Zolo Liberty+ (Zwart) Review

65daysofleon 5 december 2017, 144 views

Zolo Liberty+ (Zwart)

Uitstekende geluidskwaliteit en batterijduur, maar eerst even mee leren werken.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Batterijduur en charging case
  • Transparency

Minpunten

• Ietwat lastige fit
  • Vereist wat gewenning
  • Geen volume control

Met de Zolo Liberty+ heeft Anker een sterk setje in-ears afgeleverd waarbij ze natuurlijk voortbouwen op hetgene waar ze bekend om staan, maar tegelijk slagen ze er ook in op andere punten te verrassen.

Laten we beginnen met het geluid, want daar is het hem ten slotte toch om te doen. Volgens de marketing krijg je met de Zolo's "Graphene-powered sound", maar wat wil dat zeggen? Ik heb het moeten opzoeken, en als ik het goed begrepen heb, is graphene een sterk doch licht en flinterdun (1 atoom dik) materiaal, dat hier als coating dient voor de drivers. Dit zou ervoor zorgen dat de drivers zuiverder geluid produceren. Maar klopt dit ook? Nou, eerlijk gezegd zou ik denken van wel. Want geluidskwaliteit is meteen de sterkste troef van dit setje earphones. Zowel in de hogere als lagere registers klinkt alles helder en scherp, en lijkt er niets uit balans te vallen. Bijgevolg zou ik zweren dat het met de Liberty+ makkelijk is om de verschillende klanken in een lied te onderscheiden, en pik je makkelijker details en nuances op. Het geheelplaatje klinkt vol en helder, en tegelijk voel je de trillingen (voornamelijk maar niet uitsluitend bassen) zacht in je oren. Op vlak van geluid ben ik zeer aangenaam verrast, zeker voor een mid-tier prijs van een fabrikant die niet bekend staat om kwaliteitsvolle audio.

Waar Anker wél bekend om staat, zijn batterijpacks, logisch dus dat ze draadloze earbuds met een charging case gaan maken zijn. Bij mijn batterijtest gingen de oortjes zo'n 2u45 non-stop mee (er wordt 3.5 uur geafficheerd), maar de case blijft maar meegaan met een geafficheerde levensduur van 48 uur. Ik heb ze 4 dagen lang zo veel mogelijk proberen te gebruiken, en de batterij van mijn case zou nu ergens tussen de 30 en de 50% moeten zitten. Aangezien deze nog best compact is en sowieso de veiligste manier om je oortjes op te bergen, kan het dus nauwelijks een probleem genoemd worden dat de oortjes zelf "slechts" 3 uur meegaan. Tussendoor gewoon even opbergen en je valt in principe nooit zonder stroom. De case bevat 3 zeer kleine leds die activeren van zodra de case beweging opmerkt, waardoor je dus altijd ongeveer weet hoeveel batterij je nog hebt (nog steeds 2/3 leds bij mij). Jamemr genoeg is dit lastiger voor de batterij van de oortjes uit de case. De app is niet 100% betrouwbaar om de lading af te lezen, rond de 10% vallen de mijne onverbiddelijk uit, en hier krijg je geen waarschuwing voor via audio cues of dergelijke - gewoon, plots, gedaan, Schluss.

Naast deze twee grootste troeven, zijn er uiteraard ook wat mindere puntjes aan de Liberty+. Ten eerste is het, zoals wel vaker het geval is bij in-ears, aanvankelijk nogal lastig om ze goed in je oren te krijgen. Op de verpakking wordt wel gestoeft met een "push-turn-lock"-systeem, maar in de praktijk moet je hier toch even aan wennen. Gelukkig lukt dat wennen wel, en kan ik ondertussen al makkelijker de juiste fit vinden, maar het blijft wat zoeken, waarbij het snel kan voelen alsof de earbuds in je oren "gezogen" zitten, en soms moet je ze tegen alle natuurlijke reflexen in gewoon laten zitten als je dit gevoel hebt, waarna ze geleidelijk zelf wat loskomen. Uiteindelijk zijn het ook gewoon joekels van puisten in je oren, en daarom hebben ze de siliconen tips klein gehouden. Door er grotere tips van andere earphones op te steken, krijg ik een vlottere fit zonder te moeten prutsen, maar jammer genoeg passen de oortjes dan niet meer degelijk in hun case (en kunnen ze dus ook niet goed opladen). Maar al bij al herhaal ik vooral dat de fit wel went naarmate je ermee leert werken.

Qua draadloze verbinding gebruiken ze natuurlijk Bluetooth, en zoals bij elk ander Bluetooth-toestel, kan dit wel eens frustrerend zijn. Op zich zijn ze makkelijk genoeg te verbinden - haal ze uit de case, en ze gaan meteen in pairing mode, of maken automatisch verbinding met het laatst gepairde toestel. Af en toe krijg ik echter geen verbinding, of enkel geluid in het rechteroor. Dan is het even prutsen met Bluetooth op mijn gsm, of door de oortjes nog eens in en uit de case te doen tot het wel werkt.

Op vlak van remote controls ben ik wel eerder teleurgesteld. Elke earbud bevat één grote knop die gewoonweg moeilijk in het gebruik ligt, en dan vooral omdat je je oren gewoon weer vacuüm trekt door erop te drukken. Best duw je hem dan langs de onderkant naar omhoog als je op deze knoppen drukt. Play/pause en previous/next track lukt dan wel. Voice assistant werkt bij mij zeer traag en moeizaam, maar dat kan aan mijn gsm liggen (gebruik ik überhaupt nooit.) Maar het grootste nadeel is dat er geen volume control aan zit (behalve door middel van voice assistant, wat dus zeer clunky is.)

Als afsluiter moet ik natuurlijk nog even de Transparency vermelden, wat wel een fijne feature is. Die zet je aan of uit door de knop op een van je oortjes 3 seconden lang ingedrukt te houden. Wanneer deze aanstaat, pikken de microfoontjes omgevingsgeluid op en spelen ze dit nog eens extra af in je oren. Dat zorgt voor lichte ruis, maar ondertussen ben je niet compleet geïsoleerd van de buitenwereld, en als je muziek niet té hard staat, kan je zelfs perfect gesprekken volgen of voeren. Ideaal als je bijvoorbeeld op kantoor nog wel op de hoogte wil blijven wat er zich rondom je afspeelt, of om veilig en alert door de stad te wandelen. Op de fiets valt het misschien te zien hoe hard je rijdt, maar bij mij resulteerde het vooral in veel gefluit van de wind in de oren - een zeer persoonlijke en zeer situatiegebonden feature dus.

Al bij al een kwalitatief product waarbij vooral de geluidskwaliteit de kroon spant, en de pijnpuntjes uiteindelijk allesbehalve onoverkomelijk zijn.

Heb jij ook een Zolo Liberty+ (Zwart)?