Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier W855BT (Bruin, Zwart) Review

Foritain 30 november 2017, 3.958 views

Edifier W855BT (Bruin, Zwart) (Product volledig gesponsord)

Chic wireless headsetje, stevig gebouwd, metaal ipv plastic is fijn en zachte kussens 4tw. Featureset ook netjes: AptX, 20uur+ accu, 3,5mm ingang voor wanneer de accu op is, bediening op de schelp. Geluidkwaliteit goed, neutraal, beetje laag aangezet. Weinig op aan te merken tenzij je een heel groot hoofd hebt.

Pluspunten

• Keurig gebouwd, metalen frame voelt goed, geen fysiek zwakke plekken.
  • Afwerking uitstekend. Zachte kussentjes voor het gevoelige huidje (maar niet te zacht in de weerstand), nergens iets van een ruw randje.
  • Bovenstaande twee punten samen geven zeer goede reacties mbt comfort. Druk en drukverdeling goed gebalanceerd.
  • Geluidkwaliteit erg goed, aantrekkelijke neutrale tuning komt in de meeste stijlen goed uit de voeten. 'laag' hooguit ietjes aangezet voor een 'vol' geluid, maar stapt/overdrijft niet.
  • Bluetooth met AptX, prima accuduur zoals geclaimed, optioneel bedraad doorspelen als de batterij leeg is.
  • Bediening op de schelp prettig.
  • Positief gevoel over prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Meer voor XS, S, en M hoofden dan voor XXL+
  • Wat meer neutrale tuning probeert feitelijk alle genres aan te spreken, maar als je dan heel specifiek één genre prefereert zijn er weer opties die daarvoor beter tot hun recht komen. Dit is een all-rounder, geen specifieke bass-stamp headset bijv.
  • Ribbeltje op de schelp zelf kan vuil oppakken, en dat is lastiger schoonmaken dan een glad oppervlak.

Edifier W855BT review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Pasvorm
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Niet één, maar twee Edifier headphones waren bij ons beland, beide opvallend genoeg met hetzelfde prijskaartje van 149 euro, wat goed uit kwam gezien we in die klasse kort daarvoor ook al wat extra ervaring hadden opgedaan. De Edifier W855BT mag het prijskaartje met de H880 weliswaar delen, maar daar houdt de vergelijking ook direct wel op (nou ja, tenzij je ‘ze maken allebij geluid’ een overeenkomst wil noemen. De W855BT is namelijk een draadloos model zoals de BT toevoeging doet vermoeden, in tegenstelling tot de bedrade H880, maar ook wat design, materialen en vorm zijn het compleet andere beestjes.

Daar gaan we het uiteraard nu over hebben. Zoals genoemd is het prijskaartje 149 euro, en daarbij kan je kiezen tussen een geheel zwart model of de zwart/bruin combinatie zoals hij hier ligt. Verder direct even wat specificaties: 20 uur speeltijd (verified), 400 uur standby (dat nemen we gemakshalve maar even aan, who has time fort hat), en aptX ondersteuning voor een hogere kwaliteit BT stream.

Uitpakken, bouw, en features

Net als de H880 ontbreekt het de W855BT niet aan een beetje nette verpakking zoals we op dit prijspunt ook zouden verwachten. De meegeleverde case is stevig, heeft een netje voor de kabels, en wekt de indruk dat hij onze headset wel de nodige bescherming bieden kan.

We krijgen een USB laadkabel, en een 3.5mm kabel, waarbij het fijn is dat je met de bedrade verbinding muziek kan luisteren wanneer je accu leeg is, geen downtime dus, tot zover 20 uur + (met een beetje gangbaar volume in elk geval) tot downtime leid.

Vergeleken met de grote, grove H880 is de W855BT een bescheiden ervaring. Wat kleiner, m.i. veel eleganter, en door gebruik van drie kleuren ook gevoelsmatig net wat lichter en vriendelijker voor het oog. De metaalkleurige delen voelen koud aan, wat de claim dat het een aluminium-magnesium legering is gewicht geven. Het helpt de band ook stevig aanvoelen, maar ook weer niet te stevig wat het comfort zou kunnen schaden. Tikken we er echter op, dan klinkt het redelijk dof, het is wat mij betreft een hele nette bouwkwaliteit, en houdt erg goed stand naast bijvoorbeeld de kunststof Teufel Real Z’s of de inmiddels stevig aan het slijten Sony MDR-1R, maar zoals we ook wel vaker opmerken bij kunststof headsets is het ook niet iets waar we direct een hele zware weging aan hoeven te geven noch zullen we het echt extreem uitzonderlijk noemen. De kunststof H880 voelt tenslotte ook erg goed, en de Sony MDR-1R hoor je mij al 2 jaar geen slecht woord over zeggen.

Hoewel kwalitatief geen minpunt is hoogglans zwart in de praktijk wel iets wat erg gevoelig is voor vingers, stof, en krassen, en de buitenkant van de schelp is weliswaar anders afgewerkt, de randen van beide schelpen zijn toch echt hoogglans zwart. Een beetje onvoorzichtig met je laadkabel duwen is dus iets wat je wilt voorkomen. Op de rechterschelp zien we overigens wat bediening zoals pauzeren en volume aanpassen. Onderop diezelfde schelp zien we de micro USB aansluiting om te laden, de 3,5mm aansluiting voor analoog in, en de aan-/uitschakelaar en tevens BT sync optie.

Afwerking en uitstraling van de band zelf is gewoon top. De padding op de band is niet heel dik, best vergelijkbaar eigenlijk met de MDR-1R wat één van de meest comfy headsets of all time is, en gezien het gewicht ook bescheiden is is het geen issue. Edifier staat er netjes in, niet overdreven in elk geval wat hier niet gepast was geweest.

Pasvorm

In de H880 review hintte ik er al op, maar de W855BT is geen hele grote set terwijl de H880 dat wel is. Die valt zelfs over de grootste oren, maar diskwalificeerde mijn vrouw van het testen vanwege de pasvorm. De W855BT is in elk geval heel ruim verstelbaar, van zeer klein tot op zich best groot, maar je merkt aan de constructie dat de focus echt op klein tot 'gemiddeld' ligt. Zit je met een XXL noggin dan krijg je hem prima over je hoofd, maar de druk neemt toe en het voelt gewoon wat krapper aan.

Voor een deel komt dat door de schelpen zelf, die zijn namelijk 4 centimeter breed en iets minder dan 6 hoog, oftewel meer 'gemiddeld' dan 'ruim'. Ze passen rond mijn stevige oren maar zitten aan alle kanten wel er tegenaan, wat ook een beetje het bewuste ontwerp lijkt te zijn. Vrouwlief was er kort over: heerlijk. Voor de grotere breinen onder ons (ahem) merk je dat de druk die de metalen band uitoefent wanneer hij wordt opgerekt aardig toeneemt. Is hij op een klein koppie of middelgroot hoofd redelijk licht om de oren, bij een stevige breedte zit hij best ‘aan’. Op zich geen groot dilemma, maar gezien de hoofdband en de schelp elkaar aan één zijkant vinden is de druk op deze manier ietjes meer aan de voorzijde aanwezig an achterzijde. Ik heb er probleemloos uren mee gemaakt, maar waar de grote H880 echt als ‘mijn’ headset voelde voelde ik mij een beetje aan de grote kant voor de W855BT. In de zin van, ik zou hem met alle plezier veel van haar lenen, maar voor de daily driver van een groot formaat hoofd? Eerst even testen.

Ondanks die kanttekening was het echter duidelijk te merken dat de kussentjes rond de oren uitstekend zijn. Lekker zacht materiaal voor het gevoel, maar niet -te- zachte padding wat ook weer niet fijn is. Een headset die je vrij eenvoudig aan willekeurige mensen kan geven om (ook na wat uurtjes) hetzelfde terug te mogen verwachten als de dame op uit kwam: heerlijk.

Geluidskwaliteit

Eerste even de specs, at dat betreft weinig echt opvallends:

Ook wat het geluid betreft toonde de W855BT zich een heel ander beestje dan de dynamische, ietwat aangezette H880. De Edifier W855BT is juist erg neutraal. Vergeleken met de H880 zeker bescheiden, maar vergeleken met de Sony MDR-1R niet, dan merken we dat de W855BT ook onderin nog wel iets extra punch heeft. Gezien de featureset (Bluetooth, AptX, en dus een accu) is het op zich een compliment dat we deze headset in dezelfde klasse kunnen stoppen.

Aan de andere kant is het nog wel een lastig klusje om echt te beschrijven wat je nu mag verwachten. De H880 en de Teufel Real Z hebben bijvoorbeeld echt een duidelijk eigen karakter, terwijl de W855BT geen specifieke stempel op het geluid drukt. Op zich is dat helemaal niet verkeerd, zeker mensen met een lichte vorm van Audiofilie, dat is een echt ding overigens, zullen zich hierdoor veel minder storen aan een model als dit. Met die groep in het achterhoofd kunnen we nog zeggen dat de W855BT dan nog redelijk als een gesloten model klinkt, met een goede onderdrukking van geluiden van (en naar) buiten maar wel met een wat beperkte soundstage.

Maar redelijk neutraal dus, met een klein vleugje extra onderin om het verder een heel toegankelijk model te houden voor een breed publiek. Overal goed, we krijgen de indruk van een prima driver kwaliteit op dit prijspunt en we zien geen zwaktes blootgelegd, maar toch meer het gevoel van een lekker model dat je gewoon gezelschap houdt tijdens een lange zit dan dat het een weergave is waar je heel bewust voor gaat zitten om eindeloos van te genieten, daarvoor zou een wat meer open model voor de liefhebbers van wat meer instrumentale of vocale muziek een logische stap klinken, of voor de liefhebber van wat jongere muziek met nog meer oomph onderin juist een model zoals de H880.

Maar wellicht is ‘gezelschap voor de lange zit’ (terwijl je andere dingen aan het doen bent) juist de logische doelstelling van een draadloos model. Als je op je luie stoel naast je uberversterker wil liggen met je weet-ik-veel-wat Planar headphones dan neem je dat kabeltje vermoedelijk wel voor lief, en juist het feit dat je de hele dag lang (of eenvoudig 2 a 3 dagen) vrij rond kan wandelen terwijl je andere dingen aan het doen bent maakt een model als dit juist fijn. Op zo’n moment wil je ‘gewoon goed’ geluid, en een comfortabele pasvorm, en beide heeft de Edifier W855BT in huis. Een capabele driver, neutrale weergave die daardoor eigenlijk de meeste stijlen prima aan kan, zij het met als consequentie dat hij voor specifieke stijlen dan hier en daar net even die extra overtuiging niet weet over te brengen, maar onder de streep lekker all-round met slechts een klein vleugje extra ‘laag’.

20 uur op de batterij gaan we voorbij op rustig volume, aan geclaimde standby geen gebrek, en mocht je echt leeg lopen kan je hem nog bekabeld gebruiken. Dat maakt het praktisch in mijn optiek in tal van situaties toch echt handiger dan een headset waarbij je altijd aan de kabel vast zit. AptX bluetooth verwachten we dan natuurlijk wel, en krijgen we ook, en een draaghoesje erbij is dan ook niet vervelend.

Hij is lekker stevig, erg netjes afgewerkt, prettig in de bediening, en ons voornaamste puntje is dat op (flink) grote hoofden en oren hij net wat minder natuurlijk aanvoelt dan wat ik mij laat vertellen door de chef des huizes met een wat eleganter vormgegeven constructie op de nek: viel de H880 echt ruim om mijn oren heen zit deze duidelijk meer ‘aan’.. De Edifier W855BT is simpelweg een slagje kleiner dan de H880 en MDR-1R. Dat zegt echter meer over mij als 1m96 “doe mij de XXL helm maar” bij de kartbaan eindgebruiker dan de headset zelf, en los van uit de kluiten gewassen excessen is het gewoon een mooie toegankelijke vorm met een dito mooie materiaalkeuze voor een grote groep mensen, met een pasvorm die voor zeer kleine koppies tot iets bovengemiddeld grote modellen ook perfect de druk lijkt te verdelen. Ik moet wat dat betreft vertrouwen op de mening van anderen, en die is dan onverdeeld positief.

Ik zou dan enkel nog zeggen dat die paar resterende hoogglans delen liever ook mat hadden mogen zijn, want we pakten ons erop dat we toch af en toe nog eventjes zaten te poetsen ondanks dat het maar een randje op de schelp is, al zijn onze meningen daarover wel verdeeld: zij vind namelijk gewoon mooier zo. Ook het lichte ribbeltje op de schelp is iets wat leuk oogt, maar we weten van ribbeltjes dat ze lastiger schoon te maken zijn als er iets tussen zit. Elk beetje tijdbesparing voor de eindgebruiker om de ‘nieuwstaat’ te behouden zien we als een win. Maar los van die opmerking kunnen we eigenlijk niets verkeerds zeggen over de materiaalkeuze, niveau van afwerking en het resulterende gevoel in de hand en op het hoofd.

Was de H880 echt ‘mijn’ headset is de W855BT overtuigend ‘haar’ headset, primair vanwege de iets andere vormgeving, maar ook omdat ik meestal op een vaste plek zit en zij juist veel heen en weer moet hobbelen op welk moment een draadloze set gewoon een winst is. In elk geval zien we dat Edifier weet te overtuigen met headsets in deze midden-categorie, of eigenlijk vooral weer een fijn gevoel van ‘value’ over weten te brengen, net als ze met 2.0 speakersets weten te doen. Wat die laatste categorie betreft hebben ze het voordeel van een beperkt aantal concurrenten, maar we zouden de producten geen eer aan doen als we die stuk voor stuk uitstekend zouden noemen vanwege dat gebrek. Op headset / headphones vlak staan uiteraard wat (op headsets) gevestigde namen in de weg, waarbij ik ook niet anders kan dan opmerken dat ik veel van die directe concurrentie ook gewoon niet ken. We krijgen wel goede gevoelens hiervan, zien het product uitstekend op zichzelf staan en naast wat bedrade concurrenten staan. Daarbij zien we Edifier headphones ook beter beschikbaar komen bij een groter aantal webshops, wat toch ook wel cruciaal is voor een succes (en wellicht een kleine indicatie dat shops er ook wat in zien? Al wegen we dat zeker niet). We houden het bij de opmerking dat deze volgens mij minimaal even het bekijken waard is als je een beetje degelijk en chique setje zoekt, want tot zover wij kunnen oordelen laat hij een uitstekende indruk achter.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier W855BT (Bruin, Zwart)?

Ik ben erg benieuwd wat je dan zou aanraden.. Ik zit echt niet te wachten op BassBeatsGalore, maar 'neutraal' geluid klinkt ook weer niet al te positief. Zijn er andere koptelefoons (draadloos) die jij dan in die prijsklasse, of net wat duurder ook zou aanraden?

p.s. ENORM genoten van je review en al bijna direct op de 'buy' button gedrukt vanwege de uitgebreide review en mooie foto's
As per andere reactie, in theorie is 'neutraal' inderdaad een compliment.. maar.. kinda. In de regel wordt dat als iets positiefs gezien boven iets wat geluid meer kleurt. Echter, het is gewoon grotendeels subjectief. Zo had de Edifier S2000PRO een studio stand en een dynamische stand, en ik gok dat 9/10 hem op de laatste stand zullen zetten, dus het is maar net hoe sterk 'purist' je bent. Subjectief neig ik ook meer naar iets als de H880, al helpt het daar enorm dat het ook meer mijn (flinke) pasvorm is. Comfort doet m.i. net zo veel voor het geluid als het geluid zelf, etc.

Deze W855BT heeft wel iets van een kleurtje overigens, wat hem misschien net wat meer mainstream-muziek maakt dan puur klassiek o.i.d. maar het is geen Beats gedoe idd. Probleem is, wat ken ik dat draadloos is in deze prijsklasse? Weinig, vandaar het refereren aan bedrade units.

Om eerlijk te zijn, gebaseerd op kortere ervaringen elders en die bedrade modellen, vond ik hier echt genoeg in om hem met overtuiging op 5 sterren te zetten en niet op 4. En tenzij jij heel specifiek een of andere bizarre nogwat-core muziek wilt knallen, en geen extreem groot hoofd heb, zou ik zeggen probeer het gewoon :D Kijk ik even naar alternatieven in de pricewatch dan zie ik vooral veel plastic (op zich ok, maar dit is dan wel chiquer), of zie ik iets als de Sennheiser HD4 (al dan niet met NC). Ik ga even achter dat model aan, maar ik weet er inhoudelijk gewoon niets van om er ook maar iets nuttigs over te zeggen.
en toen ging ik op de buy knop drukken.. dank voor de uitgebreide reactie ;)
Zojuist binnen gekregen en getest met de headphone playlist van spotify... Wat een enorm mooi geluid. Zeker als je gewend bent aan je iphone headphones en m'n backbeat bluetooth setje.

Ik had het gevoel alsof het geluid zoveel meer binnenkomt...

Ah, ja als dat je referentiehardware is ;) Maar wel heel tof dat hij ook goed in de smaak valt, leu kte horen :D

Overigens, heeft de laatste iPhone wel AptX inmiddels?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 december 2017 22:26]

maar 'neutraal' geluid klinkt ook weer niet al te positie
Ik zou zeggen dat voor een audio weergave apparaat "neutraal" de hoogste eer is. Een weergave apparaat dat die muziek weergeeft zoals bedoeld en geen eigen inbreng neemt, je zou denken dat het zo hoort.
Uiteraard. Al hoeft een vlakke lijn nog geen kwaliteit te beloven natuurlijk. Maar poeh zeg, tis lastig beschrijven hoor :D
Toffe review, echter, als dit een headset is (wat ik gezien de foto's betwijfel), hoe is dan de microfoon? Lijkt mij voor een headset namelijk ook een belangrijk punt in de overweging om te weten hoe je naar anderen toe klinkt. Misschien een muggenziftertje, maar is wel een belangrijk verschil dus tussen headset en headphones / earphones. ;)

Meer info: https://www.audiolinks.com/blog/headphones-headsets/ ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 november 2017 15:18]

Hallo eh, denk dat we wat lange nachtjes achter de rug hebben ofzo. Ik ga een update verzorgen mbt de mic :D

Da's nie muggenziften, dat had gewoon erin moeten zitten.
Voor zover ik kan zien (ook vanaf andere sites, maar ook met Google Images bijvoorbeeld) is de Edifier W855T een headphone, dus zonder microfoon, maar in deze (as usual toffe) review wordt het een headset genoemd, vandaar dat ik mijn post (imo bescheiden) bestempel als muggenziften. ;)
sorry voor de vertraging, elke keer dat ik mij bedacht dit nog te moeten doen lag hij net niet thuis etc.

De ingebouwde mic is best netjes! Vrouwlief even gebeld, zij had niet door dat ik op de headset stond, oftewel dat ik 'grofweg' gelijk klonk aan wanneer ik mijn S7 in hand heb. Totdat ik hoestte, toen was ze minder blij (ik blaf als een walrus op dit moment). Luid en duidelijk zullen we maar denken. Ik ga de review even updaten, maar dat gaat even duren.

thanks voor de scherpte :D
Mooie en gewogen review. Maar is die accu nu te vervangen?
Bij onvervangbare accu's is altijd mijn vrees dat het hele ding na 1000 charge cycles de prullenbak in mag (als je per se draadloos wil).
Weet niet hoeveel uur per dag jij een headset op hebt (draadloos) maar ik kom niet veel verder kan anderhalf uur per dag. Dan kan je minstens tienduizend dagen voort met jouw 1000 cycles. Of in mijn geval ruim 25 jaar.

Ik maak me er geen zorgen over.
Ik denk realistisch niet dat het een probleem is, maar neemt niet weg dat we vervangbare accu's wel moeten toejuichen natuurlijk. :D
Thanks!

Ik zie niet snel een optie om hem uit elkaar te schroeven, kan het eens vragen of ze daar details over hebben.

Aan de andere kant, 1000 charge cycles met iets dat eenvoudig die 20uur er charge mee gaat? Na dergelijk veel uurtjes vermoed ik dat je sowieso wel eens wat nieuws zou willen pakken?
+3 , doet me denken aan me oude Bruine Sennheiser :) !
Nu plaats gemaakt voor een witte zeker :D

En thanks :D
Een erg nette headset in mijn ogen. Mooie afwerking, en de bruine kleuren vind ik mooi combineren met het zwart en de vorm. Uiteraard plus punten voor het draadloos. +3
Thanks :D

Fotomodelletje is het inderdaad ook wel :D
Opschepper met je XXL+ hoofd.Dat zaagsel moet je natuurlijk ook kwijt kunnen.
Er is geen ruimte voor zaagsel in mijn grote noggin! Helaas is ongeveer 80% beton, maar dat terzijde :'(
Zijn de oorschelpen van leer gemaakt of good ol' PU-leather?
Faux, wel een hele zachte, maar no animals harmed in the making of that headset ;)

Overigens heb ik geen idee of/welke headsets in deze klasse dat wel hebben, thoughts?
Mooie review van een paar zeer gave oorwarmers :) +3
Hoi!
Mooie review!
ik twijfel nu tussen de h880 en w855, welke ik moet kopen :?. Mede omdat ik ook skihelm XL nodig heb.

Kun je met de w855 ook volgende en vorige nummer doen? Of alleen harder zachter, play pause?
Ik zag bij de h880 een controller erbij zitten, is die geschikt voor Android of alleen apple?

Thnx in advance!

[Reactie gewijzigd door shbeuving op 16 december 2017 11:00]

Mooie Review, ik heb nu een paar naast mij liggen maar het is mij niet gelukt het te via bluetooth te laten connecten op mijn laptop. Het werkt erg goed in combinatie met mijn telefoon, het is misschien noodzakelijk voor mij om er een bluetooth dongel bij te kopen om te kijken of het daar wel mee werkt voor de laptop.