Specificaties 8GB GDDR5X • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Inno3D GeForce GTX 1080 8GB iChill Black Review

basb 7 december 2017, laatste update op 16 december 2017, 116 views

Inno3D GeForce GTX 1080 8GB iChill Black (Product gekocht)

Deze kaart gekocht ter vervanging van een saphire 390x welke tevens dienst deed als verwarming. Ik wilde minimaal 80% sneller, stilte en zuinigere kaart hebben.

Pluspunten

• relatief stil
  • goede performance
  • erg zuinig voor midrange-highend kaart

Minpunten

• Niet de juiste schroeven erbij
  • Ventilator kan moeilijk vervangen worden

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Kaart met twee gezichten

De kaart zelf is prima, veel stiller dan een niet watergekoelde kaart, vooral onder load is me systeem 30db a 35db minder lawaaiig en blijft de GPU met furmark en overklok op rond 60 graden. Dit is ver onder maximale temperatuur wat de GPU aan kan.

Voordat kaart binnen was, had ik het idee om de standaard fan op het radiatortje direct te vervangen door een Noctua fan, echter daarvoor moet je de kaart uit elkaar halen. Aansluiting voor de ventilator zit onder koelrib van de kaart. Ik had geen zin
om toch redelijk dure kaart meteen de garantie kwijt te raken. Ik vind dat de fan-header op wat beter bereikbare plek had mogen zitten. Dat is ook handig mocht de originele fan kapot gaan.

Montage is simpel met een closed loop die kant en klaar uit de doos komt. Wat niet uit de doos komt zijn de juiste schroeven. Voor ventilator op de radiatortje te zetten en geheel aan kast te schroeven heb ik uit voorraad schroeven moeten halen. Bij mij zaten in de doos alleen korte dikke schroeven die nergens in pasten. Punt om rekening mee te houden dat bij monteren mogelijk ritje richting winkel nodig is voor schroefjes. Installatie in mij pc kostte wel tijd, de koeling van de CPU zat in de weg, die moest ik eerst 0,8cm verplaatsen en dat zijn best wel veel schroefjes }> Simpel maar geduldig klusje.

Eerste gebruik, Bij eerste boot had windows het moeilijk, na 10 minuten wachten en wat automatische reboots had ik beeld. Nvidia driver installeren, "geforce experience" direct weer deinstalleren en draaien maar.

Met MSI afterburner heb ik wel fan profiel iets aangepast naar me eigen smaak en kaart licht overgeklokt. Kaart draat in games altijd rond 2114Mhz en memory heeft een kleine bump naar 10656Mhz. Hoe ver een ander exemplaar gaat, is uiteraard puur geluk hebben. Deze kaart loopt rond 2124Mhz tegen ze limiet aan en begint dan instabiel te worden. Wellicht met voltage-aanpassingen kan ik er meer uit halen. Aangezien gpu vrij hard snel consistent vast loopt op waardes boven 2124Mhz, denk ik niet dat er heel veel meer in zit. Geheugen moet ik nog de limiet opzoeken, daar ben ik nog niet mee over de limiet mee gegaan.

Performance: ongeveer 100% beter dan een amd 390x, en in de buurt van een 1080ti foundation edition.
Stroom verbruik: tools geven alleen percentage aan, volgens gpu-shark in furmark op 90% van TDP, wat slechts 160 watt zou zijn terwijl de turbo-snelheid al niet meer gehaald wordt met 110%powercap. De waarde die GPU-shark geeft, zou wel is te laag kunnen zijn. Bij normaal gebruik loopt de kaart nooit tegen de 110% powercap aan met de overklok, dit gebeurd alleen in furmark.

Geluid van de fans, onder maximale load is de kaart niet helemaal stil, geluidsniveau blijft wel relatief laag. Ook na 20 minuten furmark.

Effect waterkoeling GPU op systeem
Systembord is nu 3 graden koeler en gelijk aan omgevings-temperatuur, de behoorlijk overvolted en overklokte CPU blijft 5 graden koeler in furmark. De warmte van de videokaart direct uit de kast afvoeren, is echt een aanrader. Alle andere componenten hebben daar baat bij.

Heb jij ook een Inno3D GeForce GTX 1080 8GB iChill Black?