Zolo Liberty+ (Zwart) Review

Esumontere 1 december 2017, laatste update op 4 december 2017, 139 views

Zolo Liberty+ (Zwart)

Aanrader voor iemand die zoekt naar hoogwaardige wireless in-ears. Fijne draadloze koptelefoon, met goed geluid, fenomenale accuduur en comfortabele fit. Vallen niet makkelijk uit de oren, ook niet bij sporten. De bijbehorende app voegt weinig toe, en een volledige equalizer en aptX-ondersteuning ontbreken, maar dat zijn schoonheidsfoutjes. Absolute aanrader!

Pluspunten

• Accuduur (3.5 uur non-stop muziek)
  • Bluetooth 5.0
  • Accucapaciteit opbergdoos (~48 uur extra muziek)
  • Comfortabele fit
  • Prima geluidskwaliteit
  • Lichtgewicht
  • Hoogwaardig opbergdoosje c.q. laadapparaat, kan 12 keer opladen
  • IPX5 certificering (spuitwaterdicht)

Minpunten

• Handleiding impliceert touch, maar apparaat heeft fysiek knopje ...
  • ... en dat knopje reageert niet altijd goed
  • Transparency is een gimmick en niet nuttig
  • App voegt weinig toe
  • Equalizer met presets, geen handmatige instelling
  • Geen AptX
  • Weinig reden om de extra 50 euro in vergelijking met Liberty goed te praten
  • Geen volumecontrole

Zolo, een dochterbedrijf van de welbekende Chinese accufabrikant Anker, heeft via bijzonder effectieve Kickstarter campagne een "non-compromise" set true wireless earplugs op de markt gezet. Onder de noemer "Liberty" brengen ze 2 sets oordopjes op de markt, waarbij het grootste verschil tussen de Liberty en de Liberty+ een dubbel zo grote powerbank (laad/opbergdoosje) en de verbinding met Zolo's app is.

Ik heb via iBood de mogelijkheid gekregen om de meest uitgebreide variant, de Liberty+, te testen. Ik heb een poging gedaan om deze oordopjes zo onbevooroordeeld mogelijk te reviewen! Verder ben ik op geen enkele manier verbonden aan iBood of Zolo. Gezien de korte testperiode (28 november verzonden, uiterlijk 5 december review online), die dankzij PostNL nog een stukje korter werd, kan ik helaas niet overal uitgebreid op in gaan. Wel zal ik eventuele bevindingen die na de testperiode opvallen nog toevoegen aan deze review.

Fun fact: Deze review is geschreven terwijl ik de Zolo's gebruik!

Specs

De specificaties van de Liberty+ zijn hieronder weergegeven. Zolo zet het product op de markt met termen als 'Applied Graphene Technology', maar wat daar mee bedoeld wordt is onduidelijk. De oordopjes zijn voorzien van Bluetooth 5.0 en een IPX5 rating. Het laatste is vooral erg fijn voor de sporters onder ons; ze zullen ook goed blijven werken tijdens nattere omstandigheden.

Een belangrijk punt dat ontbreekt in de onderstaande lijst is de aptX codec, die de geluidskwaliteit van Bluetooth audio significant verbetert. Zolo heeft ervoor gekozen deze niet te ondersteunen, wat jammer is omdat ze het product als 'compromise-free' op de markt hebben gezet.

Tech Spec
Drivers6 mm Graphene Dynamic
Frequency Response20 Hz ~ 20 kHz
Audio CodecAAC, SBC
Bluetooth5.0
MicrophoneMEMS with EC/NR technology
Battery life3.5h (earbuds), 48h (case)
Waterproof ratingIPX5
Power sourceUSB 5V 1.5A

Unboxing

De Zolo's komen in een mooi doosje dat netjes is afgewerkt. De kwaliteit van de doos geeft al aan dat je een premium product in handen hebt. Bij het openmaken vind je meteen de oordopjes en hun oplaaddoosje, die out-of-the-box al tot ~80% zijn opgeladen. Onder dit compartiment vind je vervolgens de handleiding en een doosje met een uitgebreide set van rubberen dopjes en hoesjes voor de perfecte fit in je oren. Ook zit er een knalgele micro-USB kabel bij om het opbergdoosje op te laden, maar voor een adapter zul je zelf moeten zorgen want die zit er niet bij.

Geluidskwaliteit

Het belangrijkste aspect van elke koptelefoon is natuurlijk de kwaliteit van het geluid. De Zolo's zouden, volgens de fabrikant, ongeëvenaard geluid moeten leveren, mede dankzij de 'graphene enhanced drivers'. Op de Kickstarter-pagina zegt Zolo daar het volgende over:
"We’ve achieved breathtaking audio fidelity thanks to a lab-created material called Graphene; a nanosheet with 100 times the hardness of steel yet only a fraction of the weight. Through laboratory tests, we discovered applying a layer of graphene to a dynamic driver created an astonishing improvement in sound quality.

As the graphene-coated driver vibrates back and forth to create sound, its extra rigidity and lightness ensure precision oscillation. The result: superior sound across the entire frequency spectrum; with a dramatic enhancement for treble and overall clarity."

Hoe je geluidskwaliteit beoordeelt in een laboratorium is mij onbekend, maar het moet gezegd worden dat de kwaliteit van het geproduceerde geluid zeer goed is. Ondanks het ontbreken van de aptX codec, wat toch wel erg jammer is, doen ze niet onder voor de hogere-prijsklasse bedrade in-ears. Verschillende muziekgenres worden allen goed weergeven door de Zolo's. De nieuwe pop-muziek wordt goed weergegeven, en ook de tonen van wat hardere rock en metal kunnen worden beluisterd zoals ze bedoeld zijn.

Tijdens mijn werkzaamheden luister ik graag naar klassieke muziek, en ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over de zuiverheid en helderheid waarmee de Zolo's de muziek weergeven. De muziek klinkt scherp en gedetailleerd, zowel de bombastische stukken van Bach als de subtiele tonen van Mozart. Hoge en middentonen worden probleemloos afgespeeld door de kleine drivers in de Zolo's, alleen het basbereik is, niet onverwacht, niet fantastisch. Desondanks is deze voor in-ears toch behoorlijk goed en over het algemeen ruim voldoende.

Vergeleken met mijn (vrij oude) Philips SHE9800 in-ears met draadje is het geluid helderder en gedetailleerder. Zelfs de basweergave is voldoende, al haalt deze het natuurlijk niet bij die door de gemiddelde over-ear of on-ear hoofdtelefoon. Mijn Teufel AIRY, die in dezelfde prijsklasse valt en ook draadloos is, heeft echter een veel betere basweergave en gedatailleerder geluid.
Equalizer
Over de equalizer kan ik kort zijn; die voegt in de huidige staat erg weinig toe. Hij zit ingebakken in de -sowieso al vrij nutteloze- app en beschikt over 5 presets: Pop, Jazz, EDM, Classical en Balanced. Handmatige controle over de verschillende frequentiegebieden ontbreekt. Ook is het niet mogelijk om meer presets toe te voegen, of de presets aan te passen.

Verbindingssterkte
Ondanks dat mijn laptop en telefoon enkel Bluetooth 4.0 en 4.2 (respectievelijk) ondersteunen, is de verbindingssterkte prima. Zelfs op afstand (enkele kamers verderop) wordt de verbinding behouden. Als hij toch kort wegvalt, pikt eerst het rechteroortje hem weer op waarna de linker snel volgt. De verbindingskwaliteit zal met een Bluetooth 5.0 apparaat wellicht nog beter zijn, maar die heb ik helaas niet.
Gesprekskwaliteit en Spraakassistent
De Zolo's beschikken ook over een microfoon, en kunnen dus ook gebruikt worden als headset. Alle huidige spraakassistenten worden ondersteund, dus je bent niet vendor-locked. Dit werkt dan ook feilloos; 2 keer drukken op het knopje activeert Google's spraakassistent op mijn 3T, en de vragen worden goed verstaan.

Ook telefoongesprekken kunnen worden gevoerd via de Zolo's, al is het dan wel met enkel het rechter oordopje. De gesprekskwaliteit is prima, al is het volume wat aan de lage kant. Voor de andere kant is het gesprek goed verstaanbaar, en ik heb verder geen problemen ontdekt.

Draagcomfort

Om het draagcomfort van de Zolo's te testen heb ik ze onder verschillende omstandheden gebruikt. De oortjes zijn erg licht en zitten niet onprettig in je oor. Ze steken een klein beetje uit de oorschelp, maar vallen niet op. Ze zitten stevig vast, zelfs door hard te schudden met je hoofd kan je ze niet uit je oren laten vallen. Ze laten zich makkelijk inbrengen en geven geen zwaar gevoel in je oor. Ook als je even wegloopt bij je bureau terwijl je muziek streamt vanaf je PC blijft de connectiviteit goed; zelfs in andere ruimtes had ik weinig last van storing.

Sporten
Draadloze koptelefoons lenen zich natuurlijk fantastisch voor gebruik tijdens het sporten. Je kunt je telefoon (of ander media-apparaat) dan mooi in een zak steken en houden, en hoeft niet te klooien met draadjes. De Zolo's zijn voorzien van een waterafstotende coating, waardoor zweet en regen geen probleem mogen veroorzaken. Tijdens mijn tweewekelijkse rondje fitnessen bleven de oortjes prima zitten en veroorzaakten geen ongemak, ook niet na een uur krachttraining en een rondje cardio. Ondanks dat ze klein zijn sluiten ze de gebruiker goed af voor de omgeving en heb je weinig last van achtergrondgeluid.

Kantoor
Tijdens mijn kantoorwerk heb ik de Zolo's ook gebruikt, en heb eigenlijk grotendeels dezelfde ervaring als met sporten; Je voelt ze nauwelijks zitten en ze sluiten de gebruiker goed af van de omgeving. Na een tijdje stil te zitten ga je echter wel merken dat je gehoorkanaal wat onprettig gaat aanvoelen door het plugje, maar dat kan een pasvorm-probleempje zijn. Al met al bevielen ze goed en is het comfort bewonderingswaardig.
Bediening
Over de bediening van de Zolo's ben ik minder te spreken. In de handleiding wordt gesproken van 'tap' controle, wat ik interpreteerde als touch-gevoeligheid. Niets is minder waar: beide oordopjes zijn voorzien van knopjes die vrij hard en recht ingedrukt moeten worden, waarmee je dus ook het plugje verder in je oor duwt, wat geen prettig gevoel is. Ook zijn de standaard ingestelde hotkeys (die niet aan te passen zijn) vrij onnatuurlijk, en is de feedback van het knopje niet altijd even duidelijk. Tenslotte ontbreekt volume-controle, dus dit moet je op het media-apparaat zelf bedienen. Zolo heeft de volgende functies aan de toetsen gehangen:

1 keer drukken: afspelen/pauzeren/oproep beantwoorden
2 keer drukken: spraakassistent
1 seconde inhouden rechterdopje: volgende nummer
1 seconde inhouden linkerdopje: vorige nummer
3 seconden inhouden: Sound Isolation (Transparency) inschakelen
5 seconden inhouden: uitschakelen

In de praktijk gaat het enkele seconden indrukken vaak mis; bij het inschakelen van Transparency ga je naar het volgende nummer, als je naar het volgende nummer wil zet je hem op pauze, etc. Dit komt helaas regelmatig voor.

Accuduur

Koptelefoon
De koptelefoon zelf heeft een kleine accu die de gebruiker voor 3.5 uur van muziek moet voorzien. In de praktijk is dat meer dan genoeg, omdat dergelijke apparaten vooral gebruikt worden tijdens het sporten, of tijdens een fiets/bus/trein/wandeltochtje. Die 3.5 uur werden tijdens mijn tests ook daadwerkelijk gehaald, dus dat valt niets tegen!

Maar... het oplaadproces lijkt enigszins buggy te zijn. Wanneer de koptelefoon is opgeladen en uit het doosje worden gehaald zit het accupercentage tussen de 85 en 95%. Ik heb na verschillende laadcycli nooit 100% gezien. Ook lijkt de lading niet lineair af te nemen; boven de 50% gaat een stuk sneller dan daar onder. Ook gaf de app aan dat mijn oortjes nog 24% accu hadden, en vielen ze 5 minuten later uit. Dit lijkt gerelateerd te zijn aan ongelijk opgeladen oortjes; mijn linker oortje bleef aan terwijl de rechter uitviel. Omdat de controller in de rechter-helft zit, was het linker oortje echter onbruikbaar totdat de recher weer was opgeladen. Hopelijk is deze onduidelijkheid een issue die later softwarematig kan worden opgelost.

Charge-case
De case bevat een grotere accu, die voor 48 uur muziek moet zorgen. Het opladen van de oordopjes in de case gaat redelijk snel, na ongeveer anderhalf uur laden zijn ze vol. De case zelf is voorzien van 3 ledjes die aangeven hoe vol de grote accu nog is. Deze ledjes zijn echter bijzonder zwak, waardoor de zichtbaarheid matig is.

Omdat ik maar weinig tijd had om de Zolo's te testen is het me niet gelukt om de charge-case accu leeg te krijgen. Dit spreekt voor de kwaliteit en de capaciteit van het apparaat: na meerdere dagen gebruik, voor lange en korte tijd, elk gevolgd door terugplaatsing in het doosje is de grote accu nog meer dan 70% vol (alle 3 de LEDjes branden nog).

Liberty+ versus Liberty

Zolo brengt 2 versies van de oordopjes op de markt, de Liberty en de Liberty+. De voordelen van de Liberty+ ten opzichte van de Liberty zijn: een charge-case met tweemaal zo grote capaciteit, de "Zolo Life" app, Transparency en Bluetooth 5.0. Ook zijn de drivers van de Liberty+ 0.5 mm groter in diameter. De Liberty+ is dan ook 50 euro duurder dan de Liberty.
"Zolo Life" app
Het gebruik van de Zolo Life app is een vvan de dingen die de Liberty+ onderscheidt van de Liberty. In de app kan je het batterij-percentage aflezen, Transparency (zie later) aan of uit zetten, de equalizer gebruiken en een quick-start filmpje zien (waarvan je de eerste handelingen al gedaan moet hebben om überhaupt de app te kunnen gebruiken). Al met al voegt dit bijzonder weinig toe, want Transparency is ook te togglen met een sneltoets en het batterij-percentage wordt door alle nieuwe Android-telefoons ook in de taakbalk weergegeven. Eigenlijk is dus de enige nuttige toevoeging van de app, op het moment van schrijven, de equalizer.

Verder vind ik het nogal flauw dat Zolo de gebruikers van de Liberty buitensluit met deze app. Hij voegt (in elk geval op het moment van schrijven) weinig toe, maar het inbouwen van ondersteuning voor de Liberty stelt weinig voor, en een app kan veel toevoegen aan de muziekbeleving m.b.v. een goede equalizer.

Transparency
Waar vele koptelefoons verkocht worden met noise cancellation, worden de Zolo Liberty+ oortjes van exact de tegenovergestelde functie voorzien. "Transparency", zoals de functie door Zolo wordt genoemd, versterkt het geluid om je heen en zorgt er dus voor dat je, tijdens het luisteren naar muziek, ook bijvoorbeeld het verkeer kunt horen of een gesprek kunt voeren. Dat klinkt nuttig, maar in de praktijk valt dat tegen. Alle geluid wordt versterkt, dus ook je eigen stem, maar dan met enkele milliseconden vertraging, wat behoorlijk irritant is. Daarnaast, als je de functie buiten gebruikt (tijdens het fietsen, wandelen, etc) dan hoor je een constante harde ruis door de wind. Als je een gesprek wilt voeren dan werkt het een stuk beter, maar zeg nou zelf, het getuigt niet bepaald van respect om je koptelefoon dan niet even af te zetten...

Deze functie is in feite veelbelovend, maar in de huidige staat niets meer dan een gimmick. Als Zolo in de app een slider zou inbouwen, waarmee het effect sterker en zwakker gezet kan worden, dan wordt het wellicht een functie waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.

Zolo heeft met de Liberty+ een bijzonder goede set true wireless headphones op de markt gezet. De geluidskwaliteit is behoorlijk goed en de accuduur is fantastisch. De IPX5 certificering garandeert dat ze ook geschikt zijn om mee te sporten, de oordopjes zitten goed en comfortabel in je oren en gaan ook bij langere draagtijden niet irriteren. Ze zijn elegant en subtiel qua design. Verder wordt Bluetooth 5.0 ondersteunt, wat betere kwaliteit en langere accuduur betekent.

Ondanks de 'compromise-free' belofte blijkt toch dat enig compromis nodig is, waarmee ik vooral doel op het ontbreken van aptX. Ook is het accu-laadproces buggy, wat leidt tot onvolledig laden en een non-lineaire afname van accupercentage. Verder is het onbreken van een volledige equalizer vervelend, en voegt de app momenteel bijzonder weinig toe. Tenslotte is Transparency is een leuk idee, maar in de huidige vorm bijzonder nutteloos. Een slider waarmee het effect kan worden versterkt of verzwakt zou het al een stuk beter maken.

De geluidskwaliteit is erg goed, maar er zijn voor 150 euro (veel) betere Bluetooth-koptelefoons beschikbaar. Dat zullen weliswaar geen in-ears zijn, maar je kunt meer waar voor je geld halen door bijvoorbeeld een Teufel of een Sony Bluetooth koptelefoon aan te schaffen. Desondanks doet Zolo een behoorlijke stap vooruit, en moeten we wel bedenken dat dit een van de weinige beschikbare true wireless in-ear koptelefoons is.

Alles samengevat heb je met de Zolo Liberty+ een fantastische set true wireless in-ears in huis, met een goede accu en goede geluidskwaliteit. Zolo zegt nog hard bezig te zijn aan de app, dus de functionaliteit hiervan gaat vast nog stukken beter worden. Als je op zoek bent naar een Bluetooth koptelefoon in deze prijscategorie, en je bent op zoek naar in-ears met goed comfort, design en geluidskwaliteit dan zit je met de Liberty+ helemaal goed. Mocht je een audiofiel zijn die vooral op zoek is naar een draadloze koptelefoon met fantastisch geluid, dan kan je beter verder zoeken.

Timeline

28 november - Het verlossende woord van iBood: Ik mag ze reviewen!
29 november - Oneindige frustraties met PostNL: Pakje is een dag vertraagd.
30 november - Dan uiteindelijk toch de Zolo's ontvangen: Het testen kan beginnen!
1 december - Eerste stuk review geschreven.
3 december - Review afgemaakt.

Heb jij ook een Zolo Liberty+ (Zwart)?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8