Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Anker Zolo Liberty+ (Zwart) Review

JopS 4 december 2017, 153 views

Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

De oordoppen zijn zeer gemakkelijk te pairen met iphone en ipad via bluetooth en de geluidskwaliteit is top. Door de veelheid aan meegeleverde oordopcovers zal eenieder een goede pasvorm vinden. Wel is het even wennen als je in de spiegel kijkt: de doppen steken best een stuk uit je oor.

Pluspunten

• Prettig geluid
  • Goede pasvorm
  • Makkelijk te koppelen, geen bluetooth problemen
  • Lange batterijduur
  • Makkelijk te koppelen en in gebruik
  • Waterdicht (zweetdicht)
  • Sound isolation ideaal voor hardlopen (uit) en stilte/meditatie (aan)

Minpunten

• Telefoongesprekken alleen op rechteroor
  • Redelijk groot op het oor
  • Beschermkapje over USB laadpunt oogt fragiel
  • Geen waarschuwing als batterij op raakt (ongeveer 3,5 uur zonder in case te hebben gezeten)
  • Rechtvaardigt bluetooth 5.0 meerprijs tov Liberty (niet-plus)?

Samenvating
Na 15 uur luisteren ben ik zeer tevreden over de Zolo Liberty +. De oordoppen zijn gemakkelijk te pairen met iphone en ipad via bluetooth en de geluidskwaliteit is top. Door de veelheid aan meegeleverde oordopcovers zal eenieder een goede pasvorm vinden. Wel is het even wennen als je in de spiegel kijkt: de doppen steken best een stuk uit je oor. Toch lijkt dit niet veel anders dan bedrade in-ears: het is wellicht vooral mijn eigen gevoel dat moet wennen aan oordoppen zonder draad. Tijdens het sporten hoef je je geen zorgen te maken over zweet of regen en door sound-isolation uit te zetten tijdens het hardlopen kun je met ongeveer 1 seconde vertraging anticiperen op je omgeving. Opberg- en oplaaddoosje ziet er gelikt uit, maar het is wel jammer dat het USB oplaadpunt beschermkapje van mindere kwaliteit lijkt te zijn.

Ik weet niet hoe de oordoppen geprijsd gaan worden, maar als ze goedkoper of gelijk geprijsd worden ten opzicht van bijvoorbeeld Apple airpods, zou ik zeker voor de Zolo doppen gaan. Ik kan met ook voorstellen dat, afhankelijk van het prijsverschil, veel gebruikers voor de Zolo Liberty (niet-plus) gaan. Vergelijkbare functionaliteit, alleen geen bluetooth 5.0.

Verpakking
Verpakking ziet er netjes uit. Ik vind het wel prettig dat ik het doosje uit 1 deel bestaat en stevig genoeg is om te bewaren voor de lange termijn. Verder geen bijzonderheden.

Accessoires
Meegeleverd wordt:
- gele usb kabel
- bewaar- en oplaaddoos
- meerdere versies oordoppen
- 3 boekjes

Ik mis een soort quick-start guide, al moet ik zeggen dat het zichzelf snel wijst. Ook kan ik zo snel geen informatie vinden over de Zolo-app. Gemiste kans, want die vind ik behulpzaam (equalizer-functie, alarm-als-je-te-ver-uit-de-buurt-gaat-van-je-doppen functie, sound isolation aan/uit – al kan dat ook via de doppen zelf).

Design en Powercase
De bewaar- en oplaaddoos ziet er erg slick uit. Past precies in je hand en is typisch een doosje dat je in je jaszak of tas meeneemt om je doppen in te bewaren en op te bergen. Jammer dat het cover van het usb-oplaadpunt ‘goedkoop’ is afgewerkt. Ik kan me voorstellen dat dit bij intensief gebruik op termijn slijt en kapot gaat.

De oordoppen zelf voelen zeer stevig aan. Bij eerste keer indoen voelen ze meteen lekker in je oor, al heb ik (gemakkelijk) andere dopgroottes erop gezet. Het uitsteekseltje dat je onder je binnenste oorschelp steekt zodat ze beter blijven zitten, is totaal niet hinderlijk. Opvallend is dat er ook reserve doppen zijn meegeleverd zonder uit uitsteeksel, voor de luisteraar met gevoelige oren. Ook zijn er 3 verschillende groottes extra bijgevoegd. De gemiddelde maat is dus tweemaal meegeleverd: eenmaal om de doppen en eenmaal in het reserve doosje. Op termijn wil ik eigen dopjes van memory-foam erop zetten, dat vind ik persoonlijk prettiger.

Bij het in de spiegel kijken met de doppen op, schrok ik de eerste keer een beetje: ze zijn best groot. Na de derde keer kijken, was ik er aan gewend. Mensen om me heen vinden het niet vreemd ogen en moeten vooral wennen aan het feit dat ze geen snoer zien.

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit is kraakhelder. Bij muziek hoor ik tonen die ik met standaard dopjes niet opmerk. Met behulp van de equalizer (app) wordt de geluidservaring afhankelijk van de muzieksoort nog net iets beter, maar de grafeen-technologie haal ik er niet per se uit (na langer luisteren zal ik hierop terugkomen – zie disclaimer onderaan). De dopjes kunnen erg hard (vergeleken met Apple dopjes en met Philips over-ear). Bij gesprekken kan ik de gesprekspartner goed verstaan en hij/zij mij ook. Bij meditatie-oefeningen kan ik als de sound isolation aanstaat, prima in de trein mediteren (Headspace). Het is niet oorverdovend stil, maar wel stil genoeg. Als de sound isolation uit staat, durf ik er mee hard te lopen (ongeveer 1 seconde vertraging). In een stille ruimte moet je de sound isolation aan zetten, omdat je anders elke paperclip hoort vallen. Dit is niet hinderlijk want zeer makkelijk gedaan via app of oordopjes. Bij het kijken van video lijkt het alsof je qua geluid in de bioscoop zit.

Functionaliteiten
Smart assistant (via Siri) werkt goed. Ik kan na een tik tegen de oordop mijn telefoon bedienen en het volume harder/zachter zetten. Toch voelt het voor mij niet natuurlijk om tegen mijn devices te praten, dus ik zal dit niet veel gebruiken. Al kan ik me voorstellen dat het mensen die gewend zijn om devices middels voice-control te besturen, een perfecte oplossing is. Ook handmatige bediening (pauze / next / previous) werkt goed.

Batterijduur was erg goed: bij gebruik van Spotify vielen de doppen pas uit na 3 uur en 45 minuten. Enige jammere was dat dit zonder aankondiging gebeurde. Misschien kan deze middels een software-update toegevoegd worden. Met tussentijds opladen in de powercase schiint de batterij tot 48 uur mee te kunnen. Ook zou het gaaf zijn als je (via de app) de keuze krijgt om gesprekken op zowel linker- als rechteroor als tegelijktijd te luisteren. Nu hoor je gesprekken alleen op je rechteroor, wat ik jammer vind.

Disclaimer
Via www.ibood.com werd ik in de gelegenheid gesteld om dit product te reviewen, in ruil voor een exemplaar van het product. Ik heb geprobeerd om objectief te zijn in mijn review, maar vind het netjes om dit te vermelden. Na ongeveer 100 uur luisteren zal ik deze review updaten, indien ik dat nodig vind.

Heb jij ook een Anker Zolo Liberty+ (Zwart)?