Dymo LabelWriter Wireless - Reviews

Specificaties Thermische printer met WiFi - Bekijk alle specificaties

Dymo LabelWriter Wireless Review

Jeetwee 13 december 2017, laatste update op 13 december 2017, 616 views Product gekocht

Dymo LabelWriter Wireless

Makkelijke labelprinter die prima kwaliteit labels aflevert en door de WIFI aansluiting in combinatie met de app / software handig in gebruik is.

Pluspunten

• Kwaliteit prints
  • Snelheid printen
  • Print veel formaten labels
  • Bediening
  • Minimale geluidsproductie

Minpunten

• Geen import van labels in de app mogelijk
  • Ondersteunt 5 GHz wifi niet

Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5

Ik had nog geen labelprinter en heb deze gekocht om met name diepvries pakjes netjes te voorzien van info over de inhoud.
Kan dit niet eenvoudiger en goedkoper? Ja natuurlijk :*), maar als je vrieskast vol ligt met onder andere kilo's geportioneerd BBQ vlees en vis vind ik erg fijn als de inhoud makkelijk te lezen is. En ik denk dat nu de printer er toch staat er vast wel meer toepassingen zullen komen. Bijv. postlabels.
Ik heb dit (nieuwe) model uitgezocht vanwege de WIFI en de mogelijkheid smalle en brede labels te kunnen printen. Hij staat nu op een handige plek in de woonkamer waar je er makkelijk bij kunt.

Verpakking en inhoud

Een stevige doos waar de printer netjes in verpakt is met een stukje foam in de deksel voor bescherming. Behalve de printer zit er een usb-kabel in, een netadapter, een verkorte handleiding en een klein rolletje labels.

De printer

Het is een thermische printer, zodat er geen inkt nodig is.
Aan de zijkant twee drukknoppen om de labels voor- en achteruit te laten gaan. Er tussenin de powerknop. Rechts van de knoppen het lampje dat brand als er een actieve verbinding met het netwerk is. De powerknop knipper heel rustig als de printer in stand-by modus staat. Dat gebeurd al na 5 minuten. De actieve modus wordt gestart door eenmaal op de powerknop te drukken. Houd je de powerknop ingedrukt, gaat de printer uit.

Aan de achterzijde zit de aansluiting voor de stroom en ook de USB. Verder een knop voor de WPS-functie en een resetknop.

De zwarte houder voor de rol labels is makkelijk re uit te halen. Ook het plaatsen van de rol is kinderlijk eenvoudig. Even de ene kant er rustig aftrekken, rol erop en de zijkant aandrukken.

De installatie

De printer van stroom voorzien, op de aan knop gedrukt en de labelrol er in gedaan. Let op: deze moet aan de goede kant gezet worden. Vervolgens op de laptop verbinding gemaakt met het openbare netwerk van de printer. Dan kan je via het ip-adres van de printer inloggen op de webinterface en zo de printer in het eigen wifi-netwerk hangen. Daarna geeft de printer een ander vast ip-adres uit en als je daar op inlogt, kom je in het instellingenmenu. Al met al een paar minuten werk en een fluitje van een cent. Moest wel het 2,4 GHz netwerk selecteren, want het 5 GHz netwerk pakte die niet.
Als je het wilt (ik niet) kan je de printer ook als accespoint gebruiken.

Instellingen

Standaard is Engels geselecteerd, maar Nederlands kan ook gekozen worden.
Na het inloggen gelijk het standaard "admin" wachtwoord aangepast. Helaas blijkt de Dymo het nieuwe wachtwoord te vergeten en terug te gaan naar het standaard wachtwoord als de stroom er af is geweest. Zonder reset. Niet zo handig en ook relatief onveilig. Ik heb dit bij de klantenservice van Dymo neergelegd, maar nog geen antwoord gehad. Zoals je op de afbeeldingen kan zien, zijn de instellingen makkelijk te bereiken en te gebruiken. Eigenlijk wijst het zichzelf.
Het moment dat de printer op stand-by gaat, is helaas niet in te stellen.

De ontwerp- en afdruksoftware voor de PC

De applicatie oogt rustig en eenvoudig. Zo werkt het ook: formaat label selecteren en in het werkveld plaatsen. Daarna kan je verschillende standaard notaties er in zetten en in grootte aanpassen. Of gewoon tekst typen. Ook kan je je adresboek importeren en van daaruit adreslabels printen.Printen vanuit MS Office kan ook door de Dymo als printer te selecteren.

De app voor iOS

Na het opstarten van de app dien je eerst het plaatje van je printer te selecteren (keuze uit het oude en nieuwe model) waarna je op zoeken drukt. Dan wordt nog een keer dezelfde keuzevraag gesteld. Dat is dubbelop en wordt hopelijk eruit gehaald met een update. De app werkt tot nu toe goed. Dat wil zeggen tot nu toe geen crashes gehad en snelle respons van de printer op printopdrachten.
Hoewel het apparaat snel op stand-by gaat, blijft connectie met de tablet en kan je printen zonder eerst naar de printer te hoeven om hem van stand-by af te halen. Hoe dit kan is mij een raadsel. Na een printopdracht gaat het lampje van de netwerkverbinding op de printer weer branden.

Je kan met de app bijna hetzelfde als met de PC-software. Een niet te kleine tablet is aan te raden, omdat het anders wel erg gepriegel wordt.
Een nadeel is wel dat de app niet de mogelijkheid heeft om zelf gemaakte labels van de PC te importeren. Andersom kan het wel. Hierover heb ik de klantenservice benaderd en zij verwachten dat die functie met een update gaat komen, wanneer is echter niet bekend.

De labels

In tegenstelling tot het voorgaande model met wifi (LabelManager™ Wireless PnP) kan deze printer maximaal 109mm brede labels afdrukken met een lengte van 190mm. Ik heb geen vergelijk met andere labelprinters, maar de afdrukken zien er zwart en scherp genoeg uit.
De labels komen er in een rap tempo uit en de printer maakt nauwelijks geluid.

Ten opzichte van het vorig model (Wireless PnP) moet aardig wat tientjes meer betaald en (vanzelfsprekend) nog meer dan de modellen zonder wifi. Best een forse prijs imho van ongeveer 130. Hoewel ik niet echt op zoek ben gegaan naar alternatieve merken, levert even zoeken op dat de Dymo ongeveer 20 duurder is dan een soortgelijke printer van Brother met wifi. De gebruikskosten zijn in ieder geval goed te drukken met compatible labels ipv die van Dymo zelf.

Een fijne, maar wat dure labelprinter die goed z'n werk doet en veel formaten labels aan kan. Het gebruik staat of valt natuurlijk ook met de software en de app. Die is dik in orde: veel standaard labels en goede mogelijkheden om zelf labels te ontwerpen. Voor mij is het de prijs wel waard. Ik geef de printer daarom 5 sterren. Het ontbreken van de importfunctie en snelheid waarmee de printer op stand-by doet daar voor mij niets aan af.

Heb jij ook een Dymo LabelWriter Wireless?

Ik hoop dat het thermische papier goed blijft in de vriezer.
Mijn tankbonnetjes op thermisch papier (buiten de vriezer ;-) zijn na een 1/2j al aan het verkleuren en na 1-2 jaar vaak al onleesbaar.
Andere kant: het eten zal binnen die termijn ook wel op moeten zijn....

Kun je vrij kiezen voor de labels? Of is het verdienmodel net als bij inkt dat je hun papier moet gebruiken?
Je bent niet gebonden aan labels van Dymo, kan gewoon andere labelrollen gebruiken.
Hoop ook dat ze goed blijven in de vriezer. Het papier en de afdruk is wel een stuk dikker dan bijvoorbeeld een tankbonnetje, dus ik verwacht dat dat geen problemen geeft.
Op zich is het vlees wel langer houdbaar, aangezien ik het eerst vacumeer, maar normaal gesproken is het inderdaad wel eerder op :Y) .