Zolo Liberty+ (Zwart) Review

Radu_D 5 december 2017, 76 views

Zolo Liberty+ (Zwart) (Product volledig gesponsord)

De Zolo Liberty + heeft mij helemaal overtuigd. De look & feeling zitten helemaal goed en de geluidskwaliteit is geweldig. Daarbovenop bieden deze oortjes nog een tal van interessante functies zoals, transparantie, AI compatibiliteit en lange batterijduur. Ik heb mijn GO TO oortjes in ieder geval gevonden.

Pluspunten

• Comfortabele Gripfit - technologie, ooortjes blijven goed zitten
  • Bluetooth 5.0
  • Eenvoudige setup en gebruik
  • AI compatibiliteit
  • Powercase met 48 uur batterijduur
  • Goede geluidskwaliteit - uniform zuiver
  • Stijlvolle verpakking
  • IPX 5 - bescherming en zweetresistent

Minpunten

• Verbinding valt af en toe kort even weg
  • Controls zijn geen touchknoppen
  • Smartphone applicatie kan beter

INTRODUCTIE

Draadloze oortjes zoals de Apple Airpods en de Gear icon X zijn een ware rage. Ook koptelefoons zoals de ROAM sport beginnen aan hun draadloze bluetooth intrede. Kan de Zolo Liberty+ van Anker de uitdaging aan om ons te voorzien van een goede geluidskwaliteit, comfortabele pasvorm, betrouwbare Bluetooth-connectiviteit en daarbovenop een levensduur die lang genoeg is om je sportsessie door te komen?
Laten we beginnen bij het begin:

Ik wil even aanhalen dat ik helemaal geen expert ben in het reviewen van audioapparatuur, maar ben wel een enorme muziekliefhebber die al talloze oortjes en koptelefoons heeft versleten. Ik ben een van de gelukkige winnaars die door IBOOD de kans heeft gekregen om deze bluetooth oortjes over een termijn van 5 dagen uit te testen. Deze review is dan ook voornamelijk mijn persoonlijke mening en ervaring bij het gebruiken van de ZOLO LIBERTY +.

DE VERPAKKING

De verpakking straalt meteen kwaliteit uit. Het is een stevige doos met op de achterkant informatie over de inhoud en de functionaliteiten. Zodra je de doos uitvouwt krijg je meteen de LIBERTY + oortjes en case gepresenteerd.

Unboxing link :

ACCESOIRES & DESIGN

In de doos zitten de twee oortjes, de Zolo oplaadcase, garantieboekje, handleiding, 3 verschillende opzetstukjes, 4 gripfit “jasjes” en een gele mico-usb oplaadkabel.

De Zolo Liberty + oortjes hebben een heel sportieve en moderne look voor draadloze oortelefoons. U hebt twee individuele oordopjes die niet groter zijn dan een 2 euro munt . De oordopjes zijn ontworpen met waterbestendige siliconen van vloeibaar silicium. Ze zijn zowel verkrijgbaar in het wit als in het zwart. Je kan met de meegeleverde opzetstukken de oortjes zo goed mogelijk aanpassen aan je oor. Wanneer u ze niet gebruikt, kunt u ze opslaan / opladen in de meegeleverde case. Op de zijkant van de Zolo powercase zijn 3 lichtpuntjes die het batterijniveau aangeven. Deze zijn echter heel klein en hadden toch iets duidelijker mogen zijn. Je kan tikken op de case om deze te doen verschijnen. De case zelf is stevig en klein dus je kan het perfect overal meenemen.

GELUIDSKWALITEIT & COMFORT

Van het geluid was ik heel aangenaam verrast. De Zolo Liberty + biedt
goede dieptepunten, middentonen en hoogtepunten. Hoewel de Bass niet te vergelijken is met een koptelefoon/oortjes van Beats By Dre geeft de Zolo toch een meer uniforme geluidskwaliteit. Ze zijn volledig geluidsisolerend, ideaal voor activiteiten waar je volledig ongehinderd muziek wil luisteren. De oortjes zitten ook heel comfortabel. Bij het lopen, basketballen of fietsen heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat ze gingen uitvallen. Je hebt verschillende fittings in verschillende groottes die zoals eerder aangehaald ervoor zorgen dat je de perfecte pasvorm kan vinden voor elk oor.

Over het algemeen klinkt elke genre van muziek goed bij deze Liberty +. Van Hip Hop tot Rock, de klank is zuiver en helder. De equalizer op de app laat je zelfs toe om het geluid aan te passen aan een van de 5 opties: Pop, Jazz, EDM, klassiek of balanced.

FUNCTIONALITEITEN
De Liberty + heeft een groot aanbod aan functies waarmee ze zich proberen te onderscheiden van de concurrentie.

Bluetooth 5.0
Het Push And Go-systeem zorgt voor een vereenvoudigd koppelproces. Door twee keer te drukken op beide oortjes kan je ze meteen koppelen aan je smartphone of tablet. Hierna moet je enkel maar 1 keer drukken om meteen connectie te maken en muziek te luisteren. Uitgerust met een LDS-antenne met Bluetooth 5.0-technologie, bieden de oortelefoons van Liberty + een dubbele transmissiesnelheid en een bereik van 10 meter. Zodra u uw set Liberty + oortelefoons uit hun oplaadcase haalt, worden ze onmiddellijk gesynchroniseerd.

Compatibiliteit met google assistent of Siri.
Zolo ontwierp de oortelefoons met een spraakgestsuurde AI functie. De Liberty + is geïntegreerd met zowel Amazon Alexa, Apple’s Siri als Google assistent. Door de knop aan de zijkant van de oortjes 2 seconden ingedrukt te houden activeer je de AI functie. Hiermee kan je de weg vragen of eens horen wat voor weer we morgen gaan krijgen.

Grafeen
Liberty + oordopjes gebruiken grafeen, dit is een materiaal gemaakt van pure koolstof en is super sterk. Het gebruik van grafeen biedt een betere geluidskwaliteit dieper bassen en heldere midden- en hoge tonen. “De ijzeren grafeen-constructie Liberty + oordopjes zorgen voor een super-duurzame ruisonderdrukking .Terwijl de met grafeen gecoate driver heen en weer trilt om geluid te creëren, zorgen de extra stijfheid en lichtheid voor precieze oscillatie." De oortjes zijn inderdaad vrij geruisloos en geven een zeer goede geluidskwaliteit.

Transparantie modus - omgevingsgeluid
Een heel interessante eigenschap van de liberty + is de transparantiefunctie. Wanneer je de knop bij de oortjes voor 3 seconden ingedrukt houdt zet je transparantie op. Dit zorgt ervoor dat je ook omgevingsgeluid kan horen. Indien je muziek hebt opstaan en je moet toch even interageren met andere personen of je wilt iets opvangen van de omgeving kan deze functie super handig zijn.

Controleknoppen
Wanneer je een oproep wil opnemen, het volgend liedje skippen, de AI activeren of de transparantie wilt gebruiken moet je op de knoppen aan de zijkant van de oortjes drukken.

Hieronder staan ze even opgelijst:

één keer drukken: afspelen/pauzeren/oproep beantwoorden
twee keer drukken: activeren van de AI
drie seconden inhouden: Transparantie inschakelen
één seconde inhouden (rechts): volgende nummer
één seconde inhouden (links): vorige nummer
vijf seconden inhouden: uitschakelen

Ik moet eerlijk zijn dat dit in het begin toch wat wennen was.
De knoppen zijn geen touch-screen waardoor je toch enige drukkracht moet uitoefenen om de knop in te drukken. Dit is niet zo een aangenaam gevoel aangezien je de oortjes zo dieper in je oor duwt. Vaak drukte ik de knop niet lang genoeg in waardoor ik de muziek pauzeerde in plaats van nummer te wisselen. Na enige tijd geraak je hier wel aan gewend, maar touchscreen knoppen zoals bij de ROAM hoofdtelefoon zou iets interessanter zijn.

Zweetresistent en IPX 5 waterproof
IPX 5 wil zeggen dat je oortjes beschermt zijn tegen waterstralen in elke richting. Ze kunnen een kleine regenbui overleven en zijn zweetresistent voor het gebruik bij het sporten.

Power case
De oortjes zelf moet je ongeveer na 3,5 uur gebruik opnieuw opladen. Zelf heb ik steeds 2 à 3 uur kunnen luisteren zonder opnieuw op te laden. De case zorgt voor 48 uur extra batterij voordat je de meegeleverde micro USB-oplader moet gaan bovenhalen. De oortjes passen perfect in de case, maar om ze eruit te halen mag je toch geen al te dikke vingers hebben. Het opladen van de case gebeurt met de 90 cm lange micro usb kabel en neemt ongeveer 3 u in beslag om volledig op te laden. De oortjes kan je opladen door ze in de case te plaatsen op de koperen puntjes. Deze hebben ongeveer een 1.5 uur nodig om het batterijniveau tot 100% te krijgen.

Zolo Life app
Deze smartphone applicatie laat u toe om het batterijniveau van de oortjes na te gaan, equalizer instellingen aan te passen, transparantie aan en uit te zetten enzovoort. Het biedt een extra toegankelijkheid voor de functies van de Liberty +. Dit had voor mij ook nog iets uitgebreider gemogen, maar misschien dat hier in de toekomst nog updates voor gaan komen.

CONCLUSIE & VOOR WIE GESCHIKT
Kort samengevat is de Zolo Liberty + geschikt voor iedereen die graag muziek luistert. Je kan hem perfect gebruiken om te ontspannen in de zetel of wanneer je op de trein zit onderweg naar het werk, maar hij is even interessant voor alle fitnessliefhebbers en sporters. De oortjes bieden een goede gebruikerscomfort en geluidskwaliteit en hebben een strakke moderne look die je niet doet twijfelen om ze in te doen. De prijs van de Zolo Liberty + zou rond de 149.99 euro liggen. Dit is redelijk wat geld voor een paar draadloze oortjes, maar ik geloof dat ze het zeker en vast waard zijn. Van de uitstekende bouwkwaliteit tot de Grip Fit-technologie, de Liberty + draadloze oordopjes zijn luxe oortjes waar je uren van kan genieten.

Heb jij ook een Zolo Liberty+ (Zwart)?