Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R2 Review

basz 10 februari 2010, laatste update op 10 februari 2010, 1.547 views

Fractal Design Define R2

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Afwerking
  • Doordacht

Minpunten

• Behoorlijke klep voorop (wel glans, dat dan weer wel)

Na lange tijd weer eens een pc gebouwd en mede door de review gekozen voor de define r2. Okee, dat is niet het hele verhaal... Ik zag de foto in de pricewatch, werd verliefd op het glimmende front, en toen ik in de review las dat de kast wel ok was, heb ik hem maar gekocht. Een beetje een impuls-aankoop dus, maar met geen moment spijtgevoelens o.i.d.

Ik heb eigenlijk maar één minpuntje aan deze kast te melden; Het luik aan de voorkant had met zo'n grootte mijns inziens wel zo gemaakt mogen worden dat het scharnierpunt van kant te wisselen is. In mijn opstelling moet ik over de klep heen m'n cdrom in z'n lade doen.

Maar verder is deze kast écht klasse. Een paar highlights;
- De rubber voetjes in de harddisk-cradles waren een verrassing en doen hun werk goed; de ssd's waren al stil, maar de trillingen van de wd black 1tb komen bijna niet door in de kast.
- Over de ventilatoren is tevens goed nagedacht. Alle snoertjes zijn lang genoeg om het te halen naar de 'tegenovergestelde' kant op het moederbord. Zo kon ik de fan die standaard achterin de kast gemonteerd zit netjes aansluiten op de header voor casefan1, welke op mijn p6t helemaal rechtsonderin zit.
Mijn verticale koeler van zalman (of is het nou horizontale? nouja, de fan dus aan de zijkant) geeft in combinatie met de casefan daarnaast een heerlijk directe airflow voor de koeling van de cpu.
- De mogelijkheid van deze kast om kabels achter het moederbord langs te laten lopen vind ik ook erg charmant. In mijn kast zie je zo goed als géén kabels over het moederbord lopen, op ééntje na; de frontpanel aansluiting voor de geluidskaart.
- De filters voorin de kast en onder de voeding (_/-\o_) zijn tot slot een mooie finishing touch. Blijft m'n nieuwe hardware tenminste wat langer mooi glimmen. :P

Al met al een heerlijke kast, een ware verademing als je goedkope kasten van 2 tientjes (nofi) gewend bent. Fijn ook om weer eens een stuk rauwe hardware tegen te komen waar zo duidelijk zo goed en uitgebreid over nagedacht is. Als je het geld ervoor (over) hebt, zeker een aanrader!

Heb jij ook een Fractal Design Define R2?

Nee stinken heb ik geen last van, er schijnt dan ook een soort van 2e revisie te zijn waarbij er veel minder/geen last van is.
Ik heb al verschillende keren gelezen dat de kast stinkt naar bitumen, is dit bij jou ook zo?

[Reactie gewijzigd door mdcobra op 10 februari 2010 19:13]

@ mdcobra, woensdag 10 februari 2010 16:51

Ik heb gehoord dat jij ook deze kast hebt aangeschaft, stinkt deze ook zo chemisch, of valt t wel mee? (2nd opinion) :P
Ja, van binnen. Maar zodra de kast dichtzit ruik je niks meer.
Door mdcobra, vrijdag 26 maart 2010 00:10

oke tx voor de info, ik neem deze kast ook in overweging
- puntje vind ik de usb ingangen op de bovenkant (zit de onderkant van mijn "bureau" in de weg als ik iets aansluit)
+ punt is dan wel weer dat ie lager is dan mijn huidige antec P180b
(edit: 440mm vs Hoogte 514mm )
overall maakt ie toch wel aanzienlijk kans dat tmijn volgende kast wordt... :)

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 26 maart 2010 00:17]

@ hierboven,

Inmiddels kast ook gekocht eens met alle punten , coole kast maar hij stinkt wel een uur in de wind naar dat bitumen.
Misschien moet je de kast dan ook gewoon dichtdoen en niet met je neus er bovenop zitten aansteller ;)
Niet om lullig te doen maar op bit-tech.net staat dat deze kast echt treurig slecht is qua airflow. Ik vond hem zelf ook heel mooi maar het was letterlijk de heetste kast die ze ooit gemeten hadden.
Ja met standaard fans op standaard locatie.
Je hebt nog is plek om 5 extra fans te plaatsen. ( De standaard fans zijn idd prut )
Mijn kast stonk niet ( maand geleden aangeschaft )
Wordt koel gehouden door H50 op i7 @ 4.3Ghz. icm R2E. ( GTX 280 super OC )
zijkant 140mm intake.
radiator push pull 2x 120mm.
voorkant intake 120mm.
bovenkant outtake 140mm.
Gaat net gemak

zie ook dit stukje aan het eind van de test:
'Addendum

Following the huge amount of interest shown in this case by the ladies and gents in the bit-tech forums, we've since re-tested this case with a couple of extra fans installed. The results were, predictably, very good - who would have thought that if you add extra cooling to case, it's able to cool better? Anyway, skip over to Harry's blog post to read more!'

[Reactie gewijzigd door Mr.Joker op 24 mei 2010 01:11]

Sorry maar ik heb deze kast en hij is perfect, ook de airflow is gewoon goed :Y)

CPU: 40 grade (Q6600) Fan: 1000 RPM
Systeem: 50 grade

Temp in mijn kamer -> 26 grade

En dat met 2 fans, terwijl mijn oude kast 5 had! en die was warmer 8)7

Dus sorry maar bit-tech.net is gewoon fout.
Als ik de foto zie lijkt het niet echt glimmend, maar is dat niet vreselijk voor vingerafdrukken enzo?

Verder zou het wel interessant zijn om wat foto's te plaatsen van het ding en hoe je eea hebt ingebouwd, dat zegt een heel stuk meer over de indeling en afwerking :)