Specificaties 1.400 toeren wasmachine met 8kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

AEG L7FE84EW Review

white modder 8 december 2017, laatste update op 4 januari 2018, 524 views

AEG L7FE84EW (Product gekocht)

prima product, beetje duur, maar lees vooral de uitgebreide review. Ding doet zijn ding voortreffelijk, bediening is niet te moeilijk. Maakt niet veel lawaai.

Pluspunten

• stil
  • duidelijke bediening
  • grote deur
  • voelt degelijk aan

Minpunten

• naad in de trommel

Droogresultaat Score: 3
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 5
Introductie
Dag medetweakers,

Gezien het feit dat wij ook kleren moeten aandoen, en dit soort zaakjes nog niet door robots worden gedaan. En vooral door het feit dat mijn huisgenote haar wasmachine meeneemt (als je dit leest, b*tch :+ ) was ik toe aan een nieuw wasdinggedoe.

In een ver verleden al een wasmachine gehad, dat was er eentje van AEG en die doet blijkbaar nog altijd gezwind haar/zijn taak ( bij mijn ex, als je dit leest, b*tch).

Dus qua merk was ik er enigszins uit, voor de rest heb ik gewoon eentje gekozen uit de "middenklasse" en de marketinguitleg van de stoomfunctie was ook wel leuk (dat ik daarvoor gevallen ben...). En voorlopig met een bon voor Paris ici xl van zowaar 50 euro, voor als de was toch niet zo fris is als gedacht.
Levering en plaatsing
Ik heb dit machientje besteld bij Cooblue. Donderdag is men dit komen leveren. Twee aardige en spontane kerels. Waren maar al te blij toen ik zei dat ze het gewoon mochten afzetten en het verpakkingsmateriaal meenemen. Ik zou het zelf wel "eventjes" aansluiten. Ze konden toch niet nalaten van nog wat info mee te geven. Eerst een machinewasje opzetten (om eventuele residue van het fabricageproces nog te verwijderen) en nog wat algemene tips ivm met wassen en een kaartje van cooblue.

Dus, het zelf plaatsen. Eerst rustig alles bekeken wat erbij zat, en dat was toch een domper op de feestvreugde. Geen T-shirt of sticker voor op de auto of laptop. Daar kan toch nog wat verbeterd worden heb ik zo het gevoel. Het eerste wat ik heb gedaan is de transportbouten verwijderen (nogal cruciaal volgens de handleiding). Daarna volgt het waterpas zetten van het toestel. Een vrij irritant zaakje als je iets of wat perfectionistisch bent met een oneven tegelvloer. Na dat alles is het gewoon nog eventjes een slang hier en daar aansluiten, en het ding wat stroom geven.

Dan is het zaak van het toestel op te zetten. Ik kreeg het toestel niet direct opgezet. Volgens de handleiding gewoon normaal want je moet meerder keren duwen op de aan-uit toetsen. Is blijkbaar zoals een kickstart en een brommertje. Helemaal normaal durf ik het toch niet noemen. De bediening wijst zijn eigen uit, dus heb dan het machinewasje opgezet zoals aanbevolen.
eerste indrukken
Daarna heb ik mijn eerste was opgezet, en toen ik de trommel wou vullen viel me iets op. Ik heb specifiek een model gekozen met softcare trommel. En dan zie je daar een naad waar een haai jaloers op zou zijn. De Miele van twintig jaar oud heeft niet eens een naad in de trommel, en mijn oude aeg had er ook wel eentje, maar veel netter afgewerkt. Ik denk dat hier toch duidelijk iemand wat heeft misgeschoten (voor mij part plaatsen ze die plastieke schoep erover.) https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Enhue3puoQPkfe.jpeg
Het eerste wasje
Daarna verder gedaan met het vullen van het machientje, en wat wasmiddel toegevoegd en op het zwaarste programma gezet (katoen, 1400 toeren en graden voor zij die het willen weten). Dit heb ik expres gedaan want ik had een geluidsmeter in de aanslag.

Ik heb het toestel zijn ding laten doen, terwijl ik half verdoofd aan het kijken was naar de bewegingen van de trommel. (f*ck weed, this is the real stuff).

Voor zij die wisselen tussen waspoeder en vloeibaar wasmiddel, dan zit je altijd te priegelen met een klepje in het wasbakje.

De was is fris en "vrij" droog uit het trommel gekomen. Het zou nog droger gekund hebben, maar dan had ik vanzelfsprekend moeten kiezen voor het model met 1600 tpm (en binnentrommelverlichting). Dus dat wist ik op voorhand. Ook alle wassen die ik tot nu toe heb gedaan zijn er vrij goed uitgekomen. Voor de volledigheid dit zijn alle programma's: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EnhRC16EUw9xb9.png
de stoomfunctie
Ik heb hier specifiek een hoofdstukje bijgezet en ook vrij uitgebreid getest met twee testen met hemden. Eentje met een was + stoom en eentje waarbij ik droge hemden in het machine heb gestoken en dan een stoomwasje heb gedaan.en dan 1 gewone was met hemden. (vuile was heb ik blijkbaar genoeg....)

Ik kan niet zeggen dat het een gigantisch verschil is. Het strijken ging wel opmerkelijk vlotter na net stoomwasje. Maar het verschil met een gewone was en het wasje + stoom (plus het drogen in de wind achteraf) is verwaarloosbaar. Ik zou het niet als onderscheidend aanduiden, leuk dat het erbij zit maar dat is het dan ook.
geluidsproductie
Ik heb tijdens de eerste was het geluid gemeten om de vijf minuten en daar wat gemiddelden van berekend. Ik was eigenlijk aangenaam verrast want het was zowaar lager dan de fabrikant heeft opgeven (hoewel dat waarschijnlijk komt door mijn meter en de manier waarop dat gemeten word, maar desondanks). Ongetwijfeld wordt ie binnenkort iets luidruchtiger maar dat is dan ook normaal veronderstel ik (slijtage)

Alleszins, AEG geeft als maximaal geluidsniveau bv 77 dB aan.
Ik heb tijdens het gewoon wassen 45 als gemiddeld en 62 als max. Bij het centrifugeren op 1400 tpm kom ik op 67 dB gemiddeld en 75 dB max. Dit is gemeten van de voor en achterkant btw. Misschien moeten ze bij het AEG-test panel ook iemand aannemen die wel perfectionistisch zijn wasmachine waterpas zet.
stroomverbruik
Ik heb spijtig genoeg geen stroommeter meer, dus ik moet hier een beetje afgaan op wat de fabrikant ons verteld.

wat nog
Dit zijn nog wat zaken die op dit machientje zitten:
ProSense (weegt hoeveel kledij er in de trommel zit en past daaraan de programma's aan om minder te verbruiken)
10 jaar garantie op de motor (na registratie, hieronder meer)
Eco time save functie.
Softplus (zorgt ervoor dat je wasverzachter meer eventredig wordt verspreid waardoor die beter zijn werk kan doen)
Woolmark.
Invertermotor.
Registratie
Bij levering hangt er op het machientje een sticker waarop staat dat voor aanspraak te maken hierop je naar een nummer moet bellen om dit te activeren. Ik heb dit gedaan tijdens de machinewas (want wat heb je anders beters te doen). Je komt dan uit bij Domestic and General Ltd. De beste heer probeert vooral je een extra verzekering te verkopen (9 euro per maand gedurende een jaar voor een "volledige" garantie tot 2020). Moest de persoon niet duidelijk verveelt zijn had het misschien nog een leuk gesprek kunnen zijn. Maar ik hou helemaal geen positief gevoel over aan dit gesprek. Ik voelde mij een overbodige beller. Dus zelf al had ik die verzekering willen nemen, dan zou hij dat op die manier wel uit mijn hoofd gepraat hebben. Los daarvan hoef je niet perse te bellen, als je je registreert op de site heb je die tien jaar garantie volgens mij ook.
Ben ik blij met dit stukje waswonder. Ja, het is stil, de was is proper. Het voelt en ziet er degelijk uit en als hij het evengoed doet als zijn evenknie bij mijn ex dan zit ik voor een paar jaar gebeiteld. Het heeft wel een paar minpuntjes (de naad in de trommel als uitschieter). Maar al bij al ben ik er content mee. Ik denk wel dat ik dit machientje zou aanraden aan vrienden. Ik zou eventueel ook de prijs als minpunt kunnen zetten, maar ik denk dat dat heel subjectief is dus ik ga het niet meenemen in mijn beoordeling. (heb het als voldoende gezet).

Nog een kleine tip, die de meeste onder jullie wel kennen. Maar gebruik een waszak voor de sokjes. Vermijd je onderstaande :p.

edit: spelfoutjes

Heb jij ook een AEG L7FE84EW?

Zeer vermakelijk geschreven. Zie mijn productreview voor meer over het stomen. Wta betreft de 10 jaar garantie: dat heeft alleen betrekking op de inverter motor, niet op de gehele machine. Heb je de Ici Paris XL bon aangevraagd? Zo ja, hoe ging dat?
Bedankt :-)
Klopt als een bus, is inderdaad enkel op de motor.

Ik heb die bon inderdaad aangevraagd (wat je hebt, heb je). Op de site van AEG staat/stond er een vermelding van de actie (is ook op sommige andere toestellen van AEG). Ik heb dit verder gevolgt en dan is het een kwestie van serienummer en wat gegevens in te vullen. Ik heb na anderhalve week een mailtje gehad met de bon. Die is gelukkig een jaar geldig zodat ik nog rustig op mijn gemak eens kan gaan snuffelen. Het is ook daar dat ik heb gemerkt dat je niet perse moet bellen voor aanspraak te maken op de 10 jaar garantie voor de motor.

Diezelfde registratie dat ik voor de bon heb gedaan, is volgens mij ook geldig voor de tien jaar garantie. Of zo heb ik het toch onthouden. Aangezien de man aan de andere kant van de lijn toch geen enkele meerwaarde had.... ;-)

Direct eens een kijkje nemen naar je review.
Ik heb van AEG begrepen dat de garantie en de Ici bon twee verschillende wegen zijn. In de praktijk is dat ook helaas zo.

De afleverbon van BCC accepteert aeg@racktime.eu niet als bon/factuur terwijl daar het product en de prijs op staan. Ik moest op advies van BCC een account aanmaken en daar de factuur downloaden. De laatste twee aankopen staan inderdaad vermeld, maar een factuur, ho maar. Vandaag alsnog per e-mail ontvangen en doorgestuurd. Maar weer afwachten.

Erg omslachtig bij AEG om iets te kunnen claimen. Er is mijnapparaten.nl (5 jaar volledige garantie bij gelijktijdige aankoop van minimaal 4 AEG of Zanussi apparaten, bij Electrolux 3), aeg.nl (inverter garantie) en racktime,eu. Allemaal los met een eigen login.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 3 januari 2018 20:43]

Wel, het kan natuurlijk altijd zijn dat er een verschil is tussen NL en BE. Maar ik heb het even nagegaan en de online registratie op aeg.be is ook afdoende voor de 10 jaar garantie op de motor.
quote: aeg
10 jaar garantie inverter motor
AEG biedt gratis 10 jaar motorgarantie op alle toestellen met een inverter motor. U kunt de 10 jaar motorgarantie activeren via onze productregistratie.

Voor meer informatie over de inverter motor kunt u hier terecht.
Je kan deze tekst hier vinden. Staat rechts onderaan.
quote: AEG
Activeer voor 10 jaar garantie
De 10 jaar motorgarantie (als aanvulling op de standaard fabrieksgarantie van twee jaar) moet u activeren. U kunt dit doen via onze productregistratie. U kunt ook gratis bellen op het nummer 0800/78 945*
* Bel onze hotline in samenwerking met onze partner Domestic and General Ltd.
Nu laten we wel zijn, als er al iets misgaat met het toestel, zal het waarschijnlijk iets anders als de motor zijn :-)

Verder heb ik ondertussen trouwens ook een bon gekregen voor een onderhoudskit (mits invullen van een review op aeg.be). Hier zit bij: twee ontkalkers, setje wasnetjes, en een machinecleaner.

[Reactie gewijzigd door white modder op 4 januari 2018 08:01]

Ook al schaf ik naar alle waarschijnlijk binnen nu en enkele jaren geen wasmachine aan (ik woon nog lekker thuis :)) heb ik mij toch prima vermaakt met deze review! Meer please! _/-\o_