Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser RS 180 (Grijs) Review

mekkieboek 5 februari 2010, laatste update op 23 november 2010, 10.164 views

Sennheiser RS 180 (Grijs)

Pluspunten

• de draadloze communicatie werkt perfect
  • het geluid is gewoon erg goed.
  • zuinig qua verbruik

Minpunten

• constructie oogt matig voor de prijs
  • draagcomfort had beter gekund
  • de bediening is wennen

Ik had het vorige model, de RS130 voor een jaartje ofzo en die beviel toch niet zo. Er stoorde af en toe radioruis door het geluid tenzij je bovenop het basisstation zat. En er zat te weinig laag in. De goedkopere HD515 klinkt stukken beter maar die heeft weer een snoer.
Dus de RS180 gekocht, met 215,- bepaald niet goedkoop maar na een goede review toch maar gedaan.
Disclaimer: ik hou van goed klinkende muziek maar ik ben geen audiofiel. Dure bekabeling, buizenversterkers e.d. zijn aan mij niet besteed. Maar goede speakers of een goede hoofdtelefoon mogen wat kosten, waarvan acte. Na een weekje luisteren zijn dit mijn bevindingen.

Minnen
- de constructie is voor het oog een beetje plastikkerig met een glossy finish. Alles is gelukkig stevig genoeg, het kraakt of piept niet, ook bij (enigzins) ruw gebruik. Maar het oog wil ook wat, zeker voor zo'n prijs. Iets als de vintage Pioneer SE-305.
- de oorschelpen zijn weer kleiner geworden of mijn oren weer groter. Mijn oren passen en net in. Je kunt 'm best een paar uur dragen maar het had beter gekund voor deze prijs. De HD515 zit een stuk ruimer en lekkerder.
- er zit een ruisonderdrukker op, d.w.z. als de ruis tussen twee nummers te zacht wordt dan kapt ie de ruis af. Al kwam ik er zojuist achter dat je dat kunt voorkomen door voldoende hard aan te sturen. Dus eigenlijk een non-issue 8)7
- de bediening is een beetje wennen, je drukt soms op de verkeerde knop (de aan/uit knop b.v.) terwijl je hem harder of zachter wilt zetten. Bij de RS130 was het ook een gezoek naar het volumewieltje.

Plussen
- de draadloze communicatie werkt perfect. In andere kamers, achter een dikke betonnen muur, geen bijgeluiden. Works as advertised.
- het geluid is gewoon erg goed. Lekkere strakke bas, ook drum'nbass subjes komen er goed uit (b.v. John B's Cause4Concern of Aphex Twin's Bouncing Ball). Misschien niet zo laag als goede Dali of Audiolab speakers maar toch wel indrukwekkend. Hoog klinkt ook goed, ook tijdens heavy metal van Metalica (Shortest Straw) of Deftones (Bored, Mx) of Tool (Swamp song, Jerkoff) komen de cymbals/hi-hat er toch goed doorheen zonder dat het gaat krassen of sissen als je 'm hard zet. Ook tijdens zachte passages blijf je details goed horen (b.v. Mahler symfony9, laatste deel helemaal aan het eind, (als ik Bob Ross mag quoten) three hairs and some air over de vioolsnaren). Ik kan verder gaan over hoe goed Moving Pictures van Rush klinkt (as we speak) but we digress, het geluid is gewoon top.
- Het basisstation zit met een geschakelde 5V adapter op het lichtnet en die blijft gewoon kamertemperatuur. De Conrad EKM265 in het stopcontact toont 0.0 Watt. Volgens de specs is het < 500mW dus dat lijkt te kloppen. Geen extra sluipverbruiker dus.

Conclusie: is ie het waard? Je kunt zeggen, voor 215,- heb je ook een kleine iPod en een HD515 (die klinkt trouwens ook erg goed). Maar daar heb je weer niks aan tijdens films kijken. En dat is ook meer gedoe. Nu sluit je hem aan op de centrale geluidsbron/media centre/whatever in je huis en als je eens ongestoord (en niet storend) wilt verder luisteren, hard of zacht dan kan dat.
Kortom, ik heb geen spijt van de aanschaf.

Heb jij ook een Sennheiser RS 180 (Grijs)?

Als je de positieve en negatieve eigenschappen in de tekst zet en slechts steekwoorden gebruikt bij het bullits, dan heb je al een veel betere review geschreven :)

Check! Zo issie stukken beter leesbaar :)

[Reactie gewijzigd door Hooglander1 op 5 februari 2010 23:07]

Update: 10 maanden verder, ik ben nog steeds zeer tevreden met de aankoop. Al zie ik wel dat de prijs nogal gezakt is. Dat krijg je als early adopter. Ik heb inmiddels wel een (klein) nadeeltje ontdekt, er zit een kleine delay (ik schat 50 msec ofzo, moeilijk te schatten) in de transmissie. Misschien vanwege de digitale overdracht? Dat hoor je normaal niet en ook bij films valt het niet op (lipsync zegmaar). Alleen als je ermee electrisch gitaar speelt is dat bijna niet te doen omdat het geluid volgt na de aanslag vd snaren komt en dat speelt niet lekker. Maar ik herhaal, voor hifi of video is het absoluut geen issue.

Om op de vragen terug te komen, ik had kunnen zeggen lees het review nog een keer, het staat er allemaal maar da's flauw. Als je zoveel geld uitgeeft wil je zekerheden. Kortom, nog even voor de duidelijkheid, ja de schelpen zijn inderdaad kleiner dan die van de HD515. Maar nee, het is niet bezwaarlijk. Ik hem 'm regelmatig langer dan een uur op en dat gaat helemaal goed. En nogmaals het geluid is geweldig, ik blijf me verbazen over hoe laag ie gaat. En ik bedoel laag als bereik in Hz, niet als hoeveelheid bas. En ook achter gewapend beton hoor je geen ruis of bijgeluiden. Of had ik dat al gezegd? :)

Edit: de prijs is nu een stuk schappelijker, extra sterretje is wel terecht.

[Reactie gewijzigd door mekkieboek op 23 november 2010 22:20]

Ah, bedankt. Die audio latency is voor mij de reden om niet te kiezen voor de RS180. Mijn Sennheiser MM550 heeft met BT 2.1 (zonder KLEER of apt-x dus) hetzelfde probleem van latency. Met toepassing van ASIO4ALL drivers is dat nog enigszins terug te brengen, via DirectX is het nog erger, maar niet acceptabel.

Heb je deze headset weleens met ASIO4ALL drivers geprobeerd i.c.m. gitaar?
Nee, maar de vertraging zit voornamelijk buiten de PC. Met een hoofdtelefoon met draad is er geen probleem icm. gitaar. Latency in de pc is vaak een groter probleem met audio in dan met audio uit. Ik gebruik een externe audiointerface (Focusrite 6i6) en die heeft eigen drivers met een heel lage latancy.
Thanks. Hoofdtelefoon met draad geeft geen latency, dat klopt. Of de vertraging buiten de pc is, dat vraag ik me af. Ook met de USB A/D interface van een paar tientjes, die bij het spel Rocksmith werd geleverd heb ik geen latency via speakers of bedrade headset. Het gaat mis als het audiosignaal via Bluetooth wordt gestuurd naar de daraadloze headset. Heb nu een RS 220 op het oog. :)
Ik heb nu nog zelf de RS140, maar die heeft eigenlijk al vanaf begins af aan ruis.
Kan dit ook komen omdat de zender tussen mijn speaker en monitor in staat?

Ik ben anders ook geintresseerd in de RS180, maar ik wil niet weer een draadloze koptelefoon met ruis.
De RS-160, RS-170 en RS-180 zijn allen digitaal (wordt Kleer genoemd). Het wordt digitaal verstuurd op 2,4GHz.

Het is even handig te kijken naar de verschillen tussen de RS-160 (meer bas, gesloten hoofdtelefoon), RS-170 (surrond optie, gesloten hoofdtelefoon) en RS-180 (gedetaileerd, open hoofdtelefoon).

De RS-140 is analoge (hij stukken minder). Ik heb zelf iets dergelijks gehad. De ruis wordt volgens mij veroorzaakt door het FM modulatie signaal.

[Reactie gewijzigd door Atlantis1995 op 20 april 2012 21:39]

Zijn de oorschelpen echt kleiner dan die van de rs 130(die ik nu heb) ?
Mijn headset begint nu en dan wat ruis weer te geven ...
En hoor je goed het verschil tussen de rs130 en rs 180 ?
Van mij zou je eigenlijk vijf sterren moeten krijgen, alleen maar omdat je Tool noemt in je review. Als er iets is dat bij mij goed moet klinken dan is het wel mijn favoriete band, en laat dat nou net Tool zijn. _/-\o_
Kortom, mij heb je overtuigd, deze ga ik aan mijn tv en stereo hangen. :)
er is niet veel toe te voegen eigenlijk......wou alleen zeggen dat ik deze koptelefoon ook al een aantal maanden in bezit heb (meerdere uren per dag in gebruik) en moet zeggen dat ik mega tevreden ben (kon wellicht wel ff wachten, want de prijs is nu echt een stuk lager)....maar het geluid dat eruit komt is echt top.....en de schelpen vallen ook goed over de oren (totaal geen last van).......dit is ZEKER een aanrader!
kun je met een radio ofzo de frequentie van de hoofdtelefoon opvangen en meeluisteren?
ik twijfel om hem te kopen!
Niet, de frequentie zit op 2,4 GHz en is volledig digitaal. Je kunt de hoofdtelefoon wel pairen met een andere RS-180 hoofdtelefoon, tot 7 of 8 stuks hoofdtelefoons max. Hoe dat moet weet ik niet. En neen, hij is dus niet af te luisteren middels een radio of scanner.
Mag ik vragen:

Ik lees steeds maar weer dat er "automatic level control" is voor "optimum audio levels".
Wat houdt dit nou helemaal in?
Dat de koptelefoon het volume zelf afstelt?

Zo niet, wat betekend 't wel en hoe stel je het volume in?
Met een soepele analoge knop of met digitale knopjes die je in "stappen" veranderd?

Wat dat "automatic level control" ook zou kunnen betekenen is dat 't misschien een soort "normalizer"-functie is, maar dat hoop ik dan wel uit te kunnen zetten, want dat is echt fout.

Ik zie hier graag een antwoord op. :)
Hoe dit precies werkt moet ik eerlijk zeggen dt ik het niet weet en heb het ook nooit op mijn RS180 gebruikt, maar deze heeft een optie om op een knop te drukken dat al het geluid het zelfde level (volume) heeft. Dus stel je voor dat je verschillende mp3's aan het luisteren bent, dan kan het enorm iritant zijn als er een opeens heel luid wordt afgespeeld (mp3 liedjes zijn nou eenmaal niet allemaal het zelfde), dan zorgt deze 'automatic level control' ervoor dat de volume van de desbetrefende wordt gedempt of juist verhoogt zodat alle liedjes voor jou even luid klinken.
@shikakahh Nee, het signaal wordt digitaal verstuurd.

@DamageInc Geen idee wat Automatic Level Control is. Als er al een soort normalizer in zit, merk ik er niets van. En ik luister ook wel eens klassiek met veel dynamiek en stiltes e.d.. Ik hoor geen getweak van het volume.

@MelvinB Ik zou mezelf (weer) moeten quoten voor het antwoord. Ik stel voor, zoek eens op 'ruis' in deze pagina :)