AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie) Review

Hooglander1Testpanel 17 december 2017, laatste update op 17 december 2017, 843 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)

Dé meest uitgebreide modemrouter die je in huis kan halen. Hij presteert uitstekend en in dit nieuwste model zijn wat pijnpunten van de vorige serie weggepoetst, maar niet in perfectie: het design blijft echter niet geweldig en de UI is en blijft vrij complex.

Pluspunten

• Uitgebreide featureset
  • Responsive UI
  • WAN-poort
  • Telefonie / DECT
  • Design update

Minpunten

• Menustructuur complex en verwarrend
  • Design; je zet hem liever niet in het zicht
  • Beveiligingsimpact bij het openzetten voor apps ontransparant

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

AVM levert met de Fritzbox een echte alleskunner: DSL-modem, router, hub voor smart devices of DECT-basisstation, de fritzbox draait er zijn hand niet voor om. In Nederland wat onbekender, je kent ze misschien als je XS4All als provider hebt, maar in Duitsland is AVM een grote naam.

Mijn ervaring met Fritzboxen is begonnen twee jaar geleden, toen ik glasvezel aanvroeg via XS4All. Dat was met het vorige model, de 7490. Destijds was ik niet zo gecharmeerd van de looks van het apparaat, maar wel van de features.

Ik zal hem gebruiken op mijn Ziggo kabelnetwerk en daarbij vooral kijken hoe hij inzetbaar is buiten DSL netwerken om.

Unboxing, design & aansluitingen

De 7590 wordt geleverd in een simpele doos, waar alles strak in past. Laten we het maar Duits functioneel noemen ;) Verwacht geen spannende unboxing-ervaring. Positief is de hoeveelheid kabels die bijgeleverd worden.

Waar je de vorige series fritzboxen het liefst zo snel mogelijk in je meterkast stopte om te voorkomen dat je vrouw hem "per ongeluk" weggooide bij het vuil omdat het ding toch écht niet zichtbaar mocht zijn, valt dat bij de 7590 mee. Het nieuwe ontwerp is een stuk moderner, maar toch nog erg herkenbaar als een FritzBox.

Een ander groot pluspunt van de 7590 ten opzichte van de 7490 is de toevoeging van de WAN-poort. Gebruik je de Fritzbox als router voor je kabelnetwerk, ben je niet meer genoodzaakt een LAN-poort op te offeren om daarvoor dienst te doen. We hebben eerder al de gele LAN-kabel genoemd, ik vermoed dat het overeen moet komen met het geel in de LAN-poorten, een bijzondere keuze voor het gemiddelde thuisnetwerk.

Specificaties

De highlights van de specificaties zijn in mijn ogen:
• DSL Modem met vdsl supervectoring
• 4 x 4 WiFi AC + N met Multi-User MIMO & band-steering
• Ondersteuning voor 4G tethering via USB
• Volledige DECT-telefooncentrale voor VOIP & analoog
• IPv6 support

Hier de lijst met specificaties van AVM:
Klik hier om door te springen naar het volgende onderwerp

FritzOS

Het is al even geleden dat ik met een Fritzbox werkte en waar de buitenkant van het apparaat er gelukkig behoorlijk vernieuwd uit ziet, is de user interface nog grotendeels gelijk gebleven met de interface waar ik zelf vertrouwd mee ben.
Ondanks dat is het overzetten van mijn thuisnetwerk nog enigszins lastig. Ik moet goed kijken waar alle features zitten en het helpt niet dat het menu 3 lagen heeft. Hoofdmenu's en submenu's aan de linkerkant en dan nog eens tabs aan de bovenkant voor vrijwel elk submenu, je bent behoorlijk aan het zoeken. En waar het voor AVM misschien heel logisch is om Internet / Home Network en Wireless te scheiden, is dat het in mijn optiek toch niet zo. Port Forwarding vind ik iets wat zich afspeelt in mijn interne netwerk bijvoorbeeld, je vind het terug onder Internet. Na een tijdje word je er handiger in en weet je wat je waar moet zoeken, maar het zou goed zijn als ook hun "FritzOS" zoals ze de software noemen ook een keer een make-over geven en het vanuit een UI-design oogpunt zouden opbouwen.

Wifi

Nu had ik eenmaal mijn netwerk opnieuw opgezet en op dat moment merkte ik wel een verschil met mijn huidige router, de Linksys E4200 v1. Waar die router prima stabiel functioneerde en ik er jarenlang plezier aan heb beleefd, was het toch wel een verschil met deze Fritzbox. Ten eerste, mijn wifi-snelheden waren vele malen hoger. Nu ben ik niet iemand die thuis heel erg afhankelijk is van Wifi, maar wat testjes met de speedtest app lieten wel grote verschillen zien.

Voordat ik je de details geef, mijn huis is niet een hele lastige voor wifi. Het is niet groot en de binnenmuren zijn flinterdun. Ik heb wat standaard testen uitgevoerd met de Speedtest app op mijn Nexus 6.

Ik haal dichtbij de router een kleine 400 mbit/s op 5Ghz en in de hoeken van mijn huis een stabiele 200 mbit/s. De meest vervelende situatie die ik kon testen was op het balkon gaan staan, met de met zonwerend glas gevulde deuren gesloten en de telefoon aan de andere kant van mijn lichaam te houden. Een situatie die wel eens voorkomt als ik foto's maak van mijn balkon en daar viel gegarandeerd de wifi verbinding weg en zeker op het 5Ghz netwerk. Bij de Fritzbox gebeurt dit niet.

Voor 2,4 Ghz speelt zich een vergelijkbare situatie af. De snelheden zijn uiteraard lager, bij de router een 90 mbit/s en in de hoeken van mijn appartement begeeft zich dit richting de 60 mbit. De degradatie met de afstand is dus minder, maar dat is inherent aan de lagere frequentie.

Routing

Zoals aangegeven, ik gebruik deze router op mijn Ziggo aansluiting. Ziggo belooft mij een 400/40 mbit aansluiting sinds een paar maanden, in de praktijk bleef ik regelmatig hangen iets boven de 30 Megabyte per seconde. Ik had de vinger er nog niet echt op kunnen leggen waar dit nu zat en het verschil was mij ook te klein om er echt wakker van te liggen.

Nu had ik mijn netwerk omgezet en ik merkte direct verschil bij een download van usenet en bij speedtest. De snelheid ging sneller naar de 400 mbit/s en bleef stabiel op hoge snelheid. Blijkbaar had ik toch de grenzen van mijn vorige router bereikt en heeft de Fritzbox geen moeite met deze hogere snelheden.

Stabiliteit

Ik kan hier kort over zijn. Op dit moment is de Fritzbox twee weken aanwezig in mijn netwerk. In die tijd zijn er geen nadelige gevolgen geweest voor mijn thuisnetwerk. Alles draait zonder problemen, dips of bugs. Mocht dit veranderen in de toekomst kom ik hier op terug, maar tot die tijd ben ik erg tevreden.

Telefooncentrale

Een van de leukste features vind ik zelf de telefooncentrale. Voor sommige mensen compleet niet relevant, zelf ben ik nog wel een van de mensen die een vaste telefoon in huis hebben. Vooral omdat ik familie in het buitenland heb en in verband met bereikbaarheid voor werk een vaste lijn voor ons erg belangrijk is.

Met de Fritzbox kan je een vaste analoge lijn combineren met VOIP zonder hiervoor extra apparatuur voor in huis te halen. Dat is een voordeel als je bereikbaar wil zijn via je normale verbinding van je provider, maar je goedkoper uit wil zijn als je bijvoorbeeld naar het buitenland wil bellen, of als je meer belt dan je bundel van je mobiele telefoon toe laat. Waar je provider hoge bedragen vraagt per minuut, is er online een enorme hoeveelheid aan voip-providers aanwezig waar je een fractie van die kosten betaald. Door middel van de opties in de router word je in staat gesteld om dit volledig te tunen en de goedkoopste provider te gebruiken voor elk telefoontje dat je wil plegen, zonder afbreuk te doen aan de inkomende bereikbaarheid op je analoge lijn en het nummer wat je misschien al jaren gebruikt.

Het is even uitzoeken hoe alle opties werken, dat is helaas met alle telefooncentrale zo, maar als je het eenmaal goed hebt staan heb je er veel profijt van en de geluidskwaliteit is over het algemeen goed (dit is ook afhankelijk van de voip provider die je gebruikt).

Het andere voordeel is dat je je DECT handsets direct kan registreren aan de router en niet hoeft te laten lopen via een analoge lijn, dit zorgt voor net iets betere geluidskwaliteit en betere controle over de handsets die er zijn met telefoonboeken mocht je die willen gebruiken. Ook een antwoordmachine ontbreekt niet met uitgebreide timers en opties:

Nog één laatste puntje als toevoeging voor de telefooncentrale. Je hebt geen DECT-toestel nodig om alsnog gebruik te maken van de telefooncentrale. Met de app "FRITZ!App Fon" kun je als je thuis bent verbinding maken met je router en telefoontjes plegen met je mobiele telefoon via de router. Een simpele, maar toch nuttige toevoeging.

Overige features

Een aantal features die deze modemrouter ook heeft, maar die ik nog niet genoemd had en niet uitgebreid heb getest.
Wifi Mesh functionaliteit
De 7590 is klaar voor mesh-functionaliteit via een Beta firmware. Helaas heb ik geen andere Fritz-software waar ik dit mee heb kunnen testen.
FritzNas
De mogelijkheid om via een USB opslagapparaat bestanden beschikbaar te maken voor je thuisnetwerk (en eventueel extern benaderbaar te maken). Een standaard functionaliteit op menig router, leuk voor kleine dingen, maar gaat nooit in de buurt komen van de functionaliteit van mijn Synology NAS.

Fritz!Apps

AVM heeft een selectie aan apps uitgegeven voor gebruik met je FritzBox. Je vind het overzicht hier:
Een paar dingen die mij opvallen. De Wifi-app is nuttig als je je in een drukbezette wifi-omgeving bevind. De FRITZ!App Cam leek mij op het eerste oog een beetje een aparte app, maar het is misschien wel een potentiele vervanger voor een babyfoon.

Eerder had ik ook al even de FON app genoemd in het stuk over de telefooncentrale. Een punt wat ik niet snap van AVM is dat ze de apps of alleen verbonden hebben als je binnen je huisnetwerk zit, of via een externe service. Ik zou zelf liever de verbinding zelf openzetten op mijn router in plaats van dit via een externe service verbonden hebben. De FON-app kan zelfs helemaal niet extern verbonden worden, terwijl dat juist een handige feature kan zijn als je bijvoorbeeld zelf in het buitenland zit en alleen over een wifi verbinding beschikt.

Als je bijvoorbeeld de MyFritz! app wil gebruiken, een app waarmee je eenvoudig je FritzBox kan beheren, moet je iets openzetten waarvan ik niet weet wat het nu echt preies inhoud. Persoonlijk vind ik dit niet prettig, aangezien de beveiliging van mijn netwerk opeens een opening heeft via een externe dienst

Het zou AVM sieren als ze hier nog eens goed over nadenken en je de mogelijkheid geven om dezelfde functionaliteit te geven, maar dan wel volledig in transparantie. Klein minpuntje hier.

De Fritzbox 7590 is een router die tjokvol zit met nuttige features voor je thuisnetwerk en ook zeker een goede keus als je een kabelnetwerk hebt. De wifi functioneert boven mijn verwachting, de routing performance is uitstekend en daarbij laat de router geen steken vallen op het gebied van stabiliteit.

Ik ben overtuigd van de Fritzbox als router. Hij zal niet zijn kop uitsteken op één bepaald vlak, maar als normale gebruiker is dat eigenlijk geen probleem, de performance overall is gewoon meer dan prima en het assortiment aan hardware die AVM verder bied is meer dan afdoende om problemen die zich misschien afspelen in een groter huis (of zelfs kantoor) afdoende op te lossen.

Niet alleen als DSL modem is deze hardware geschikt, maar ook zeker op je kabelnetwerk. Ik blijf de router in ieder geval met veel plezier gebruiken en ik denk niet dat ik snel tegen de grenzen van deze router aan zal lopen.

Dan de score, ik twijfel tussen 4 en 5 sterren. De interface mag echt nog wel wat liefde gebruiken en de prijs is fors, maar dat is voor mij niet genoeg om een volle ster aftrek te geven voor deze router. De featureset die je krijgt voor die prijs en de stabiliteit van de hardware wegen voor mij toch echt zwaarder. Vandaar dat ik uit kom op 5 sterren voor de Fritzbox 7590, bij mij thuis is het sowieso een blijvertje.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)?

Zeer gave review _/-\o_ +3
Thanks! Ik doe mijn best. Laat het weten als er dingen ontbreken of beter toegelicht kan worden :)
Prettige review - als ik het goed begrijp heb je deze router direct op je inkomende Ziggo verbinding aangesloten en niet als bridge gebruikt achter een standaard geleverd Ziggo modem?
Nee, dat klopt niet. Ik heb in mijn meterkast nog steeds een Ziggo modemrouter staan (de connect box), die staat op bridge modus en deze FritzBox is aangesloten met ethernet kabel.

Deze kan je kabelmodem dus niet vervangen, maar is wel een prima router achter een bridged modem :)
Oké, duidelijk - dank voor de toelichting ;)
Als je ergens in de wereld vanaf internet een verbinding maakt met de VPN server die in de FritzBox zit ingebouwd, zit je binnen je thuisnetwerk, en kun je onder andere altijd gewoon de Fritz Fon app gebruiken om te telefoneren over je thuislijn.
Ook de MyFritzApp maakt gebruik van zo een VPN verbinding, dus kun je gewoon activeren.

Loek
Dat ontdekte ik later ook, maar ik vind het nog steeds niet helemaal helder, want er is ook een DNS entry naar je thuisnetwerk. Ik heb via het testpanel hierover een vraag gestuurd aan AVM. Hopelijk komen ze met een goed en volwaardig antwoord terug :)
Goede review!
Blijf een hondslelijk ding tho.
kan je nu in de software ook per (intern) IP aangeven dat ie over bijvoorbeeld NordVPN naar buiten moet?

bijvoorbeeld altijd je smart-TV vanwege netflix voorkeur?
of je Synology?
Nee, dat vind ik zelf niet. Je kan wel je fritzbox aan nordvpn hangen, maar volgens mij is dat voor je gehele netwerk vervolgens.

Ik kan het zelf niet testen helaas, maar ik zou er niet teveel hoop op hebben. Misschien dat er wat opties zijn waarmee je dit toch kan doen, maar ik vraag het me af.