1 review

Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart - Reviews

Specificaties 7" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart Review

christopher72 30 november 2017, laatste update op 16 maart 2018, 2.640 views Product gekocht

Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart

Voor een premium prijs koop je deze premium e-reader: de Kindle Oasis 2017. Een zeer fijn apparaat dat ik met veel plezier gebruik. Belangrijkste extra's welke niet op de Kindle Oasis 2016 aanwezig waren: automatische schermverlichting, audiobooks, 7 inch in plaats van 6 inch.

Pluspunten

• premium afwerking
  • Uitstekend scherm
  • gelijkmatige verlichting
  • waterdicht
  • licht en handzaam
  • audiobooks via blutooth
  • fysieke knoppen
  • Automatische verlichting

Minpunten

• geen audiojack
  • voelt 'koud' aan
  • geen lezen en luisteren gelijktijdig
  • te groot voor de binnenzak
  • epubs alleen via calibre
  • geen woordafbreking NL boeken
  • 'nachtstand' lastig te activeren

Veelzijdigheid Score: 2
Voor een premium prijs koop je deze premium e-reader: de Kindle Oasis 2017. Een zeer fijn apparaat welke ik nu een kleine week met veel plezier gebruik. Ik heb de 8GB versie in bezit met wifi, zonder 3G. (Er zijn ook versies met meer geheugen en met 3G, maar ik weet niet of deze ooit in Nederland verkrijgbaar zullen zijn). Aanschaf ging moeizaam: op Amazon.de wordt de aanschafdatum voortdurend uitgesteld, en de reader kan zonder aanwijsbare redenen niet vooraf besteld worden. Op Conrad.nl was de reader korte tijd verkrijgbaar, maar is op moment van dit schrijven uitverkocht. Ik verwacht dat het apparaat op termijn via beide shops weer beschikbaar zal zijn in Nederland. **EDIT 16-3-2018: Deze Kindle is verkrijgbaar op amazon.de en conrad.nl**

Hardware
Ten opzichte van de Oasis 2016 ontbreekt de 'oplaadhoes'. De batterij zit dus weer gewoon aan boord van de e-reader zlf. De accuduur kan ik momenteel nog niets over zeggen. Het scherm loopt gelijk met de bezels, en is van zeer mooie kwaliteit. Bovenop zit de aan/uit knop, onder zit de usb-aansluiting voor het opladen en uitwisselen van bestanden.

Het is de eerste e-reader die Amazon uitgeeft welke waterdicht is (IPX8) en die groter is dan 6 inch (deze is 7 inch). De vorm is vierkant in plaats van rechthoekig. Hierdoor is de e-reader vrij 'breed' wat ervoor zorgt dat deze zelden in een binnenzak zal passen. Het apparaat is zowel voor links- als rechtshandigen te gebruiken omdat het scherm kantelt wanneer je de e-reader omdraait. Dit werkt snel en feilloos. De functie kan echter niet worden uitgeschakeld. Er zijn fysieke knoppen voor het vooruit- en terugbladeren.

De achterkant is van aluminium, wat een premium look geeft, maar ook nogal koud aanvoelt in de hand en veel vingerafdrukken geeft. (Eigenlijk is het materiaal van de Kobo's prettiger, maar die doen dan weer goedkoper aan). Vanwege de dikke bezel aan de kant van de fysieke knoppen is de e-reader zeer handzaam. Het dikke / zware gedeelte ligt dus in je hand. Je kunt 'm in bed liggend met n hand boven je hoofd houden. Voor mijzelf zijn fysieke knoppen een aanwinst, maar dat is sterk persoonlijk.

De verlichting is perfect egaal, iets wat ik bij de Kobo Aura One veel slechter vind. De verlichting kan automatisch worden aangepast aan het omgevingslicht m.b.v. de lichtsensor. Dit kan ook uitgezet worden. (deze functie ontbrak bij de Kindle Oasis 2016). Een mooie functie is het kunnen inverteren van zwart en wit in de hele interface. Je krijgt dan dus witte letters tegen een zwarte achtergrond. Dit werkt in het donker erg prettig en is een redelijk alternatief voor Kobo's 'warme' verlichting op de Aura One. Nadeel is dat deze functie wat lastig te bereiken is via de instellingen.

De e-reader kan via blutooth met speakers of een receiver worden verbonden. Je kunt dan audiobooks afspelen. Ik weet niet of deze ook in het Nederlands verkrijgbaar zijn. Nadeel van deze functie is dat je niet tegelijk kunt lezen en luisteren. Audiobooks nemen ook betrekkelijk veel geheugenruimte in beslag, wellicht dat 8GB al gauw niet genoeg is. Audiobooks worden geheel gedownload, dus niet gestreamd. Het afspelen kan al wel worden begonnen tijdens het downloaden. Er is geen audiojack aanwezig. Voor mij is dit allemaal niet echt van belang, ik geloof niet dat ik deze functie zal gebruiken (maar heb het alsnog even geprobeerd).

Software
Amazon gebruikt standaard software voor al z'n e-readers. Vrijwel alles in de interface is keurig vertaald in het Nederlands. Het is even wennen ten opzichte van Kobo, maar kent een aantal handige functies, zeker als je veel in het Engels leest. Zo is er bijvoorbeeld 'word wise': je krijgt dan direct de vertaling van woorden te zien in de tekst. Ook is er 'Vocabulary Builder', waarmee de woorden die je vertaald hebt als een lijst worden opgeslagen, zodat je de vertaling kunt leren. De software voelt wat degelijker en uitgebreider aan dan op de Kobo. Nadeel van alle amazon e-readers is dat deze geen epub ondersteunen. Met het programma Calibre kun je de epubs echter (automatisch) omzetten en 'sideloaden' op de e-reader. Dit heeft wel nadelen: woordafbreking werkt dan niet, en bepaalde instellingen (bijvoorbeeld de dikte van het lettertype) zijn niet te wijzigen. Sideloaden werkt wat dat betreft op de Kobo's beter. Het hele Amazon ecosysteem is simpelweg meer 'gesloten'. Maar zowel Nederlandse als Engelse boeken zijn ruimschoots verkrijgbaar.

Extra's:
Bij de e-reader zit alleen een usb-kabeltje inbegrepen, dus geen lader (!). Ook zit er dus standaard geen hoes meer bij. Ik heb zelf de leren hoes van Amazon (en via Amazon.de) extra aangeschaft. Deze wordt met magnetisme bevestigd aan de e-reader en sluit perfect aan. Hier en daar las ik dat de magneten niet sterk genoeg zijn, maar ik deel die ervaring niet. De hoes zit stevig genoeg vast. Het nadeel is dat de achterkant van de e-reader (het dikke gedeelte) onbeschermd blijft. De e-reader kan rechtop gezet worden met behulp van de hoes. Dit werkt redelijk, ook al is er niet veel kracht voor nodig om het geheel te laten omvallen.

Heb jij ook een Amazon Kindle Oasis (2017) 8GB Zwart?

Bedankt voor je review - zit al weken te azen op een mogelijkheid om de nieuwe Oasis te bestellen. Voorheen ging dat wel via de Duitse of Engelse versie - maar nu krijg je overal "kan niet naar je adres verzonden worden"..

Zo bizar dat op amazon.de er een geheel Nederlandse pagina is - alles is vertaald maar wanneer je gaat bestellen dan stopt het opeens.. Hopen dat of Conrad of Amazon.de binnenkort wel de nieuwe Oasis kan leveren!
Het is inderdaad een ergernis. Ik krijg zelfs continu reclame e-mails van Amazon.de, waarin de Kindle Oasis 2017 wordt aangeprezen (in het Nederlands). 'Koop nu', staat ook op de site. De 'leverbaar vanaf' - datum is ook al vele malen opgeschoven. Als men het niet weet, zet er dan 'binnenkort leverbaar' neer, zou ik zeggen.
Zelf heb ik 'm dus op enig moment bij Conrad weten te bestellen, daar was hij (hl kort) verkrijgbaar. Vroeg of laat zal het ook wel goed komen, maar laat mensen niet steeds weer wachten op de nieuwe verkoopdatum, om die vervolgens weer te verplaatsen. Dat is vreselijk irritant.

Het grappige is dat de Amerikanen hetzelfde ervaren bij Kobo e-readers: die zijn dus dr vaak weer slecht leverbaar.
wil dit apparaat al weken en is niet naar nederland te verschepen. wat een ongelooflijk slechte zaak dit. zie mij binnenkort naar duitsland rijden om hem daar op te halen bij een afhaalpunt. wel een rit van 140 km heen :(

wel jammer dat de functie van touchscreen uitzetten niet in de nieuwste software update voor de oude oasis zit.
Amazon maakt er een puinhoop van. Even op een rijtje gezet:
- De Oasis wordt sinds oktober aangeboden op amazon.de (keurig vertaald in het Nederlands!). “Nu bestellen”, stond er steeds. Echter, pas in de laatste bestelfase, na selectie van het ontvangstadres, wordt aangegeven dat deze niet beschikbaar is in Nederland.
- De beschikbaarheidsdatum is sinds de introductie continu opgeschoven.
- Er wordt bijna dagelijks per e-mail reclame gemaakt voor de Oasis in het Nederlands, terwijl deze dus niet te verkrijgen is in NL.
- Vanaf heden (per 24-12-2017) blijkt eindelijk de Oasis beschikbaar te zijn, maar helaas, nu staat er ineens wl bij dat de Oasis niet beschikbaar is in Nederland.
- Toebehoren, zoals de Amazon cover, was wel steeds te koop en te verkrijgen via amazon.de. Dat is volkomen onlogisch, want die cover is alleen geschikt voor de Kindle Oasis, welke dus niet te verkrijgen is in NL.
- Volgens de amazon website zijn Kindles verkrijgbaar in Nederland, zie: https://www.amazon.de/gp/...lay.html?nodeId=201270050 Men spreekt dus zichzelf tegen.
- Het is nu dus nog steeds onduidelijk of de Kindle Oasis 2017 ooit beschikbaar komt in Nederland vanuit Amazon, en zo ja: wanneer.
- Navraag bij de klantenservice op Amazon.de levert slechts deze reactie op: “hij zou eigenlijk in NL beschikbaar moeten zijn”. Het is me nog niet gelukt om ergens een reden te ontfutselen.
- Gisteren kon de Oasis 2017 besteld worden op amazon.com (dus de VS variant). ‘ships to the Netherlands’, stond erbij. Vandaag staat er: ‘this item does not ship to the Netherlands’. Ongelofelijk.

Ik heb blijkbaar enorm geluk gehad, en ik moet wel een van de weinigen zijn die een exemplaar heeft weten te bemachtigen in Nederland (via Conrad.nl).

[Reactie gewijzigd door christopher72 op 24 december 2017 12:25]

Ja. Zie de amazon reactie hier onder
Geachte heer van Leeuwen,

Hartelijk dank voor uw interesse in de nieuwe "Kindle Oasis 9th Generation".

Tot mijn grote spijt moet ik u echter mededelen dat deze Kindle Oasis niet naar Nederland wordt geleverd.

Mijn excuses voor het ongemak.

De redenen zijn dat de software niet wordt ondersteund in Nederland (u ontvangt o.a. geen, of niet alle upgrades) en rechtenkwesties aangaande de inhoud.

Ik dank u vriendelijk voor uw moeite en uw interesse en wens u bijzonder prettige feestdagen.

Is uw probleem hiermee opgelost?

Zo ja, klik hier:

Zo nee, klik hier:

Met vriendelijke groet,
Reinhart Alberts
Met je feedback help je ons het meest klantvriendelijke bedrijf ter wereld op te bouwen.
Wat deze meneer Alberts aangeeft is op z’n zachst gezegd vreemd:

‘De software wordt niet ondersteund in Nederland (u ontvangt o.a. geen of niet alle upgrades)’ : Ik heb de laatste december update (5.9.2.0.1) op mijn Oasis 2017 gewoon ontvangen. Dat is al de 3e update als ik het goed heb. In die laatste .1 release zit een nieuwe feature: ‘aanraakscherm uitschakelen’. Zelfs de uitleg van de feature is vertaald in perfect Nederlands. Kortom: het apparaat functioneert naar behoren, krijgt gewoon z’n updates en wordt prima ondersteund. Ik zou niet weten wat de man bedoelt met rechtenkwesties, aangezien zowel software als ‘inhoud’ (??) op recente Kindles zoals bijv. de Voyage hetzelfde is. Bepaalde features kunnen in de software aan- of uitgezet worden.

‘Hierom raad ik u zelfs stellig af een Kindle Oasis 9th Gen., aan te schaffen in het buitenland, daar een goed functioneren in Nederland niet wordt gegarandeerd, en het apparaat en de software in Nederland niet worden ondersteund.’ : voor zover ik weet worden lle Kindles verzonden vanuit het buitenland, dus de opmerking van deze man houdt geen steek. Conrad.nl is ook een Duits bedrijf en verzendt vanuit Duitsland. Ik neem aan dat ze niet iets verkopen wat ze niet kunnen/willen ondersteunen in Nederland. Daar ben ik in ieder geval niet voor gewaarschuwd.

Het lijkt mij eerder dat Amazon problemen heeft met de distributie en de volumes, maar - toegegeven - dat is giswerk. Dit zullen ze uiteraard niet gaan toegeven en daarom komt men met bovenstaand verhaal. Ik ga er nog steeds vanuit dat de Oasis 2017 vroeg of laat wel beschikbaar zal komen in NL, aangezien er wel energie wordt gestoken in marketing en vertaling. De opmerkingen van deze man versterken bij mij het gevoel dat Amazon er een potje van maakt en de klant met een kluitje het riet in stuurt.

[Reactie gewijzigd door christopher72 op 25 december 2017 01:15]

Heel vreemd verhaal ja. Ga de oasis 2017 beslist ook aanschaffen. Vreemde is wel dat mijn oasis 1 geen updates ontvangt en ik die zelf moet downloaden iedere keer. Komt uit engeland.
Via Amazon Italie is de Oasis 2017 wel te bestellen
Creatief! :) Maar het getuigt ook van de chaos die Amazon ervan maakt. Wat ik nog het raarst vind is dat de speciale features in de software voor de Oasis 2017 ook gewoon vertaald worden in het Nederlands. Daar wordt dus energie en geld in gestoken, evenals in de promotie e-mails in het Nederlands, maar ondertussen mag niemand het ding hier kopen. Schiet mij maar lek. :)
Ik denk dat het door de audible functie komt. Deze werkt nml niet op mijn oasis 2016 met mijn gegevens en dezelfde firmware waar goodreader wel audible mee kan luisteren
Als ze hem daarvoor tegenhouden kan ik enigszins begrijpen.
Dan adverteer je met een functie die nog niet werkt in Nederland.
Misschien dat ik land op wat anders kan instellen om boeken te kunnen luisteren.
Niet dat ik daar op zit te wachten. Belangrijkste is grotere scherm en functie blokkeren touchscreen.
Dank je wel, besteld :)
Donderdag 4 januari zou die hier moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door krotwijk op 3 januari 2018 19:24]

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wat mij betreft is het verreweg de beste e-reader die ik tot nu toe heb gehad (en ik gebruik ‘m bijna dagelijks). De Kobo Aura One heb ik ook, op zich ook een prima apparaat, maar vooral qua verlichting en responsiviteit van de interace (veel) slechter. Ook zijn de bezels links en rechts te dun om goed te kunnen vasthouden.
De levertijd is idd heel snel :). Mijn reader heb ik woensdag 3 Jan ontvangen. Ik ben er blij mee, het enige wat nu nog (een beetje stoort) is het klikgeluid van de fysieke knoppen. Met de update geen problemen ondervonden, deze is goed ontvangen.
Apparaat is binnen.
Scherm is supermooi, wel iets minder fel/wit dan de kindle oasis 2016.
Formaat ligt lekkerder in de hand.
Uitschakelen van touchscreen is echt heerlijk.
Update kwam gelijk binnen en verliep vlekkeloos.
Wel even de naam van mijn kindle veranderd want die stond in het italiaans.
Graag gedaan. 🙂
Ik kreeg de navolgende nmm nietszeggende verklaring van Amazon waarom de Kindle Oasis via Amazon.de niet in NL geleverd wordt:

hartelijk bedankt voor uw email aan Amazon.nl.

We kunnen het gewenste item helaas niet verzenden naar Nederland.

Vanwege garantiebeperkingen en wettelijke import-/exportbepalingen kunnen we niet alle producten naar landen buiten Duitsland verzenden. Er kunnen ook technische redenen of licentiebepalingen zijn waarom we een product niet in een bepaald land kunnen bezorgen.

Op de productgegevenspagina staat vermeld of een item naar uw standaardadres kan worden verzonden. U kunt een adres uit uw adresboek, een Duitse postcode of een land of regio selecteren. Als u geen adres hebt geselecteerd, gebruiken we uw standaardadres of, als u niet bent aangemeld bij uw klantaccount, uw IP-adres om uw locatie te bepalen.
U kunt alleen het adres van een afhaalpunt selecteren als de 1-Click-functie is ingeschakeld. Uw selectie wordt gedurende 12 uur opgeslagen.

Als het niet mogelijk is een bepaald product op uw bezorgadres te bezorgen, dan ziet u ook een waarschuwing tijdens het bestelproces.

Meer informatie over waar de verschillende productgroepen naartoe gezonden kunnen worden, vindt u hier:

We streven ernaar al onze klanten het gemak te bieden dat ze elk gewenst item op al onze Amazon-websites kunnen kopen en dat alle items snel worden bezorgd. Voordat we bezorging naar een locatie of land kunnen bieden, moeten we er echter zeker van zijn dat onze infrastructuur en de lokale vervoerders de service kunnen bieden die klanten van ons verwachten.

Erop vertrouwend u zo voldoende genformeerd te hebben, wens ik u een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Sander Blom

[Reactie gewijzigd door expert71 op 6 januari 2018 19:42]

Inmiddels ook besteld bij Amazon.it

Dank voor de goede tip @thegw!

Blijft erg vreemd allemaal, het is dat ik al jaren met plezier Kindles heb gebruikt anders zou ik een alternatief overwegen...

[Reactie gewijzigd door expert71 op 6 januari 2018 13:06]

De Kindle Oasis 2017 is verkrijgbaar in Nederland vanaf begin maart 2018, op amazon.de en op conrad.nl. Vreemd genoeg zijn er geen hoesjes te koop ('niet leverbaar in Nederland'), alleen een sleeve.
Hoe leesbaar zijn de via Calibre ingevoerde epubs op de Oasis?
De epubs worden door Calibre geconverteerd naar AZW3 of Mobi (jouw keuze). AZW3 is uitgebreider en zal de features van epubs overnemen. Nadeel is dan weer dat er problemen zijn met de covers, welke de Kindle zelf probeert te downloaden aan de hand van het ASIN nummer dat Amazon aan z'n boeken meegeeft. Ook schijnt er iets aan de hand te zijn met de Goodreads.com integratie.
Ik zet de boeken er op als Mobi, dan staan de covers tenminste goed op de Kindle, en eerlijk gezegd heb ik nog niets gemerkt van een gebrek aan formatting of iets dergelijks. Behalve dan dat ik het soort uitlijning niet kan wijzigen, maar dat lukt vaak ook niet met boeken die bij Amazon gekocht zijn.
Er is ook een optie in Calibre om de epub (ik meen na conversie) per e-mail te sturen naar een persoonlijk Amazon e-mailadres. Het boek komt dan in de Amazon cloud terecht, welke dan weer gesynchroniseerd wordt met jouw Kindle.

Is er een bepaald aandachtsgebied waar je twijfels over hebt, laat het even weten, dan kan ik het testen.
Dank voor je antwoord. Ik stel niet zoveel prjs op covers, het gaat er bij mij meer om of ik mijn epubs goed kan lezen die ik door de jaren heb verzameld.

[Reactie gewijzigd door realphoenikx op 25 maart 2018 23:34]

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken: heb geen enkel probleem gehad met leesbaarheid van epubs tot dusver. (En dat schrijf ik niet om dit ding te promoten, als ik er wl problemen mee had dan zou ik de eerste zijn die er over zou schrijven). ;)
Ik heb hem inmiddels zelf binnen. Vraagje, de achtergrond van de tekst is nu Sepia of zo? In ieder geval iets geligs. Ik heb geprobeerd in het menu een optie te vinden om dat gewoon wit te maken, maar dat is me niet gelukt. Is het niet mogelijk om de achtergrond in te stellen?
Je kunt op e-readers nooit een achtergrond(kleur) instellen (behalve bij de Kobo Aura One, omdat die twee kleuren achtergrondverlichting heeft). Je kunt alleen de sterkte van de achtergrondverlichting aanpassen. Ik ervaar de kleur trouwens echt niet als gelig/sepia. "Gebroken wit" zou ik het willen noemen, en misschien iets 'warmer' van kleur dan andere e-readers.

Er zijn trouwens meer die het net zo ervaren als jij:
Het lijkt erop dat het wat verschilt, de ene oasis en de ander... (volgens mij gaat het in die thread trouwens over de Oasis 2016, dat is ook weer een ander model).

Als het je stoort kun je terugsturen en hopen op een betere, dat is het enige advies dat ik je kan geven. Vergelijk ook even met de vele youtube video's en foto's online.

[Reactie gewijzigd door christopher72 op 31 maart 2018 15:02]

Amazon stuurt mij een nieuwe! Ik mag het scherm van deze met de nieuwe vergelijken en de meest gele terugsturen. :) _/-\o_
Zijn er cases die jullie aanraden?
Dat is een lastige. Voor zover ik weet zijn alle Fintie / Casebot / Moko cases niet (meer) te bestellen op amazon.de. Sowieso nogal goedkope prul als je het mij vraagt. Ik heb toevallig toch een Fintie hoes weten te bemachtigen (op een moment dat er ineens NIET stond: niet verkrijgbaar in NL). Maar ik ben er niet tevreden over. Voor de cases die de e-reader volledig omsluiten geldt dat de e-reader er lastig uit te halen valt. Dat vind ik erg onhandig.

De originele Amazon cases (die de e-reader niet volledig omsluiten) zijn ook niet meer verkrijgbaar. Als je nog wat wilt, zul je het waarschijnlijk op n of andere chinese toko moeten zoeken, of de verschillende amazon sites in de gaten moeten houden.

*edit*: ik zie dat er inmiddels wel wat meer webshops zijn die hoesjes aanbieden voor de oasis 2. Maar die omsluiten de e-reader dus volledig. Die op bol.com ziet er wel degelijk uit.

[Reactie gewijzigd door christopher72 op 1 juli 2018 00:46]