Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Anker Zolo Liberty+ (Zwart) Review

LeonCh 3 december 2017, laatste update op 12 december 2018, 200 views

Anker Zolo Liberty+ (Zwart)

De oortjes zijn zeer stevig gebouwd, redelijke geluidskwaliteit en met Bluetooth 5.0 is de verbinding geen probleem. Met een tal van functionaliteiten, waarbij sommige beter werkten dan anderen is dit zeker een interessant product. Vergeleken met draadloze oortjes van deze prijsklasse staan deze zeker niet laag.

Pluspunten

• Een redelijke prijs voor wat je krijgt
  • Beresterke Bluetooth verbinding
  • Gripfit voor optimale fit
  • Veel functionaliteiten
  • 48 uur extra luisterplezier met case
  • 3,5 uur luisterplezier uit de oortjes per oploaadbeurt
  • IPX5 watervrij
  • Graphene Drivers

Minpunten

• Geen volumeknop
  • Relatief zware case
  • De prijs
  • Lompe knoppen op de oortjes
  • Fabricatiefout die na een jaar pas merkbaar wordt!

Review van de Liberty+ van Zolo

Zolo beweert met de nieuwe Liberty+ een paar volledig draadloze oortjes zonder compromissen. Natuurlijk is een groot deel daarvan marketing, maar wat kunnen we verwachten van deze nieuwe oortjes. Samengevat zijn het fantastische, als niet de beste draadloze oortjes op de markt. In deze review zal ik dan ook volledig in detail gaan.

Zolo is een dochterbedrijf van Anker, die welbekend is tussen de powerbank-fabrikanten. Met behulp van een kickstarter campagne hebben ze de nodige financiering ontvangen om mee te concurreren met de audio-wereld. De vraag natuurlijk is of ze succes zullen behalen met deze oortjes of niet.

De marketing zit zeker goed, sinds Anker al bekend is voor haar kwalitatieve powerbanks, en gezien de specificaties op de oortjes.

Deze oortjes zijn volledig gesponsoord door iBood, op voorwaarde dat er een review wordt geschreven. Ik ben niet verbonden met iBood en werd niet verplicht om een positieve review te schrijven, dit is dan ook een eerlijke review.
Ik heb de oortjes pas kunnen bemachtigen op donderdag 30 december, wat er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat de review niet zo uitgebreid is als gewenst.
Indien er nog bepaalde belangrijke aspecten in mijn gedachten ronddwalen zal ik mijn review hieraan aanpassen.
Een gele verrassing

Het eerste wat opvalt zijn de kleuren. De kleuren van Zolo zijn wit en geel, geel is dan ook de kleur van de bijgeleverde kabel.

De oortjes worden geleverd in een witgele doos. Zoals verwacht van Zolo, een dochterbedrijf van Anker is het uitpakken dan ook een “premium” ervaring. De voorkant van de doos verbergt een luik dat zich vastkleeft met een magneet. Onder dit luik zitten de oortjes en de oplaaddoos tentoongesteld in een soort schuim.
Onder de oortjes, als je de verpakking opent vind je een verzameling van de Grip-fit configuraties om de oortjes te laten passen. Aan de andere kant vind je 3 boekjes (handleiding, waarschuwing-en tevredenheidskaartje) en een gele micro-usb-kabel.

De oortjes zijn ook verkrijgbaar in een (misschien wat meer moderne) witte versie. Die zal dan hoogst waarschijnlijk ook wat meer opvallen. Een meer neutrale kleur (of pigment) valt beter in de smaak voor mij, en ik ben dan ook blij dat de oortjes bij mij aankwamen in het zwart.
Wat zit er in de doos

Zoals benoemd in het vorig deeltje zijn dit de accessoires.
• 1 paar Zolo Liberty+ oortjes
• 1 powercase
• 3 extra paar verschillende Grip-fit jasjes
• 2 extra paar verschillende oordopjes
• 1 micro-usb oplaadkabel
• Handleiding
• Tevredenheidskaartje
• Waarschuwingskaartje

Natuurlijk zitten er een prachtig paar Zolo Liberty+ oortjes in, met een bijhorende powercase. Samen zouden ze volgens Zolo, tot meer dan 50 uur luisterplezier leveren, wat meer dan genoeg zou zijn voor een week of twee.

Ik had na enkele dagen (ongeveer een paar uur per dag) nog steeds 3 streepjes op de powercase.

Hierbij heb je ook nog een hele set Gripfit jackets en bijhorende oordopjes om een perfecte fit te vinden voor je oren. Hier had ik persoonlijk geen problemen mee, het paste uit de verpakking al bijna perfect in mijn oren. Een enig nadeel is wel dat deze gripfit jackets zeer fragiel zijn, en door onvoorzichtig omgang wel zouden kunnen scheuren.

Er wordt ook een gele micro-usb kabel bijgeleverd in de doos, in de kleuren van Zolo, jammer genoeg geen adapter, maar wat voor deze prijs zeker geen must is. Aan de kabel hangt een stukje velcro zodat de kabel makkelijk compact kan worden vastgebonden.

Ten laatste nog een handleiding en een waarschuwing-en tevredenheidskaartje.
De handleiding, die ook te vinden is op de website wordt gedrukt in vele talen (inclusief Nederlands), en is een relatief beknopte handleiding.
Daarbij een tevredenheidskaartje waarbij ze de manieren voor contact hebben gedrukt indien er problemen zijn met het product.
Er is dan ook nog een waarschuwingskaartje voor mogelijke gehoorschade, ik veronderstel dat dit wettelijk verplicht is.
Graphene? Ik hoor het niet.
(Ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik geen audiofiel ben, wat in dit hoofdstuk volgt is puur subjectief).

De zogenaamde Graphene drivers zorgden wel voor wat hype, wat dan ook zorgde voor hoge verwachtingen.

De geluidskwaliteit is niet fantastisch, maar begrijp me niet verkeerd. Het is een fantastische geluidskwaliteit vergeleken met draadloze oortjes van dezelfde prijsklasse en zelfs bepaalde gewone-oortjes van dezelfde prijsklasse. Voor gewone muziekfans is de Liberty+ wel meer dan geschikt om naar muziek te luisteren, maar...

Door de geforceerde marketing met Graphene drivers werden de verwachtingen zo hoog gelegd dat het moeilijk was om onder de indruk te zijn van het geluid. Als je van oortjes komt rond of onder een prijsklasse van 50 Euro zal je wel degelijk een groot verschil merken in geluidskwaliteit, maar het is gewoon niet zo indrukwekkend als beweerd wordt. Vergeleken met mijn Beats en AKG oortjes was er niet zo’n groot verschil.

Het geluid is helder en vol. Er is een evenwicht tussen de bass en de rest van het muziek. Bij sommige oortjes staat de bass te luid, met deze oortjes zal er op dat vlak dus geen probleem zijn.
Een powerbank en bewaarkist voor je dure oortjes

Deze oortjes komen natuurlijk geleverd met een case. Ze beweren een 48 uur reserve met de case, wat het dubbele zou zijn van de Apple Airpods. 48 uur zal meer dan genoeg zijn om een week mee te gaan, en met wat geluk zelfs 2 weken.
Er is jammer genoeg wel een nadeel met zoveel uren luisterplezier. De case is namelijk redelijk zwaar voor de grootte, maar dit zou geen probleem moeten zijn.

De case is volgens mij gemaakt van een hoog-kwaliteit plastiek en aluminium, met een matte afwerking. Persoonlijk vind ik de case een beetje glad, maar dit zou kunnen komen door mijn droge handen. Ik had soms het gevoel dat de case gewoon uit mijn hand zou glijden (gelukkig is dit niet gebeurt). De case heeft natuurlijk ook een zeer modern design en een metalen trim.

Vooraan vindt je 3 witte LED lampjes die de stroom in de powercase aanduiden. Het is volgens mij vanzelfsprekend wat deze lampjes beduiden, dus hier zal ik niet verder op ingaan.

Aan de rechterkant vindt je de micro-usb input om de powercase op te laden. De input wordt beschermd met een rubberen dop. Die dop laat volgens mij niet zoveel plaats om aan getrokken te worden, dus ik betwijfel dat de dop dan ook lang zal meegaan. Ik schat dat dit ongeveer een jaar zal meegaan bij zwaar gebruik.

In conclusie ben ik wel tevreden met de case en zou ik het zelf niet beter kunnen ontwerpen.

Snelle gebruik

! Eerst en vooral wordt aangeraden de oortjes en de bijbehorende case volledig op te laden!

De installatie is snel en gemakkelijk.
Zoals een normale bluetooth apparaat haal, zet je bluetooth aan en haal je de oortjes uit de case. De oortjes zullen tevoorschijn komen om aan te verbinden.
Eenmaal verbonden kan je zorgeloos naar muziek luisteren.

Voor volgende keren, zijn de oortjes normaal al automatisch verbonden (niet zoals de airpods), en kan je direct naar muziek luisteren eenmaal ze in de oren zitten.
Soms zal je wel op de knop moeten drukken van je oortjes om het te laten zoeken naar een apparaat, maar meestal verbindt het automatisch.
“Wat doet het?”
Één van de belangrijkste punten van de oortjes zijn natuurlijk de functionaliteiten, hier zal ik dan ook helemaal in detail gaan.

Ten eerste wil ik het hebben over de Transparency functie. Op de website wordt het volgens mij best komisch voorgesteld. Ze tonen een slider waarbij je als transparency uitstaat bijna niets hoort van de omgeving, en wanneer het aanstaat gewoon alles hoort. Dit is (vanzelfsprekend) natuurlijk niet de werkelijkheid, maar het is een zeer nuttige functie, en werkt fantastisch.

Je kan transparency aanzetten door op de knop van één van de oortjes 3 seconden lang in te houden, en hoort dan de omgeving door de microfoon (op het rechter oortje). Het is zeer goed uitgevoerd, doordat je nog een deel hoort van de omgeving voelt het alsof de oortjes surround-sound zijn.

Het enige nadeel, wat best komisch is, is dat de microfoon niet van de beste kwaliteit is, dus het klinkt alsof je met de buitenwereld aan het bellen bent. Een betere vergelijking voor de algemene bevolking bestaat volgens mij niet. Voor de gamers onder ons is er nog een betere vergelijking. Stel je voor dat de buitenwereld je vriend is op discord met een slechte microfoon.

Het kan gebruikt worden op straat als je muziek wil luisteren zonder dat het te gevaarlijk wordt doordat je de omgeving niet kan horen. Het kan volgens mij wel niet gebruikt worden op de fiets, omdat de microfoon gevoelig is voor wind.

+ Handig
+ Realistisch
- Lage microfoon kwaliteit

Ten tweede hebben we de Smart Assistants. Ik heb dit getest met S voice van Samsung en werd teleurgesteld.
Door Smart Assistant te activeren op je oortjes door 2 keer na elkaar te drukken één van de oortjes wordt de app geopend op je telefoon, maar bij mij lukte het niet wanneer het was vergrendeld.
Hierna kan je een vraag stellen wanneer je het bekende geluidje hoort en kan je beginnen praten. Één van de grootste nadelen waardoor ik het niet meer zal gebruiken is wanneer S voice je niet begrijpt, je niet de kans krijgt om nog eens iets te zeggen, je moet dan manueel op de telefoon op het microfoon symbooltje drukken, wat niet de bedoeling is van de fabrikant.

Conclusie:
+ Nuttig als je duidelijk spreekt
- Niet geoptimaliseerd voor Samsung apparaten.

Ten derde gaan we het hebben over de acties die je kan uitvoeren zonder je telefoon aan te raken.

• 1 keer drukken is pauzeren/afspelen
• 2 keer drukken is een Smart Assistant activeren
• 2 seconden inhouden is overslaan/terugspoelen van de soundtrack
• Langer dan 3 seconden inhouden is transparency mode (de)activeren

Deze acties kunnen uitgevoerd worden op beide oortjes.
Een enig nadeel met deze combinaties is dat er geen optie is om de volume te veranderen, dat zal moeten gebeuren via de telefoon.
Ten vierde is er een Zolo life app. Het is op moment van de review nog niet zo speciaal, je hebt de mogelijkheid om de equalizer wat aan te passen en je kan via de app ook de transparency aanzetten.

De equalizer is dan ook een teleurstelling, er is namelijk maar een beperkte mogelijkheid tussen:
• Pop
• Jazz
• EDM
• Classical
• Balanced

Er is geen mogelijkheid om dit zelf te doen met sliders, wat jammer is. Dit kan gelukkig wel op de software van bepaalde telefoons. zoals nieuwe Samsung modellen.

Verder heb je nog de mogelijkheid om een bericht te krijgen voor als je oortjes te ver zouden zijn (misschien laten vallen of gestolen) en kan je de batterijpercentage van je oortjes ook zien.

Ten laatste de Push-And-go™ functie, waar ik zeer tevreden over ben. Het is zoals het zegt gewoon de oortjes uit de case halen, in je oren steken en drukken op de knop om te activeren (als de playlist op je telefoon nog aanstaat), pairing gebeurt automatisch. Daarna druk je nog een keer om je playlist te laten afspelen vanaf het punt waar je het achterliet.
Ik kan gewoon de telefoon laten opladen in mijn rugzak, de oortjes bovenhalen en naar muziek luisteren zonder mijn telefoon zelfs aan te raken.
Er zit iets in je oor

De oortjes hebben een modern design en zijn stevig gebouwd. De grip-fit jasjes hebben blijkbaar een “lock” functie in de oren, wat inhoudt dat je de oortjes aan je oor laat steunen met behulp van het uitstekende gedeelte van het jasje, al heb ik hier weinig van gemerkt. De oortjes zijn relatief groot vergeleken met sommige alternatieve op de markt, mensen op straat zullen niet omkijken, maar merken wel dat er iets in je oren zit.

De oortjes zijn ook ontworpen met noise-cancelling waardoor je de buitenwereld bijna niet hoort over de muziek. Gelukkig is er wel een transparency functie waar ik het dadelijk over zal hebben.
Alleen voor sporters? Of mag ik er ook één
Al is het duidelijk dat marketing zeker de sporters onder ons probeert te overtuigen hoeft dit niet alleen voor hen te zijn. De geluidskwaliteit is zoals gezegd meer dan genoeg om de gemiddelde muziek-liefhebber tevreden te stellen.

Deze zijn zeker geschikt voor sporters, sinds de oortjes IPX5 waterbestendig zijn en zeer comfortabel vastzitten in de oren. Oortjes die er zomaar uitvallen zal dus geen probleem zijn.

Dit is ook zeer geschikt voor studenten (zoals mijzelf), die graag zachte muziek hebben op de achtergrond tijdens het studeren.

Voor studenten is er namelijk ook een kleine hack met deze oortjes. Voor degene die afgeleid zou raken door sociale media maar toch graag naar muziek luisteren.
Normaler wijze zouden ze hun koptelefoon (met draad) verbinden aan hun telefoon en naar muziek luisteren terwijl ze studeren, maar raken ze heel makkelijk afgeleid omdat hun telefoon geen halve meter ver weg is.

Deze oortjes bieden een oplossing met hun beresterke Bluetooth 5.0. Ik kon gewoon mijn telefoon in de woonkamer laten en studeren in mijn kamer zonder dat de verbinding zou wegvallen, zo raak je niet afgeleid door je telefoon omdat hij minstens 10 meter ver weg is. Het enige nadeel is wel dat je meerdere keren op je oortjes moet drukken om van muziek te veranderen in plaats van te scrollen door je playlist, maar je studeert tenminste meer.
Deze oortjes zijn dus zeker een aanrader voor studenten die naar muziek luisteren.

Dingen die ik nog kwijt wil maar geen plek kregen in de review!
Ik had wel enkele problemen ondervonden die al dan niet door fabricagefouten zijn te verwijten. Ten eerste ondervond ik dat mijn oortjes maximum oplaadden tot 90% wat ik zeer vreemd vond. Ik had dan direct klantenservice gecontacteerd en kreeg binnen 48 een beleefd antwoord, hopelijk kunnen we daarvoor iets uitwerken.

Ten tweede was de letter Z van Zolo op mijn case een beetje los, ik weet niet of dit een stikker is, of erop gesmolten, maar het zou kunnen dat letters er doorheen de jaren zouden afvallen.

Ten derde ondervond ik een lichte ruis bij het luisteren naar muziek, wat zou kunnen komen door een lagere kwaliteit van de geluidskaart. Dit probleem ondervind je niet met gedrade oortjes omdat het geluid door Samsung UHQ wordt verbeterd.

Ten vierde is er ook een kleine vertraging tussen het scherm en de oortjes, waardoor de oortjes waarschijnlijk niet zo geschikt zijn om naar films of video's te kijken.

Ten laatste is er geen compatibiliteit met Samsung UHQ waardoor de muziek misschien een beetje minder rijk zou klinken dan normaal, maar ik had hier geen last van.
Conclusie:
De oortjes zijn niet “Zero compromises” als beweerd, maar zouden dit zo goed als kunnen zijn, omdat ze goed klinken, een beresterke bluetooth verbinding hebben en een reeks nuttige functionaliteiten bevatten om de ervaring compleet te maken.
De graphene drivers waren misschien een kleine teleurstelling, maar zeker nog van een goede kwaliteit.
Zijn deze oortjes het waard voor 149.99 Euro?

Voor mensen die de overstap willen maken naar de toekomst van oortjes, is dit volgens mij de overstap van een droom/concept tot een haalbare werkelijkheid, dus ja.

Door het grote succes van hun kickstarter-campagne hebben veel mensen dan ook een mooie deel gekregen op hun nieuwe oortjes. Indien je geïnteresseerd zou zijn, is de normale variant, de liberty, nu al verkrijgbaar op verkoopsites, zoals Amazon.
Update na een jaar:
De rechter earbud klinkt plots veel zachter dan de linker, nadat ik de instructies van Zolo heb gevolg met 70% alcohol en een wattenstaafje (zonder resultaat), konden zij mij niet helpen (dit product heb ik namelijk "gratis" ontvangen).

Na een snelle zoektocht op google stuit ik op anderen die hetzelfde product ervaren en beweren dat er een soort zwarte olie achter het gouden filtertje zit waardoor het geluid gedempt is. Sinds ik niets te verliezen had heb ik het filtertje eruit genomen en schoongemaakt, waarna alles weer werkte.

Ook al is dit makkelijk om te doen en waarschijnlijk gedekt door garantie is dit natuurlijk een tegenvaller voor oortjes van 150 Euro. Wat deze zwarte olie is, is mij natuurlijk onbekend. Sommigen speculeren dat het een lijm of een hydrofobe substantie is, zelf Zolo support wist hier niets van.

Hierdoor valt de bouwkwaliteit naar mijn mening van 5 naar 2 sterren, en zakt mijn eindoordeel naar 3 sterren. Voor 60 Euro (op iBood) is dit een topdeal, maar ik zou het toch niet voor 150 Euro aanschaffen.

Heb jij ook een Anker Zolo Liberty+ (Zwart)?