Lynwo T8 1.54-inch MTK6261D Zwart (Zwart) Review

Helium-3 11 december 2017, 292 views Product gekocht

Lynwo T8 1.54-inch MTK6261D Zwart (Zwart)

Een erg goedkoop product waarmee leuk te experimenteren valt, maar de functionaliteit valt erg tegen. Hij heeft veel functies, maar al deze functies zijnerg beperkt en zijn zeker niet praktisch. Deze 'SmartWatch' bevat al deze functies zodat ermee geadverteerd kan worden - niet om (praktisch) gebruikt te kunnen worden.

Pluspunten

• Extreem goedkoop
  • Accuduur
  • SIM én MicroSD slot
  • Cameraatje

Minpunten

• functionaliteit valt erg tegen
  • kleine beeldhoek
  • slechte camera

Dit is mijn allereerste forumtopic / -review op Tweakers. Als ik een foutje heb gemaakt, totaal de plank missla of iets heb gedaan wat niet zou moeten, stuur me dan een berichtje of laat een reactie achter :)

Ik surfde een paar weken geleden rustig op mijn favoriete Chinese webshop, Banggood.
Banggood is een soort van Coolblue waar Alie-Express Bol.com zou zijn.
In tegenstelling tot Alie-Express bestaat Banggood niet uit vele kleine sellers, maar hebben ze eigen warehouses waar ze zelf ingekochte spullen uit verkopen.

LYNWO T8 1.54-inch 'SmartWatch'

Ik kwam langs een zogenaamd 'fantastische' smartwatch. Althans, dat is wat de advertentie me aan het vertellen was. 1.54 Inch scherm smartwatch, 2 MP camera, TF card slot, SIM card slot, Music, Bluetooth, 240x240 screen en nog meer. De prijs? 8 luttele euro's. (In de aanbieding toen, prijs is nu 11 euro.)

Ik was niet opzoek naar een smartwatch, omdat ik helemaal niet overtuigd ben van de voordelen over mijn smartphone, behalve dat je nog sneller je notificaties en te tijd kan checken. Maar voor die snelheid heb ik geen honderden euro's over voor een goeie smartwatch.

Maar deze bood zichzelf aan voor 8 euro. Als tweaker, electronica- en hardwarefan was ik best benieuwd wat China voor 8 euro allemaal in een stukje plastic weet te proppen. Dus ik bestelde deze 'Smart'-watch.
Prijs apparaatje: ¤8.47, Verzekering: ¤0.17, Verzendkosten: ¤2.70. Dan kom je op een totaal van ¤11.34.

Na 11 dagen kwam de witte bestelbus met een klein logootje van PostNL aanrijden en daar kwam de vriendelijke man mijn pakketje brengen.

Unbox time!

Dit is wat er geleverd wordt:

Een dik kartonnen doosje in het groen, met daarop een glimmende "LYNWO" sticker en de afbeelding van een klok.
In dit doosje zitten 3 dingen: De 'Smart'-Watch, een korte gebruiksaanwijzing (Engels en Chinees) en een kort USB-A naar micro usb kabeltje voor het opladen.

Dan hieronder, GIF-geanimeert, het erafhalen van het plasticje van het scherm. Dit is de reden dat we reviews kijken toch? ;)

Zou de smartwatch aangaan? Na een paar keer op de 2 aanwezige knoppen gedrukt te hebben, heb ik de juiste gevonden. Ik houd deze lang ingedrukt en ik hoor een opstart geluidje. Geweldig. Opstart geluidjes, het is best bijzonder dat dat nog gedurft word anno 2017 :+

Als de smartwatch eenmaal opgestart is betekend dat niet dat hij permanent het scherm aan heeft staan. Dat zou het kleine 280 mAh batterijtje niet vol kunnen houden. Om de smartwatch te activeren moet je kort op de knop drukken. Dit is dus een handeling die je elke keer dat je de tijd wil weten ook daadwerkelijk moet uitvoeren. De smartwatch gaat niet automatisch aan als je je arm omhoog beweegd.

Na een onhandige swipe over de nu zichtbare klok, komt het 'startscherm' tevoorschijn. Tenminste, als je op de goeie plek met de goeie snelheid swiped. De ene swipe veranderd namelijk het uiterlijk van de klok, en de andere swipe leid je naar het 'Startscherm'. Ik heb na tientallen keer swipen nog niet uitgevonden welke manier swipen voor welke actie bedoeld is. Een beetje gissen is het dus elke keer.

Maar, we zijn nu aangekomen op het 'Startscherm'. Hierop zijn twee 'app' icoontjes te zien (Contacten en Nummer intoetsen), een 'Menu' knop en een 'Settings' knop.

Als je op de 'Menu' knop drukt word je doorgeleid naar de 'App-drawer' - hier kan je doorheen swipen en alle 'Apps' zien.

Functionaliteiten:

De volgende apps zijn beschikbaar:
Dialer, Messaging, Call logs, Remote notifier, Remote capture, File manager, Image viewer, Settings, Calendar, Alarm, Calculator, Sound recorder, Bluetooth (settings), Audio player (Muziekspeler), Camera, Profiles (geluidsniveaus e.d.), Pedometer, Sleep monitor, Sedentary reminder, Quick Response, Anti lost, Browser, Facebook, Twitter, Whatsapp

Nou denk je misschien wauw, toen je dingen las als "Camera, remote capture, browser, facebook, whatsapp", maar deze apps hebben weinig tot geen functionaliteit. Neem bijvoorbeeld de "Sleep Monitor". Dit is een app die een timer start zodra je op start drukt, en als je op stop drukt verschijnt de text in beeld: "You sleep good". Hoe zit het met de camera? Die werkt, en er zijn daadwerkelijk foto's mee te schieten. In een resolutie van maximaal 320 bij 240 pixels. En zelfs dan lijkt het een upscale te zijn van een nóg kleinere resolutie.

Whatsapp, facebook, twitter en de browser? Die kon ik niet uitproberen, omdat de smartwatch geen WiFi modem heeft, gebruikt deze de dataverbinding van de simkaart die er in zit. Ik heb echter mijn simkaart niet in de smartwatch gedaan (mijn simkaart zit - uiteraard - in mijn telefoon) want ik heb toch geen mobiele data. Ik ben een prepaid cheapy.

Maar voorzover ik kan zien lijkt deze smartwatch capabel te zijn zich als een standalone telefoon voor te doen met een contactenlijst, SMS functie en belfunctie.

De smartwatch kan ook met bluetooth verbonden worden aan je Android smartphone. In de handleiding staat een QR code, en deze code verwijst naar een Google-Drive link van een APK bestand: BluetoothNotifier.APK. Erg goedkoop en onprofessioneel. Wat doet deze app, met een Android 2.3 uiterlijk? Notificaties naar je Smartwatch doorsturen. Als je op je telefoon een notificatie binnenkrijgt dan komt deze ook op je smart watch, min of meer. Eerder min dan meer, want het is enkel wat text op het scherm - en 80% van deze tekst is de Bluetooth naam van je telefoon, de datumstempel en de tijdstempel, en de naam van de app waarvan de notificatie stond. Van een notificatie van bijvoorbeeld whatsapp pasten er 5 letters van het daadwerkelijke bericht nog op het scherm. Ronduit waardeloos eigenlijk.

Ook kan de 'niet-zo-smart'-watch dienst doen als bluetooth speaker. En hij doet het ook. Geluidskwaliteit? Ongeveer hetzelfde als de luidspreker van een goeie ouwe nokia uit de vorige eeuw. Hij kan wel vrij hard. Hetzelfde oordeel als hierboven; Ronduit waardeloos. 8)7

Maar even netjes mijn colbert aangedaan voor deze review. :P

Dan komen we ook eigenlijk al aan bij de samenvatting!

Al met al lijken al deze functies er vooral in te zitten om benoemd te worden in de advertenties en om te zorgen dat dit apparaatje werkelijk verkoopt. De functies doen weliswaar wat ze zeggen, maar ze voldoen absoluut niet aan het kenmerk "waardevol en handig", want dat zijn ze niet.

Deze hele 'Smartwatch' lijkt dan ook te zijn gemaakt voor de snelle verkoop en winst - en niet voor het gebruik. De smartwatch is dan ook precies 8 euro waard. Hij laat de tijd namelijk zien, zoals je van een horloge mag verwachten.

Het was een leuk avontuur om eens te proberen wat ik met dit apparaatje kan, maar waarschijnlijk blijft hij ergens op mijn bureau rondzweven totdat ik hem in zijn doos besluit te doen waarna hij in een kist ergens ver achterin de opslag gaat verstoffen.

Geinterreseerd in deze smartwatch, zelf experimenteren of zien hoe ermee geadverteerd word?

Hier is de link naar de webshop pagina:

PS, vertel me wat je vind van mijn review in deze stijl, dit is mijn eerste review en ik ben erg benieuwd naar jullie feedback.
En een fijne dag verder!

Heb jij ook een Lynwo T8 1.54-inch MTK6261D Zwart (Zwart)?

Leuk om te lezen en voor die prijs best een grappige gadget :-)
Bedankt voor je reactie :)
Leuk om ook een review te zien voor goedkopere (slechte) gadgets :)