Bang & Olufsen BeoPlay H6 Gen.2 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bang & Olufsen BeoPlay H6 Gen.2 (Zwart) Review

Heilige Kaas 4 december 2017, laatste update op 5 december 2017, 789 views Product gekocht

Bang & Olufsen BeoPlay H6 Gen.2 (Zwart)

Prachtige hoofdtelefoon met een meer dan uitstekend geluid. Je hebt een diepe laagweergave, goede kwaliteit hoge tonen. Er mist echter wat body. Daarnaast zijn de knoppen wat onhandig.

Pluspunten

• Mooi
  • Degelijk
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Geluid niet voor iedereen
  • Slechte knoppen

Gebruikte apparatuur: Iphone SE
Gebruikte bronnen: Spotify premium & Soundcloud
Dit is mijn eerste grote review. Tips zijn welkom! Als reactie of als PM. :)

De Bang & Olufsen H6. Een prachtige koptelefoon met een goed maar ongewoon geluid.

Ik zag een aanbieding voorbij komen waar ik deze koptelefoon voor een leuk bedrag kon kopen. De nieuwsgierige audiofiel in mij kwam naar boven en ik kon mij niet bedwingen. De reviews waren wisselend, de ene was lyrisch, de ander vond hem maar tegenvallen. Ik kan van beide kampen wat zeggen, of deze koptelefoon wat voor je is zal volledig afhankelijk zijn van smaak.

Geluid reviewen is iets wat soms erg moeilijk is. Je praat hier over een goede koptelefoon dus alles is in het echt misschien wat genuanceerder dan hier lijkt.

Het geluid

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit is een goede koptelefoon. Het geluid is over de gehele range van een hoge kwaliteit. Het bevat geen scherpe pieken of vervelende vervorming. Maar het is niet allemaal perfect. Het geluid lijkt wat te missen. Er mist wat body, maar gek genoeg zonder emotie te verliezen. Dit is waarschijnlijk de reden van de wisselende reviews. Het is moeilijk een vinger te leggen waar dit precies vandaan komt. Een ding wat me wel opvalt zit in de bass.
De bass
De bass is redelijk strak en heeft een klein beetje gelaagdheid. Er is in ieder geval impact. De bas gaat ook erg diep door.
Sub bass
De sub bass is sterk aanwezig, het voelt hier lichtelijk als een subwoofer die nét iets harder staat. Dit is niet te sterk aanwezig maar wordt opgeroepen wanneer het nodig is (y). Uiteraard is dit voor klassieke of akoestische muziek onnatuurlijk, echter komt de muziek in deze genres zelden zo laag. Norah Jones klinkt hier prima.
De rest
Waar de subs sterk (+2) aanwezig zijn lijkt de rest van de bass weer net wat op de achtergrond (-1). Dit is de verklaring voor het missen van wat body. Dit resulteert ook in wat geks bij sommige elektronische muziek, wanneer een bass toon van laag naar hoog gaat is er een duidelijk aanwezig volumeverschil.
De middentonen
Deze zijn prima in balans ook met de rest. Toch zit hier ook ergens een dip die ik niet kan plaatsen. Het missen van body zit niet enkel in de bass, hier resulteert het in dat de koptelefoon nét wat zachter lijkt te staan dan het geval is. Dit geeft wel weer een rustig geluid dus het kan ook zeker als prettig worden ervaren.
De hoge tonen
De hoge tonen zijn nooit schel of scherp. Geen sibilance. Verder niets bijzonders over op te merken.
De soundstage
Dit is voor een gesloten koptelefoon bijzonder goed! Nee, zelfs voor een open koptelefoon zou dit goed zijn.
Soundstage is vaak een ondergewaardeerd aspect van je koptelefoon. Het is waar ik zelf het meest van kan genieten.
De instrumenten zijn duidelijk los van elkaar te onderscheiden. Dit heet 'separation'. Je kan hierdoor dus eigenlijk beter kiezen op welk van de instrumenten je wilt concentreren. Dit hebben ze erg goed voor elkaar gekregen.
De precisie is echter wat minder, maar niet slecht. Dit bepaalt een beetje waar in de ruimte je het instrument kan plaatsen. Het klinkt wat vaag en breed.
De hoge tonen zijn echter wel een stuk preciezer.

Dit is een van de eerste gesloten koptelefoon waar ik überhaupt onder de indruk van ben. De enige andere zijn de Audioquest nighthawk (te duur) en de Meze 99 Classic (ook nèt te duur).

Het fysieke

De koptelefoon voelt en oogt heel erg degelijk. Hij zit zeer comfortabel op je hoofd en lijkt weinig te wegen. Hij valt ook niet zomaar af. Wel wordt hij warm na verloop van tijd.
Het ontwerp zal altijd een persoonlijk ding zijn maar deze koptelefoon is strak en stijlvol uitgevoerd. De afwerking is echt bijzonder goed, je weet dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt.
De kabel van 1,2 meter voelt degelijk. De remote die er aan zit is alleen niet prettig te bedienen. Er is weinig 'click' of 'feedback' bij het bedienen. Dit is vooral lastig bij de middelste knop, deze druk je snel te hard in waardoor je automatisch de volumeknoppen ook ingedrukt worden. Dit resulteert soms in wat frustratie bij het proberen door te spoelen van liedjes, bijvoorbeeld tijdens het fietsen.

Over fietsen gesproken, hier werkt de koptelefoon prima, hij is weinig gevoelig voor wind. Tijdens het lopen zijn de koptelefoon en kabel weinig gevoelig voor dreunen.
De kabel is wel iets gevoeliger voor schuren, maar niet storend.
De isolatie van deze koptelefoon is niet bijzonder goed. Hij dempt wel een deel van het geluid en in combinatie met je muziek filtert dit in een school en studieruimte het geluid goed weg. Gebruik je hem in drukkere omgevingen zoals een grote kantine of het openbaar vervoer dan ben je al meer geneigd om het volume op te krikken.

De doos

De doos ziet er stevig uit, simpel vormgegeven en hij unboxt prettig. Niet echt fancy, maar zeker niet slecht voor een product uit deze prijsklasse.
Het accessoire pakket is dan weer wel aan de karige kant. Je krijgt er een instructieboekje bij en een 1,2 meter lange kabel met remote. Alles aan deze koptelefoon schreeuwt 'voor onderweg', maar er zit niet eens een pouch bij om hem te beschermen in je tas.

Dit is een kwaliteitsproduct dat waar biedt voor zijn geld. Op het moment van schrijven kost hij €200. Veel meer zou ik er niet voor uitgeven, alles daaronder is echter mooi mee genomen. Het is echter aan te raden de koptelefoon eens te beluisteren in een winkel. De sound zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Voor elektronische muziek zonder opgeblazen bass is hij zonder meer uitstekend geschikt. Voor overige genres zal het afhankelijk zijn van je smaak.
Gear history
Philips Fidelio X2 (+++)
AKG K550 (+)
Audio technica M-50 (-)
Koss portapro (++)
(binnenkort de Hifiman He-4xx :Y) )

Heb jij ook een Bang & Olufsen BeoPlay H6 Gen.2 (Zwart)?

De foto's hebben een hele gekke witbalans. Ik vond het zelf wel leuk om met dit schemerlampje te fotograferen en met een sluitertijd van 1/5 uit de hand zijn ze nog best goed gelukt.

Als jullie graag een natuurlijker witbalans willen geeft dat hier even aan, dan ga ik de raw's even bewerken.