Tweakers zegt: 8,5

OnePlus 5T (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart - Reviews

OnePlus 5T (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart Review

Bart R 29 november 2017, laatste update op 10 mei 2018, 1.783 views Product gekocht

OnePlus 5T (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart

Als deze telefoon net als de OnePlus One drie jaar mee gaat, heb ik niks te klagen. Gekozen voor scherm, opslag, prijs en goede ervaring met OnePlus. Studentenkorting van 10% is een welkome bonus. (half jaar update!)

Pluspunten

• Scherm
  • 3.5mm Jack én USB-C
  • Dash laden is razendsnel
  • Stock Android (update 8.1)
  • Geleverd met hoesje

Minpunten

• On-screen buttons
  • Geen speaker aan bovenkant
  • Niet waterdicht

Review na een week

Na 3 jaar heeft mijn OnePlus One het leven gelaten. Toentertijd ongekend voor 300 euro, gelukkig is deze 5T niet duurder geworden t.o.v. de 5. 64gb was eigenlijk net te weinig en deze 128gb optie biedt de oplossing. SD-kaartjes zijn overbodig. Geleverd met Android 7.1.1.

Het scherm kan heel helder, heel donker (energiebesparend) en zwart voelt als écht zwart. Met 6" kijken video's heel prettig. Ik wacht nog op mijn flipcase zodat ik hem kan neerzetten. Voor stereogeluid had ik graag een tweede speaker aan de bovenkant gewild.

Vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning werken vlug en gaan onopgemerkt in dagelijks gebruik. Laatstgenoemde reageert zelden niet. Met grote handen is het formaat géén probleem.

De metalen behuizing en het strakke lijnwerk langs de randen geeft maar weinig grip. Omdat ik altijd een hoesje gebruik en zelden mensen zie lopen zonder hoesje om hun smartphone beschouw ik dit niet als minpunt.

Camera nog niet uitgebreid getest. Stuur me gerust een berichtje op T.net als je nog vragen hebt.

Edit (30 nov): Foto's met maten toegevoegd.
Edit (1 dec): Foto van hoesje + Dash-lader die standaard worden meegeleverd.
Edit (5 dec): Foto's bij weinig licht toegevoegd.

Review na 6 maanden

Enkele weken terug naar Android 8.1 OxigenOS 5.1.1 gegaan. De on-screen buttons storen me zelden doordat het scherm 18:9 is. Bij games en full screen video's mis ik fysieke knoppen soms nog omdat je eerst vanaf de rand moet swipen voordat ze zichtbaar worden. Ook ben ik nog wel van mening dat deze op de One heel mooi waren weggewerkt in de rand van het scherm.

Tap-to-wake, face unlock en fingerprint scanner maken de power button redelijk overbodig. Dat komt goed uit want mijn flipcover is iets te dik om nog goed bij die knop te kunnen in dagelijks gebruik. Als je 's avonds weinig lampen aan hebt of buiten bent pakt de gezichtsherkenning je gezicht niet altijd, verder gaat deze over het algemeen nog steeds onopgemerkt in gebruik.

Bluetooth verbinding met Edifier-speakers (volumeknop indrukken schakelt naar BT) werkt vlot en hapert niet.

Bij vel licht, lees: direct zonlicht, is het scherm op maximale helderheid nog vrij goed te gebruiken. Ook is de laatste lichtsterkte van de OLED, zelfs zonder de ingebouwde Night-mode, aangenaam voor de ogen laat op de avond. Wel laa(d)t ik hem in de woonkamer om mijn ogen wat eerder rust te gunnen. Aanrader voor iedereen die zijn nachtrust waardeert!

De camera blijft leuk om mee te spelen en de pro-mode geeft een aantal handige opties. Zes nieuwe foto's laten wat experimenten zien. De ruisonderdrukking is soms een tikkeltje agressief waardoor foto's iets minder scherp zijn dan ze op het eerste gezicht lijken (op imgur heb ik een foto in volledige grootte geupload. Je kunt het beschreven effect goed zien op de donkere wolken rechts van de zon). Verder mis ik automatische aanpassing van de belichting wanneer ik op het scherm tik. Bij de One paste de telefoon de lichtsterkte automatisch aan aan het aangeraakte deel, nu werkt dat automatische effect minder sterk maar krijg je er een handmatige slider bij. De optische beeldstabilisatie bij het filmen werkt bijzonder goed. Er is bijna geen blur te zien wanneer ik een stukje van een optreden film. Af en toe werd ik aangestoten maar daar zag je amper wat van terug.

Het grote formaat van de telefoon bevalt mij nog steeds en ook de batterij gaat lang mee. Een risico is dat je 's avonds nog bijna een halve lading hebt en dat je denkt, ik laad hem morgen wel op.

Edit (10 mei): 6 Foto's toegevoegd.

Stel me gerust vragen over de OnePlus 5T of mijn recentie.

Heb jij ook een OnePlus 5T (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart?

Hoe is de camera? Ik hoor daar zoveel wisselende verhalen over.
Dit weekend zal ik wat foto's maken met bewegende beelden, weinig licht en close-up. Als de standaard camera-app niet voldoet, ook nog een experimentje met Google camera-app en misschien een van Oppo. Op mijn One leverde dit vrij uiteenlopende resultaten op.

Dan update ik de review maandag.
Heb je toevallig foto’s van de Oneplus met vergelijking qua formaat met andere telefoons? Ik heb bijvoorbeeld een iPhone 6S, en ik heb de Oneplus 5T van de week besteld en komt volgende week binnen. Ik ben benieuwd hoe veel groter het is en ik heb nog nergens echt een formaat vergelijking gezien met andere telefoons. Enkel de Oneplus 5.
Ik heb even een paar foto's toegevoegd die de verhouding tot twee andere Android toestellen weergeven. Hij is dus ongeveer 2 centimeter langer en 1 centimeter breder dan de HTC Desire 510 die vergelijkbare is met de iPhone 6S qua afmeting. (Lengte: 138,3mm, Breedte: 67,1mm, Dikte: 7,1mm)
Als pluspunt noem je dat hij geleverd wordt met hoesje, wat voor hoesje is dat?
eaydin, ik heb een foto (#4) toegevoegd aan de review van de case. Deze eenvoudige cover is ideaal zolang ik nog wacht op een lange termijn oplossing. Zodra mijn flipcase binnen is zal ik deze zwart-transparante slim case niet meer gebruiken.
Hoe fix je die studentenkorting?
Je hebt toegang tot een emailadres van een hogeschool of universiteit nodig. Wellicht kan een mbo-school ook. Dan maak je een OnePlus.net account waar je vervolgens in de footer van de pagina de stappen naar de studentenkorting kunt doorlopen.

Elk mailadres kan één keer per 12 maanden die korting toepassen op een bestelling met maximaal één telefoon.

Succes en de beste wensen!
Thanks man! Jij ook!
Nog 1 vraagje, je vermeld in je post dat er een lader bij zit, ik zie dit echter nergens staan en zie wel mogelijkheid om een dash charger er bij te nemen,zit er nu wel of geen lader bij?

Thanks!
Geen probleem, ik heb géén lader bijbesteld. OnePlus levert z'n telefoons naar mijn weten standaard met een lader. A.d.h.v. het land waar je besteld kiezen ze of je een Europese stekker krijgt.

Wanneer je los een extra lader besteld kun je zelf aangeven of je een US/UK/EU stekker wil. Tijdens het plaatsen van de originele review was de Dash charger met 50% korting te krijgen.

Maar ik laad de telefoon niet eens dagelijks op. Bij matig gebruik gaat hij bijna twee dagen mee. En dan een half uurtje in de lader kun je zo weer een dag verder.