope mech is nog altijd een stuk duurder dan een dome bord. Maar daar krijg je, in theorie, ook kwaliteit voor. Mechanische switches slijten minder en houden hun gevoel op de lange termijn ook beter in stand; merkbare switch slijtage is geen significant probleem. Kwaliteit is echter geen garantie, want niets is onbreekbaar, zeker nu menig switch van verlichting is voorzien (dat geeft toch weer 101 extra possible points of failure), maar ook een glaasje wijn is funest voor de meeste mechs. Voor ons is de afweging eenvoudig: gezien het aantal uren achter het bord mag een ultiem gevoel wat kosten. Maar twijfel je dan hebben we maar één advies: ga het eens zelf ervaren.

Dit specifieke bord komt met ‘bruine’ switches, m.i. de veiligste algemene aanrder. Wel een subtiel bumpje op het punt van actuatie, de rode switch is liniair en het actuatiepunt voel je daardoor niet, maar zonder de ‘click’ van de blauwe switch, die m.i. fijn voelt maar voor veel mensen te luid is. Ook hier gaat op: welke switch de juiste is is subjectief.

Op de SGK3 zitten switches van Kailh, de grootste bekende cloon chinees die in de laatste jaren de Duitse Cherry switches toch serieus na hebben weten te bootsen. Leggen we beide switches naast elkaar dan kunnen we wat subtiele verschillen aanwijzen, zo zit er iets meer tolerantie in wanneer je ze zijwaards probeert te bewegen, zijn de Kailhs op gevoel ietsjes zwaarder en is de tactile bump marginaal minder ‘refined’, maar je zal van goeden huize moeten komen om te weten welke welke is. Laat staan dat je als nieuwe mech klant dat nuance verschil weet te ervaren. Cherry die-hards zullen hun mening klaar hebben, en het mag ook mijn voorkeur hebben, maar voor de prijsverschillen waar we over praten? Dat is toch een pittige afweging.

Los van de switch keuze is de SGK3 gewoon een mech zoals een mech hoort te zijn. Ligt als een blok op tafel, tikt goed, geeft niet mee in gebruik, en weet zo aan onze hoop te voldoen dat dit bordje niet alleen mooi is op papier, maar vooral ook in de praktijk. Gewoon een goede ramplank om op te tikken, klaar.

Meegeleverde software is redelijk basic, maar het werkt, is vlot genoeg, en is ons inziens prima acceptabel. Profielen maken en opslaan, de functie onder toetsen aanpassen, macro’s maken, het gebruikelijke verhaal.

Verlichting

Ook de verlichting kunnen we in de software tweaken, en daar zien we toch aardig wat opties en presets. Ook hier geldt: het is allemaal niet bijster luxe gepolijst, maar het werkt, en het werkt soepel. Dik voldoende.

Het resultaat mag er ook zijn. Aan helderheid geen gebrek, vermoedelijk ook dankzij het iets grotere font, uniformiteit is erg netjes waarbij we enkel iets verval zien richting de onderkant, maar gezien we daar enkel hele dunne icoontjes aantreffen is dat iets wat je bij pixel-peeping ziet en in de praktijk m.i. geen naam mag hebben (dat zagen we op de K30 bijvoorbeeld wel anders….). We zien zoals vaker natuurlijk wel dat het midden van langere caps, bijvoorbeeld caps lock, een wat lichtere core heeft, maar praktisch geen (luxer) bord waar we dat ook niet zien; ik vind het meer dan dik in orde.

Sharkoon had zichzelf een mooie voorzet gegeven: een ‘echt’ mechanisch toetsenbord, met RGB, en dan voor net geen 70 euro. Het enige wat ze hoefden te doen is het in te koppen door geen significante fouten te maken, en van significante, of eigenlijk ook minder significante fouten is geen sprake oftewel dan hebben we een budget-kanshebber. De bouwkwaliteit is vervolgens meer dan netjes, en met een toplaag van (niet te dun) staal dat ook nog een beetje vingerafdruk resistent is merken we eigenlijk geen verschil met menig toetsenborden rond of iets boven de 100 euro. Het is niet het meest solide bord ooit gemaakt, maar het is een prima middenklasse behuizing waarmee je in het budget segment dan echt meer dan je mannetje staat.

De lage prijs betaal je met een beperkte featureset: geen polssteun, geen extra macro of media keys, geen USB of audio passthrough, en geen verwijderbare kabel. Zaken die je subjectief mag wegen, maar wanneer je op de prijs let zullen die zaken toch vaak prima te vergeven zijn. Ook de software zal je de champagne niet voor open trekken, maar het werkt vlot en is begrijpelijk genoeg wat we in dit segment veelal ook slechter, en slechts heel zelden beter zien Je ‘betaalt’ ook met Kailh switches, die goedkoper zijn dan Cherry, maar net als we over Razer switches zeggen (Razer gebruikte voorheen ook Kailh) zijn dat verschillen die wij in onze ervaring niet echt inhoudelijk kunnen onderbouwen; het voelt als nuanceverschil, en we houden hooguit de vraagtekens hoe het zit met de werkelijke levensduur, maar tot zover wij bij webshops af en toe wat los proberen te peuteren wat RMA aantallen betreft lijkt Kailh het zo gek niet te doen. Wanneer we Cherry MX RGB mechs zien vanaf zo'n 30 a 50 euro meer, dan vinden we dat toch een pittig verschil.

Oftewel, de Sharkoon SGK3 is daarmee gewoon een hele aantrekkelijke optie wanneer je een beetje op de kleintjes wilt letten, maar wel een mech wilt. Met dat in het achterhoofd kunnen we ons nog wel afvragen of je RGB als prioriteit wilt stellen wanneer je op de kleintjes let, want er zijn natuurlijk gewoon genoeg echte no nonsense ramplanken op de markt rond deze prijs die RGB laten schieten en wellicht een andere feature-plus hebben; Sharkoon breekt de prijs hier heel nadrukkelijk wat -RGB- mechs betreft. Echter om maar een voorbeeld aan te halen van een andere budget mech, hun eigen SGK1, dan is de SGK3 met zijn bouw en afwerking toch wel wat extra euro's waard. Staal maakt hem steviger, en het is praktisch heel fijn dat hij minder snel vies wordt dan de meeste andere planken; minder dan de meeste kunststof modellen, en zeker minder dan aluminium. Aan de andere kant scheelt het wel 20 euro en zit er een polssteun aan de SGK1, dus zoals we ook al aangeven: er valt echt wel wat te overwegen op dit prijspunt naast deze SGK3.

Dus geen totaal gebrek aan concurrentie zodra we RGB als wens laten vallen, maar met de RGB uitvoering zoals hier ‘dik prima’ uitgevoerd, plus het feit dat het -de- voordeligste RGB mech van dit moment is (als je binnen NL bestellen en graag garantie willen) en dan weer rekening houdend met de constructie, dan mogen we dit toch een hele sterke keuze noemen in deze prijsklasse. Als je gewoon RGB, mech en betaalbaar wil combineren dan komt het niet veel beter of scherper in value dan dit.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, US)?

wederom hele mooie review! +3
Zou dit ramplankje een upgrade zijn van de sharkoon K20 :)?
pricewatch: Sharkoon Shark Zone K20 Qwerty

Zit nog steeds beetje te kijken naar een nieuwe toetsenbord :)
Thanks!

En ja, geen -moment- twijfel over. Ook duurder natuurlijk, maar een betere afwerking, betere switch, en goed geimplementeerde RGB. De K20 was op zich prima degelijk, maar de verlichting was toch jammer. Dit is een degelijke stap omhoog op elk front.
Ja zeker de verlichting van dat bordje is minder.
Maar alsnog typt die heerlijk, ben altijd nog redelijk in twijfel welke soort switch voor mij gevoel nou beter is.

En nog een vraagje: Hoe krijg je het toch voor elkaar telkens zo'n goeie review te schrijven :D?
Wat heb je in de tijd betaald? 30-40? Nog altijd een prima deal voor de combinatie bouw en aanslag alleen al.

Wat de juiste switch is, dat moet je echt zelf voelen. Ik denk dat de bruine de veilige middenweg is waar je bijna niet mee mis kan, maar met een eigen voorkeur kan het prima dat je anderen toch fijner vindt. Ik ben zelf pro clicky switches (blauwe) puur voor gevoel, maar laat dat beetje nuance voordeel graag vallen voor wat minder geluid => brown.

As for reviews, dank je wel :) Ik vind het gewoon leuk om te doen, de rest volgt vanzelf :)
Destijds had ik er 25 zelfs voor betaald :) Altijd leuk kortingscodes :)
Doet het nog perfect alleen vind het zo jammer van de verlichting.... Zoveel potentie, ga misschien toch voor dit toetsenbord en anders eentje zoeken met net iets betere polssteun :)
Mjeh, voor 25 euro is het altijd ergens wat inleveren, dan is enkel de verlichting zo gek nog niet.

Polssteun, ik vind het zelf ook fijn, maar de meningen zijn verdeeld. Een mech met polssteun kom je iig al snel een heel stuk duurder uit.. helaas.
+3 , looks fine for a budget brand :) !
Thanks!

En tja, Sharkoon heeft hits en misses op gebied van 'goedkoop'. Ik blijf erbij, wanneer ze het niet -te- goedkoop proberen te doen doen ze het veelal toch erg goed. Wel beetje Corsair look tho ;)
Ben voorstander van witte achtergrond verlichting, vind persoonlijk de kleurenkermis niet aantrekkelijk. Hoe is de wit waarde van de LEDs? Ik tik nu nog op een rubber dome bordje maar zit met de 13e maand in het vooruitzicht stiekem te kijken naar mechanische toetsenborden en om ook niet direct alles te spenderen lonkt deze na het lezen van je review behoorlijk.

Wederom een erg prettig weglezende review. Alvast fijne dagen gewenst! O-)
Thanks :D

Ik ga hem straks even op wit zetten, uit mn hoofd weet ik het niet meer, staat mij niets bijzonders van bij iig.

Ik weet overigens neit of je een numpad wilt, maar de wit verlichte SGK2 is dan misschien interessant. Die is hier ook gearriveerd, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad.
Numpad is wel nodig, moet voor het werk vaak IP schema's maken, dat tikt heerlijk weg op een numpad.
Ja dan wil je niet zonder inderdaad. Ik kom er nog even op terug hoor, kan alleen nu niet :)
Mooie goede review, Strak en duidelijk omschreven!
Overtuigt mij bijna dit ding te kopen en dan bedenk ik mezelf dat ik net een nieuwe plank heb. ;)
Thanks! Fijne complimenten :)

Uit interesse uiteraard, welke is het geworden?
Sharkoon Shark Zone GK15.
Had ik gekocht vooral omdat de muis er ook bij zat.
Niets speciaals aan het toetsenbord. Gewoon normaal. Wat mediatoetsen. Wel een optie om WASD en pijltjes te switchen. En de muis heeft een paar verschillende DPI standen. Allemaal kleurgebonden, dat is wat jammer maarja, niet alles kan voor 30 euro
Heh, dat is wel een iets andere categorie inderdaad :D Plastic kb neem ik aan, glossy?
Plastic idd. Niet glossy behalve een stukje vanboven met het sharkoon logo. De rest allemaal mat plastic.
Opzich wilde ik wel een mech toetsenbord, maarja, dat is tamelijk duur voor mij (scholier)
Hah, snap ik. Zelfs dit wat voor een mech met RGB spotgoedkoop is kost het je 2x meer dan die kit.

Maar ach joh, dan heb je gaandeweg wat te upgraden toch? :D
Ja zeker. Upgraden, man man. Dat heb ik al veel gedaan. [Ik had eerst een PS/2 keyboard+mouse. Toen een logitech MKiets. Toen een andere logitech iets. en nu dit.(GK15)]. Lange wegen maar alles was kosteloos(lees overnemen van bekenden) behalve de GK15. Hoe doe jij dat eigenlijk, al je spullen die je reviewt kopen enzo. Dat moet ook bergen aan geld kosten!
Bovenin de review: Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kalih Brown, Qwerty US) (Product volledig gesponsord)

Niet dat er alsnog geen 'berg' (voor een scholier toch) geld in zit als je kijkt wat er allemaal bij komt kijken :p De definitie 'berg' verandert gelukkig wel zodra je ouder bent, werkt, etcetera. Dan is een paar 1000 euro aan CPU's per jaar (om maar één ding te noemen) zo spannend niet meer.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 18 december 2017 22:48]

Ja, maar als ik zie wat jij allemaal reviewt... o_O
'Spullen' is echt het meest overrated concept wat er bij reviewen komt kijken hoor :D Maar ik snap je, ik zal ook zeker niet klagen dat ik kan doen wat we doen en het feitelijk voor het uitzoeken heb, zeker vanuit het oogpunt van een minderjarige zal dat misschien even 'O.O' zijn :p

Maar uh, tis niet dat alles ook echt van mij is he, het zou wat zijn maar zo werkt het niet.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 18 december 2017 22:53]

Jazeker. Ik zou maar al te graag reviews zoals de jouwe kunnen maken!
En trouwens, die spullen die gesponsord worden, moeten die terug naar de fabrikant of verkoop je die weer door? Want in dat laatste geval snap ik dat het niet heel veel geld kost in totaal.
Als het je leuk lijkt gewoon doen, je eerste reviews maken, en doorzetten. Veelal wordt het onderschat, er is een reden dat er niet heel veel fanatiekelingen zijn, maar ik zou zeggen dat het een leuke sport is als je een beetje doorzettingsvermogen bezit.

Wat er met spullen gebeurt wisselt. Meeste mechs waarvan ik vermoed ze nog eens te kunnen/willen gebruiken of als vergelijking wil houden stapel ik op een mooi plankje omdat ik ze graag verzamel, gewoon, omdat het kan en omdat ze niet veel ruimte vreten, niet omdat ik meer dan twee handen heb. Denk dat ik er nu nog iets van 30 heb liggen voor de leuk; verschillende switches, materialen, merken, etc.

Zodra iets 'duur' is kan je er helaas bijna vergif op innemen dat iemand het terug wil, dus voor je te enthousiast aan de slag gaat, de enige motivator die werkt is dat je het gewoon graag wil doen. Zoals ik al zei, het 'free shit' concept klinkt veel mensen leuk in de oren, maar zij die het daar voor deden kwamen niet verder dan een paar (of hooguit een paar dozijn) reviewtjes.
Oke! Ik zal nou nog niet zo snel reviews maken denk ik. Ik moet eerst mijn school.
Maar zodra ik het ga proberen zullen de eerste reviews in ieder geval niet ´Foritain-kwaliteit´ zijn ;)
Als je je beter wilt voelen, check vooral mijn eerste reviewtjes even ofzo, da's nu echt om te huilen :D Leg de lat niet te hoog voor jezelf zodat het resultaat is dat je uiteindelijk niets doet.

En gelijk heb je, school eerst :p Ik heb ook gewoon werk eerst hoor, maar misschien een reviewtje ipv die paar game uurtjes in de avond?
Je eerste reviewtjes zijn idd sterk van een andere aard. De kwaliteit is nu een klein beetje te veel omhoog geschroefd :9~
Een beetje ervaring helpt een berg. Maar ik denk dat hetzelfde voor bijna alles en iedereen op gaat hoor. Gewoon blijven oefenen enzo :p
Ik review altijd producten die ik krijg/koop in een korte review. Maar zijn er ook eisen als je een uitgebreide review wilt schrijven?
Not really...

Ik had ooit een keer een draft gemaakt voor een nieuwe guide voor startende reviewers, maar dat concept is overgenomen en volgens mij is daar nooit meer wat van gekomen. Ik zal het eens opgraven..

Maar uh, tja, begin simpel? Paar foto's, bij voorkeur bij daglicht, paar core hoofdstukjes bedenken die je invult met wat je wilt zeggen (hoofdstukken als richtlijn is een prima basis), zorgen voor een conclusie die feitelijk een relevante samenvatting is van het product, en noem het een review :p
Okay. Als ik tijd heb zal ik eens beginnen aan een uitgebreide review. Zal ik toch eerst iets moeten kopen, maar dat komt voor elkaar. Ik denk toch dat ik wacht tot de zomervakantie met zulke capriolen ivm school :|
Zeker waar! Maar ik heb de verpakking al gedeletet. Dusja
En om nou een patchkabel te reviewen...
Sowieso geen zorgen maken over dingen die je niet kan doen. Zolang die hindernissen een nuttige toevoeging niet in de weg staan (en een doosje is dan zeker niet de zwaarste hindernis :p), gewoon lekker doen. Je bent niet verplicht elk detail aan te raken, je kan vast op een eigen manier waarde toevoegen.
Mooie review! +3

Heb zelf een Gigabyte Force K85. Ik vindt het een mooi keyboard maar als je heel snel typt dan voelt het soms dat je een toets niet hebt aangeslagen. + spactiebalk en backspace toetsen klinken iets anders als de normale toetsen.
Grotere toetsen voelen altijd iets anders, scheelt ook maar hoe ze gestabiliseerd zijn. En bij een liniaire switch is het inderdaad nogal wiedes dat je soms niet voelt dat je hebt geactueerd, als je daar echt goed aan went zou je niet anders hoeven doen dan 'gracefully' met je vingers over de toetsen aaien. Helaas ben ik brutus en hoewel het soms goed gaat verval ik soms nog wel eens in ouderwets hard hameren :D
Als ik rustig typ dan aai ik ook meer dan dat ik sta te hameren. Maar als ik lekker bezig ben dan hamer ik er aardig op los. en omdat ik zoveel type op mijn eigen rammelplank dan aai ik wel eens een normaal toetsenbord en dan mis ik weer eens een toetsaanslag.
Dat is een bekend fenomeen :D Altijd hameren is dan de weinig elegante oplossing ... of overal mechs neerleggen.
Ik houd het maar op altijd hameren voor de zekerheid. ;)
Onder andere. Maar als ik dan eens een headset etc. op heb dan hoor ik tenminste dat ik type
100% true. Wat dat betreft zou ik ook zeggen pak lekker een clicky switch, maar de omgeving is het daar niet altijd mee eens (al vind ik dat ze niet moeten zeuren :p)
Gelukkig zit ik dan alleen op mijn kamer. En mijn vrienden zijn het al gewend dat als we via skype etc. bezig zijn dat ze dan wat meer geluid van mijn kant horen komen. En in Ruimtes met veel mensen zou ik de anderen niet willen storen dus pak ik dan maar een normaal toetsenbord.
Hartelijk dank voor de review. Ik kan niks anders dan me aansluiten bij hetgeen geschreven is. Ik denk dat Sharkoon hier de perfecte instap-RGB-mech heeft neergezet.

Voor mij persoonlijk is dit het eerste mechanische toetsenbord en ik betrap mezelf er op redenen te zoeken om te typen, zoals dit bericht bijvoorbeeld.

Wanneer er geen referentiemateriaal is denk ik dat een ieder die over wil stappen van een rubber-dome toetsenbord naar een mechanische, en graag van de gelegenheid gebruik wil maken om naar een RGB plank te upgraden, met dit toetsenbord op z'n wenken bediend wordt.

Zelf overwoog ik een Cooler Master MK750, maar ik kon me geen reden bedenken om zo goed als het dubbele te betalen voor een toetsenbord wat eigenlijk zo goed als hetzelfde biedt: Een polssteun zit mij in de regel alleen maar in de weg, en die verplaatsbare kabel wordt dan wel erg duur betaald. Alleen het font is bij de CM wat mooier, maar is dat 70€ waard?
Welke onderdelen zitten er allemaal in de doos

[Reactie gewijzigd door SDV16 op 16 december 2018 16:35]