Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart Review

Ilex 2 december 2017, laatste update op 25 december 2017, 1.088 views

Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart (Product gekocht)

Voor een voormalige Microsoft Lumia gebruiker een openbaring.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design

Minpunten

• Voornamelijk wat Android onhebbelijkheidjes.
  • Zeer summiere handleiding

Het is wel even wennen hoor, zo'n grote telefoon. (Had eerst een 4 inch Lumia).
Na eerste installatie downloadde het ding 4 grote updates, vanaf augustus voor elke maand één. Er staat nu Android 7.1.2 op. Ik las op androidworld.nl dat HMD (Nokia) heeft gezegd dat alle toestellen op korte termijn Android 8 krijgen.

Ik heb het toestel voornamelijk gekozen omdat de beperkingen van Windows 10 Mobile steeds irritanter werden. Te weinig apps, die ook nog eens niet meer ge-update worden, of zelfs helemaal worden gediscontinueerd, zoals Rabo Mobiel Bankieren, en voor het OS komen ook geen feature-updates meer uit (behalve voor een paar allernieuwste toestellen), alleen security-updates.
En ik wilde iets anders dan iedereen heeft.

Gelukkig zijn er wel Android MS Office apps, dus ik hoefde niet al mijn e-mails, afspraken, notes en contacten opnieuw in te voeren, of ingewikkeld handmatig te ex- en importeren, het is simpel een kwestie van je Microsoft account invoeren in de app en alles wordt automatisch gesynchroniseerd. (Dit geldt natuurlijk alleen voor mensen die geen Google account gebruikten voor dit soort zaken).

Dingen die opvallen: Het toestel voelt zeer solide aan vanwege het massieve aluminium frame, het geluid is verbazend goed (voor een smartphone), het 1080p scherm is goed helder zowel binnen als buiten, en het toestel start snel op en sluit snel af.
Nadat ik er achter was dat ik geen bestanden groter dan 4 GB op de SD kaart kan zetten heb ik er even wat kleinere videobestanden op gezet, maar wel met hoge resolutie. Die liepen probleemloos, en ook ondertitels waren zeer goed leesbaar.

Ook de Wifi is lekker snel. Ik heb 160 Mbit glasvezel en een Wifi repeater, en de telefoon haalt tot 60 Mbit up en down; meer dan genoeg voor apps- en browsergebruik, lijkt me. Snelheid mobiele data heb ik niet getest, want dat gebruik ik bijna niet.
Vanwege de goede speaker klinken ook gesprekken zeer goed.
GPS, NFC en kompas werken ook naar behoren.

De minpunten (bijv. geen USB-C) die in andere reviews worden genoemd begrijp ik niet zo.USB-C kabels zijn 2x zo duur als de andere en laden gaat er niet sneller mee, behalve als ook de voeding daarvoor geschikt is. dus dat zou het toestel weer duurder maken,
. De opmerkingen over het werk- en opslaggeheugen snap ik ook niet. Er staan nu ruim 90 apps op (incl. systeemapps) en ruim 1/3 van het intern opslaggeheugen is nog vrij. en volgens Settings-Memory hebben de apps nog nooit meer dan de helft van het RAM-geheugen gebruikt.
Van langzaam startende of werkende apps merk ik niets. In een review op Youtube zegt een of andere dopehead dat het opstarten van apps wel 2 tot 5 seconden duurt. Goh, erg zeg,
Er staan ook filmpjes op Youtube waarin ze de Nokia 6 vergelijken met een toestel dat 2 tot 3x zo duur is, en dan zeggen ze dat de Nokia een waardeloos toestel is. Waar slaat dat op?. De chipset is prima geschikt voor browsing en apps, maar niet voor zware spelletjes of andere processor-intensieve toepassingen. Als je die wilt gebruiken moet je dit toestel niet kopen.
Ook de duur van een batterij-lading is, voor mij, meer dan voldoende. Ik loop niet de hele dag te Whatsappen, Spotify gebruik ik ook nauwelijks, en ik zet het toestel 's nachts uit. Ik doe dan 2 dagen met een batterijlading.

Er worden ook nogal wat negatieve opmerkingen gemaakt over de camera. Vanwege het slechte weer heb ik nog geen buitenopnamen kunnen maken, alleen binnen. Het valt me dan op dat het erg moeilijk is om scherpe foto's te maken omdat ik het toestel niet goed stil kan houden, ook niet als ik de volumeknoppen gebruik ipv de touchtoets. Wordt vervolgd.
Ik heb intussen wel een leuk filmpje gemaakt van mijn spelende kat, en dat ziet er prima uit.

Een onhebbelijkheid is het feit dat de SD kaart door Android op FAT32 wordt geformatteerd, dus je kunt er geen bestanden groter dan 4 GB op zetten. Jammer, maar geen fout van Nokia, dus.
En ik weet niet of dit een Android- of een Nokia dingetje is, maar je kunt niet alleen de vingerafdruksensor instellen voor screen-unlock, je moet ook altijd nog een andere methode instellen, bijv. PIN of password, en bij een op- of herstart vraagt het toestel dan altijd om pin of password. Het nut van een vingerafdrukscanner lijkt me nu juist dat je dan geen nummer of password hoeft te onthouden.
Spelletjes speel ik niet, dus daar kan ik verder niks over zeggen.

Opladen. Met de bijgeleverde lader (2 A output) duurt het ca. 2 uur om de batterij volledig van 0 naar 100% op te laden, als de telefoon uit staat. Als de telefoon aan staat duurt het een uur langer. Met een (los gekochte) reservelader, die een output van 1,2 A heeft, duurt het laden in beide gevallen (aan of uit) een derde langer.

Minpuntje: de erg summiere online handleiding, (die je wel als PDF kunt downloaden). Ik krijg een beetje de de indruk dat er vanuit wordt gegaan dat iedereen al weet hoe Android werkt. Zo staat er niet in hoe je een hard reset moet uitvoeren als om wat voor reden dan ook het toestel niet meer opstart. Er staat alleen hoe je het vanuit het Settings-menu kunt doen.

Opmerkingen: Omdat de batterij vast is ingebouwd geldt de garantie van 2 jaar ook voor de batterij (Zie garantievoorwaarden).
Pas op als je de Simkaart (en evt 2de sim of SD kaart) aanbrengt. De houder is erg dun en de kaartjes erg klein. Ze willen nog wel eens scheef komen te zitten als je de houder in het toestel duwt. Forceer niets!

Heb jij ook een Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Zwart?

Ik gebruik de Nokia 6 ook en ben er zeer tevreden over. Mijn 2e telefoon is nu mijn Microsoft Lumia 950 geworden omdat o.a. inderdaad verschillende apps niet meer op de Lumia werkten .

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 2 december 2017 11:33]

Mijn vriendin en mijn dochter gebruiken een Nokia 6, tot volle tevredenheid!
Echt een top toestel voor weinig geld! (vorige week maandag nog aangeschaft voor ¤179,- bij Belsimpel, Black Friday prijs)
En up to date, wat tegenwoordig toch wel erg belangrijk is!
Andere fabrikanten lappen een goed updatebeleid aan hun laars!
En dus toch weer een Nokia :)
Ja, ik had ook die Black Friday aanbieding bij Belsimpel; via de prijswatch van Tweakers had ik een prijsalert ingesteld voor een prijs van minder dan 200 Euro. Nu heb ik een Nokia 6 voor de prijs van een Nokia 5.
Ik had hem 's maandags de 27e besteld, en het toestel werd pas donderdags (rond 8 uur 's avonds) bezorgd vanwege vertragingen bij PostNL.

De Motorola Moto G5 (Plus) werd ook heel goed beoordeeld in diverse reviews en als alternatief genoemd, maar kreeg meestal puntenaftrek vanwege het slechte updatebeleid van Motorola (Lenovo).

[Reactie gewijzigd door Ilex op 5 december 2017 13:16]