Tweakers zegt: 8,5

Apple Airpods (Wit) - Reviews

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

Kwartjuh 6 december 2017, 216 views Product gekocht

Apple Airpods (Wit)

Een mooie technologische en gebruiksvriendelijke vooruitgang maar matige geluidskwaliteit en niet altijd even goed werkende functies maken de Apple AirPods een 'mixed bag'.

Pluspunten

• Geen draden! Heerlijk
  • Acceptable geluidskwaliteit
  • Snel opladen en prima batterijduur
  • Cradle is geniaal

Minpunten

• W1 chip werkt half
  • Verbinding mag stabieler
  • Prijs is echt erg hoog
  • Geluidskwaliteit matig voor de prijs
  • Lelijke witte kleur (zijn net wattenstaafjes)

Ik heb de Apple AirPods nu een aantal maanden in mijn bezit.
Ze worden gebruikt in combinatie met een iPhone 6S en een iPad Pro.
De AirPods worden geleverd in een klein doosje. Hierin zitten de AirPods in hun cradle en een Lightning oplaadkabel. De cradle word opgeladen via de kabel (of via wireless charging als je de nieuwste generatie koopt) en de AirPods zelf worden opgeladen in de cradle zelf. De cradle heeft een accu zodat je je AirPods on-the-go makkelijk en snel op kan laden. Een paar minuten in de cradle en je AirPods kunnen weer een tijdje vooruit. Dat werkt prima!

Voor mij lijken de AirPods op maat gemaakt: Ik heb precies de juiste oor-grootte om ze comfortable en toch stevig in mijn oren te bevestigen. Dit is voor mensen met een afwijkende oorgroote natuurlijk minder leuk: Ze vallen dan makkelijk uit je oren of drukken irritant tegen je oren aan.

Het gemak van oordopjes zonder draden is echt geweldig! nooit meer een ruk aan je oren of snoertjes uit elkaar moeten peuteren. Je drukt de AirPods in je oren en ze springen meteen aan. De geluidskwaliteit is opzicht prima, hoewel ik ze wat bass-heavy vind en de hoge tonen niet altijd lekker weergeven. Voor de prijs die je voor de AirPods betaald heb je prachtige Shure in-ears (wel met draad natuurlijk) die de AirPods compleet wegblazen in geluidskwaliteit.

De AirPods hebben een W1 chip die de verbinding met je apparaten makkelijk zou moeten regelen. In de praktijk valt dat tegen: Als je de cradle met de oordopjes erin opent naast een apparaat krijg je een pop-up die laat zien hoe vol de accu is. Maar een andere functie werkt niet: de AirPods schakelen niet automatisch over naar het gebruikte apparaat. Als ik muziek luister op mijn telefoon, en dan overschakeling naar mijn iPad horen volgens de beschrijving de AirPods over te schakelen naar de iPad. Dat gebeurt niet. Ik moet dus gewoon het Bluetooth menu in om de verbinding te maken. Gek genoeg werkt het openen van de cradle naast mijn iPad dan wel weer vlekkeloos. Een halfbakken functie dus.

De verbinding is opzicht prima maar wel gevoelig. Als ik mijn telefoon in mijn zak heb en mijn hand over de telefoon leg verlies ik regelmatig de verbinding. Dat is wel wat jammer want ik loop regelmatig met mijn handen in mijn zakken. Ook merk ik bij bepaalde plekken in mijn stad dat daar blijkbaar veel interferance is want op die plekken verlies ik altijd de verbinding eventjes.

De 'gestures' werken prima: 2 tikjes op het rechteroortje gebruik ik voor pauze/resume en 2 tikjes op het linkeroortje gebruik ik voor Siri

De prijs van ongeveer 150 euro is erg, erg hoog voor een setje oordopjes. Ik heb het wel eens betaald voor Shure In-Ears en als je die voor het eerst gebruikt vergeet je meteen dat je zoveel geld hebt betaald door de overweldigende geluidskwaliteit.
Dat blijkt bij de Apple AirPods toch wat minder te zijn. Ik ben blij met de AirPods maar ik hou wel constant in mijn achterhoofd dat ik de hoofdprijs heb betaald voor draadloze technologie in plaats van goede geluidskwaliteit... dat blijft een beetje knagen.

En dan nog het uiterlijk: Eerlijk is eerlijk, ze zien er eigenlijk niet uit. Door de felle witte kleur lijkt het we alsof je constant wattenstaafjes in je oren hebt. Daar heb je zelf natuurlijk geen last van maar je krijgt er wel eens opmerking over.

Al met al zijn de Apple AIrpods een aanrader van mensen die veel geld willen betalen voor een beetje meer gebruiksgemak en technologische vooruitgang zonder voordelen in geluidskwaliteit.

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?