AVM FRITZ!Box 5490 - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 5490 Review

biomus 6 december 2017, 941 views Product geleend

AVM FRITZ!Box 5490

Alleen geschikt voor LAN

Pluspunten

• LAN/WAN OK

Minpunten

• WiFi gevoelig voor Interferentie
  • gevoelig op sterke 2,4GHz signalen
  • Slechte adaptor (PSU)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 1
Wat een rampen bak. Heb er inmiddels 3 van gehad via Tweak. Het gaat hier dan over WiFi (2,4GHz). Aangezien men heeft gekozen voor de rotzooi van Atheros (tegenwoordig Qualcomm), vraag je om problemen! WiFi is zeer gevoelig voor interferentie. Heb je een ChromeCast, zet dan de "Guest Mode" maar uit. Hiervan gaat de Fritz!Box helemaal over zijn nek. Verder moet je de geschakelde voeding er tussen uit halen en vervangen door een Solid State versie. Zoek tevens een rustig kanaal op. Dan heb je kans dat ie een beetje gaat werken! Gebruik je Ubuntu en heb je RealTek, Google dan op andere drivers voor je WiFi Card,

Support van AVM (Fritz!Box) en Tweak hoef je niet te verwachten. Daar heeft men niet de benodigde kennis (meer)! Heb dit kunnen oplossen samen met een paar AMATEURS, die wat mij betreft de professionals zijn. Gebruik de 5490 alleen nog als Fiber Modem en laat de Asus AC5300 de WiFi maar doen. Gaat veel beter!!!!

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 5490?

Deel je ervaring niet. Ik heb inderdaad betere WIFI bereiken gezien bij routers dan bij deze box van Tweak, maar de featureset en setup gemak van deze Fritzbox alsmede overzichtelijke GUI is wat mij betreft toch wel een plus.

Wat bedoel je dat de kennis niet (meer) aanwezig is bij Tweak en Fritz?

Groet,

Jaap
Deel deze ervaring ook zeker niet. Glasverbinding met een Fritz 5490 er achter, en geen problemen met wifi. Ook de chromecast (2 stuks) werken gewoon.

gr Jelte
Bij mij viel de wifi steeds weg nadat ik de fritzbox vaste kanalen heb gegeven en de vinkjes onder advanced heb uitgezet lijkt het nu goed te gaan. Is dat ook jullie ervaring?
Ik kan me ook niet vinden in je review over deze modem en over de service en knowhow van AVM. Deze modem heb ik geļnstalleerd en ingesteld bij zowel mijn ouders, als vrienden van mij. In beide huishoudens draait de modem als een zonnetje (overigens ook prima WIFI-bereik).

Sterker nog: op basis van die ervaringen heb ik er zelf ook een aangeschaft in de veronderstelling dat we glasvezel kregen. Helaas, helaas: toch geen fiber thuis gekregen.

Misschien dat het probleem bij je provider ligt? In dat geval zou de kritiek op hen niet uit moeten werken op het oordeel over deze Fritz!Box.
Ook hier een fritsbox 5490 en ook problemen met wifi.
Signaal ver onder het gemiddelde.
Waardes tussen 0 t/m 220 Gb
Lijkt me niet de bedoeling.
Met oude fritzbox nooit problemen mee gehad.
Lan verbinding doet wel zijn ding zoals bedoeld.
Kun je mij het verschil uitleggen tussen een geschakelde voeding en een solid state versie?