Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart

Specificaties 7" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart Review

christopher72 30 november 2017, laatste update op 16 maart 2018, 4.907 views Product gekocht

Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart

Voor een premium prijs koop je deze premium e-reader: de Kindle Oasis 2017. Een zeer fijn apparaat dat ik met veel plezier gebruik. Belangrijkste extra's welke niet op de Kindle Oasis 2016 aanwezig waren: automatische schermverlichting, audiobooks, 7 inch in plaats van 6 inch.

Pluspunten

• premium afwerking
  • Uitstekend scherm
  • gelijkmatige verlichting
  • waterdicht
  • licht en handzaam
  • audiobooks via blutooth
  • fysieke knoppen
  • Automatische verlichting

Minpunten

• geen audiojack
  • voelt 'koud' aan
  • geen lezen en luisteren gelijktijdig
  • te groot voor de binnenzak
  • epubs alleen via calibre
  • geen woordafbreking NL boeken
  • 'nachtstand' lastig te activeren

Veelzijdigheid Score: 2
Voor een premium prijs koop je deze premium e-reader: de Kindle Oasis 2017. Een zeer fijn apparaat welke ik nu een kleine week met veel plezier gebruik. Ik heb de 8GB versie in bezit met wifi, zonder 3G. (Er zijn ook versies met meer geheugen en met 3G, maar ik weet niet of deze ooit in Nederland verkrijgbaar zullen zijn). Aanschaf ging moeizaam: op Amazon.de wordt de aanschafdatum voortdurend uitgesteld, en de reader kan zonder aanwijsbare redenen niet vooraf besteld worden. Op Conrad.nl was de reader korte tijd verkrijgbaar, maar is op moment van dit schrijven uitverkocht. Ik verwacht dat het apparaat op termijn via beide shops weer beschikbaar zal zijn in Nederland. **EDIT 16-3-2018: Deze Kindle is verkrijgbaar op amazon.de en conrad.nl**

Hardware
Ten opzichte van de Oasis 2016 ontbreekt de 'oplaadhoes'. De batterij zit dus weer gewoon aan boord van de e-reader zélf. De accuduur kan ik momenteel nog niets over zeggen. Het scherm loopt gelijk met de bezels, en is van zeer mooie kwaliteit. Bovenop zit de aan/uit knop, onder zit de usb-aansluiting voor het opladen en uitwisselen van bestanden.

Het is de eerste e-reader die Amazon uitgeeft welke waterdicht is (IPX8) en die groter is dan 6 inch (deze is 7 inch). De vorm is vierkant in plaats van rechthoekig. Hierdoor is de e-reader vrij 'breed' wat ervoor zorgt dat deze zelden in een binnenzak zal passen. Het apparaat is zowel voor links- als rechtshandigen te gebruiken omdat het scherm kantelt wanneer je de e-reader omdraait. Dit werkt snel en feilloos. De functie kan echter niet worden uitgeschakeld. Er zijn fysieke knoppen voor het vooruit- en terugbladeren.

De achterkant is van aluminium, wat een premium look geeft, maar ook nogal koud aanvoelt in de hand en veel vingerafdrukken geeft. (Eigenlijk is het materiaal van de Kobo's prettiger, maar die doen dan weer goedkoper aan). Vanwege de dikke bezel aan de kant van de fysieke knoppen is de e-reader zeer handzaam. Het dikke / zware gedeelte ligt dus in je hand. Je kunt 'm in bed liggend met één hand boven je hoofd houden. Voor mijzelf zijn fysieke knoppen een aanwinst, maar dat is sterk persoonlijk.

De verlichting is perfect egaal, iets wat ik bij de Kobo Aura One veel slechter vind. De verlichting kan automatisch worden aangepast aan het omgevingslicht m.b.v. de lichtsensor. Dit kan ook uitgezet worden. (deze functie ontbrak bij de Kindle Oasis 2016). Een mooie functie is het kunnen inverteren van zwart en wit in de hele interface. Je krijgt dan dus witte letters tegen een zwarte achtergrond. Dit werkt in het donker erg prettig en is een redelijk alternatief voor Kobo's 'warme' verlichting op de Aura One. Nadeel is dat deze functie wat lastig te bereiken is via de instellingen.

De e-reader kan via blutooth met speakers of een receiver worden verbonden. Je kunt dan audiobooks afspelen. Ik weet niet of deze ook in het Nederlands verkrijgbaar zijn. Nadeel van deze functie is dat je niet tegelijk kunt lezen en luisteren. Audiobooks nemen ook betrekkelijk veel geheugenruimte in beslag, wellicht dat 8GB al gauw niet genoeg is. Audiobooks worden geheel gedownload, dus niet gestreamd. Het afspelen kan al wel worden begonnen tijdens het downloaden. Er is geen audiojack aanwezig. Voor mij is dit allemaal niet echt van belang, ik geloof niet dat ik deze functie zal gebruiken (maar heb het alsnog even geprobeerd).

Software
Amazon gebruikt standaard software voor al z'n e-readers. Vrijwel alles in de interface is keurig vertaald in het Nederlands. Het is even wennen ten opzichte van Kobo, maar kent een aantal handige functies, zeker als je veel in het Engels leest. Zo is er bijvoorbeeld 'word wise': je krijgt dan direct de vertaling van woorden te zien in de tekst. Ook is er 'Vocabulary Builder', waarmee de woorden die je vertaald hebt als een lijst worden opgeslagen, zodat je de vertaling kunt leren. De software voelt wat degelijker en uitgebreider aan dan op de Kobo. Nadeel van alle amazon e-readers is dat deze geen epub ondersteunen. Met het programma Calibre kun je de epubs echter (automatisch) omzetten en 'sideloaden' op de e-reader. Dit heeft wel nadelen: woordafbreking werkt dan niet, en bepaalde instellingen (bijvoorbeeld de dikte van het lettertype) zijn niet te wijzigen. Sideloaden werkt wat dat betreft op de Kobo's beter. Het hele Amazon ecosysteem is simpelweg meer 'gesloten'. Maar zowel Nederlandse als Engelse boeken zijn ruimschoots verkrijgbaar.

Extra's:
Bij de e-reader zit alleen een usb-kabeltje inbegrepen, dus geen lader (!). Ook zit er dus standaard geen hoes meer bij. Ik heb zelf de leren hoes van Amazon (en via Amazon.de) extra aangeschaft. Deze wordt met magnetisme bevestigd aan de e-reader en sluit perfect aan. Hier en daar las ik dat de magneten niet sterk genoeg zijn, maar ik deel die ervaring niet. De hoes zit stevig genoeg vast. Het nadeel is dat de achterkant van de e-reader (het dikke gedeelte) onbeschermd blijft. De e-reader kan rechtop gezet worden met behulp van de hoes. Dit werkt redelijk, ook al is er niet veel kracht voor nodig om het geheel te laten omvallen.

Heb jij ook een Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart?