Philips SHE2643 (Blauw, Wit) Review

iDaniel 7 februari 2010, laatste update op 20 mei 2010, 1.415 views

Philips SHE2643 (Blauw, Wit)

Pluspunten

• De prijs
  • Geluidsweergave
  • Zit comfortabel

Minpunten

• Draad wat kort
  • Wat snel stuk (bij mij dan)

Introductie
Na het overleden van mijn vorige oortjes, de iPod oortjes die standaard bij de Nano komen, zocht ik nieuwe oortjes. Omdat ik ze vooral onderweg en op school gebruik, wilde ik geen grote koptelefoons die alle andere geluiden onhoorbaar maken. Ook wilde ik er niet te veel aan uitgeven, maximaal zo’n ¤15. Ik wilde geen oortjes meer van Apple omdat die andere 2 redelijk snel de geest gaven. Bovendien moest er een standaard 3,5 mm mini jack aan zitten, deze zit vrijwel altijd aan dit soort oortjes. Deze zijn van het merk Philips, wat ik persoonlijk toch wel een goed merk vind, ik verwacht er dan ook dat ze vrij lang mee zullen gaan en niet na een paar dagen al in de vuilnisbak liggen, zoals ik met wat goedkope en merkloze oordoppen als eens meegemaakt heb. Na enkele dagen op internet te hebben gezocht zijn er veel van dit soort oortjes met deze specificaties. Ik ben toch voor deze gegaan, mede omdat het design goed bij mijn blauwe iPod Nano past.

Op internet is er nog zeer weinig over deze oortjes te vinden, ik heb wat rond gezocht maar ik kon, behalve wat gare kleine plaatjes verder geen reviews of grote foto’s van de draad en aansluiting vinden. Dit komt waarschijnlijk doordat het product nog redelijk nieuw is. Het product is nog maar, als we de ‘Eerste Prijsvermelding’ van Tweakers zelf geloven, amper 2 weken oud. Ondanks dat ik geen andere meningen heb gezien van dit product heb ik toch de gok genomen en het gekocht, iets met ik met een duur product dus nooit doe. Ik heb deze oortjes enkele dagen geleden bij Dixons gekocht voor ¤10. Via de pricewatch kun je zien dat ze in de webwinkels enkele euro’s goedkoper worden aangeboden, maar desondanks geef ik toch de voorkeur om kleine producten als deze gewoon in winkel te kopen.

Klik op plaatje voor hogere resolutie

- Kabel: Draad
- Aansluiting: 3.5mm mini jack
- Kabellengte: 100cm
- Kleuren: Wit met blauw

Er zit dus een standaard 3.5 mm mini jack aan. Hiermee kun je deze oortjes dus op zo´n beetje alles aansluiten: Mp3 en Mp4 spelers, Sony PSP, Nintendo DS, televisies etc.

Verpakking en uitpakken
Wat meteen opvalt aan een product, mits gewoon in de winkel gekocht natuurlijk, is de verpakking. Dit product zit in de zogenaamde ‘Blister’. Deze verpakkingen zijn meestal zeer moeilijk te openen, omdat het doel van deze verpakkingen is om diefstal te voorkomen. Hoewel ik me meermaals aan deze verpakkingen opengesneden heb, ben ik toch wel blij met deze verpakkingen: Je ziet namelijk gelijk of de verpakking al eens opengemaakt is, iets wat winkels soms nog wel eens willen doen als iemand anders het product om een één of andere reden teruggebracht heeft.

Bij de verpakking van deze oortjes is het de bedoeling de achterkant uit te drukken, er is vooraf al een zwak punt aan de achterkant van de verpakking gemaakt, zodat het simpel te open is. Via dit luikje zijn de oortjes uit de verpakking te halen. Er worden geen andere accessoires meegeleverd zoals adapters en dergelijke. De kabel is netjes met een plastic draadje omgewikkeld.

Geluidskwaliteit
Wat vanzelfsprekend is bij koptelefoons en oordopjes is dat de geluidskwaliteit zeer belangrijk is. De geluidskwaliteit van deze oordopjes is goed: Het geluid is mooi helder en alles is goed te verstaan. Ook de gewone gesproken teksten zoals bij films en dergelijke klinken heel goed. Zeker voor deze prijsklasse. Er is geen ruis te horen bij het afspelen bij het afpelen van muziek of video’s. Zelf speel ik meestal 320 kbps mp3 bestanden af, en deze klinken heel mooi op deze oortjes. Deze bestanden speel ik dan af op mijn iPod Nano of gewoon op de pc met de Onboard Audio van Realtek.

Wat wel opvalt is dat ze enorm veel geluid kunnen geven. Met het volume op 1,2 of 3 van Windows staat het geluid al op een normaal niveau. Dit is verder niet zo erg, zolang je je geluid niet op 100% zet, want dan kun je bijna gelijk wel een afspraak maken met Schoonenberg. Ik heb helaas geen apparatuur om geluidsniveaus op te meten.

Draagcomfort
Ik vind dat deze oortjes erg lekker zitten in de oren. Vaak is het zo dat je even moet wennen aan een vorm van oortelefoontjes in je oren, maar met deze oortjes valt dat echt reuze mee. De oortjes zitten lekker comfortabel en ze irriteren niet na een redelijk lange tijd van het in hebben van deze oordoppen. Er zitten verder geen puntige vormen aan het deel wat in de oor gaat, het is helemaal rond, soms is te zien dat 1 hoek een rechte hoek is, persoonlijk vind ik die volledig ronde prettiger. Dit was dan ook één van de redenen die leidde tot de aankoop van dit product. De diameter van deze oortjes is 16 mm, dit deel gaat dus ook in de oor.

De lengte van de draad is dus 100 centimeter. Hoewel ik het toch wel graag zo’n 120 centimeter had willen hebben. Als ik ze op mijn mp3 speler draag wil ik graag de mp3 speler in mijn broekzak met de draad onder mijn T-shirt heen. Hier is de draad dus net lang genoeg voor, veel draad hou ik namelijk niet over, terwijl ik niet eens zo lang ben, zo’n 1,75 meter. Klein minpuntje, aangezien dit wat lastiger wordt voor de langere mensen.

Vormgeving
Hoewel smaken altijd verschillen vind ik dat deze oordoppen er erg goed en aantrekkelijk uitzien. De oortjes zijn volledig wit, met uitzondering van een donutvormig rondje op de oortjes zelf. In het echt zit dit er echter een stuk donkerder uit dan op plaatjes van internet, onder andere het plaatje op de ‘Specs & Afbeeldingen’ van Tweakers zelf. Dit vind ik er erg mooi uitzien. Past mooi bij mijn iPod bovendien. Deze oordopjes zijn ook verkrijgbaar met de kleuren wit met roze.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is redelijk goed. Hoewel ik bij het uitpakking al de indruk kreeg dat het product niet heel erg solide is. Dit valt echter erg mee, gelukkig. De aansluiting is gewoon recht, er zit geen hoek van 90 graden in. Omdat ik met een mp3 speler een haakse hoek en op de pc een gewone zonder hoek prefereer is dit moeilijk een voor- of nadeel te noemen.

De draad heen zit niet-uitrekbaar plastic. Vanaf de aansluiting is de draad gelijk 2-delig, deze zitten wel aan elkaar. Bij de splitsing op zo’n 30 centimeter van de oortjes worden deze 2 draden gesplitst naar rechts en links. Ikzelf ben hier best wel blij mee, omdat bij 1 draad die zich vervolgens splitst krijg je een zwak punt en daarmee sneller een kabelbreuk, wat het overlijden voor de oortjes betekent. Ook is de draad redelijk soepen en dus niet al te stijf, wat niet zo gemakkelijk is.

Op de zijkant van de oortjes staat de L en R van links en rechts, verder zit er, alleen op het linker oortje, 3 puntjes voor het herkennen van links en rechts. Handig als je iets zit te volgen wat je concentratie niet kan missen, of voor in het donker etc.

Klik op plaatje voor hogere resolutie

Deze oortjes zijn zo’n 8 tot 10 euro in de pricewatch van Tweakers. Zelf ben ik tevreden met de prijs kwaliteitsverhouding. Je krijgt echt waar voor je geld. Voor dit geld zijn er slechts enkele oordopjes te koop, waarvan er veel merkloze bij, die meestal wat lagere kwaliteit hebben qua geluid en levensduur.

Het geluid en het product is goed, hoewel de kwaliteit van het geluid toch niet opkan tegen producten van hogere prijsklassen, maar dit is natuurlijk ook wel te verwachten. Je kunt namelijk niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, of voor in mijn geval voor 100 dubbeltjes. Toch ben ik erg tevreden met mijn aankoop en ik heb er nog geen spijt van gehad. Het is het geld zeker waard. Het geluid is goed en alles klinkt mooi helder. Over de levensduur kan ik nog niets zeggen, aangezien ik ook nog niet lang in bezit ben. Ik zal de review later updaten.

De oortjes zijn immiddels overleden, al na 3 maanden na aankoop.

• iPod Nano V4 4GB Blauw
  • Realtek Onboard Audio
  • Windows Vista

Heb jij ook een Philips SHE2643 (Blauw, Wit)?