Tweakers zegt: 7,5

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Sport Mini Review

evanraalte 5 december 2017, 274 views Product gekocht

Xiaomi Sport Mini

Het betreft hier de "mini" uitvoering van deze earphones. De geluidskwaliteit is prima, maar vooral de ergonomie en de connectiviteit vind ik onvoldoende. Dat laatste is mede te danken door Windows en Android, ik weet niet of dit per se aan de earphones te wijten valt.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is in orde
  • Prijs, 20 euro is echt weinig voor een dergelijk product
  • Volume knoppen i.t.t. de niet-mini versie
  • 6 uur speeltijd is prima
  • Waterproof
  • Zitten heel comfortabel!
  • Bouwkwaliteit goed

Minpunten

• Pairen met twee apparaten (Windows 10 en Android 7.x) werkt niet verschrikkelijk
  • Niet opladen en luisteren tegelijkertijd
  • Bas kan beter
  • Ergonomie, zelfs met kleine oren is het even prutsen
  • Opladen duurt 2 uur
  • Opzich niet heel erg, maar er zit een chinees stemmetje in

Introductie

Ik ben al tijden fan van de Xiaomi earphones. Voorheen kocht ik altijd trouw the Pistons en gebruikte ik ze twee jaar tot ze een keer stuk waren. De laatste Pistons die ik had deden het prima, maar ben ik helaas ergens verloren. Tijd voor wat nieuws! Helaas zag ik dat er niet heel veel veranderd was in de nieuwste Pistons, dus kreeg ik het idee om te gaan kijken naar bluetooth earphones. Een bijkomend voordeel hierbij was, dat mijn audiojack op m'n laptop stuk is, en ik op deze manier toch muziek kan luisteren :). Uiteindelijk heb ik de earphones besteld tijdens een Black friday deal op gearbest, waardoor ik in totaal ongeveer 20 euro kwijt was. Prima deal!

Eerste ervaringen

Na twee weken kreeg ik een pakketje binnen! In de verpakking vind je naast wat extra oordopjes ook een etui om de earphones in op te bergen. Ook zit er een micro USB laadkabeltje bij. Je kan overigens niet laden en luisteren tegelijk! Het pairen met mijn Oneplus 3 ging vrij eenvoudig: Je drukt de aan-knop voor ongeveer 4 seconden in, dan gaat het device in pairing mode. Je kan dan verbinden en daarna wordt er in het Chinees vermeldt dat je verbonden bent.

Als de dopjes eenmaal zitten, is het draagcomfort echt prima. Ik dacht gisteren op de fiets dat ik ze was vergeten, totdat ik bedacht dat ze gewoon in m'n oren zaten (weliswaar zonder geluid ;) ). Echter, voordat ik ze in m'n oren heb ben ik wel wat verder. Het proces is gewoon niet zo soepel te als met "normale" in ear dopjes, omdat er zo'n rare band omheen zit. Dit vind ik echt een groot nadeel, ik had achteraf liever iets minder sportieve earphones gehad.

De geluidskwaliteit is verder prima, de bas is wat minder dan bij de Piston 3 dopjes die ik voorheen had, maar verder niet storend ofzo. Er zijn zat reviews die beter op het frequentie bereik en dergelijke ingaan, dus ik laat het hierbij.

Zoals ik eerder vermeldde, was het mijn intentie om de oortjes te gebruiken op zowel Windows als Android. Het switchen (en uberhaubt verbinden in Windows) werkt echt verschrikkelijk helaas.. Binnen de moderne interface van Windows 10 kan ik simpelweg niet pairen met de oortjes. In plaats daarvan moet ik naar het oude configuratie scherm en dan een apparaat toevoegen. Verbinden lukt daarna wel vanuit de moderne interface. Vervolgens is het niet meer mogelijk om te verbinden met mijn Oneplus, zelfs niet als ik de oortjes weer in pairing mode zet. Ik moet dan eerst bluetooth op mijn laptop uitzetten, dan het apparaat uit mijn Oneplus verwijderen, dan de oortjes aanzetten en tenslotte kan ik weer pairen met mijn Oneplus. Nu kun je je afvragen of je dit vaak gebruikt, maar in mijn situatie werkt dit dus verre van optimaal. Jammer!

Voorlopige conclusie

Ik had van te voren de verwachting dat Bluetooth earphones best vervanging konden zijn voor de 3.5mm jack, zolang je maar snel kan connecten is het gebruiksgemak best hoog. Echter is dit op dit moment nog verre van het geval. Ik kan niet 100% zeker zeggen wat hier de oorzaak van is, maar op dit moment kan ik in elk geval concluderen dat het afdoet aan de ervaring. Verder vind ik de oortjes heel comfortabel zitten, maar het kost enige moeite om ze in je oren te krijgen. Dit doet eveneens af aan de ervaring die je normaal gesproken hebt met in-ears (weet ik dat ook weer voor de volgende keer..).

Heb jij ook een Xiaomi Sport Mini?